Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

1/5 rata-autot

Aloittaja Pööki, 26.04.09 - klo: 20.55

|juhkii|

Kiitos :D

Taitaa mennä tuo oma rojekti sinne 1/4 luokkaan sitten lähemmin.
pitää tutkailla jos löytys joku kori joka sopis tuon malliseen autoon.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Koheltaja

Nelivedon menoa, on muuten hemmoilla hieno sisärata: http://www.youtube.com/watch?v=YRE-GDckIZk

Voi olla että joutuu heittää lanttia siitä että hankkiiko kisoihin soveltuvan GT-5 auton vai tuleeko ajettua omaksi huviksi ja toisten kiusaksi nelikolla. Neliveto voisi tuoda täysin uuden näkökulman femmoilla ajamiseen ja tuo mahdollisuuden jatkaa ajoaikaa ympäri vuoden. Veikkaus on että nelikot tulee yleistymään pikkuhiljaa varsinkin harrasteautona, varmaan jo tänä kesänä ratoja kiertää useampi kuin yksi nelikko.

Kylätason RC-kuski.

juska

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 13.02.11 - klo: 14.55
Nelivedon menoa, on muuten hemmoilla hieno sisärata

Pitää käydä kartin centerissä seutulassa vantaalla kattomassa voiko siellä ajaa femmoilla näin talvella. Kysyä samalla mitä maksaa jos vaikka sais normaalien ajoaikojen ulkopuolella "vuokrattua hallin".

Onko kiinnostuneita? Jos se vaikka maksais 50€ per ukko ja sais ajaa tunnin.

EDIT: lisää tekstiä
Racers Group Finland Team

tturku

tarkastele juska kunnolla, että siellä näkee vallien yli ajaa ettei tule näköesteitä
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

juska

Lainaus käyttäjältä: tturku - 13.02.11 - klo: 20.06
tarkastele juska kunnolla, että siellä näkee vallien yli ajaa ettei tule näköesteitä

Tää olis niinku se perusajatus.
Myös pitää kattoo et jostainkohtaa voi oikaista. Se on kuitenkin 80m pitkä halli. Sen tiiän et siel on ainakin muutama tolppa jotka tekee hieman kiusaa, ehkä. Yritän huomen käydä kyselemässä.
Racers Group Finland Team

rb

olis hienoo kun sais femmalla ajella talvella myös.

juska

Kävin tänään kattomassa sitä karting-hallia... Siellä pystyis kyllä ajamaan jos saadaan tehdä oikaisukohta yhteen kohtaan. Henkilö kuka päättää siitä ja hinnoittelusta on sairaana. Palaa työmaalle perjantaina jolloin käyn uudelleen utelemassa.

Nyt täytyis vähän tietää ketkä olisi kiinnostuneita lähteä mukaan tuohon hankkeeseen? Myös paljonko kukin on valmis sijoittamaan euroja. Puhutaan kuitenkin tunnin tai puolitoista tuntia kestävästä ajosessiosta. Tilaa siellä on lauteilla runsaasti. Radallakin olisi leveyttä 4metriä ja pituutta tulis n:100-150m.
Radalla tulisi olla nostajia 4-6kpl koska "lauteet" sijaitsee parvella josta käynti alas radalle on hankala.

Mutkan 6 jälkeen tulis oikaisu kohtaan 13



Takalenkille ei oikein näe. Jos oikaisua ei voi toteuttaa niin tämä jää haaveeksi mutta, ratahenkilöstä ei pitänyt sitä haasteena.

tuonne olisi yritys päästä --> http://www.vmkarting.com/


Edit:

Lahdessa, Tampereella ja Turussa on ainakin radat. JOS jollakin ois aikaa/innostusta käydä kyselemässä mahdollisuutta niistä paikoista että, päästäis jonnekin ajemaan.
Racers Group Finland Team

rampa

Voisin melkein olla mukana jos sinne kelpaa Hpi baja 5 katurenkailla ja rataolosuhteissa kokematon kuski?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

TheArska

Lainaus käyttäjältä: juska - 15.02.11 - klo: 17.55
Edit:

Lahdessa, Tampereella ja Turussa on ainakin radat. JOS jollakin ois aikaa/innostusta käydä kyselemässä mahdollisuutta niistä paikoista että, päästäis jonnekin ajemaan.
Helsingin myllypurossa on myös rata.
http://www.formulacenter.com/
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

juska

#249
Lainaus käyttäjältä: TheArska - 15.02.11 - klo: 21.25
Helsingin myllypurossa on myös rata.
http://www.formulacenter.com/

Juu, niin on. Tuo rata vaan on tehty pommisuojaan ja siellä on näköesteinä väliseiniä...betonisia.

Sit on vielä kart in club johon meinasin huomenna olla yhteydessä. <--EDIT: netissä olevista kuvista kattoen tuolla on korkeat muurit joita ei ole VM:ssä

Racers Group Finland Team

rampa

Tavallaan nuo karting yritykset vois alkaa tekemään bisnestä, vuokraamalla rataa ja tiloja RC-auto harrastajille?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

juska

Lainaus käyttäjältä: rampa - 15.02.11 - klo: 21.31
Tavallaan nuo karting yritykset vois alkaa tekemään bisnestä, vuokraamalla rataa ja tiloja RC-auto harrastajille?

Tilavuokra on kuitenkin tyyliin 500€ tunti niin saattaa jo karsia aika isolla kädellä.
Siitä tulikin mieleen että semmonen 20 kuskia pitäis saada kasaan jotta naamakulut sais kohtuullisiksi.
Yksityistilaisuuden hinta palveluineen autoineen liikkuu jossain 1000-1500€ tunti.
Racers Group Finland Team

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: juska - 15.02.11 - klo: 21.35Tilavuokra on kuitenkin tyyliin 500€ tunti niin saattaa jo karsia aika isolla kädellä.

Karsii välittömästi, kiinnostusta voisi olla jos hinta asettuisi 50€/3-4h per lärvi.  Tämä tuskin on mahdollista koska kyse on bisneksestä ja tilan ylläpito maksaa.

Niin kova hinku ei ole ajaa femmoilla talvella että olisin valmis tuota enempää maksamaan muutaman tunnin hurvittelusta.
Kylätason RC-kuski.

tturku

samoilla linjoilla koheltajan kanssa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Koheltaja

#254
Tuli käytyä katsomassa Myyrissä FTT kisoja ja kuinkas ollakkaan, Hobbyfactoryn myyntipöydällä oli FG Mini 4WD esillä Zenoah 260 koneella. Nettikuvat ei kertoneet kaikkea, nyt kun pääsi silimällä kattelemaan niin auto näytti sen verran hyvältä että nelikkoa tuli katsottua uudessa valossa.

Kiinnostuneen näköistä porukkaa pyöri auton ympärillä jatkuvasti ja mielenkiintoisia kommentteja tuli kuultua puolesta ja vastaan. Tuleva GT-5 luokka puhutti ja senkin osalta mielipiteet jakautui, varsinkin kun GT autot on "pelkästään" LS-5 autojen halpis versioita. Varmaa kuitenkin on se että edulliselle, säännöillä rajatulle luokalle on kysyntää mutta kumpi nousee suosioon, pohjoismainen GT-5 vai vastaavan hintainen "kansallinen 4WD luokka"?

Katsotaan mitä tuleman pitää ja millä porukka alkaa ajamaan tulevina kesinä. Niiden tietojen ja mielipiteiden valossa uskoisin että neliveto tulee yleistymään, ensin muutamalla jampalla, sitten kerhokisoihin, kohta meillä on nelikoille oma luokka. Ehkä, ehkä ei, mistä näistä tietää kun en ole vielä osannut ennustaa Lotto numeroitakaan...

Sen verran juteltiin alustavia sääntöjä että perus autolla lähdetään liikkeelle, vakio 260 kone ja viriosia ei laiteta kiinni mutta muutamia pieniä päivityksiä voi halutessaan tehdä. Ensin ajellaan ja kerätään kokemuksia, sen jälkeen katsotaan mitä osia on tarpeellista päivittää luotettavuuden/kestävyyden parantamiseksi, ei vauhdin maksimoimiseksi. Meitä on jo muutama kuski kasassa ja aika näyttää onko meitä kohta enemmän, neliveto on tulevaisuutta asfalttiradalla, ainakin kun vetaa muiden autoluokkien kehityskaarta.

Alea iacta est :cool:
Kylätason RC-kuski.

Torpeedo

GT-5 luokka kuullostaa pirun hyvältä, kunhan "viri osien" laillisuus pysyy kurissa. Itse isojen rata-autojen luokasta kiinnostuneena, täytyy sanoa,että kiinnostusta gt-5 luokkaa kohtaan olisi ollut, jos ensikesän harrastuskalustoa valitessa olisi ko. Luokka vaihtoehtona. Tulin kuitenkin hankkineeksi ls-5 luokkaan sopivan auton, joten osallistumiseni gt-5 Luokkaan kohtaan voidaan  unohtaa.

Mielipiteeni luokan sääntöihin on, vapaus valita kori, sähköt ja polttoaineen öljymäärän prosentit... ei mitään hippastelu osia ellei kokemus osoita joitain osia kestävyyden kannalta "välttämättömiksi"

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 19.02.11 - klo: 17.23
Tuli käytyä katsomassa Myyrissä FTT kisoja ja kuinkas ollakkaan, Hobbyfactoryn myyntipöydällä oli FG Mini 4WD esillä Zenoah 260 koneella. Nettikuvat ei kertoneet kaikkea, nyt kun pääsi silimällä kattelemaan niin auto näytti sen verran hyvältä että nelikkoa tuli katsottua uudessa valossa.

Alea iacta est :cool:

Vai oliko se Urea iacta est..

No, jokata pauksessa mielipiteeni on se, että takapotkulla ajaminen Suomen radoilla ei ole ihan niin helppoa, miltä se kuulostaa. Nelkku olisi varmasti helpompi ja sitä kautta "hauskempi" vaihtoehto. Nelkku on vähemmän nirso renkaille  ja selvästi iisimpi ajaa. Enemmän ajoa - vähemmän säätämistä.
Flying Calacucco

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 20.02.11 - klo: 07.21Vai oliko se Urea iacta est..

Reps :grin: :grin:

Peitsamon kanssa samaa mielipuolta, neliveto tuo paljon uusia mahdollisuuksia isoilla autoilla ajamiseen. Pieni sadekuuro ei välttämättä lopeta ajamista, radan voi kyhätä vaikka parkkikselle yleisön keskelle jonkun tapahtuman yhteyteen, antaa enemmän anteeksi renkaissa ja säädöissä, helpompi ajaa kun nelikko vähentää spinnaamisia, ajokausi voi jatkua talvelle jääratojen muodossa, maavaran korotuksella voi ajaa rallikrossia hiekkakentällä jne.

Tosta videopätkästä saa jonkinlaisen kuvan nelivedon vakaudesta. Aika helpon näköistä menoa nelivetoisella "kamera autolla" kun vertaa edellä ajavien takavetoisten rauhattomuuteen.

http://www.youtube.com/watch?v=zD9EhUQzPhg&feature=fvw

Kylätason RC-kuski.

Linksu

Moikka!
Itseänikin alkoi toi neliko kiinostaan. Olisi varmaan aloittelialle helpompi auto ajaa ja sitten talvella olis niitä jäärata tuohuja kanssa :)

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Linksu - 20.02.11 - klo: 09.11
Moikka!
Itseänikin alkoi toi neliko kiinostaan. Olisi varmaan aloittelialle helpompi auto ajaa ja sitten talvella olis niitä jäärata tuohuja kanssa :)

Juuri tuo on siinä nelikossa valttina, eikä siitä helpommasta ajettavuudesta ole haittaa vaikka olisi kokeneempi kuski. Hintakaan ei 4WD FG:ssä ole mikään älytön, noin tonnin kieppeillä ilman sähköjä, moorroti, pilli, etu/takajarrut kuuluu pakettiin eli sähköt kiinni ja värit koppaan niin pääsee baanalle.

Nelikon puolena voi vielä pitää sen että kaksi kanavainen radio riittää kun ei tarvii/pääse miksailemaan jarrubalansseja, eli yhdellä kaasu/jarruservolla pärjää. Nelikossa ei myöskään jarrujen säätö ole ihan niin piirulleen ja aina on neljä pyörää jarruttamassa. Vähemmän servoja ja radion toimintoja = hinta pysyy järjellisenä ja taas on yksi säätökohde vähemmän. Blingit kun saadaan pysymään kurissa niin mikäpäs sen mukavampaa kuin keskittyä ajamiseen sopivalla budjetilla ja takavetoa helpommalla konseptilla :smiley:
Kylätason RC-kuski.

Linksu

Onko muuten eroa muuten kierrosajoissa miten paljon 2wd ja 4wd välillä? voiko näillä ajaa esim 2wd kanssa samassa luokassa?

goos

Lainaus käyttäjältä: Linksu - 20.02.11 - klo: 10.31
Onko muuten eroa muuten kierrosajoissa miten paljon 2wd ja 4wd välillä? voiko näillä ajaa esim 2wd kanssa samassa luokassa?

Juurihan tuossa perusteltiin n+1 asiaa miksi 4wd on nopeempi ja helpompi, ei liene mitään järkee ajaa samassa luokassa. Varmaan sama juttu ku SC autoissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Linksu

No tarvii jäädä katseleen että kumpaa autoa sitä ostais. jos vaikka saatais 4wd sarja ja mielummin vapailla koreilla ettei mitään minin koppia vaan..

Koheltaja

#263
Eihän tässä vielä ole mitään kisaluokkaa olemassa nelikoille joten eiköhän kukin valitse itselle mieleisen korin. Eiköhän nelikkojen yleistyessä niillä ajeta kisoja, toistaiseksi kisaillaan muiden kanssa treeneissä :wink:

EDIT: Uusi säilytyspaikka löytyi joten Minin korilla ajetaan, kaikki nelikot mitä on tähän mennessä tilattu on Minin korilla. Miniin ollaan päädytty parista käytäännön syystä. LS-5 on sedan koreilla, GT-5 kaksiovisilla koreilla ja jos nyt tämä nelikkoluokka tulee niin profiloidaan se erottumaan omaksi luokaksi Minin korilla.

Valitettavasti kaikkia ei aina voi miellyttää, yksi haluaisi Minin takavetoisena, toinen nelikon virikoneella, kolmas laittaisi säädettävän kytkimen, neljännen kiinnostus meni siinä kun tämä ei olekkaan Competition auto, viides tulisi mukaan jos olisi SM luokka....

Kuten huomataan, jokainen haluaa eri asioita joten... Jos ei halua ajaa nelivetoisella Minillä niin sitten ajaa LS-5 tai tulevaa GT-5 luokkaa, simppeliä :wink:

Kuten jo aiemmin sanoin, katsotaan mitä tästä tulee. Alustavat tekniset säännöt on työn alla ja ne laitetaan esille kun saadaan kaikkien tähän mennessä autoja tilanneilta hyväksyntä sääntöpohjasta. Silloin on helpompi lähteä liikkeelle ja jos meitä on joskus niin paljon että johonkin kisaan päästään omana eränä vaikka näytösluontoisesti, niin autot on teknisesti samalla viivalla sääntöjen johdosta. Se tiedetään että jos ei ole mitään sääntöjä niin blingi kierre alkaa välittömästi, vaikka kyse ei vielä olekkaan kisaluokasta.
Kylätason RC-kuski.

karvanaama

Alkaa tuo nelivetoisuus hiljalleen kuulostaa ihan järkiperusteiselta hankinnalta omiinkin korviin. Nuo talven jääajot, sekä kesän sorakarkelot lisää kyllä nelikon vetovoimaa. Tässä nyt vaan on hieman pudonnut kärreiltä sen suhteen, että kulkevatko nämä 1/5 4wd GT-5 luokat tällä hetkellä omaa kehityskaartaan, vai onko niistä vielä tarkoitus sorvata yksi ja sama luokka.

Koheltaja

4WD kulkee omaa kehityskaarta ja on lähinnä muutaman harrastajan sekä HF:än ideoima edullinen harrasteluokka. Jos autot yleistyy niin varmaankin jossain kerhokisassa ajetaan kilpaa, koko 4WD on vielä lastenkengissä kisojen suhteen. Alkuun ajetaan, kerätään kokemuksia ja haalitaan lisää kuskeja, sen jälkeen mietitään kisoja kun autoja on laittaa viivalle enemmän kuin 4kpl.

GT-5 on sitten täysin eri juttu jota puuhaa eri hemmot, luokkayhteyshenkilö ja lajiryhmä. GT luokassa ajetaan kisaa SM-sarjassa joten kisat on varmoja. Tästä luokasta toisesta paikasta kopsattu kommentti.

Lainaus käyttäjältä: Stonde - 20.02.11 - klo: 16.53Gt luokasta on puhuttu mutta siitä sitten kun tiedän varmuudella. Säännöt tulevat näillä näkymin Maaliskuun alussa jos vain lajiryhmä ehtii tsekata sen läpi.




Kylätason RC-kuski.

Linksu

Onko muuten kellään kokemusta Carsonin C5 autosta?
Saako siinä laatikollisen ongelma jätettä vai onko ihan toimiva laite?

Mikko L

Kyllä sitä täälläkin kuolattiin tänään nelkkua siihen malliin, että voipi olla jotta sellainen tännekin sitten ehkä saattaa mahdollisesti kuitenkin tulla   :shocked:

Sanotaan nyt näin, että jos muutama muukin alkaa liputtamaan nelkun puolesta ja ostopäätöksiä alkaa kuulumaan kyliltä niin omakin päätös helpottuu ja varmistuu.
Old fart

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Linksu - 20.02.11 - klo: 20.05
Onko muuten kellään kokemusta Carsonin C5 autosta?
Saako siinä laatikollisen ongelma jätettä vai onko ihan toimiva laite?
FG:n "halpakopio"
Old fart

ALi

..Captain, we have some problems..
" we have nothing right on the left side and nothing left on the right side"