Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tekisi mieli aloittaa kilpailu mielessä harratus!

Aloittaja AC-Cooler, 25.04.09 - klo: 17.42

Charisma

Polttiksella  kilpaillessa  tarvitsee myös mekaanikon.Vähintäänkin tankkaukset hoitamaan.

AC-Cooler

Lainaus käyttäjältä: Charisma - 26.04.09 - klo: 19.43
Polttiksella  kilpaillessa  tarvitsee myös mekaanikon.Vähintäänkin tankkaukset hoitamaan.
Se ei ole mikään ongelma, koska itse olen jo ralli touhussa mukana lähinnä huolto joukoissa. Kyllä sieltä aina yks tiimi saadaan kasaan!

junttapave

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 26.04.09 - klo: 08.06
Lainaus käyttäjältä: junttapave - 26.04.09 - klo: 00.07
no voi että kun en maininnut vastarin akkua...Ja mulle ihan sama onko sulle liikaa säätöä vai ei.Se kuuluu hommaan jos polttiksella ajaa.
Enkä myöskään halua tähän jatkoksi mitään historia saarnaa rc-autoilusta tai muustakaan....


No sinähän sanoit että löpöt tankkiin ja ajoksi, tuolla annat niin väärän kuvat polttisautoilusta kuin vain voi olla!!!

Ei oikeesti mitä mitä pilkunviilaamista hallooooo!!!!!!

VRCK|HOBAO HYPER 8.5|http://p1.foorumi.info/vrck

Janne A

Eikös buggyt oo radalla vähän nopeempia, kun truggyt?
Oisko jollain heittää jotain esimerkkiä jonkun kisan kierrosajoista, että kuinka iso ero autotyypeillä on?

Zigma

Moro,

Itse aloitin suoraan polttiksella tietämättä yhtään mitään kyseisistä autoista ja voin sanoa, että ei kaduta
yhtään. Ja argumentit olivat suunilleen samat, haju, ääni, ym. mitkä autourheiluun kuuluu, (voi että nittikset tuoksuu hyvälle).
Radalla esim. Lavanko ym. niin siellähän löytyy aina heppuja jotka jelppivät tarvittaessa ja RC10:stähän saa myös dataa tarvittaessa.
Ei muuta kuin kauppaan, kassan kautta auto kainaloon ja kisaamaan.

Byggy vs. Truggy suunilleen yhtä nopeat aika monesti truggyt olleet jopa nopeampia.
Varmaankin riippuu myös radasta.
:evil: 
TEAM PAPPA RACING / HONG NOR X2 / Revo / Rb-523, Ofna Picco .26 Max , O.S .25 XZ, / React 2.4Ghz

Mika R

Lainaus käyttäjältä: AiR - 01.07.09 - klo: 08.29
Eikös buggyt oo radalla vähän nopeempia, kun truggyt?
Oisko jollain heittää jotain esimerkkiä jonkun kisan kierrosajoista, että kuinka iso ero autotyypeillä on?

Tänään päästään vähän mittaa sitä. Asia taitaa riippua jonkin verran radasta, buggy voi olla nopeempi syheröisellä radalla, ja myös osaavan kuskin käsissä. Aloittelijalle luultavasti truggy on "nopeampi" koska ei tule kaatoja.

HVoltage

Onko sillä mitään väliä kumpi on nopeampi, truggy vai buggy, ne ei kuitenkaan kilpaile samasta tittelistä.

Fakta on kuitenkin että truggy on paljon helpompi krossiauto aloittaa kilpaileminen kuin buggy.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

Olet oikeassa Jeppe, sillä tuskin on väliä. Molemmilla pääsee kovaa  :grin:

Janne A

Ei se ollutkaan pointtini, vaan mietin päissäni asiaa, kun en ole koskaan molempia yht'aikaa radalla nähnyt.

Lähinnä ajattelin siis käytännön nopeutta YHDELLÄ kierroksella, eli kummalla pääsee kierroksen nopeammin olettaen, että se menee täydellisesti. Tietysti riippuu radoista tuo ero, mutta kuvittelin Truggyn olevan hitaampi, kun siinä on raskaammat renkaat ja korkeampi kori. Toisaalta kisatruggyissä taitaa olla isompi kone, kun buggyissä?

HVoltage

Tuohon yhteen ratakierrosnopeuteen vaikuttaa aivan älyttömästi rata tai oikeastaan sen kunto. Truggy menee röykkysellä oikein joutuseen kun buggyllä vetävät voimat karkaa harakoille jatkuvassa pompotuksessa.

Tämän takia ajetaan kilpailut niin että M8 ajaa lauantaina ja T8 sunnuntaina, jälkimmäinen kun ei ihan niin ronkeli jos rata on edellisenä päivänä mennyt muotoon "evil rutted".  :mrgreen:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

*HOKE*

Truggy on tähänmennessä ollut lähes jokaisella suomen radalla hivenen nopeampi kuin buggy.
Ja nimenomaan siten että sama osaava kuski on ajanut sekä buggyä että truggyä.
Trukki menee helpommin yli montuista.
Monet montut eivät tunnu trukin alla yhtään miltään, kun se jo buggylle on niin iso että on pakko hidastaa.

Mikäli tosiaan rata on aivan sileä ja hyvä pitoinen niin buggy on nopeampi.

Ja kuten edellä on jo mainittu niin truggy on nopeampi aloittelijan käsissä.
Se kun tosiaan ei kaadu niin herkästi, sillä voi vähän rutata kylki edellä jne.
Krossarilla ajetaan paljon tarkemmin ja sanotaanko vaikkapa hienostuneemmin...

snakepoison

Minulla itselläni olisi kanssa kova kipinä aloittaa 1/8 polttiskrossi. Auto merkeistä en paljoa tiedä, mutta Hongnor ja Hobaota ovat monet suositelleet. Radiolaitteistokin löytyy jo valmiiksi. Kuinkas sitten on, taitavat polttiskaarat syödä varaosia aikalailla ? Ainakin luulisi koska moottori antaa niin kamalan väännön ja tehon. Itselläni on kokemusta yhdestä polttiksesta. Ennen sitä en ole käyttänyt nitroautoja, ja olihan siinä oma opetteleminen että auton sai toimimaan oikein. Kuitenkin opettelemalla oppi aika nopeasti jujut. Yksi homma on varma, starttiboxi autoon, vetostratilla menee ainoastaan hermot.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Sami L

Eivät syö varaosia, rikkoontumisista selviää usein parin euron muoviosilla, voimansiirto kestää kyllä tehot.

Selkeästi suurempia menoeriä ovat polttoaine, renkaat ja muu kuluva/vaihdettava.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

CluBBaH

Vielä kolmanneksi vaihtoehdoksi XRAY (tottakai mainostan kun itse sillä ajan) niin ei mene auton valinta metsään kun jonkun noista ostaa.

Xraylla ja Hongnorilla toiminee varaosapalvelu parhaiten.

Kauheesti ei kyllä varaosia uppoa kyseiin autoihin , lähinnä laakereita saa vaihdella. Toki jos oikeen pommittaa niin kaiken saa rikki :)
XRAY 808 2009 Spec |

snakepoison

Itse hyppään kyllä syksyllä polttispiireihin uudestaan. Tarkoitus on myös itse ajaa kilpaa, joten löytyykö Hongnor, Hobao ja Xraylta kilpailukalustoa ? RTR versiota en taida itse tarvita, koska radiot ja vastarit löytyvät. Mutta löytyykö autoja sellaisena pakettina jossa on kone ja servot kuitenkin? Ja kuinka paljon menee suunilleen rahaa kun aloittaa polttistouhut ja sellaisella autolla joka on myös kilpailukykyinen
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

TheArska

Löytyy niiltä kilpakalustoa(ja pääasiassa juuri sitä), kun topikin otsikko on mikä on niin sillä niitä suositellaan. :wink:  Mutta se on joko rtr tai pelkkä "pro" runko ilman sähköjä ja konetta. Kitti about 500e, servot parisataa about, nykyään taitää saada vähän halvemmallakin hyvät, kone n.reilu 200 euroa ja siitä ylöspäin riippuen minkä haluaa ja efra leimattu pilli n. 50-100e, jos ajelee kisoissa joissa sen tarvii. Siinä jotain suuntaa antavaa. Eli kyllä se tonni(ja ylikin) helposti menee vaikka radioit olisikin valmiina. Toki hyviä käytettyjäkin on usein halvalla myynnissä.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Hyper

Laitetaan omatkin sorkat soppaan. Eli nyt kun katsoo valuuttakursseja niin ulkomailta tilaaminen on mielestäni varteenotettava vaihtoehto. Tietenkin takuuasiat voi olla vähän vaikeampia hoitaa postikulujen kanssa, tosin hyvämaineinen liike hoitaa nämä asiat aina kunnialla, oli pulju briteissä tai kotimaassa. Myös esim briteistä tilaamalla ei tule tulleja eikä postikulutkaan ole kauheat.

Mikäli on varma siitä että aikoo kisata autolla niin buggy on tosiaan ainut vaihtoehto. Mikäli ei ole niin varma niin kannattaa harkita truggya. Merkeistä hobaot ja hongnorit on myös suomessa hyvin edustettuina joten osia saa nopeaan.

Mitä nyt lisälaitteisiin ja muuhun tavaraan auton lisäksi niin alla listattuna parit hyvät kamppeet:
- gigaset radiot. Varsinkin jos aikoo ajaa radalla niin kiteettömyys ja huolettomuus on plussaa. Sanoisin että jos radiot ostaa erikseen niin gigaset kannattaa laittaa. Mikäli käyttää auton mukana tulevia radioita niin niilläkin pärjää aivan hyvin mitä nyt ovat vähän muovisemmat ja joitain säätöjä puuttuu mitä saattaaisi haluta.
- starttiboksi. Ei tarvi tapella vetonarujen kanssa. Hintansa väärti.
- ohjausservon todennäköisesti haluaa päivittää vääntävämpään/nopeampaan. Autojen mukana tulevat eivät aina ole aivan niin hyviä kuin haluaisi.
- laadukasta nitrometanolia. Eli ei kannata ostaa lennokkibensaa vaan ihan kunnon ainetta. Byron, werks ainakin hyviä merkkejä mitä nyt tulee mieleen.
- hyvät kuusiokoloavaimet. Autoissa on järkiään kaikki ruuvit kuusiokoloruuveja eikä niillä pienillä kulma-avaimilla oikeasti tee juuri mitään. Parilla kympillä saa pro kamat, kestää. Autosta riippuen joko tuumaset tai metriset avaimet. Tosin suurimmassa osassa on metriset ruuvit.
- ruuvilukitetta
- laturi ja akut ohjaimeen ja auton vastariin. Hehkuja kannattaa ostaa vaikka heti kaksi niin ei lopu virta kesken. Myös tulppia tietenkin jokunen ylim. Myös ilmanputsareita jne kannattaa osta heti säkillinen.

- käytetty ei ole huono vaihtoehto, varsinkaan jos mukana tulee paremmat radiot ja muuta varaosaa. Tosin käytetty on aina käytetty.

Siinä perusasiaa mitä tuli mieleen. Mutta jos tosiaan on oikeista autoista kokemusta niin ei näiden kanssa tule ongelmia. Kannattaa myös vilkaista ison skaalan autoja. 1:5 bensavehkeet harkinnan arvoisia laitteita ja myös kisoja offroad ja onroad puolilla järjestetään näillekin. Tosin etupäässä eteläsuomessa.

rc-fani95


TheArska

Kyllä on taas asiantuntevaa tekstiä...joka topikkiin pakko vastata ilmeisesti edes jotain..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

RealTaste

haiskahtaa vähän trollilta. ( tai sitten liian yli innokkaalta adhd harrastajalta )
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)