Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

ampperi

Edelleen vaikuttaa, että on kytkimessä ongelma. Mutta ei tosiaan se, että ottaisi liian alhaalta kiinni.

Ei ota tarpeeksi kiinni, että saisi auton liikkeelle, kun vastusta (auto maassa). Eli kytkin luistaa. Avaa kytkin ja katso, miltä näyttää. Katso samalla, että vauhtipyörä ei pääse luistamaan kampiakselilla.
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

ampperi

Lainaus käyttäjältä: vinokone - 21.08.11 - klo: 01.18
Terve. Missä vika, kun ajaa hetken kevyellä kaasulla, niin kone ensin röpöttää ja sitten sammuu. kiihtyy kyllä nopeesti ja muuten pelittää, kun ajaa on/off kaasulla. traxxasin 3.3 ja 25% nitrot polttoaineena

Olisko alaneula liian rikkaalla ja yläneula laihalla eli liikaa kiinni? Käykö tasaisesti tyhjäkäyntiä vai laskeeko/nouseeko koneen kierrokset, kun päästät täyskaasuvedon jälkeen liipaisimesta? Kun painat kaasua, epäröikö auto lähdössä vai ampaiseeko liikkeelle vaivattomasti? Mitkä lämmöt koneessa, kun vedät lämpimällä koneella muutaman suoravedon putkeen?
Alaneula vaikuttaa seokseen noin puoleen väliin luistin liikettä, sitten homma on kiinni ylänaulasta.
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

*HOKE*

siltähän nuo oireet vaikuttaisivat.
Ylhäältä kellotaulun osoittamat 10 minuuttia auki ja alhaalta vastaavasti sama määrä kiinni.

slayer

Lainaus käyttäjältä: ampperi - 21.08.11 - klo: 15.44
Lainaus käyttäjältä: vinokone - 21.08.11 - klo: 01.18
Terve. Missä vika, kun ajaa hetken kevyellä kaasulla, niin kone ensin röpöttää ja sitten sammuu. kiihtyy kyllä nopeesti ja muuten pelittää, kun ajaa on/off kaasulla. traxxasin 3.3 ja 25% nitrot polttoaineena

vaihda nitro prosenttia pienempään kun 20 nii rupes ainaki mulla pelittää toi 3.3 kone
Vaikka kuinka ois päivä pielessä silti rc:t on aina mielessä.
traxxas slayer 3.3,traxxas t-maxx 3.3,assosiated tc4

*HOKE*

höpöhöpö.
Nitromäärän pienentäminen ei saa konetta toimimaan paremmin varsinkaan tilanteessa missä moottori röpöttää.
Päinvastoin. Isommalla nitromäärällä hieman pieleen säädettykin moottori pysyy paremmin käynnissä, koska nimenomaan isommalla nitromäärällä polttoaine palaa paremmin.
Oliko pienemmällä nitrolla ajettu samana päivänä ja heti toisen polttoaineen jälkeen???
Tuskin.
Ja nimenomaan kun pelkästään ilmanpaineellakin on jo vaikutusta säätöihin niin polttoaineen vaihtaminen ei todista yhtään mitään.
Olikohan samaa polttoainetta muutenkaan???

vinokone

Ny löyty säädöt. Pirusti pikkuneulaa laihemmalle ja yläneyla tehdasasentoon+ 3/4 kierrosta. siitä joutu vielä rikastamaan puol kierrosta. lämmöt on ny n. 125
Traxxas Slayer Pro
,Traxxas slash 4x4, Robitronic Mantis

mehtis

Etkai säätänyt vain lämpöä tuijottamalla?
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

aalo

#2047
ASDA

vilzuh

Mikä mahtaa olla, kun muuten kone toimii oikein hyvin, mutta tyhjäkäynnillä tahtoo sammua? Kierrokset ovat aika matalat, mutta pyörät pyörivät. Mahtaisiko kytkimen jousi olla liian löysä?
Passiivista harrastelua

vilzuh

#2049
Lainaus käyttäjältä: aalo - 21.08.11 - klo: 19.20
Moro, pistin tänään Thunder Tiger s28 käyntiin ja ajoin sillä pari metriä ja sammu... pistin uusiksi päälle lähti eteen päin itestään vaikka en painannut kaasua.

Onko moottorissa vika vai missä?

Melko varmasti kaasarin säädöissä vikaa. Tuo ei kerro paljon mitään, joten kannattaa kokeilla tehdasasetuksia tai odottaa jonkun järkevämmän neuvoa.
Passiivista harrastelua

truck

kysymys on yhtä epäselvä kuin otsikko huono  :angry:
stadi -- Savage XL

JiiVee

Kytkinjousi poikki?
pöö

jannes28

#2052
Lainaus käyttäjältä: vilzuh - 21.08.11 - klo: 19.27
Mikä mahtaa olla, kun muuten kone toimii oikein hyvin, mutta tyhjäkäynnillä tahtoo sammua? Kierrokset ovat aika matalat, mutta pyörät pyörivät. Mahtaisiko kytkimen jousi olla liian löysä?

jos kierrokset tosiaan ovat alhaiset ja renkaat pyörii niin kytkin ottaa kiinni liian alhaalta. Jousetkin löystyy ajan kanssa. Tai sitten voi olla alunperinkin liian löysät. voihan se olla että kytkimen laakeritkin hirttäessään saavat kellon pyörimään koko ajan. Kytkintä kannattaa huoltaa säännöllisesti.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

vinokone

Lainaus käyttäjältä: mehtis - 21.08.11 - klo: 17.53
Etkai säätänyt vain lämpöä tuijottamalla?

kiihtyy hyvin, käy tasasesti. Oli asiantuntijat apuna  :afro:
Traxxas Slayer Pro
,Traxxas slash 4x4, Robitronic Mantis

lättyäijä

Terve taas.

Kertokaas nyt onko todellakin niin että kone on väljä? Edellis päivänä meni kolme tulppaa sököksi ja auto kävi tasan ne kolme kertaa, yhteensä alle 10min.

Pidän vähän outona sitä että olis muka väljä kun oli just kone osina ja mäntä jäi ainakin 2mm sylkän yläharjan alle, ja kasassa kun narusta vetelee niin on piukka kun viulunkieli. Ensin oli joku mcCoy tai vastaava tulppa en muista numeroita, makso femman ja aattelin että se oli vaan halpa ja basha. No koukkasin siittä sitten köpälle ja sain jotku orionin tulpat, oli kalliit ja odotin vähän parempaa lopputulosta, bashanliekit toisin kävi, langat palo molemmista samantien.

Siis ei se ollu tollanen ennen, enkä mielestäni oo mittään härvännykkään. kyllä ne OS8 tulpat kesti hienosti noin kuukauden per tulppa, mutta nyt en enään ymmärrä missä vika.

Jos toi pata oli tosiaan noin lelu ni minä vaihdan sitten sähköisiin.
Alko tossa yhtenä päivänä metsässä kävellessä kuumottaan tollanen 2WD slash kun oli niin kiva paikka.
Olisko tollane tuuppi slassi hyvä ostos?
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

RoddeR

Slash on tunnetusti erittäin kestävä auto ja on parhaimmillaan juuri bashauksessa eli hyvä ostos varmaankin jos meinaat bashausta sillä harrastaa.
Kyosho, elämäni auto.

*HOKE*

Ossin tulpasta puhuit jopa sen numerolla, mutta muiden tulppien kohdalla et maininnut ollenkaan...
Mitähän lämpöarvoa nämä muut ovat olleet?

Mikäli lämpöarvot ovat selvästi eri niin tottakai kone on sekaisin ja tulppia voi palaa.

Yleensä tulpan palaminen viittaa laihalla olevaan koneeseen... tai sitten tulppa saattaa olla selvästi liian kuuma.

lättyäijä

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.08.11 - klo: 14.38
Ossin tulpasta puhuit jopa sen numerolla, mutta muiden tulppien kohdalla et maininnut ollenkaan...
Mitähän lämpöarvoa nämä muut ovat olleet?

Mikäli lämpöarvot ovat selvästi eri niin tottakai kone on sekaisin ja tulppia voi palaa.

Yleensä tulpan palaminen viittaa laihalla olevaan koneeseen... tai sitten tulppa saattaa olla selvästi liian kuuma.

Näinpä, tässä McCoy tulpassa oli niin epäselvä lapukka missä se oli kiinni ettei oo kyllä hajuakaan lämpö arvoista. Puhelimen kanssa tein tilauksen ja sanoin koneen sekä vanhan tulpan, ja setä sanoi että pistän kaverin matkaan sopivan.

Köpällä kävin ihan livenä paikalla ja pyysin sopivaa, oli kaksi vaihtoehtoa, orion sekä modeltechniks, otin ne orionit kun sanoi että kyllä kestää paremmin. Tässäkin mielestäni epäselvä lapuska, eikä ite tulpass lue mitään, mutta luulis nyt myyjän tietävän mikä omiin koneisiin sopii. Eilen kävin vielä yhden tollasen modeltechniks:in hakemassa ja siinäkin lukee -qwikspeed chr medium shr 53???? mediumista nyt vois jotain päätellä, mutta kun OS:illa on mielestäni vaan siinä se numero perässä, aika helppoa mielestäni. tota modeltechniks:iä en oo ehtinny vielä testaamaan ku tais kaasuservo levitä.

Myös mielestäni näissä kolmessa tulpassa oli hyvin ohut lanka joka teki yhden kierroksen, kun taas tossa OS8:sissa oli ehkä paksumpi lanka ja siinä oli niitä kierroksiakin joku 4.

Noin, nyt on tullu taas avauduttua ja saa mennä korvat punasena seuraavan kerran asioimaan tonne köpälle  :embarrassed: mikäli tarvii enää mennä.

-Kuitti
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

Neo RS

#2058
lättyäijä
käy ensin liian rikkaalla, ja kun hölläät ei saa tarpeeksi "kakkua", onko säätö 2 neulalla? (pääneula, ja alaneula) Tulppa rikki, vaihtoehtoja voi olla paljon, mutta kun sulkee 1 kerrallaan pois niin lopuksi vika löytyy...  :shocked:

mehtis

Hei,

Ihmettelin kun painelin iskareita pohjaan takana menee siististi pohjaan, mutta edessä ei mene. Purin iskarit ja ihmettelin niin mutteri jolla mäntä tulee kiinni tulee ylite rungosta 1-2mm. Takana jäävät siististi rungon sisään. Onko tämä normaalia? Iskarit siis ovat "bigboret" joissa kierresäädöllä jousen esijännitys. LRP S8 bx teamin optio iskarit siis.

-Riku
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

*HOKE*

Yleisin syy siihen että iskarit eivät painu pohjaan, on väärä ilmaus...

Eli iskareissa on liikaa painetta jolloin se ei vain yksinkertaisesti pääse painumaan kasaan.

Ilmaa iskarit siten että varsi on kokonaan ulos vedettynä... iskari lähes piripintaan...
Iskarin hattu paikoilleen vain noin kierros kaksi... siten että on vain kierteillään...
Työnnä varsi lähes kokonaisuudessaan sisään... Jätä vartta näkyviin vaikkapa puoli senttiä... tai maksimissaan sentti.
Pidä varsi paikoillaan ja kierrä iskarin hattu hitaasti kiinni.
Kokeile pumpata iskaria pari kertaa... paina pohjaan ja päästä varresta...
Sen pitäisi palautua ulos vain noin sentin verran.

mehtis

Auton ostin käytettynä ja nytten tarkastus ja huolto meneillää. Iskari öljyjä odotellessa niin pääsee remontoimaan niitäkin. Luin tuon kirjoittamasi neuvon jo xray puolelta, haku on hieno laite. Mutta ihmetyttää vain tuo, että kun otin iskarin hatun pois ja painaa iskarin pohjaa niin mutterin jolla mäntä on kiinni niin tulee yli iskarin rungosta takana jää sinne sisälle siististi.

Jos haluat niin kerrotkos tosta diffien huollosta, haulla en löytänyt semmoista selkeää ohjetta. Eka kertaa diffejä huoltamassa siis. Kumminkaan en ihan törppö ole, 2 pyöräisi tullut laiteltua ja nytten Vehniäisen mekaanikon hommissa mukana.

Riku
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

sakke_

Lainaus käyttäjältä: mehtis - 23.08.11 - klo: 20.41
Auton ostin käytettynä ja nytten tarkastus ja huolto meneillää. Iskari öljyjä odotellessa niin pääsee remontoimaan niitäkin. Luin tuon kirjoittamasi neuvon jo xray puolelta, haku on hieno laite. Mutta ihmetyttää vain tuo, että kun otin iskarin hatun pois ja painaa iskarin pohjaa niin mutterin jolla mäntä on kiinni niin tulee yli iskarin rungosta takana jää sinne sisälle siististi.

Jos haluat niin kerrotkos tosta diffien huollosta, haulla en löytänyt semmoista selkeää ohjetta. Eka kertaa diffejä huoltamassa siis. Kumminkaan en ihan törppö ole, 2 pyöräisi tullut laiteltua ja nytten Vehniäisen mekaanikon hommissa mukana.
Tarkasta manuaalista onko se iskarinvarsi oikea.

Diffi auki, putsaa kunnolla, tarkasta rattaat, tarkasta shimmaus vaihda tiivisteet, käytä green slimeä tai vastaavaa ulostulon o-renkaissa. Kasaa diffi, lisää oikea määrä oikeaa öljyä, anna laskehtia rauhassa ennen kuin tarkistat pinnan korkeuden. Liimaa tai kasaa uusilla tiivisteillä jos vanhoissa on vikaa.

Simppeli homma jos jotain jostain tajuaa. :)
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

mehtis

Optio osilla ei ole mittoja manuaalissa. Otin kummin mitat iskarinvarresta ja laitoin meneään meilillä power-racingiin, katsotaan mitä Aake tuuma niistä.

-Riku
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

*HOKE*

Diffien huollosta unohtui ulostulon rasvaus.
Kuumakesto vaseliinia tai grafiitti rasvaa ulostulon akseliin ennenkuin sen työntää paikoilleen.
Muista myös tarkistaa laakerit.
Varsinkin ison planeettarattaan puoleinen on aina kovemmalla rasituksella, eli se kannattaa tarkastaa aina kun diffejä huoltaa.

Diffin täyttö määrä...
Laita öljyä reilu määrä... Laita paikoilleen diffin pikkurattaat, eli ne ristitapeissa olevat.
Täytä diffi lähes täyteen... Laita paikoilleen isompi sisäratas... Eli isossa planeettarattaassa on vain ulostulo ja tappi... ei ratasta.
Diffin voi täyttää tällöin piripintaan ja pyyhkäisee paperilla kaiken pursuavan öljyn päältä pois.
Ja ei muuta kuin diffi kasaan.

MikoL

Lainaus käyttäjältä: ampperi - 21.08.11 - klo: 15.37
Edelleen vaikuttaa, että on kytkimessä ongelma. Mutta ei tosiaan se, että ottaisi liian alhaalta kiinni.

Ei ota tarpeeksi kiinni, että saisi auton liikkeelle, kun vastusta (auto maassa). Eli kytkin luistaa. Avaa kytkin ja katso, miltä näyttää. Katso samalla, että vauhtipyörä ei pääse luistamaan kampiakselilla.

En kyll huomannut kytkimessä mitään tavallisuudesta poikeavaa, tai sit en vaan osaa kattoa mikä siin ois vialla. Autossa on centax kytkin eikä se normaali.

ampperi

Siis jos moottori ja renkaat ottaa kierroksia ilmassa, mutta renkaat maassa vain kone ottaa kierroksia (auto ei liiku), vian luulisi olevan kytkimessä. Sinuna laittaisin sen osiksi, katsoisin ettei mitään rikki, kasaisin uudestaan ja kokeilisin. Jos ei pelaa, ostaisin uuden kytkimen.

Kun painat kaasua renkaat maassa, niin pyöriiko vauhtipyörä ja kampiakseli? Pyöriiko spurri yhtään eli se ratas, johon kytkin yhteydessä.
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

hiihtäjä

minulla on tällainen kyosho subaru impreza wrc auto jonka säädöt ovat hakusessa auto eli auto ei lähde käntiin. Niin voisiko joku kertoa sellaset säädöt että lähtisi käntiin ja voisin säätää loppuun...

Neo RS

Oisko kellään tieto mistä vois saada kyseisen kokoisia tiivisteitä 7mm ulkohalkaisija, ja 3,5mm sisä (ulkoreunahan on sitten "pyöreä"),
kun neo race specin vakio iskareihin ei niitä saa vaan pitää koko runko ostaa  :angry:
Kuva vielä tässä:
http://img3.imageshack.us/img3/7221/29082011331.jpg

ampperi

MFR:ssä samat iskarit...? Varsi on vain 3 mm paksu, joten 3,5 mm:stä vuotaa öljyt veks...

Ja nettiin vaan hakuja "o-rengas 3x2mm"... Racing Factoryssä oli ainakin tuolla koolla eli 3 sisähalkaisija/2mm paksu.
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR