Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

*HOKE*

Liian rikkaalla tai laihalla rikkoo tulpan ennenaikaisesti.

Rikkaalla ajaessa syntyy palotilaan suurempi paine joka vioittaa tulppaa.

lassii

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 05.06.12 - klo: 15.23
Liian rikkaalla tai laihalla rikkoo tulpan ennenaikaisesti.

Rikkaalla ajaessa syntyy palotilaan suurempi paine joka vioittaa tulppaa.

Tänks!

Näin jälkeempäin ajateltuna olisin tuon itekin hokannu josai vaihees, mitä enemmän mömmöö sylinterissä sitä enemmän painetta. Noh halvempi se tulppa on kun kiinnileikannu mäntä.

Täytyypä pistää vähän piikille enemmän ja pelätä että mitä hajoo kun ei osaa ajaa  :grin:
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Janne O

Tuli tänään postissa tommonen kone: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/POLTTOMOOTTORIT-JA-TARVIKKEET-Polttomoottorit-ja-Pillit/GM-Dr-SPEED-28-Nitro-48ccm-Motor-109043

Nyt siihen pitäs ostaa kytkin ja vauhtipyörä. Mistä sais sopivat?
Pitäs myös löytää semmonen takakansi että saa vetostartin kiinni.

Mistäs noi sais? Mieluite samasta kaupasta.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Roko

rc.fanille

Kytkin ja vauhtipyörä vaan irti vanhasta moottorista ja paikalleen uuteen. Voit toki myös ostaa uuden kytkimen, siis sellaisen joka autoosi kuuluu. Suosittelen jos meinaat käyttää molempia moottoreita.
Vauhtipyörä irtoaa sitten varovasti kumivasaralla naputellen, jos et ulosvetäjää omista.

Kannattaa ostaa kiinteä takalevy ja starttiboksi. Helpottaa kummasti, kun ei tarvitse ajoa lopettaa irronneeseen vetonaruun. Myös vetonarun jousen paikalleen kierto/laitto on niin älyttömän ärsyttävää (kokemusta on, ei tosin mitään vastaavaan 1:1 moottorikelkan jouseen), että kannattaa boksi hommata.
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

Janne O

#2704
Vanhassa koneessa on vähän oudosti se kytkin ja vauhti pyörä.
Tuo vanha kone on joku .18 moottori ja toi uus on .28 moottori. Alkuperäsenä oli siis autossa .18 kone ja auto kokoa 1:8. :shocked: Muuten se kävis mutta nuo osat pitäs saada. Se vauhtipyörän reikä on liian pieni siihen akseliin.

Ja lisäyksenä vielä että oon katellu tota starttiboksia. Onhan tota tullu pari kertaa ton auton startti kasattuu ja sen jousen kanssa tapeltua. (vetostartti)
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Roko

Sit en osaa luultavasti auttaa, mutta helpottais jos kertoisit mikä auto on kyseessä?
1:8 buggyyn tollasen varmaan ite ostaisin: http://www.eaimport.net/product_details.php?p=1070 , ei siis kokemusta
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

Janne O

#2706
Tuleekos tossa kaikki kytkimen osat? Entä tuleeko vauhtipyörä?
Ja sitten pitäskö tuo ruveta ite kasailee?

Ja kyseessä on tämä auto: http://www.windhobby.com/product_view.asp?productid=837
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Roko

Lainaus:
"Starter kit sisältää M2C 4-lapaisen vauhtipyörän, vauhtipyörän mutterin, kartion, shimmilevyjä, Light-Soft kytkinpalat sekä 0.9mm, 0.95mm, 1.00mm ja 1.05mm kytkinjouset. "

Ymmärtäisin että vain kytkinkello tarvitaan lisäksi.
Ei siis ole kokemusta.
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

Janne O

Elikkäeikös se ollu kytkinkello missä on se ratas?  :roll:
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

lassii

Hommaa starttiboksi. Sitten kannattaa soittaa samaan paikkaan mistä koneen ostit ja varmaa myyvät ilomielin lisää tavaraa.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Roko

Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

lassii

Tähän taas tyhmä kyssäri koneen säädöistä. Koneena siis kössin GX21. Tankillisen saa ajella nätisti mutta kun kone lämpenee niin tyhjäkäynti katoo totaalisesti. Vähän laitoin tyhjäkäyntii isommalle, turhaa hommaa.

Täytyy varmaa kahlata taas liljeroosin sivuja läpitte. Kävi kyl mielessä et jos kaasari on kulunu tarpeeks niin se voi olla yks syy. Tai todennäkösin on kuskin taitamattomuus säätää konetta oikein.

Yks syy tietenkin voi olla kytkin. Täytyy varmaa ottaa motti pöydälle ja pitää sen kanssa vakava palaveri.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Janne O

Aika kallis toi kytkin.

Jos jollakin ois joutavana toimiva kytkin tuohon koneeseen, niin voi tarjotella.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

lassii

Lainaus käyttäjältä: rc.fani - 05.06.12 - klo: 21.20
Aika kallis toi kytkin.

Jos jollakin ois joutavana toimiva kytkin tuohon koneeseen, niin voi tarjotella.

eikös tuohon mee ihan mikä kytkin vaan valmistajasta riippumatta kunhan on tarkotettu tuon kokoluokan koneeseen. Aika universaaleja noi lienee.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Roko

lassii:lle

Ite kun olen opetellut moottoria säätään, niin en noilla Ari-Pekan ohjeilla oppinut.
Nyt toki on ikää lisää, mutta noilla ohjeilla olen onnistunut paremmin (toki moottorikin on muuttunut gx21 Alphaan): http://www.lehtojarvi.net/nitromoottorin-saataminen/
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

lassii

Lainaus käyttäjältä: Rousku - 05.06.12 - klo: 21.29
lassii:lle

Ite kun olen opetellut moottoria säätään, niin en noilla Ari-Pekan ohjeilla oppinut.
Nyt toki on ikää lisää, mutta noilla ohjeilla olen onnistunut paremmin (toki moottorikin on muuttunut gx21 Alphaan): http://www.lehtojarvi.net/nitromoottorin-saataminen/

Kiitos kommentista. Noitakin sivuja on tullu kahlattua läpi useaan otteeseen. Taidan alottaa pitämällä koneen kanssa pienen palaverin kumminkin.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Roko

Lainaus käyttäjältä: lassii - 05.06.12 - klo: 21.29
Lainaus käyttäjältä: rc.fani - 05.06.12 - klo: 21.20
Aika kallis toi kytkin.

Jos jollakin ois joutavana toimiva kytkin tuohon koneeseen, niin voi tarjotella.

eikös tuohon mee ihan mikä kytkin vaan valmistajasta riippumatta kunhan on tarkotettu tuon kokoluokan koneeseen. Aika universaaleja noi lienee.

Kyllä ne varmaan aikalailla yhteen sopii kunhan auton koko ja luokka ovat samat. Kolmipalakytkintä kannattaa katsella, ja tarkistaa että vauhtipyörän koko pysyy samana jotta se mahtuu paikalleen.

Starttiboksi kannattaa kyllä hommata. Ekalla kerralla boksia käyttäessäsi älä pelästy jos boksi ei jaksa pyörittää, vaan lämmitä kone esim. kuumailmapuhaltimella sadan asteen tuntumaan (tämän varmaan teet jokatapauksessa, mutta varmuuden vuoksi. Kylmäkäynistyksestä kone menee väljäksi). Lämmitä siis sitä jäähdytyssiiliä.
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

Janne O

Jos starttiboksin ja kytkimen ostaa niin hintaa tulee jo 150€ ainakin.  :shocked:
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Roko

Lainaus käyttäjältä: rc.fani - 05.06.12 - klo: 21.49
Jos starttiboksin ja kytkimen ostaa niin hintaa tulee jo 150€ ainakin.  :shocked:

Niin varmaan tuleekin, mutta jos haluat mennä tiukalla budjetilla niin laita vaikka ostoilmoitus. Huomio myös starttiboksin akut ja laturi
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

lassii

Lainaus käyttäjältä: rc.fani - 05.06.12 - klo: 21.49
Jos starttiboksin ja kytkimen ostaa niin hintaa tulee jo 150€ ainakin.  :shocked:

Voiko harrastuksille laskee hintaa?  :tongue:

Itellä menny puolessa vuodessa tommonen yks touhutonni eikä varmaa loppua näy ihan heti.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Janne O

No joo. Taidan ostaa vaan kykimen ja laittaa vetostartin.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Roko

Lainaus käyttäjältä: lassii - 05.06.12 - klo: 21.54
Lainaus käyttäjältä: rc.fani - 05.06.12 - klo: 21.49
Jos starttiboksin ja kytkimen ostaa niin hintaa tulee jo 150€ ainakin.  :shocked:

Voiko harrastuksille laskee hintaa?  :tongue:

Itellä menny puolessa vuodessa tommonen yks touhutonni eikä varmaa loppua näy ihan heti.

Köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa. Olen oppinut kantapään kautta. Ensin mulla oli kaks kyoshon inferno sport 3:ta ja ei niillä oikein mitään tehnyt. Paljon vaan meni rahaa hukkaan ja nyt vasta pääsen ajaan kunnolla kun on The Car. Toki mikä tahansa muukin "laatu & pro vehje", ne kestää ja toimii toisin kun rtr vastaavat.
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

lassii

Lainaus käyttäjältä: Rousku - 05.06.12 - klo: 21.59
Lainaus käyttäjältä: lassii - 05.06.12 - klo: 21.54
Lainaus käyttäjältä: rc.fani - 05.06.12 - klo: 21.49
Jos starttiboksin ja kytkimen ostaa niin hintaa tulee jo 150€ ainakin.  :shocked:

Voiko harrastuksille laskee hintaa?  :tongue:

Itellä menny puolessa vuodessa tommonen yks touhutonni eikä varmaa loppua näy ihan heti.

Köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa. Olen oppinut kantapään kautta. Ensin mulla oli kaks kyoshon inferno sport 3:ta ja ei niillä oikein mitään tehnyt. Paljon vaan meni rahaa hukkaan ja nyt vasta pääsen ajaan kunnolla kun on The Car. Toki mikä tahansa muukin "laatu & pro vehje", ne kestää ja toimii toisin kun rtr vastaavat.

Seuraan siis sun jalanjälkii. Itellä on juurikin 2kpl noita mp7.5 sports 3 autoja. Saa taistella....
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Roko


Seuraan siis sun jalanjälkii. Itellä on juurikin 2kpl noita mp7.5 sports 3 autoja. Saa taistella....
[/quote]

Onnea vaan, äkkiä myyntiin ja toivot että ostaja ei ole lukenut mun viestejä,  on meinaan niin paha kyosho allergia on mulle kehittynyt :D
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

e-revo vxl

iltaa.

Yks tyhmä kyssäri tuli mieleen tuosta mun traxxas revo 3.3:sta kun siinä on sellanen juttu et ekalla tankilla kun lähtee ajamaan niin tehoja ei tunnu olevan hetkeen eli ei kiihdy eikä kulje. Hetken kuluttua tehoja alkaa tulemaan  ja sittenkun tankki alkaa olemaan tyhjä että sielä on enää senttikaks pohjalla niin tehot nousee ihan hullunlailla ja huiput nousee ainakin sinne 60-70km/h mikähän mahtas olla ''vikana'' vai onko mikään. Itse ajattelin että johtuuko siitä kun tankkiin kasaantuu kovempi paine ja myös pakokaasua menee enemmän löpön mukana. Vai onko säädöistä kiinni jotenkin?

-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

lassii

Lainaus käyttäjältä: e-revo vxl - 05.06.12 - klo: 22.30
iltaa.

Yks tyhmä kyssäri tuli mieleen tuosta mun traxxas revo 3.3:sta kun siinä on sellanen juttu et ekalla tankilla kun lähtee ajamaan niin tehoja ei tunnu olevan hetkeen eli ei kiihdy eikä kulje. Hetken kuluttua tehoja alkaa tulemaan  ja sittenkun tankki alkaa olemaan tyhjä että sielä on enää senttikaks pohjalla niin tehot nousee ihan hullunlailla ja huiput nousee ainakin sinne 60-70km/h mikähän mahtas olla ''vikana'' vai onko mikään. Itse ajattelin että johtuuko siitä kun tankkiin kasaantuu kovempi paine ja myös pakokaasua menee enemmän löpön mukana. Vai onko säädöistä kiinni jotenkin?

-Aki

Olisko sillee ettei kone käy oikeessa lämpötilassa?
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Rahtimies

Moottorin lämpötila tietysti vaikuttaa. Alussa moottori ei ole käyntilämpötilassa, ja saattaa siis olla röpöttävä. Lopussa taas ilmeisesti menee seos laihemmalle kun tankki tyhjenee, jolloin siis tulee tehoakin lisää. Kunhan ei mene liian laihalle, ja riko moottoria.
Brat, Avante, Hornet, Grasshopper, Falcon, 808, SCRT10, M-03, Hyper 7 & 8, DEX410R, TT-01, T2

InfernoSP4

Lainaus käyttäjältä: e-revo vxl - 05.06.12 - klo: 22.30
Yks tyhmä kyssäri tuli mieleen tuosta mun traxxas revo 3.3:sta kun siinä on sellanen juttu et ekalla tankilla kun lähtee ajamaan niin tehoja ei tunnu olevan hetkeen eli ei kiihdy eikä kulje. Hetken kuluttua tehoja alkaa tulemaan  ja sittenkun tankki alkaa olemaan tyhjä että sielä on enää senttikaks pohjalla niin tehot nousee ihan hullunlailla ja huiput nousee ainakin sinne 60-70km/h mikähän mahtas olla ''vikana'' vai onko mikään. Itse ajattelin että johtuuko siitä kun tankkiin kasaantuu kovempi paine ja myös pakokaasua menee enemmän löpön mukana. Vai onko säädöistä kiinni jotenkin?

Aluksi säädöissäänkin oleva kone käy hiukan röpöttelemällä, kunnes normaali käyntilämpö on saavutettu. Sitten pitäisikin mennä tankki loppuun ilman suurempia muutoksia käynnissä. Pakoputkesta otettavan paineen tehtävähän on ylipaineistaa tankki ja siten tasata tuo polttoainene pinnan laskemisen vaikutus. Jos siis polttoaineen märä tankissa vaikuttaa käyntiin, niin tulisi meileen että tuo paineistus ei toimi ok eli onko joku ilmavuoto jossakin?
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Roko

Jos se moottorin käyntilämmöstä johtuu, niin hyvällä lämmittämisellä kuumailmaapuhaltimella (100C) sen voisi ehkäistä.
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: InfernoSP4 - 06.06.12 - klo: 09.17
Lainaus käyttäjältä: e-revo vxl - 05.06.12 - klo: 22.30
Yks tyhmä kyssäri tuli mieleen tuosta mun traxxas revo 3.3:sta kun siinä on sellanen juttu et ekalla tankilla kun lähtee ajamaan niin tehoja ei tunnu olevan hetkeen eli ei kiihdy eikä kulje. Hetken kuluttua tehoja alkaa tulemaan  ja sittenkun tankki alkaa olemaan tyhjä että sielä on enää senttikaks pohjalla niin tehot nousee ihan hullunlailla ja huiput nousee ainakin sinne 60-70km/h mikähän mahtas olla ''vikana'' vai onko mikään. Itse ajattelin että johtuuko siitä kun tankkiin kasaantuu kovempi paine ja myös pakokaasua menee enemmän löpön mukana. Vai onko säädöistä kiinni jotenkin?

Aluksi säädöissäänkin oleva kone käy hiukan röpöttelemällä, kunnes normaali käyntilämpö on saavutettu. Sitten pitäisikin mennä tankki loppuun ilman suurempia muutoksia käynnissä. Pakoputkesta otettavan paineen tehtävähän on ylipaineistaa tankki ja siten tasata tuo polttoainene pinnan laskemisen vaikutus. Jos siis polttoaineen märä tankissa vaikuttaa käyntiin, niin tulisi meileen että tuo paineistus ei toimi ok eli onko joku ilmavuoto jossakin?

Tähän on myös yksinkertaisempikin syy... Hieman pielessä oleva kone kun tekee tuon vaikka olisi kaikki kunnossa.
Veikkaanpa että yläneula on paksulla ja alaneula taas hieman laihalla.
Tämä tekee hyvin tyypillisesti tuon tankinmukaan vaelluksen.