Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

tansu95

sabelta varmastikkin voisi löytyä ainakin soittamalla ja varmaan RF:ystäkin...
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

kipi

Katsokaas vaikka racers rc shopin nettikaupasta,sieltä ainakin löytyy
eikun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
sillä aikaa kun te mietitte,mä oon tehny jo viis virhettä

VihtiRC

Mitä ruuvilukitetta käytätte polttiksessa? Mulla löystyi takadiffin ulostulon kuusiokolo ruuvi niin, että takadiffin pinioniratas ei enää ottanut kiinni lautasrattaaseen. Autosta tuli siis etuvetoinen. Lukitteena oli Robitronicin sininen lukite. Nämä on sellaisia kriittisiä kohtia autossa, joiden todellakin toivoisi pysyvän kiinni. Jos toi mun käyttämä lukite on ok, oliko vika siinä etten joka ajokerran jälkeen avannut kyseistä kohtaa ja lukinnut sitä uudelleen? Tämä kuusiokolo ruuvin löystyminen tapahtui kolmannella ajokerralla.

JiiVee

mulla on permatexin sininen (medium) ja hyvin pitää.

ja kun kerran sen lukitsee niin kyllä sen täytyy kestää sinne asti kunnes sen itse avaa seuraavan kerran.

puhdistithan lukittavat kierteet hyvin ennen lukitetta?
pöö

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: VihtiRC - 04.06.11 - klo: 11.19
Mitä ruuvilukitetta käytätte polttiksessa? Mulla löystyi takadiffin ulostulon kuusiokolo ruuvi niin, että takadiffin pinioniratas ei enää ottanut kiinni lautasrattaaseen. Autosta tuli siis etuvetoinen. Lukitteena oli Robitronicin sininen lukite. Nämä on sellaisia kriittisiä kohtia autossa, joiden todellakin toivoisi pysyvän kiinni. Jos toi mun käyttämä lukite on ok, oliko vika siinä etten joka ajokerran jälkeen avannut kyseistä kohtaa ja lukinnut sitä uudelleen? Tämä kuusiokolo ruuvin löystyminen tapahtui kolmannella ajokerralla.

Ruuvit on vedetty Ultimate Racingin hard lukitteella kiinni.
Juuri nuo kyseiset ruuvit varsinkin on syytä laittaa kovalla lukitteella ja ruuvi ihan asenteella paikoilleen.
Irroittaa ei tarvitse kuin vasta sitten kun tarvitsee laakereita tai ulostuloa olla vaihtamassa.
Ja silloin kovan lukitteen saa pehmiämään kuumentamalla ruuvia juuri ennen irroittamista.

akiz95

Kertokaa tyhmälle että mikä mun polttiksen säädöissä on vikana kun sen käynnistää niin se rupee huutamaan ja renkaat pyörimään vakka pitäs pysyä suht koht paikallaan.

kallekaahari

Avaa tyhjäkäyntiruuvia tarpeeksi. 
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

jannes28

Lainaus käyttäjältä: VihtiRC - 04.06.11 - klo: 11.19
Mitä ruuvilukitetta käytätte polttiksessa? Mulla löystyi takadiffin ulostulon kuusiokolo ruuvi niin, että takadiffin pinioniratas ei enää ottanut kiinni lautasrattaaseen. Autosta tuli siis etuvetoinen. Lukitteena oli Robitronicin sininen lukite. Nämä on sellaisia kriittisiä kohtia autossa, joiden todellakin toivoisi pysyvän kiinni. Jos toi mun käyttämä lukite on ok, oliko vika siinä etten joka ajokerran jälkeen avannut kyseistä kohtaa ja lukinnut sitä uudelleen? Tämä kuusiokolo ruuvin löystyminen tapahtui kolmannella ajokerralla.

Jos tuntuu ettei sininen pidä, niin vaihda punaiseen. Itsellä kyllä sininen loctite pitänyt kaikki ruuvit paikallaan. Nyt ostin Sinistä Permatexiä motonetista. On tuollainen geelimäinen, ja kun pohjasta ruuvaa niin tavaraa tulee ulos. Ajattelin kokeilla, kun on pari kertaa nuo nestemäiset levinneet pakkiin... Kerran oli korkki jäänyt huonosti, ja kerran korkin pää halki.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

miiku1982

Missähän voisi olla hämärää, kun auto ei käy. Lähtee käymään kun lorauttaa tipan kaasariin, mutta sammuu heti  2s. sen jälkeen. Ilmeisestikin vaikuttaisi näin aloittelijan näkökulmasta, että on polttoaineen virtauksessa kaasariin jotakin hämärää. Voisko tankissa olla jokin vuoto? Ryyppy napissa esim.? Voiko mahdollisuuksien mukaan poistaa koko napin, laittaa ruuvin tilalle ja tiivistää sen ruuvin reikineen hyvin? Voihan se tietysti tankin korkissakin valskausta, mutta mutta... ... ..

*HOKE*

Ensimmäinen virhe jonka tiedän jo kysymättäkin, on että hanhenkaula ei ole nippusiteellä tiukasti kiristetty kaasarin kurkkuun.
Onkos ilmanputsari ylipäätään öljyttykään.
Toinen virhe on kaataa kaasariin polttoainetta.
Tällöin kone ei tietenkään käy kuin vain sen aikaa mihin kaasarista sisään kaadettu polttoaine riittää.
Ei näin.

Mikäli härvelissä on ryyppynappi, eli ryyppypumppu niin pumppaa siitä niin pitkään että näet polttoaineletkua katsoen polttoaineen menevän koneelle asti.
Toinen tapa on pitää sormea pakoputkessa ja startata.

Ryypyttäminen pitää aina lopettaa kun polttoaine saapuu koneeseen.
Liika ryypytys ja kone ei starttaa... on myös lähes mahdoton saada silloin kunnolla pyörimäänkään.


miiku1982

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 05.06.11 - klo: 21.30
Ensimmäinen virhe jonka tiedän jo kysymättäkin, on että hanhenkaula ei ole nippusiteellä tiukasti kiristetty kaasarin kurkkuun.
Onkos ilmanputsari ylipäätään öljyttykään.
Toinen virhe on kaataa kaasariin polttoainetta.
Tällöin kone ei tietenkään käy kuin vain sen aikaa mihin kaasarista sisään kaadettu polttoaine riittää.
Ei näin.

Mikäli härvelissä on ryyppynappi, eli ryyppypumppu niin pumppaa siitä niin pitkään että näet polttoaineletkua katsoen polttoaineen menevän koneelle asti.
Toinen tapa on pitää sormea pakoputkessa ja startata.

Ryypyttäminen pitää aina lopettaa kun polttoaine saapuu koneeseen.
Liika ryypytys ja kone ei starttaa... on myös lähes mahdoton saada silloin kunnolla pyörimäänkään.


Siis ylipäänsä kaasarin toimivuutta testasin kaatamalla kurkkuun nitroa ja tuntu hyvälle käyntiääni ja siten toivo paremmasta huomisesta  :grin:
Tiesit kysymättäkin, joo ei ole nippusiteellä suodattimen yhdykumi kiinni. Tosin suodatin on öljytty, mutta onko riittävän hyvin, tutkimus paikallaan. Täytyypi yrittää  antamiasi niksejä. Kirjoitan lisää, kun saan testailtua toimivuutta viimeistään huomenissa. Voi olla kiukkusia  naapureita, jos rupee pelittään auto kunnolla tähän aikaan   :police:

miiku1982

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 05.06.11 - klo: 21.30
Ensimmäinen virhe jonka tiedän jo kysymättäkin, on että hanhenkaula ei ole nippusiteellä tiukasti kiristetty kaasarin kurkkuun.
Onkos ilmanputsari ylipäätään öljyttykään.
Toinen virhe on kaataa kaasariin polttoainetta.
Tällöin kone ei tietenkään käy kuin vain sen aikaa mihin kaasarista sisään kaadettu polttoaine riittää.
Ei näin.

Mikäli härvelissä on ryyppynappi, eli ryyppypumppu niin pumppaa siitä niin pitkään että näet polttoaineletkua katsoen polttoaineen menevän koneelle asti.
Toinen tapa on pitää sormea pakoputkessa ja startata.

Ryypyttäminen pitää aina lopettaa kun polttoaine saapuu koneeseen.
Liika ryypytys ja kone ei starttaa... on myös lähes mahdoton saada silloin kunnolla pyörimäänkään.



Nyt tuli testailtua niksejä ja tottahan toki pillin tukkiminen auttoi hetkeksi käynnistymiseen, mutta lähes heti, kun otti sormen pois pillin päästä, niin sammahti jälleen kerran. Pysy lkäynnissä vähän pitempään kun paineli pillin päätä tukkoon sormella(vähän kuin olisi ohjaimella kaasutellut tms.) Voisko olla ilmavuoto pakokäyrän ja motin välissä?

*HOKE*

Voihan sekin olla... Tämän tosin näkee kun koneen saa edes hetkeksi käyntiin... Eli pakokaasua tulee muualta kuin itse putken päästä.

Tosin ensimmäisenä veikkaisin koneen säätöjä, ellei ihan selkeää vuotokohtaa näe pikaisella vilkaisulla.
Säädöissä oleva kone kun kuitenkin toimii edes sinnepäin vaikka vuoto olisi hyvinkin suuri.

On nähty kisoissa tilanteita kun koko äänenvaimennin on irronnut ja auton on pystynyt silti ajamaan varikolle korjattavaksi.

miiku1982

Lainaus käyttäjältä: miiku1982 - 06.06.11 - klo: 11.10
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 05.06.11 - klo: 21.30
Ensimmäinen virhe jonka tiedän jo kysymättäkin, on että hanhenkaula ei ole nippusiteellä tiukasti kiristetty kaasarin kurkkuun.
Onkos ilmanputsari ylipäätään öljyttykään.
Toinen virhe on kaataa kaasariin polttoainetta.
Tällöin kone ei tietenkään käy kuin vain sen aikaa mihin kaasarista sisään kaadettu polttoaine riittää.
Ei näin.

Mikäli härvelissä on ryyppynappi, eli ryyppypumppu niin pumppaa siitä niin pitkään että näet polttoaineletkua katsoen polttoaineen menevän koneelle asti.
Toinen tapa on pitää sormea pakoputkessa ja startata.

Ryypyttäminen pitää aina lopettaa kun polttoaine saapuu koneeseen.
Liika ryypytys ja kone ei starttaa... on myös lähes mahdoton saada silloin kunnolla pyörimäänkään.



Nyt tuli testailtua niksejä ja tottahan toki pillin tukkiminen auttoi hetkeksi käynnistymiseen, mutta lähes heti, kun otti sormen pois pillin päästä, niin sammahti jälleen kerran. Pysy lkäynnissä vähän pitempään kun paineli pillin päätä tukkoon sormella(vähän kuin olisi ohjaimella kaasutellut tms.) Voisko olla ilmavuoto pakokäyrän ja motin välissä?



Nyt lähti käymään hieman säädeltyäni neuloja, mutta mutta kuumenee kyllä aivan sekunnissa käyrä polttavan kuumaksi ja koneen kansi tuntu olevan hemmetin lämmin. Mistä johtuu tämmöset tulenpolttavat oireet? :)

miiku1982

Mistähän johtuu kun ei käy ilman hehkutinta? muuten tuntuisi olevan lähellä säätöjen oikeellisuus. Käy ja kukkuu ja kun ottaa hehkun pois niin melkein heti sammuu.

JiiVee

pöö

tansu95

Nyt tarviis pikaista apua!

Kuuluuko takalaakerin heilua sivusuunnassa?Meinaan itellä heiluu, kun avaa peräluukun ja katsoo niin lohkossa pieniä naarmuja kampiakselin ''painon'' kohdalla ja klappaa noin puolimilliä-millin...

Ei ois kellään tietoa mistä saisi vaikka halvalla molemmat laakerit, kun noi novarossin alkuperäsit maksaa maltaita.Mallihan on novarossi toro nero ja tiedän että future rc myy omia laakereita.
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

Pahvi

Tuossa pöydällä on nyt tuollainen jotain 3-5 vuotta seisonut polttisauto. Paketissa lukee jotain Kyosho ALPHA-3.

Olen aika ulapalla näistä vehkeistä joten mistä kannattaisi nyt lähteä jotta saisi tuon joskus käymään?

JiiVee

#1848
tulppa, letkut ja jos tankissa on vanhaa polttoainetta niin vaihtoon.

Vanhan polttoaineen pois kaatamisen jälkeen tankki kannattaa putsata.

Jos siinä on se kyoshon oma patterihehku viritelmä niin hommaa ladattava tilalle ei maksa paljoa.

Polttoaineletkuun polttoainesuodatin.

Vastaanottimen patterikotelo kuuseen ja akku tilalle ja kunnolliset akut ohjaimeen.

varmasti jotain unohtui joten muut lisäilköön.

EDIT: Meinas unohtua että ilmansuodatin kannattaa vaihtaa(ei pestä) jos se on likainen
pöö

lättyäijä

Lainaus käyttäjältä: Pahvi - 08.06.11 - klo: 15.58
Tuossa pöydällä on nyt tuollainen jotain 3-5 vuotta seisonut polttisauto. Paketissa lukee jotain Kyosho ALPHA-3.

Olen aika ulapalla näistä vehkeistä joten mistä kannattaisi nyt lähteä jotta saisi tuon joskus käymään?

Ite ostin tollasen käytetyn, ja joulukuussa koitin sitä saada toimimaan, huonoin tuloksin mutta sain kuitenkin.
Ei muuta kun kaikki keinot käyttöön ja pitkää pinnaa. Tammikuussa kone paukahti ja tilasin uuden ns. paremman hongkongista ja sen jälkeen oonki saanu vaihtaa vaikka ja mitä että pystyy ajamaan. Hauska lelu kun päivitin 2 vaihteiseksi, jonka jälkeen ei pysy enään mikään ehjänä.

Itse suosittelen vaihtamaan kuula laakerit jokaisen liuku laakerin paikalle koska ainakin mulla rupes muovi osat sulamaan.

Itteni pitäis saada maanantaina uus auto joka on fw-06, mutta jos jotain kysyttävää on tosta puresta ni kysy ihmeessä oon sitä nyt puoli vuotta ropannu lähes päivittäin nii saatan jotain osata kertoakki, alottelia kielellä.  :cool:
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

RoddeR

Kyosho, elämäni auto.

bedved

Sellane kysymys ku ittelläni on tuo Kyosho mfr (grx 18) Ei tahdo millää lähtee käymää nyt talven jälkee. Ku pistän starttiakun paikoillee jotta alkais käynnistyy ni se tuntuu pörräävän raskaan oloisesti. Tulppa kyllä toimii vaihdoin sen juuri. Männän se ratas ei minusta pyöri olleenkaan joten voiko se olla että kone on lyönyt lukkoon? Nitron olen vaihtanut pariinkiin otteeseen.

ampperi

Saatko pyöritettyä konetta sormin vauhtipyörästä?
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

Kakkutukka

Voimaa ja valtaa.

bedved

Akun pitäisi olla kunnossa. Rataspyörä tuntuu aika raskaalta kun vertaa ennen tätä ongelmaa.

tansu95

Tänään se takalaakeri sano sitten novarossista sopimuksen irti! Ei pysy enää käynnissä, ja ei ole kyllä sitten väljä kone!

Mutta onko tuo alphan punakantinen ostamisen arvoinen?Olen kuullut, että jotkut ovat todella jäykköjä aluksi käynnistää ja jotkut löysempiä, että pitääkö tämä paikkaansa? jaksaako yksimoottorinen boksi tämän käynnistää? Olis parempi hyöty siitäkin :smiley:

Ei tekis taas mieli ostaa uutta etulaakeria sen mukana, kun takalaakeri maksaa 50e ja etu 24e=74e+postit... Ei hyvää päivää!Ja kun laittaa satasen lisää niin on kokonaan uus kone ja pikusen halvemmat osatkin...
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

kallekaahari

Katoppa tuolta amainilta: http://www.amainhobbies.com/index.php/cPath/1576_63/n/Hardware-Fasteners-Ball-Bearings

Katsot vain, että on oikea koko. Itse tilasin O.S koneeseeni keraamiset laakerit (etu+taka) ja maksoi posteineen vain joku 30€.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

tansu95

juu taakse 44e... eli sama kun ei mitään
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

kallekaahari

#1858
Katsoitko varmasti muutkin merkit? Ei sen kai tarvi alkuperäistä merkkiä olla? ProTekin laakeritkin on hyviä. Jos katsot ohjekirjasta, että rinkula on esim. NVR16000, niin siihen tulee haun kautta vain Novarossin alkuperäiset lakut. Kerroppa niiden molempien laakereiden koko (esim. 14x16x5)  meillekkin ja laita se tuonne amainin hakuun.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

sosua

sellaista kysyisin onko aivan sama moniko prosentista nitrometanolia käyttäää? ja sitte vielä mikä on torniota lähin paikka jossa nitro metanolia sais?
hobao hyper mini st