Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

P.R

Auttais varmaan parhaiten kun ostaisit uuden moottorin...
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

lassii

Lainaus käyttäjältä: Blaze - 09.06.12 - klo: 20.06
entäs kannentiiviste auttasko sen vaihto

Ensinnäkin. Pidä se kone puhtaana ja lue mitä sulle kirjotetaan. Toi kössin .18 kone toimii kyllä kunhan sen pitää kunnossa. Ei se mikää NASA:n keksimä moottori ole.

Sulla on vaan nii ihmeellisiä kysymyksiä et noihin on täysin mahdoton vastata.

Opettele ensin käyttään näitä polttiksii lukemalla ja oppimalla äläkä oota että joku apostoli aina auttaa kun tulee hätä.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Blaze

....

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Jukis

Lainaus käyttäjältä: Rousku - 07.06.12 - klo: 11.19
Mitenkäs pillistä ja käyrästä kannattaa poistaa ruostetta? Radalla ajaessa suolan takia helposti ruostuu. Jos suolahappoa koittais, niin missä suhteessa? Vai lähteekö putken kromit ennen ruostetta käveleen hapolla?

Oksaalihappo on yleisesti käytössä alumiinin "puhdistuksessa" eli sillä käsittely ja sit hieman tentulla kostutetulla rätillä pyyhkii niin tulee ihan kiiltävää jälkeä. Ilman tenttukäsittelyä pinta jää hieman tummaksi. Googlesta löytää helposti käsittelyohjeita hakusanoilla oksaalihappo alumiini.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

*HOKE*

No mitenkäs sen kromauksen käy mitä kysyjä kyseli?

Jukis

#2765
Se joko pysyy tai sit se kiehuu ;> sen takia en suolahappoa käyttäiskään kun sillä olen duunissa alumiinia putsannut niin on liian tehokasta. Kromille sopiva vanteen puhditusaine liene parasta mutta hinta on hieman eri luokkaa kuin oksaalihapolla.

Muokkausta: Sitä oksaalihappoa jos kokeilee niin apteekista happo, rautakaupasta suojalasit ja kumihanskat käteen, sopiva rätti ja astia -> tekee aluksi 5% seoksen ja koittaa lähteekö epäpuhtaudet, jos ei lähde niin lisää voimakkuutta 5% kerrallaan niin pitkään että lähtee, pitäisi lähteä lian ennenkuin se kromi rupeaa kiehumaan.
Kaupalliset vanteen- tai alumiiniveneen puhdistustuotteet sisältävät yleensä oksaalihappoa, niissä on myös se tenttua vastaava ainesosa mukana. Mutta litrahinta on yleensä siellä 100euron huonommalla puolella.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Blaze

#2766
.

t.keinanen

Moi. Tarvis ostaa 3.0cc moottorin 10mm kaasariin passeli suodatinrunko ja kasa suodattimia. Oisko laittaa linkkiä&vinkkiä. Näyttää olevan heikosti mittoja noissa nettikauppojen sivuilla. Kiitos  :smiley:

FinKing

Olen jo vuoden haaveillut RC autosta, mutta eihän tällaisella teinillä ole omaa rahaa ollut semmoista ostamaan.
No nyt sain sitten kesätöitä ja heräs ajatus, että jos nyt sitten ostais semmoisen RC auton. Polttista ajattelin hommata.

Heräs muutamia kysymyksiä:

Paljonko maksaa laadukas polttisauto tarvikkeineen? Vinkkejä tulemaan laadukkaista semmosista. :wink: Autolla ajeltas hiekalla ja soralla hyppyreistä ja ihan tasasellakin.

Maksavatko polttoaineet paljonkin? Paljonko esim. litralla pystyy ajella, ja paljonko litra polttoainetta maksaa?

Saako esim jenkeistä paljonkin halvemmalla, kun huomioidaan tullit?

Joo

No polttomoottoriauton lopullinen hintahan riippuu ihan sinun budjetistasi.
Auton lisäksihän tarvitset ainakin hehkun,polttoaineen,vastaanottimen ja lähettimen akun.
Laadukkaita merkkejä ovat esim. HPI,Traxxas,Hong Nor ja HoBao ja varmaan muitakin suht laadukkaita merkkejä löytyy,mutta nämä esimerkiksi.Muut korjatkoon sitten jos olen väärässä.
Polttomoottoriautojen polttoaine on mielestäni suht kallista verrattuna nyt vaikka tavalliseen bensaan.
Mutta kannattaa myös harkita sähköautoja,sillä ne ovat mielestäni monessakin suhteessa helppokäyttöisempiä,kuin nämä polttikset.Toki polttomoottoriautollakin ajaa pitkän pätkän,mutta toisaalta vaati enemmän säätöä,kuin sähkö.
Tässä on esimerkkinä sellainen liike,josta voit vähän katsoa mitä polttoaineet ja muut tarvikkeet maksavat ja kannattaa myös muistaa se,että posti ja matkahuolto ei tietääkseni kuljeta näiden polttoainetta.
http://www.hobbylinna.fi/

McJones

Ehkä wanha ohje, mutta ensimmäisen polttiksen kanssa yksi suurimmista asioista on, että löytyy joku kokeneempi kaveri jeesaamaan. Lähimmälle radalle jos pääset katsomaan autoja, voi löytyä se jeesaajakaverikin.

Kannattaa myös katsoa semmoinen auto/myyjä, että varaosia on hyvin saatavissa.

Jos polttiksella ajamisessa itse polttoaine maksaa kympin tunti, saattaa rengaskulut käydä suuremmiksi ja kolarointien kohdalla sitten muut osat päälle.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

lassii

Mitäs materiaalia vois käyttää lohkon ja pillin käyrän väliin jos sattuu niin huonosti ettei ookkaa varalla oikeita tiivisteitä? Koneena siis kössin GX21, käyrä tulee kiinni ruuveilla.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

mikari

kuumankestävää silikonia, itsellä toiminut
Kiitos 20 vuodesta!

lassii

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 19.06.12 - klo: 13.05
kuumankestävää silikonia, itsellä toiminut

Sitäkään ei nyt just löytyny takataskusta. Kai mä jotain keksin siihen.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

e-revo vxl

moro.

Juurikin tuli sabesta paketti jossa tuli mm. tuollainen  https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=22801&grpid=2404&order_id=WO1340273389 

ja sitä olisi tarkoitus laittaa trx revo 3.3:sen ilmanputsariin. Kysymys onkin että soveltuukohan tuo siihen kun huomasin, että se haisee hieman ja vähän enemmänkin joltain liuottimelta tai vastaavalta. Normaalistihan nuo ei ilmeisesti haise miltää nuo filtteriöljyt mitä noihin nitroihin kaupitellaan. Jos joku viisaampi osaa kertoa tuosta enemmän. Ja jos se soveltuu niin tietääkseni noille mitkä haisevat niin pitää tehdä jotain ennenkuin pistää koneen käyntiin niin josko joku vaivautuisi vastaamaan. Kiitos jo etukäteen.

-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

*HOKE*

semmoset missä on jokin liuotin, pitää öljyämisen jälkeen kuivata huolella ja sen jälkeen antaa olla vaikkapa paperin päällä että liukkarit haihtuu pois.

Näillä missä ei ole liuottimia, ei tarvitse tuota haihduttamista ollenkaan, eli voi öljytä, kuivata ja heti ajaa.

e-revo vxl

ok. eli varmaan riittää kun eilen pesin vanhan filtterin öljyistä sen jälkeen jätin aurinkoon partsilla ja kuivatin sen täysin kuivaksi. Sen jälkeen otin pienen muovipussin jonne laitoin filtterin ja jonkin verran öljyä. Sitten kun filtteri oli täysin öljytty otin siitä pahimmat pois ja juurikin paperin päällä sitä haihduttelin ja nyt se on ollut öyn autossa kiinni ja ei haise enään yhtään liuottimelle hiukan vain sille öljylle mutta ei liukkarille. Nyt varmaankin on jo ihan turvallista lähteä kruisaamaan.

-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

*HOKE*

öljyn suhteen kyllä.

Mutta pesty filsu..... Eih :cry:

e-revo vxl

no milläs tavalla se sitten pitäisi tehdä? joissain ohjeissa nimittäin neuvotaan tällätavalla.
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

tactical

Rc-moottorin filsuja ei pestä. Ne vaihdetaan aina uuteen öljyttyyn.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

ampperi

Eikä oteta vain "oteta vain pahimpia pois", vaan puristellaan vessapaperin sisällä.
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

Jolokkonen

Kertokaas joku viisaampi.. käypikö alturnin servoon jonkun muun merkin servonvarsi, kuin omansa..? Yritin guugletella laihoin tuloksin!  :shocked:
Team Associated - KO-Propo - Reedy
www.joeua.fi   www.hobbyfactory.fi

*HOKE*

käy.

Servovarsien hammastuksia on vain 3 erilaista.

Autoissa tulee yleesä jokainen mukana.

Kokeile sellaisia mitä sulla on jo olemassa niin saat selville mikä varsi on sopiva.

Jolokkonen

Futaba tuohon tuntui istuvan..

Jäi vaan tolkuton välys tuon Hudyn varren kanssa... Savoxiin istuu erittäin napakasti!

Jospa se siellä paikallaan kestäs pyhien ajan!

Team Associated - KO-Propo - Reedy
www.joeua.fi   www.hobbyfactory.fi

RoddeR

Futaba ja savox on molemmat 25t hammastuksella.
Kyosho, elämäni auto.

andy98

Miten kytkimen laakerin saa pysymään paikallaan.
hong nor x1

RoddeR

Kytkimenlaakerit on molemmin puolin kytkikelloa ja ne ei ole millään kiinni siellä vaan kytkinkellon läpi menevä ruuvi pitää laakerit paikallaan ja kytkimen nipussa.
Kyosho, elämäni auto.

andy98

Tainnut mulla sitte tippua siitä se ruuvi
hong nor x1

P.R

Laita uuteen ruuviin tippa lukitetta.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

*HOKE*

Ei siihen kannata lukitetta laittaa.

Menee irroittaminen vain vaikeaks.

Moni lukite menettää pitonsa kuumetessaan kampurassa, eli siitä ei ole mitään hyötyä kun moottori on lämmin.

Mutta sitten kun sitä yrittää itse irroittaa niin lukite pistääkin vain turhaan vastaan.
Kiva nylpätä kanta kampuran päässä olevasta ruuvista.

Se pysyy oikein hyvin ilman lukitettakin kun sen vaan laittaa kiinni.