Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

Serbetli

Lainaus käyttäjältä: risla78 - 05.09.12 - klo: 08.51
tiedä nyt minne osastolle kuuluis mutta tarkoitus ois tehdä tosta varaosa trukista takaveto niin
pitäiskö siihen laittaa kapeammat eturenkaat? vai saako mistään sellaisia?
Miten olet etuvedon poistanut käytöstä? Erilaisen rengaskuvion luulisi hyödyttävän enemmän kuin kapeuden.

risla

edestä vetari pois ja jäykkä keskidiffi, on aika mahdoton peli ajaa :shocked:

transewaves

olen itse noob näissä hommissa mutta muutamia kierroksia olen radalla ajanut gs:llä (4wd) ja myös broidin takatuuppari vehkeellä,ei sitä takatuupparia saanut mitenkään siedettäväksi ajaa,kiva sillä pihasudittelua oli harrastaa.
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

opa

Osaako joku sanoa, mikä autolleni eilen tuli?

Tarinahan alkaa näin. Auto on X-Ray XT8, jossa joku LRP:n .30-moottori. Yleensä paketti on pelannut hienosti, mutta eilen menimme ajamaan asfaltille ja vaihdoin autoon paljon normaalia pienemmät asfalttikumit. Auto pelasi alkuun ihan ok, mutta sitten pitkässä vedossa kun kierrokset nousi lähelle huippua, niin auto alkoi pätkimään ja kierrokset laski automaattisesti ihan tyhjäkäynnille saakka, vaikka kaasu oli pohjassa.

Kertaalleen teki myös siten, että kierrokset laskivat automaattisesti ja auto sammui.

Tämän jälkeen tyhjäkäyntikierrokset myös nousi selvästi ja kone kävi erittäin epätasaisesti.

Mietin että ehkä kone käy vähän laihalla, eikä saa polttoainetta tarpeeksi. Kone oli nimittäin aika kuuma kädellä kokeiltuna ja kone toki kiersi enemmän kuin normaalisti, koska kumit olivat pienemmät. Käänsin pääneulaa n. 0,5 kierrosta auki, mutta autoa olikin vaikea saada käyntiin.

Lopulta irrotin tulpan ja se ei antanut kipinää. Vaihdoin tulpan, mutta siltikin autoa oli vaikea saada käyntiin. Se kävi hetken ja sammui.

Ennenkin auto on tehnyt sellaista, että se sammuu n. puolen tankin kohdalla itsestään ilman mitään syytä ja lähtee kyllä käyntiin tämän jälkeen, jolloin voi tankin ajaa loppuun.

Itselläni tuli mieleen että onko tankissa vikaa / vuotoa?

Polttoaineensuodatin oli ok, tulppa ok, letkut ok ja ilmanputsari puhdas.
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

*HOKE*

Kone oli vain hieman laihalla yläpäästä, eli oikea havainto, mutta käänsit puolikierrosta pääneulaa auki joka on todella paljon.
Eli ei ihme että tämän jälkeen on vaikea saada käyntiin.
Käännäpäs vartti takaisinpäin ja kokeile uudestaan.

Tulppa ei antanut kipinää...
Eihän hehkutulppa annakaan mitään kipinää, vaan se ainoastaan hehkuu.

opa

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 07.09.12 - klo: 14.44
Kone oli vain hieman laihalla yläpäästä, eli oikea havainto, mutta käänsit puolikierrosta pääneulaa auki joka on todella paljon.
Eli ei ihme että tämän jälkeen on vaikea saada käyntiin.
Käännäpäs vartti takaisinpäin ja kokeile uudestaan.

Tulppa ei antanut kipinää...
Eihän hehkutulppa annakaan mitään kipinää, vaan se ainoastaan hehkuu.

Varmaan ymmärsit mitä tarkoitan  :laugh:

Otin siis tulpan irti ja tökkäsin hehkun perään, jolloin lanka ei hehkunut. Otin uuden tulpan, jossa lanka alkoi heti hehkua.
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

diyrc

Ostin tollasen uutena:
http://fi.eurorc.com/product/2180/teamc-tr8-pr-18-buggy-with-precirotate-engine-rtr
Sisäänajon 2 tankkia tein pukilla; alaneulaa avasin n.5 min tehdasäädöistä. Yläneulaan en koskenut. Kone röpötti hienosti ja putkesta tuli riittävästi tavaraa. Lämmöt olivat n.90-100 astetta, kansi oli osittain peitetty foliolla.
Siitä sitten pikkuhiljaa ajelemaan, kaasukahvan ollessa alle puolenvälin toimi ihan ok. Hana pohjassa voimakas "BOO" ääni, veto loppui, josta päättelin että yläneula on liian pienellä. No, ei se totellut säätöä kumpaankaan suuntaan; aina sama lopputulos. Ko. koneessa taitaa olla vakiona ns. pitkä neula kaasarissa, ilmeisesti hankala säädettävä aloittelijalle? Vaihdoin sitten koneeseen DR-Speed-28 mukana tulleen "lyhytneulaisen" malliin ja nyt toimii paremmin. Kommentteja?

diyrc

Hoke, auta miestä hädässä.

metsämies

Mitä mun pitää huomioda ennen kuin menen ajamaan hiekalle?
On niin hieno päivä.
The right tool for the right job.

lassii

Lainaus käyttäjältä: metsämies - 16.09.12 - klo: 17.01
Mitä mun pitää huomioda ennen kuin menen ajamaan hiekalle?
On niin hieno päivä.

Mittaat tietenkin hiekan karkeuden. Hei haloo! Tartteeko sun tehä yhtään mitään? Ei.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

metsämies

Lainaus käyttäjältä: lassii - 16.09.12 - klo: 18.05
Lainaus käyttäjältä: metsämies - 16.09.12 - klo: 17.01
Mitä mun pitää huomioda ennen kuin menen ajamaan hiekalle?
On niin hieno päivä.

Mittaat tietenkin hiekan karkeuden. Hei haloo! Tartteeko sun tehä yhtään mitään? Ei.
Ainakin otin roskat/kivet pois hiekasta. Ei kiireessä menty ajamaan, koska isä sai pyyn. ( offtopic warning: ) Hauli meni suoraan kaulan verisuonen läpi niin ei ollut veriset lihat.
The right tool for the right job.

ttll

#3011
Osaiskohan joku vähän jelpata, mistä löytäisin mäntä/sylinteriputki-setin LRP Z.21R spec 2 -moottorille? Esim. Z.25R ja Z.28R -moottoreille kyllä löytyy, mutta ei tolle .21:lle. Myös ZR.21 X -moottorille tuo setti löytyy, mutta se maksaa 150e, kun uusi LRP Z.21R moottori maksaa 95e.. Käykö tuohon muiden valmistajien varaosat?

E: Setti löytyi, hintaa noin 90e. Ja tuo 95e kone ei ollutkaan spec2.

metsämies

The right tool for the right job.

diyrc

Lainaus käyttäjältä: diyrc - 07.09.12 - klo: 21.44
Ostin tollasen uutena:
http://fi.eurorc.com/product/2180/teamc-tr8-pr-18-buggy-with-precirotate-engine-rtr
Sisäänajon 2 tankkia tein pukilla; alaneulaa avasin n.5 min tehdasäädöistä. Yläneulaan en koskenut. Kone röpötti hienosti ja putkesta tuli riittävästi tavaraa. Lämmöt olivat n.90-100 astetta, kansi oli osittain peitetty foliolla.
Siitä sitten pikkuhiljaa ajelemaan, kaasukahvan ollessa alle puolenvälin toimi ihan ok. Hana pohjassa voimakas "BOO" ääni, veto loppui, josta päättelin että yläneula on liian pienellä. No, ei se totellut säätöä kumpaankaan suuntaan; aina sama lopputulos. Ko. koneessa taitaa olla vakiona ns. pitkä neula kaasarissa, ilmeisesti hankala säädettävä aloittelijalle? Vaihdoin sitten koneeseen DR-Speed-28 mukana tulleen "lyhytneulaisen" malliin ja nyt toimii paremmin. Kommentteja?
Eikö kukaan kysy jatkokysymyksiä tai osaa haukkua edes tyhmäksi?
Mulla ei todellakaan ole polttiksista kokemusta joten apu olisi varsin tarpeellista.
Mun villi veikkaus on että tuon precirotaten alkuperäisestä kaasarista uupuu kuristin (siis kurkussa ei ollut minkäänlaista kuristinta), kone saa kokoonsa nähden liikaa tavaraa ja hyytyy sitten siihen.
Mikähän tuossa oikeasti mättää?


HLuomanen

Ei ole itselläkään kokemusta polttiksista sitten yhtään, mutta koneiden toimintaperiaatteista sen verran että kyllähän nyt autossa pitää kaikki osat olla. Keskeisen osan yllättävä puuttuminen selittää erikoiselta kuulostavan vian. Jos vika olisi tavallinen niin joku muukin olisi sen kokenut ja olisit saanut vastauksen jo aikaa sitten. Nyt vaan ovat kaikki pitäneet liian outona ongelmana. Vertaa varaosaluetteloon/räjäytyskuvaan mitä kaasarista puuttuu ja jos ei ole mahdollista tai ei siitä valkene niin ota yhteys myyjäliikkeeseen. Kyllä Eurorc:stä tuohon ratkaisu löytyy.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

diyrc

Lainaus käyttäjältä: HLuomanen - 22.09.12 - klo: 19.15
Ei ole itselläkään kokemusta polttiksista sitten yhtään, mutta koneiden toimintaperiaatteista sen verran että kyllähän nyt autossa pitää kaikki osat olla. Keskeisen osan yllättävä puuttuminen selittää erikoiselta kuulostavan vian. Jos vika olisi tavallinen niin joku muukin olisi sen kokenut ja olisit saanut vastauksen jo aikaa sitten. Nyt vaan ovat kaikki pitäneet liian outona ongelmana. Vertaa varaosaluetteloon/räjäytyskuvaan mitä kaasarista puuttuu ja jos ei ole mahdollista tai ei siitä valkene niin ota yhteys myyjäliikkeeseen. Kyllä Eurorc:stä tuohon ratkaisu löytyy.

Enpä viitsi enää Eurorc: tä vaivata.
Ote heille laittamastani postista:

"Ainut mikä pisti silmään oli se että ainakin joissakin Precirotaten koneissa näyttäisi olevan kaasarin kurkussa kuristin,
tuossa minun yksilössäni ei sitä ole, kuuluisikohan siinä olla?"

Tyhjentävää vastausta en heiltä saanut.

diyrc

Ja sitäpaitsi ihan v*tun sama.
DR-speedin kaasarilla mennään jos siltä tuntuu.
Muutoin noukitaan pihamaalta roskat ja kivet pois ja ajetaan sähkövempaimilla;)

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: diyrc - 21.09.12 - klo: 20.41
Lainaus käyttäjältä: diyrc - 07.09.12 - klo: 21.44
Ostin tollasen uutena:
http://fi.eurorc.com/product/2180/teamc-tr8-pr-18-buggy-with-precirotate-engine-rtr
Sisäänajon 2 tankkia tein pukilla; alaneulaa avasin n.5 min tehdasäädöistä. Yläneulaan en koskenut. Kone röpötti hienosti ja putkesta tuli riittävästi tavaraa. Lämmöt olivat n.90-100 astetta, kansi oli osittain peitetty foliolla.
Siitä sitten pikkuhiljaa ajelemaan, kaasukahvan ollessa alle puolenvälin toimi ihan ok. Hana pohjassa voimakas "BOO" ääni, veto loppui, josta päättelin että yläneula on liian pienellä. No, ei se totellut säätöä kumpaankaan suuntaan; aina sama lopputulos. Ko. koneessa taitaa olla vakiona ns. pitkä neula kaasarissa, ilmeisesti hankala säädettävä aloittelijalle? Vaihdoin sitten koneeseen DR-Speed-28 mukana tulleen "lyhytneulaisen" malliin ja nyt toimii paremmin. Kommentteja?
Eikö kukaan kysy jatkokysymyksiä tai osaa haukkua edes tyhmäksi?
Mulla ei todellakaan ole polttiksista kokemusta joten apu olisi varsin tarpeellista.
Mun villi veikkaus on että tuon precirotaten alkuperäisestä kaasarista uupuu kuristin (siis kurkussa ei ollut minkäänlaista kuristinta), kone saa kokoonsa nähden liikaa tavaraa ja hyytyy sitten siihen.
Mikähän tuossa oikeasti mättää?

RTR koneissa ei monesti ole kuristinta ollenkaan.
Kone ei silti saa mitenkään liikaa tavaraa, koska pystyt säätämään kyseisen asian ihan vain ruuvia kääntämällä.
Ilman kuritintakin koneen saa niin paksulle että käynnistäminen on mahdotonta.

diyrc

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.09.12 - klo: 23.56
Lainaus käyttäjältä: diyrc - 21.09.12 - klo: 20.41
Lainaus käyttäjältä: diyrc - 07.09.12 - klo: 21.44
Ostin tollasen uutena:
http://fi.eurorc.com/product/2180/teamc-tr8-pr-18-buggy-with-precirotate-engine-rtr
Sisäänajon 2 tankkia tein pukilla; alaneulaa avasin n.5 min tehdasäädöistä. Yläneulaan en koskenut. Kone röpötti hienosti ja putkesta tuli riittävästi tavaraa. Lämmöt olivat n.90-100 astetta, kansi oli osittain peitetty foliolla.
Siitä sitten pikkuhiljaa ajelemaan, kaasukahvan ollessa alle puolenvälin toimi ihan ok. Hana pohjassa voimakas "BOO" ääni, veto loppui, josta päättelin että yläneula on liian pienellä. No, ei se totellut säätöä kumpaankaan suuntaan; aina sama lopputulos. Ko. koneessa taitaa olla vakiona ns. pitkä neula kaasarissa, ilmeisesti hankala säädettävä aloittelijalle? Vaihdoin sitten koneeseen DR-Speed-28 mukana tulleen "lyhytneulaisen" malliin ja nyt toimii paremmin. Kommentteja?
Eikö kukaan kysy jatkokysymyksiä tai osaa haukkua edes tyhmäksi?
Mulla ei todellakaan ole polttiksista kokemusta joten apu olisi varsin tarpeellista.
Mun villi veikkaus on että tuon precirotaten alkuperäisestä kaasarista uupuu kuristin (siis kurkussa ei ollut minkäänlaista kuristinta), kone saa kokoonsa nähden liikaa tavaraa ja hyytyy sitten siihen.
Mikähän tuossa oikeasti mättää?

RTR koneissa ei monesti ole kuristinta ollenkaan.
Kone ei silti saa mitenkään liikaa tavaraa, koska pystyt säätämään kyseisen asian ihan vain ruuvia kääntämällä.
Ilman kuritintakin koneen saa niin paksulle että käynnistäminen on mahdotonta.

Ok.
Outoa oli että tyhjäkäynti ja osakaasu olivat korvakuulolta ok.
Kone myöskin lähti vetämään paikaltaan varmaankin paremmin kuin se paljon puhuttu hauki rannasta.
Ongelmana oli vain kaasu pohjassa- asento, aivan kuin olisi käynyt laihalla. Yläneula oli parhaimillaan varmaankin 2mm rungon yli. Koneen lämmöt oli muistaakseni maksimissaan melkein 150 astetta, eli ei se nyt tainnut ainakaan liian paksulla olla.
Tuolla toisella kaasarilla taasen toimii moitteettomasti.
Polttoaine oli tuoretta Bigbang 25%.

Asiasta toiseen, paikallisesta liikkeestä taitaa löytyä 20% Byronia, joutuukohan säätöjä muuttamaan paljonkin vs. 25%?

metsämies

Tarvitsisin edullisen startboxin. auto on inferno st rs. Vai olisiko joku muu startti systeemi parempi?  :undecided:
The right tool for the right job.

FMF

Starttiboksi on hyvä valinta. Tuossa noita on kaksi kappaletta: http://www.rceet.net/tyokalut-tarvikkeet-c-43.html

Onhan sulla vetostartti poistettu ja päätylevy hankittu siihen koneeseen?

metsämies

Lainaus käyttäjältä: FMF - 23.09.12 - klo: 14.15
Starttiboksi on hyvä valinta. Tuossa noita on kaksi kappaletta: http://www.rceet.net/tyokalut-tarvikkeet-c-43.html

Onhan sulla vetostartti poistettu ja päätylevy hankittu siihen koneeseen?
Ei  :roll:, ainakaan viel
The right tool for the right job.

Serbetli

http://www.rceet.net/pieni-ristikkoavain-45557mm-p-1577.html

Mikä on tuo pikkukikkare avaimen vieressä? Mullakin tuollainen on, mutta ei tietoa käyttökohteesta.

PMi

Lainaus käyttäjältä: Serbetli - 23.09.12 - klo: 20.21
http://www.rceet.net/pieni-ristikkoavain-45557mm-p-1577.html

Mikä on tuo pikkukikkare avaimen vieressä? Mullakin tuollainen on, mutta ei tietoa käyttökohteesta.

Pallokuppien kiertämiseen vanttiruuviin, käy myös pallokuppien poisottamiseen.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Temezika

Mikä vikana kun kääntää virrat päälle autosta ja radiosta niin kaasu servo menee täys jarrulle eikä tottele sen jälkeen vaan jumittaa .  Ohjaus servo toimii juuri niinkuin pitkääkin. Vika ilmeni yllättäin pihassa. Nätisti hyppäsi kyoshon rtr auto katolleen kun löi jarrut pohjaan kaarroksessa... :laugh: servot on jotkut perfexin kuten ratiokin tommosta normi rtr kamaa auto kyosho inferno mp7,5 sports 4

lassii

Lainaus käyttäjältä: Temezika - 26.09.12 - klo: 18.55
Mikä vikana kun kääntää virrat päälle autosta ja radiosta niin kaasu servo menee täys jarrulle eikä tottele sen jälkeen vaan jumittaa .  Ohjaus servo toimii juuri niinkuin pitkääkin. Vika ilmeni yllättäin pihassa. Nätisti hyppäsi kyoshon rtr auto katolleen kun löi jarrut pohjaan kaarroksessa... :laugh: servot on jotkut perfexin kuten ratiokin tommosta normi rtr kamaa auto kyosho inferno mp7,5 sports 4

Jos saa kosteutta vastari tai servot nii sekasin menee koko systeemi. Itellä vastaava auto niin hiukan parantu ku vaihto gigaset radiot.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Roko

Lainaus käyttäjältä: lassii - 27.09.12 - klo: 09.25
Lainaus käyttäjältä: Temezika - 26.09.12 - klo: 18.55
Mikä vikana kun kääntää virrat päälle autosta ja radiosta niin kaasu servo menee täys jarrulle eikä tottele sen jälkeen vaan jumittaa .  Ohjaus servo toimii juuri niinkuin pitkääkin. Vika ilmeni yllättäin pihassa. Nätisti hyppäsi kyoshon rtr auto katolleen kun löi jarrut pohjaan kaarroksessa... :laugh: servot on jotkut perfexin kuten ratiokin tommosta normi rtr kamaa auto kyosho inferno mp7,5 sports 4

Jos saa kosteutta vastari tai servot nii sekasin menee koko systeemi. Itellä vastaava auto niin hiukan parantu ku vaihto gigaset radiot.

Kosteudestahan ne sekoo, uudet servot ja radiot niin loppuu. Toki eivät nekään välttämättä paremmin kosteutta kestä, mutta ainakin savöxit ei ole tehnyt tuota enää olleenkaan.
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

Temezika

Koitanpas kuivailla niitä servoja ja vastareita jos vaikka lähtis pelaamaan. Saa toki suositella jotain perus servoja ja vastareita/ radioita. Kiitos vinkistä!

lassii

Riippuu ihan missä ja mitä autolta haluut. Jos vaan pihalla suttaat nii tuskin kannattaa monen markan kamoja hommata. Ite hommasin Kärkkäiseltä muutaman servon, metallihampaisia ovat. Tarttis vaan asentaa ainaki ohjaukseen.

Keskity siihe et suojaat kosteudelta ainaki sen vastarikotelon ja vastariakun, kai sulla on akku siin eikä sitä patterikoteloo?
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Temezika

Ikävä kyllä pattereilla ajan tällä hetkellä kun hajos tommonen vastari akku jonka joskus itte kokosin jostain vanhoista akku kennoista. lähti pelaamaan kun kuivattelin ne servot ja vastarin. vois melkeen jotain silikoonia lykätä tuonne vastari kotelon rakoihin kun tuntuu aika helpolla vesi menevän sisään.