Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

*HOKE*

Saattaapi olla pahasti piikillä.
Kaasari ei kyllä hajoa siitä että servo vetää liikaa.

Kokeiles kääntää molempia neuloja puoli kierrosta auki ja lähde siitä uudelleen hakemaan säätöjä.

Kaasun ollessa neutraalina, kurkusta sisään katsoessa pitäisi näkyä vain noin millin rako kun tyhjäkäyntiruuvi on alueella.
Eli tarkista sen asento ja käännä neuloja ensin reilusti auki ja lähde hakemaan yläneulalle sopivaa säätöä.
Vasta kun yläneula on alueella niin säädät alapäätä.

joo-ananas

Mulla oli kans alkuun tommosii ongelmii et alko vetään kaasupohjas vaik ei servo liikkunu ja asia johtui alaruuvin per***llään olleesta säädöstä. Oli aivan liian paljon auki kävi vähäaikaa tyhjäkäyntii sit yhtäkkii kaasupohjas vaik kaasari ei liikkunut. Asia korjaantui kun palautin alaruuvin sisäänajoasetuksille. Eli laita vakioasetukset ja kokeile toimiiko ja sit haee parempii asetuksii
Kyosho mad-force

jannes28

mikäs on moottorin laakerien vaihtoväli? Ja mistä niitä saa edullisesti? En edes tiedä mikä koko menee tuohon hyper 21 sport 3 porttiseen
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

*HOKE*

Jokaisesta polttomoottoreita myyvästä RC alan liikkeestä saa etulaakereita.

Alle kympin kappale.
Hobao ja Alpha laakerit on hyviä mutta vielä edullisia.
Löytyy esim... Racingfactory, EA-Import, hobao finland...


Niin ja se vaihtoväli olis hyvä pitää kisakoneessa ja ylipäätään koneessa jonka haluaa pysyvän parhaassa tikissä pitkään, 3-4 gallonan kohdilla.

santeriJ

Kun vauhtipyörää pyörittää kuuluu ratinaa/rahinaa mikä vikana :huh:
Kyosho DRX

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: santeriJ - 07.06.10 - klo: 11.07
Kun vauhtipyörää pyörittää kuuluu ratinaa/rahinaa mikä vikana :huh:
Katso kytkimen laakerit, että on kunnossa. Minulla joskus kuului rapinaa kun ajoin, ja laakerit olikin sanonut sopimuksen irti.
Voimaa ja valtaa.

vilzuh

Pystyykö polttisautoon itse tekemään automaatti vaihteet?
Vai ovatko manuaali vaihteet helpommat? tekisi mieli soveltaa omaan autoon vaihteet. :lol:
Passiivista harrastelua

TheArska

#907
No eihän se vaadi kuin spurrin(keskidiffiä dst:ssä ei tainnut olla) vaihtamisen "vaihdelaatikkoon"...jonka voi vaikka jostain on-road autosta soveltaa(ja ovat "automaattilaatikoita", keskipakoiskytkin periaattella).
Eli onhan polttiksissa vaihdelaatikoita ja kaikkea pystyy soveltamaan jos ei ole peukalo keskellä kämmentä.
Oletko törmännyt useinkin manuaaliaskiin rc autossa..?  :tongue: 
(summit:ssa on kyllä joku hidas/nopea"loota" mutta ei taida olla sitä mitä haetaan ja taitaa olla kokoakin askilla aika paljon dst:hen ja varmasti monin kerroin vaikeampi modattava kyseiseen värkkiin kuin joku on-road loota, esim. fw-o5t:stä tms. keppivetoisesta autosta)
Ei kuulosta kovin käytännölliseltäkään manuaalilaatikko, ehkä jossain "kömpijässä" jossa voi paikallaan vaihtaa voisi toimiakin mutta kovemmassa vauhdissa vaihteen vaihto voi olla melkoista "säätöä".
edit: Eli noin toisen auton osia käyttämällä ei kovin iso homma, "itse tekemällä" homma on ihan eri levelillä, saati manuaaliaski.. 
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

vilzuh

Lainaus käyttäjältä: TheArska - 09.06.10 - klo: 17.00
No eihän se vaadi kuin spurrin(keskidiffiä dst:ssä ei tainnut olla) vaihtamisen "vaihdelaatikkoon"...jonka voi vaikka jostain on-road autosta soveltaa(ja ovat "automaattilaatikoita", keskipakoiskytkin periaattella).
Eli onhan polttiksissa vaihdelaatikoita ja kaikkea pystyy soveltamaan jos ei ole peukalo keskellä kämmentä.
Oletko törmännyt useinkin manuaaliaskiin rc autossa..?  :tongue: 
(summit:ssa on kyllä joku hidas/nopea"loota" mutta ei taida olla sitä mitä haetaan ja taitaa olla kokoakin askilla aika paljon dst:hen ja varmasti monin kerroin vaikeampi modattava kyseiseen värkkiin kuin joku on-road loota, esim. fw-o5t:stä tms. keppivetoisesta autosta)
Ei kuulosta kovin käytännölliseltäkään manuaalilaatikko, ehkä jossain "kömpijässä" jossa voi paikallaan vaihtaa voisi toimiakin mutta kovemmassa vauhdissa vaihteen vaihto voi olla melkoista "säätöä".
Kyllähän DST:ssä on keskidiffi.  :undecided:
Haittaako se jotain vaihteiston asentamisessa?
Passiivista harrastelua

TheArska

#909
No sen verran että se pitää ottaa pois..sen tilalle se aski.

edit: eli pistät tällaisen tai vastaavan..
http://www.radiocontrolzone.com/attachment.php?attachmentid=75657&stc=1&d=1186934199
..tämän diffin tilalle.
http://www.rctech.net/forum/attachments/nitro-off-road/465979d1245219221-kyosho-dbx-dst-thread-img_1988.jpg
..jos oikeasti kiinnostaa niin kannattaa perehtyä asiaan, voi mennä suoraan joku kyöstin aski diffin tilalle. Eipä se nyt kovin vaikea ole muokata siihen minkä merkin/mallin askia vain jos on keppivetoinen, kardaanien pituudet voi kyllä muuttua, eli voi joutua etsimään oikean pituiset.
Vaikka diffi kyllä tuo ajo-ominaisuuksia tuollaiseen autoon, eli laatikolla ne kärsii..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

vilzuh

pitää miettiä.
Noita vaihdelaatikoita saa varmaan kaikista kössiä myyvistä liikeistä?
Passiivista harrastelua

Jani L

Kyosho MFR monsterin vaihdelaatikko voisi sopia suoraan DST:hen.
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

vilzuh

Passiivista harrastelua

Jani L

Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

TheArska

Kai sen hinnan voi itsekin selvittää...tuskin täällä moni on ostanut kokonaisia mfr vaihdelaatikoita. :wink:  Mfr:n omistajatkin varmaan korjaavat vanhan eivätkä osta kokonaan uutta.
ps. vilkasin mfr:n kuvaa, auton rakenne kyllä näytti siltä että se tosiaan voisi ehkä mennäkin suoraan kiinni. Kokolailla saman näköinen rakenne mfr:ssä kuin dst:ssä.
Mutta ei tuossa vaihdelaatikko hommassa juuri järkeä ole, ellei halua ajaa off road autolla kovaa suoraan.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

vilzuh

Mietiskelin vain.
Ajattelin vain, että jos saisi edullisesti, niin voisi vähän fiilistellä.  :cool:
Passiivista harrastelua

jerzirccar1

Hei ihan tiedoksi vaan. Olin tänään tattiksen radalla ja sinne tuli isä poika ja uuden karhea joku kyosho 1/10 maasturi kainalossa. No siinä ne sitten laittoivat autoa käyntiin ja katselin sitä touhua jokisen aika ja sitten kysyin ihan typerän kysymyksen ja sain jopa paremman vastauksen.
Kysyin että onko polttoaine sekoitettu ennenkuin se on laitettu tankkiin ja vastaus oli että on se siellä henkilöauton kontissa sekoittunut.
Mitä ne siellä KYOSHO liikkeessä oikein tekee kuin ne myyvät sen auto paketin ihan uusille harrastelijoille. Mitään suodatin öljyä ei ollut laitettu, ja mikä oli parasta, kaasarin haitarikumia ei ollut koneessa.
En tiedä mutta kuuluukos siinä olla noissa kössin koneissa kiinni se vai onko se ihan avoin jonne liat pääsee todella helpolla.
Ihme meininkiä kuin asialla on ihan uusi harrastaja.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

vilzuh

#917
Kuulostaa tutulta...
Eikös tattarilla ole vain on-road rata vai olenko ymmärtänyt väärin?
Ja siis tämä on juuri tätä. Kössiä.

Niin ja lisään vielä yhden hienon kokemuksen.
Kerran kun menin atalaan hakemaan jotain varaosia, tiskillä oliva jotkin äiti ja tytär (WTF??!?).
Heillä oli käsissään dbx-buggy ja myyjä selitti heille ainakin vartin auton eri osia... Kun he vihdoin lähtivät kaupasta, myyjä huusi vielä perään näin:
viekää terveisiä että moottori pitää sisään-ajaa!

Häh?
Eli itse auton saaja ei ollut edes liikkeesä mukana? Tämä alkaa mennä oudoksi...
Passiivista harrastelua

jannes28

itselle ei kukaan ollut maininnut että polttoainetta pitäisi sekoittaa. Kuulin tuossa hiukan aikaa sitten. Koneella pari gallonaa ajettu sitten aika vähillä öljyillä... Ongelmia tuntuu olevan. Onkohan jotain rikki.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

*HOKE*

#919
kyllä nuo hyvälaatuset polttoaineet pysyy hyvänä vaikkei ihan hirveesti sekotteliskaan.
Eli jo ihan autoon kantamalla ja autossa kuskaamalla sekottuu aikalailla hyväks. Silti on ihan suositeltavaa ottaa tavaksi ravistella tonkkaa aina ennenkuin ottaa soppaa tankkipulloon niin varmistuu siitä että polttoaine on aina samanlaatuista. Lähinnä koneen säätämisen ja parhaan toimivuuden kannalta järkevää. Mutta ei sillä konetta rikki saa jos on unohtanut ravistella.
Vielä tärkeämpää olis pitää tonkka ja tankkipullo suljettuna aina kun mahdollista.
Ihmetyttää välillä katsella kuinka porukalla on tankkipullo ilman tulppaa auringossa pitkiäkin aikoja.
Sopat varjoon.
Hyvä ottaa rutiiniks hölskyttää soppakannu ennenkuin ottaa tankkipulloon ja pitää aina korkit kiinni ja myös se tankkipullo suljettuna sekä pois auringosta.

Edit: Kirotusvireitä korjattu... kännykällä tulee näköjään kiireessä sählättyä.

orsku

Kuinka yhteensopivia eri valmistajien nitromoottorit ovat keskenään? Mulla on autossa tällä hetkellä joku Thunder Tiger Pro .21 (en muista tarkkaa mallia), mutta olen suunnitellut vaihtavani sen tässä joskus. Mitä pitää ottaa huomioon jos lähden saman kokoluokan, mutta eri valmistajan mottia laittamaan?

vilzuh

Kaikki bensat käy kaikkiin koneisiin. Pitää vain ottaa huomioon nitromäärä bensan joukossa. Kannattaa myös katsoskella mitä öljyä bensassa on ja kuinka paljon. Byron bensat on todettu hyviksi.
Passiivista harrastelua

Sami L

#922
Lainaus käyttäjältä: vilzuh - 10.06.10 - klo: 19.55
Kaikki bensat käy kaikkiin koneisiin. Pitää vain ottaa huomioon nitromäärä bensan joukossa. Kannattaa myös katsoskella mitä öljyä bensassa on ja kuinka paljon. Byron bensat on todettu hyviksi.

Termistön korjausta väärinkäsitysten välttämiseksi:
Bensa = Bensiini = http://fi.wikipedia.org/wiki/Bensiini
Polttoaine = yleisnimitys = esimerkiksi 'nitromoottoreiden' käyttämä metanoli (+öljyt+nitrometaani)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoaine
http://fi.wikipedia.org/wiki/Metanoli
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nitrometaani

Kun puhutaan bensa-autoista, tarkoitetaan juurikin bensiiniä käyttäviä (n. 1:5 skaalan) autoja. Byroni ei siis ole bensaa nähnytkään, vaan se on polttoainetta. ("soppaa", "fuilia" tms. puhekielessä, foorumilla erityisesti neuvontasäikeissä on syytä pitäytyä nimityksessä polttoaine, väärinkäsitysten välttämiseksi.)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

vilzuh

Oho, eipä taaskan sen suuremmin tullut katsottua mitä tuli kirjoitettua.
Anteeksi, jos olen sekoittanut jotain.  :embarrassed:
Passiivista harrastelua

orsku

En ole ihan varma kenelle sinun oli tarkoitus vastata, mutta minä kysyin kyllä nitromoottoreista. En polttoaineista.

jannes28

#925
jos siinä autossa on/siihen saa kunnon moottoripukin niin kyllä siihen pitäisi sopia mikä vaan kone. Esim kyoshon rtr autossa oli moottori kiinnitetty suoraan pohjalevyyn. En tiedä olisiko siihen saanut moottoripukkia. Kun taas nykyisessä hobaon rtr autossa on pukki ja siihen onkin os:än kone tulossa :
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

vilzuh

Lainaus käyttäjältä: orsku - 10.06.10 - klo: 23.41
En ole ihan varma kenelle sinun oli tarkoitus vastata, mutta minä kysyin kyllä nitromoottoreista. En polttoaineista.

Juu, tarkoitus oli puhua nitrokoneista.  :embarrassed:
Passiivista harrastelua

OzKi

MIkä on ongelmana Hobao seiskassa, kun tuntuu, että se on liian rikkaalla, välillä kiihdyttäessä "tukehtuu", ei sammu.Pääneulaa on laitettu melko reilusti kiinni 1/2 kierrosta.Pitäisikö sitä viellä laittaa kiinnipäin?
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv

orsku

Autossani on kyllä pukki moottorille. Mietin vaan, että onko esimerkiksi moottoreissa reiät samoissa kohdissa? Vai tekeekö jokainen valmistaja ihan miten lystää? Onko kampiakselit saman paksuisia ja pituisia, samalla korkeudella ja samat kierteet? Selviääkö vain kokeilemalla vai ovatko mitoitukset ihan standardikamaa?

Jani L

Millä moottorin runko kannattaisi puhdistaa, siis ulkoo? Voiko käyttää CRC:tä?  :azn:
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4