Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

1/5 rata-autot

Aloittaja Pööki, 26.04.09 - klo: 20.55

Pööki

Hep!

Ajattelinpa aloittaa tällaisen topicin kun tuolla bensa-autoissa tunnutaan puhuvan vain off road peleistä. Jos modet ovat sitä mieltä tämä on turha, ylimääräinen topic, sen saa poistaa.

Anyway, asiaan. Olipa upea ensi kokemus 1/5 autosta tänään! Ekalla ajolla auto karkasi lapasesta vaikka omasta mielestäni ajoin rauhallisesti ja puolella kaasulla. Ripustukset rikki mällin seurauksena. Sitä tajusi että mitä tuhoa tuollainen auto saa aikaiseksi noilla tehoilla.

Omaksi onnekseni muut vitoskuskit auttoivat laittamaan auton kuntoon ja sainpa jopa varaosia heiltä, siitä iso kiitos Marcolle ja Kantasen(?) veljeksille!

Lyhyellä kokemuksella voin todellakin suositella tätä luokkaa! Haastetta riittää auton säätöjen kanssa ja tuntui kun tämän autoluokan kanssa pitäisi opetella hieman erilainen ajotyyli, tätä autoa tarvitsee kunnioittaa ja mennä auton ehdoilla, sitä ei saa "paiskoa". Lisäksi uudet radiot toivat ajoon hieman lisää haastetta, sitä kun oli tottunut vanhoihin radioihin aika hyvin.

Toivottavasti tiistaina ehtisi taas radalle, ajohalut ainakin ovat kovat! Sitä ennen tosin pitäisi ehtiä vielä kerran ilmaamaan jarrut, ne kun eivät ihan vielä ole tikissä.

.21

Juu tää on hyvä topicci!.

Tervetuloa joukkoon mukaan.

Tänään selvisi oman auton moottorin huono käyntikin, lopussa kone ei jaksanut edes pysyä tyhjäkäynnillä joten oli parempi lähteä kotia tutkimaan syytä. pieni pelko oli että näinköhän cadi tuli tiensä päähän mutta purettuani kuoret moottorista syy selvisi heti, sytkän kärjet olivat päässeet kiinni vauhtipyörään tehden samalla noin 2mm millin uran vauhtipyörään eli ei ihme että ei oikein jaksanut alhaalta vääntää kun metallit hangannut todella kovaa vastakkain. En oikein ymmärrä miten näin pääsi käymään koska sen talvella kävin huolellisesti läpi ja aivan varmasti välykset ovat olleet oikeat, mutta kai ne ruuvit ovat päässeet jotenkin löystymään :huh:.

rb

hieno homma rata on auki
hyvä että topic on perustettu

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: .21 - 26.04.09 - klo: 21.11
Juu tää on hyvä topicci!.

Tervetuloa joukkoon mukaan.

Tänään selvisi oman auton moottorin huono käyntikin, lopussa kone ei jaksanut edes pysyä tyhjäkäynnillä joten oli parempi lähteä kotia tutkimaan syytä. pieni pelko oli että näinköhän cadi tuli tiensä päähän mutta purettuani kuoret moottorista syy selvisi heti, sytkän kärjet olivat päässeet kiinni vauhtipyörään tehden samalla noin 2mm millin uran vauhtipyörään eli ei ihme että ei oikein jaksanut alhaalta vääntää kun metallit hangannut todella kovaa vastakkain. En oikein ymmärrä miten näin pääsi käymään koska sen talvella kävin huolellisesti läpi ja aivan varmasti välykset ovat olleet oikeat, mutta kai ne ruuvit ovat päässeet jotenkin löystymään :huh:.

Tsekkaa myös runkolaakerit, bajassa joskus aikoinaan oireet täsmälleen samat ja laakerit oli kaputt...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mika R

Lainaus käyttäjältä: Pööki - 26.04.09 - klo: 20.55
Lyhyellä kokemuksella voin todellakin suositella tätä luokkaa! Haastetta riittää auton säätöjen kanssa ja tuntui kun tämän autoluokan kanssa pitäisi opetella hieman erilainen ajotyyli, tätä autoa tarvitsee kunnioittaa ja mennä auton ehdoilla, sitä ei saa "paiskoa". Lisäksi uudet radiot toivat ajoon hieman lisää haastetta, sitä kun oli tottunut vanhoihin radioihin aika hyvin.

Millaisella kalustolla lähdit liikkeelle (kustannukset mukaanlukien) ?

Ja jos kovaa haluaa mennä niin ei mitään autoa saa paiskoa, se ei ole nopein tapa edetä radalla.

Pööki

Ostin käytetttynä FG EVO 07:n. Erittäin hyvin pidetty auto ja edullinen hinta. Kuskista loppuu ominaisuudet ennen kuin autosta. Totesin käytetyn auton parhaaksi vaihtoehdoksi itselleni (uusi luokka), niin taloudellisesti kuin käytännöllisestikin. Kustannukset eivät olleet yhtään korkeammat kuin jos olisin hankkinut esim. uuden buggyn tai GT-8:n ja siihen päälle kaikki tarvittava eli startti, hehku jne. Tietysti jos ne löytyy pakista jo valmiiksi niin...

Mutta kaiken kaikkiaan, ei tämä niin kallis laji ole kuin itsekin olin itseni antanut ymmärtää. Nythän GRP:n rengashinnatkin tulivat alas oikein roimasti joten sekin isohko kuluerä on nyt järkevissä hinnoissa. Löpö ei maksaa mittään verrattuna nitroon. Ja koneiden kanssa elämä paljon helpompaa. Kunhan pitää auton ehjänä niin kustannukset todellakin pysyvät hallussa.


Iigor

Kovasti polttelis femma rata-auto, mutta kun kaikki radat ovat siellä etelässä :embarrassed:

Mika R

Lainaus käyttäjältä: Pööki - 27.04.09 - klo: 09.50
Ostin käytetttynä FG EVO 07:n. Erittäin hyvin pidetty auto ja edullinen hinta. Kuskista loppuu ominaisuudet ennen kuin autosta. Totesin käytetyn auton parhaaksi vaihtoehdoksi itselleni (uusi luokka), niin taloudellisesti kuin käytännöllisestikin. Kustannukset eivät olleet yhtään korkeammat kuin jos olisin hankkinut esim. uuden buggyn tai GT-8:n ja siihen päälle kaikki tarvittava eli startti, hehku jne. Tietysti jos ne löytyy pakista jo valmiiksi niin...

Mutta kaiken kaikkiaan, ei tämä niin kallis laji ole kuin itsekin olin itseni antanut ymmärtää. Nythän GRP:n rengashinnatkin tulivat alas oikein roimasti joten sekin isohko kuluerä on nyt järkevissä hinnoissa. Löpö ei maksaa mittään verrattuna nitroon. Ja koneiden kanssa elämä paljon helpompaa. Kunhan pitää auton ehjänä niin kustannukset todellakin pysyvät hallussa.


Koneista en sano mitään, koska tykkään nitromoottoreista.
Mutta kuulostaa järkevältä liikkeeltä. Onnea matkaan! Ja kisoihin.

Pööki

No niin, tänään ehdin ilmaamaan etujarrut uudestaan ja käydä ajamassa lyhyen aikaa kunnes pikku mekaanikon maltti loppui ja piti lähteä kotiin.

Nyt kaksi lyhyttä ajokertaa takana ja voi että on hieno luokka! Nitrojen kanssa pelatessa oma ajotyyli tuli muutettua (vahingossa) ehkä hieman liian rajuksi, nyt on taas opeteltava uudestaan se rauhallinen, sanoisinko maltillinen ajotyyli ja kaasun käyttö. Lisäksi auton säätöjä täytyy nyt alkaa hakemaan itselle sopivaksi. Nyt säädöt ovat ehkä liian "rajut" tällaiselle aloittelijalle. Nopea kuski varmasti ajaisi juuri noilla säädöillä mutta itselle auto on hieman liian vaikea ajettava juuri nyt, sitä ei oikein luota autoon ja itseensä. Nämä muutokset ovat kuitenkin pieniä ja yksinkertaisia säätötoimenpiteitä joten se enemminkin hauskaa kuin rasittavaa alkaa hakemaan oikeita asetuksia.

Huomenna vielä takajarrujen uudelleen ilmaus ja iltapäivästä radalle. Olisiko muita vitoskuskeja tulossa samaan aikaan?

.21

Tarkoitus oli tulla tässä viikolla ajamaan mutta en kerkeä sittenkään joten menee viikonlopuksi kun pääsee.
Eiköhän sieltä muutkin ole myös tulossa.

Antti M

Meikäläinen hommaisi tommosen vitoskaalan auton jos olis rata lähellä, mutta kun ei ole...
Taitaa olla lähin rata kouvolaskö?
Hintakin on noissa aika kova mutta saahan niitä käytettyjäkin.

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Kookle

Laitetaas tännekkin linkki, kun tuli käytyä kuvailemassa muutamaa 1/5 autoa Tattarisuon radalla.

Tattarisuo 01.05.2009

.21

Ai sä olit se joka kuvaili, hienoja kuvia.

Perhana että meni tänään pitkään radalla, lopulta uusi kone saatiin pelaamaan kohtalaisesti.

Kookle

Tänään tuli taas käytyä napsimassa muutama kuva.

Tattarisuo 02.05.2009

Komeita autoja on mukava kuvata. :)

Pööki

Lainaus käyttäjältä: .21 - 01.05.09 - klo: 21.29

Perhana että meni tänään pitkään radalla, lopulta uusi kone saatiin pelaamaan kohtalaisesti.

Mikä koneessa oli hätänä? Vai oliko pelkkää säätöjen hakemista?

rokrok

Tulihan sitä vihdoin ja viimein kasattua toi oma SVM:kin ja ensi metrit ajettu...
Yllättävän liukkaasti liikahti tosin sliksit alla joten pitoa ei sitten yhtään pölyisella asfaltilla ollut.Nappula renkaista laitettu osto ilmo.

Noh pientä säätöä vaatii kun uusi kytkimen pultti petti melkein heti.
Voisikos tuohon laittaa jotain ruuvi lukitetta tai jotain että sais pysymään kiinni kampiakselissa???

Buttenmeister

Lainaus käyttäjältä: Kookle - 02.05.09 - klo: 15.36
Tänään tuli taas käytyä napsimassa muutama kuva.

Tattarisuo 02.05.2009

Komeita autoja on mukava kuvata. :)

Toi FG rekkanuppi on mun frendin käsittelyssä, ja kaveri ajoi toista kertaa eläissään rc autoa!
Teille tiedoksi jotka olitte paikalla.  :shocked:

.21

#17
Lainaus käyttäjältä: Pööki - 03.05.09 - klo: 19.35
Lainaus käyttäjältä: .21 - 01.05.09 - klo: 21.29

Perhana että meni tänään pitkään radalla, lopulta uusi kone saatiin pelaamaan kohtalaisesti.

Mikä koneessa oli hätänä? Vai oliko pelkkää säätöjen hakemista?


Juu oli uusi kone (HRP03), lisäksi päänvaivaa aiheutti myös platinium tulppa joka ilmeisesti oli jollain lailla rikki?. Vaihdettin ihan perus tulppa tilalle niin rupesi toimimaan hyvin, tosin noissa kahdessa tulpassa on lämpöarvokin eri joten ei mikään ihme olisi vaikka ei platinium tulpalla toimisi.

Ihan hyvälle ainakin toistaiseksi tuntuu tuo hrp:en kone, ei ehkä ihan cad powerin tasoinen alaväännössä mutta hyvin löytyy yläkierroksia. Tosin Mr, racingfactoryllä oli viime vuonna tuo samainen hrp3 moottori ja mielke side powerin putki niin ainakin meikäläiseltä saa isot rispektit, tai sitten oli vaan joku erikois hyvä yksilö kyseessä mutta sykki niin perhanasti joka kierrosalueella.


Back in business :cool:

Pööki

#18
Onko vitoskuskeja menossa Tattikselle tällä viikolla? Itse en pääse lauantaina koulutuspäiville mutta ajattelin tässä viikolla käydä taas hakemassa lisää tuntumaa autoon.

On tämä kyllä hieno luokka, kisoja jo odotellessa!

E: menen torstai iltana ja perjantaina klo 12 eteenpäin ajamaan jos vaikka joku vitoskuski sattuisi pääsemään radalle samaan aikaan!

Sammen

Moi Pööki

Olen se toinen joka on ostanut äskettäin vanhan femman, ja liukastelee pitkin rataa. Kävin eilen, mutta pinjongi irtosi ja katosi suoralla jorpakkoon, joten ajo jäi siihen. Ilpo vähän auttoi säätämisessä. Vastaus kysymykseesi, itse ajattelin käydä lauantaina 9.5.

Tässä videopätkä, Tattarisuolta

http://www.youtube.com/watch?v=5-DISi011Rc

T Sammen


Pööki

Eilen jatkui taas meikäläisen tutustuminen autoon. Kiitos muuten Ilpo ja Jari säätövinkeistä ja avusta!

Nyt auto toimii jo taas paljon paremmin. Renkaat alkavat olla loppu ja seuraavaksi onkin edessä rengaskauppaan meno. Enpä malttanut pysyä pois radalta vaan kävin tänään ajamassa loppuun ajetuilla renkailla ja sehän tietenkin kostautui tutustumisena varikon edessä olevaan patikkaan. Pienillä vaurioilla onneksi selvittiin, yksi vääntynyt ruuvi. Pahaksi onneksi ei korvaavaa pakista löytynyt joten ajot jäivät siihen.

Nyt auto puskee etenkin veto päällä mutta enpä uskalla tehdä enempää säätötoimenpiteitä ennen kuin haen uudet renkaat alle.

Mitäs te muut suosittelette, millä seoksilla (etu/taka) kannattaa lähteä kokeilemaan? Onhan tämäkin tieto minulle jo kerrottu, mutta kun tulee niin paljon uutta koko ajan, ei millään pysy kaikki tieto tallessa.  :wink:

.21

Huomenna 17.5 ajamaan, muita tulossa?.

Pööki et kumppanit mukaan myös kun enään 2 viikkoa aikaa ylistaroon.

Jonni

Jerzin kanssa tulossa heti puoliltapäivin.

haikaoll

5 autojen treeni kuvia tältä ja viime kesältä.
  :roll:

http://www.ideaport.edu.hel.fi/opa/1_5/
Schumacher Cat SX, Axis 2, Tamiya truck, Xray GTX8, Asso RC8B3.2, Asso RC10b6.1

Pööki

Olen tulossa heti puolenpäivän jälkeen. Sain juuri auton kasattua edellisten vahinkojen jäljiltä  :grin:

Nyt on uudet renkaat alla, huomenna toivottavasti saan puskemisen veto päällä asettumaan aisoihin.

Koiranputki


Minkälaisia kierrosaikoja ajetaan Tattiksella, Hyvinkäälä ym radoilla?
Siis tarkoitan selaisia keskimääräisiä kierrosaikoja, en mitään huippukuskien
kärkiaikoja. Noita tuolosluetteloita varmaan löytyis mutta kun oon kädetön kuulettaja :D
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

.21

Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 18.05.09 - klo: 08.24

Minkälaisia kierrosaikoja ajetaan Tattiksella, Hyvinkäälä ym radoilla?
Siis tarkoitan selaisia keskimääräisiä kierrosaikoja, en mitään huippukuskien
kärkiaikoja. Noita tuolosluetteloita varmaan löytyis mutta kun oon kädetön kuulettaja :D



Terve: siinä 23,500-24,500 on aika lähelle sitä "perus" vauhtia.

jerzirccar1

Tattiksen ihan hyviä aikokka on n.23.50-24.00 ja nopeimmat menee siinä 21.00  :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: .21 - 18.05.09 - klo: 08.44
Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 18.05.09 - klo: 08.24

Minkälaisia kierrosaikoja ajetaan Tattiksella, Hyvinkäälä ym radoilla?
Siis tarkoitan selaisia keskimääräisiä kierrosaikoja, en mitään huippukuskien
kärkiaikoja. Noita tuolosluetteloita varmaan löytyis mutta kun oon kädetön kuulettaja :D



Terve: siinä 23,500-24,500 on aika lähelle sitä "perus" vauhtia.

Hyvä Eki.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Koiranputki

Kiitti poijaat, entäs Hyvinkään radalla?
Tuossa vietin viikonlopun (La-Su) siellä "synnyttämässä", eli vetämässä ekoja varveja vitosella.
Ol mukavan rauhalista. Rata oli ainakin mun mielestä ihan hyvässä kuosissa.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä