Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

Hount

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 21.09.11 - klo: 09.30
Pohjalle???

Eli ihan vaan iskarin varteen männän alle?

Mikäli tosiaan siihen laitoit niin noilla ei ole mitään vaikutusta tiivistämiseen siinä kohdassa.

Vesihän ei tunnetusti mitään kovin tiivistä edes tarvitse kun se ei itsestään tule läpi, eli vesitesti ei todista yhtään mitään.

Todennäköisesti tuo prikka on siellä rungon ja sisemmän o-renkaan välissä. Näin ainakin itse tein pikakorjauksen. Litistää o-renkaita vähän lisää kuitenkaan ahdistamatta iskarin toimintaa.

Oikea ratkaisu on kuitenkin hankkia uudet tiivisteet ja jos valmistaja ei niitä myy, niin vaihtaa merkkiä.

- Hount

*HOKE*

Ah perskeles... nyt vasta toisen kerran luettuani tajusin että tarkoitti laittaneensa ihan oikeaan paikkaan tiivisteet... Lisäksi siis pohjalle tuon prikan.
Eikä siis iskarin pohjalle niinkuin ensin ajattelin...   :grin:


Neo RS

Juu.. siis ihan alimmaiseksi.. tuo on metallinen, kun liikkeessä ei nylon prikkoja ollut. Nylon voisi olla mielestäni vielä parempi. ainakin tuo tukee sitä vartta, kun se komposiittireikä on suurentunut.
rungot maksaa 25 €/2 kpl, ja prikat 10 kpl n. 1€  :laugh:

Neo RS

Mitä tämän laturi maksaa???, ja onko siinä universaaliliitin mikä käy mihin tahansa vastariin,?

Pekka_h

Tällä laturilla voit myös ladata ohjaimen samaan aikaan ja maksaa 16,70

http://www.hobbylinna.com/twintxrx-laturi-200ma-600ma-p-22380.html
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Neo RS

Lainaus käyttäjältä: Pekka_h - 21.09.11 - klo: 14.38
Tällä laturilla voit myös ladata ohjaimen samaan aikaan ja maksaa 16,70

http://www.hobbylinna.com/twintxrx-laturi-200ma-600ma-p-22380.html
Kiitos, mites nuo MaH menee? esim. käykö 2000 /6V, vai mikä?

Pekka_h

Käy mikä vaan nimh akku jonka jännite 4,8-8,4volttia.
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Hount

Lainaus käyttäjältä: Neo RS - 21.09.11 - klo: 13.31
Juu.. siis ihan alimmaiseksi.. tuo on metallinen, kun liikkeessä ei nylon prikkoja ollut. Nylon voisi olla mielestäni vielä parempi. ainakin tuo tukee sitä vartta, kun se komposiittireikä on suurentunut.
rungot maksaa 25 €/2 kpl, ja prikat 10 kpl n. 1€  :laugh:

HALT! siis et kai laittanut sen kokoista prikkaa että se ottaa kiinni tuohon iskarin varteen? Tuohan tuhoaa varren pinnoitteen heti. Nyt äkkiä se prikka pois sieltä tai ainakin suurennat sitä reikää sen verran että se vain litistää noita o-renkaita hieman.
Ja oikea korjaus olisi ostaa tuohon iskarin korjaussarja. Jos valmistaja ei myy, niin vaihda merkkiä.

- Hount

Neo RS

Lainaus käyttäjältä: Hount - 22.09.11 - klo: 14.23
Lainaus käyttäjältä: Neo RS - 21.09.11 - klo: 13.31
Juu.. siis ihan alimmaiseksi.. tuo on metallinen, kun liikkeessä ei nylon prikkoja ollut. Nylon voisi olla mielestäni vielä parempi. ainakin tuo tukee sitä vartta, kun se komposiittireikä on suurentunut.
rungot maksaa 25 €/2 kpl, ja prikat 10 kpl n. 1€  :laugh:

HALT! siis et kai laittanut sen kokoista prikkaa että se ottaa kiinni tuohon iskarin varteen? Tuohan tuhoaa varren pinnoitteen heti. Nyt äkkiä se prikka pois sieltä tai ainakin suurennat sitä reikää sen verran että se vain litistää noita o-renkaita hieman.
Ja oikea korjaus olisi ostaa tuohon iskarin korjaussarja. Jos valmistaja ei myy, niin vaihda merkkiä.

- Hount

En missään nimessä, vaan reikä on sen verran suuri että varsi pääsee vapaasti liikkumaan...  :wink:

Nimetön

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 16.09.11 - klo: 20.21
Heitä tuo pahin vikapesäke niin pitkälle kuin mahdollista ja hommaa vastaanotin akku ja laturi.



Missä nuita myydään mahdollisimman halvalla?
lrp s10 twister

ampperi

Tuolla on aika edullisia. Voi myös katsoa etusivun mainostajien kaupat läpi...
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

nassikka10

Kytkin laakerit rupeavat olemaan turhankin 'kulutustavaraa'. Mitä teen väärin? Auto on X1-CRT .21 Werksin koneella.
Eilen loppui ajot hajonneeseen kytkinlaakeriin.
Tänään kolmen tunnin aikana hajos kaksi paria kytkinlaakereita. Ajan vielä konetta hieman liian rikkaalla takalaakeria säästellen, elikkä en edes vedä todella kovia vetoja. Rasitus kytkin laakereille siis ei pitäisi olla liian kova.
Olen shimmannut kytkimen rattaan ja keski diffin rattaan paperilla kuten mulle on neuvottu. Onko välys ollut sittenkin liian pieni näissä rattaissa, vai mitä teen väärin?
XRay T3-11, Sanwa MT-4

*HOKE*

Paperi viritelmät mäkeen.

En ole koskaan nähnyt kenenkään laittavan paperilla sopivaa välystä.
Olen muutamat paperivälykset tarkistanut ja aina on ollut pielessä.

Kenties kyseinen välys on ollut liian tiukka... vaikuttaa kytkinlaakereiden hajoamiseen kyllä.
Kytkinkellon ja spurrin hampaissa pitäisi olla selkeä, ehkä jopa reiluksi kuvailtava välys.
Silti hampaiden pitää olla kuitenkin yli puoli hammasta syvällä toisiinsa nähden.

Yksi tärkeimmistä on kuitenkin kytkinlaakereiden shimmaus.
Eli kytkinkellon täytyy päästä liikkumaan noin millin verran.
Eli siinäkin ihan selkeä välys.

nassikka10

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 25.09.11 - klo: 20.37
Paperi viritelmät mäkeen.

En ole koskaan nähnyt kenenkään laittavan paperilla sopivaa välystä.
Olen muutamat paperivälykset tarkistanut ja aina on ollut pielessä.

Kenties kyseinen välys on ollut liian tiukka... vaikuttaa kytkinlaakereiden hajoamiseen kyllä.
Kytkinkellon ja spurrin hampaissa pitäisi olla selkeä, ehkä jopa reiluksi kuvailtava välys.
Silti hampaiden pitää olla kuitenkin yli puoli hammasta syvällä toisiinsa nähden.

Yksi tärkeimmistä on kuitenkin kytkinlaakereiden shimmaus.
Eli kytkinkellon täytyy päästä liikkumaan noin millin verran.
Eli siinäkin ihan selkeä välys.

Elikkä, on ollut niin kytkinkellon ja spurrin kuin myös kytkinlaakereiden shimmaus liian tiukalla  :undecided:. Olin shimmannut kytkinlaakerit 0,5mm välyksellä ja spurrin sillä paperijipolla mikä meni nyt takkaan sytykkeeksi.
Nyt on laitettu välykset kuten mainitsit yllä. Kiitos!
Toivottavasti ajokelejä riittää vielä...
XRay T3-11, Sanwa MT-4

*HOKE*

Selitys miksi paperi ei toimi kunnolla.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan...
Vaikka välissä olisi kaksikin paperia niin se ei takaa oikeanlaista välystä... ei edes samaa välystä joka kerta.
Koska moottoripukin ruuvithan on hieman löysällä.
Painat rattaat vastakkain ja kiristät pohjapuolen ruuvit... Jos moottori on yhtään ollut irti pohjalevystä niin se saattaa ruuvit kiristäessä puristaa rattaat toisiaan vasten jopa hyvinkin kovaa... Onhan siellä se paperi välissä, mutta kun otat paperin pois niin rattaat ovat toisissaan kiinni kuin tauti... Tai sitten välys on vain turhan pieni.
Tai voi jopa tuurilla osuakin kohdilleen, mutta harvemmin koska aina kiinnitykset yms joustaa.

P.R

Ei tuo 0,5milliin shimmaaminen ainakaan niitä laakereita tuhoa,mutta ratasvälystä saa kyllä olla silmin nähtävästi.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

*HOKE*

Niinkö...

Se on selkeä asia joka vaikuttaa laakereiden kestävyyteen.

Runko kun joustaa jatkuvasti niin noin pienellä välyksellä laakerit nimenomaan ottavat osumaa pitkittäin ja koska kuulalaakereita ei ole tehty kestämään pitkittäistä rasitusta niin laakerit hajoa ennenaikaisesti.

Toomi

Eli nyt tuli sellanen ongelma vastaan tollasen Traxxas Slayer Pro 4x4 auton kanssa. Eli... eilen olin ajelemassa tuolla autolla ja toimi kuin unelma ja käynnisty/kävi hyvin. Mutta tänään kun olin ajamassa lähti käyntiin mutta sammui heti...  Auto ei käynnisty renkaat maassa, lupailee vaan, mutta ei käynnisty. Renkaat ilmassa auto käynnistyy, mutta vaikuttaa "tukkoiselta" ja savuttaa. Heti kun laskee auton maahan, auto kulkee pari senttiä itsekseen ja sitten sammuu. Vaihdoin tulpan+ilmanputsarin ja katsoin että polttoainetta menee moottorille. Auto on tehdas asetuksilla.  Toivottavasti joku sai selvää ja kiitos etukäteen vastanneille! :)

CluBBaH

Vaikuttais siltä että kytkin on rikki.

Eli ottaa kokoajan kiinni, josta johtuu tuo itsekseen ryömiminen.
XRAY 808 2009 Spec |

P.R

No mut sillä tuskin on merkitystä onko välys millin vai puoli.
Sitäpaitsi enemmänhän ne laakerit siellä edestakasin lyö mitä enempi on välystä shimmauksessa.
Vai enkö nyt muka vaan tajuu :grin:
Itse olen shimmannut lakut noin about parin kolmen kympin paikkeille eikä ole hajonnut ennen aikojaan..ja tuo muugenin levy,sehän se vasta fleksaakin...
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

*HOKE*

Pari kymppää on sellainen välys millä en voisi edes harkita ajavani krossirataa.
Ja onhan sillä ero, onko välys 0,5 vai 1 milli.
Onhan milli kaksikertainen verrattuna puoleen  :wink:

Mitä pienempi välys, sitä enemmän rattaiden vastakkainen hinkkaus lyö laakereita pitkittäis suunnassa.
Isommalla välyksellä siellä on enemmän pelivaraa ilman että laakerit pohjaavat.

Pieni välys laakereissa, yhdistettynä pieneen välykseen rattaissa, on yhdistelmä jolla laakerit varmasti porsivat jo muutaman tankin jälkeen.

Jo vuosia kantapään kautta kokeiltu... ja ei ole riittänyt yksi kantapää... eikä vielä toinenkaan.
Useaan kertaan kokeiltu ja aina on ollut eroa kestävyyden kanssa, onko laakereiden välys millin vai puoli vai jopa alle.

Toomi

Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 26.09.11 - klo: 20.11
Vaikuttais siltä että kytkin on rikki.

Eli ottaa kokoajan kiinni, josta johtuu tuo itsekseen ryömiminen.

Voiko tuo kytkimen rikkinäisyys vaikuttaa auton sammumiseen?

*HOKE*

Kokeiles mitä henkilöautolle tai mopolle tapahtuu kun nostat kytkimen kierrosten ollessa alhaalla.
Tai pysäytät auton painamatta kytkintä...

Okei... skootterilla ei onnistu ja jos ei ole ajokorttia niin eipä voi autollakaan kokeilla...

No mutta... tottakai laahaava kytkin sammuttaa moottorin.
Saat auton varmasti liikkeelle pistämällä sen käyntiin ilmassa... painat kaasua ja vippaat auton eteenpäin...
Toimii niin pitkään kunnes hidastat turhan hitaaseen vauhtiin, tai jarrutat renkaat lukkoon.

P.R

Eihän niitä laakereita loppuun ajeta kuitenkaan..puoli gallonaa voi hyvin pitää vaihtovälinä.
Jopa näilläkin välyksillä joilla hoke ei edes harkitse ajavansa :police:
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

*HOKE*

Noniin... No sieltä se tulikin se vaihtoväli...

Joo... puoli gallonaa ja kytkinlaakerit.
Ei ihmekään että olet säästynyt hajoamisilta noilla välyksillä.
Gallonaa et tuolla välyksellä pääsekään.
Reilumpi välys ja vaihtovälin voi pitää gallonassa.

Kisassakin mielummin ajaa sillä tavalla millä kestää mahdollisimman pitkään, niin minimoi sen mahdollisuuden että laakeri paukkuu ennenaikojaan kesken kisan.

Jos laakereiden vaihtovälin pienentää tuosta puolesta gallonasta vaikkapa neljäsosaan niin sitten voi ajaa vaikka kymmenyksen välyksellä  :tongue:

nassikka10

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 26.09.11 - klo: 23.59
Noniin... No sieltä se tulikin se vaihtoväli...

Joo... puoli gallonaa ja kytkinlaakerit.
Ei ihmekään että olet säästynyt hajoamisilta noilla välyksillä.
Gallonaa et tuolla välyksellä pääsekään.
Reilumpi välys ja vaihtovälin voi pitää gallonassa.

Kisassakin mielummin ajaa sillä tavalla millä kestää mahdollisimman pitkään, niin minimoi sen mahdollisuuden että laakeri paukkuu ennenaikojaan kesken kisan.

Jos laakereiden vaihtovälin pienentää tuosta puolesta gallonasta vaikkapa neljäsosaan niin sitten voi ajaa vaikka kymmenyksen välyksellä  :tongue:

Hienoa tietotaitoa täällä! Nyt on läjä uusia laakereita ja vaihtovälikin tiedossa, jota en edes osannut olevankaan sen enmpää kuin mutu tuntuma. :smiley:
Tänään pitäis olla hyvät ajokelit illalla, joten eikun kokeileen fiksumpia laakereiden ja rattaiden välyksiä.
Nyt X1-CRT:n alusta säädetty tiukemmaksi asfaltti ajoa silmällä pitäen ja saan tänään myös asfaltille tarkoitetut rallygame renkaat alle.
XRay T3-11, Sanwa MT-4

Toomi

Okei, eli nyt on autoa purettu sen verran että kytkin on näkyvissä... Mikä tuossa kytkimessä voisi olla vikana? Ja miten tuota kytkintä mahdollisesti säädetään? Noi kytkin palat on aika tiukasti tossa levyssä kiinni, ei liiku mihinkää se levy itsekseen

P.R

Ei noita normaalilakuja saa gallonaa kestämään vaikka olisi mikä välys,tiedä sitten keraamisista.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: P.R - 27.09.11 - klo: 10.00
Ei noita normaalilakuja saa gallonaa kestämään vaikka olisi mikä välys,tiedä sitten keraamisista.

Tuo ei ole sitten faktaan perustuva asia.

Ja eipä itseasiassa ihmekään ettei laakereita saa kestämään gallonaa, jos ajelee lähes mitättömällä välyksellä.

Aivan perus kumisuojattu 5x10 laakeri.
Ajettu gallona täyteen lukemattoman monta kertaa.

Keraamisilla voikin sitten ajella vielä pidemmälle.

CluBBaH

Lainaus käyttäjältä: Toomi - 27.09.11 - klo: 08.28
Okei, eli nyt on autoa purettu sen verran että kytkin on näkyvissä... Mikä tuossa kytkimessä voisi olla vikana? Ja miten tuota kytkintä mahdollisesti säädetään? Noi kytkin palat on aika tiukasti tossa levyssä kiinni, ei liiku mihinkää se levy itsekseen

Hmm, ettet vaan puhu slipperistä nyt?

Mulla ei ole satavarmaan tietoa minkälainen kytkin tuossa on, mutta heti koneen "etupuolella" sen pitäis olla, Eli kytkinkellon sisällä on kytkinpalat jotka keskipakoisvoimalla ottavat kiinni kytkinkelloon.

Kulkeeko auto herkästi edestakaisin jos työntelet sitä maassa? siis ilman että moottori on käynnissä.
XRAY 808 2009 Spec |