Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

*HOKE*

No siis kunhan laitoin videon mistä näkee miten laitteen saa käyntiin.

Jos oot noin paljon jo ajanu eikä nyt lähde edes käyntiin samoilla säädöillä niin tulppa on entinen.
Ootko yhdellä ja samalla tulpalla ajanut noin pitkään?
Jos olet niin silloin ehdottomasti tulppa vaihtoon.


santtu

Ei ollut tulpasta kiinni. Huomasin että veto on ollut päällä koko ajan kun oon maassa nyppinyt käyntiin, kytkimen palojen jousi napsahtanut poikki. Täytyy laittaa tulppa samalla tilaukseen...

RC-Freak

Mikä olisi paras Kyosho-merkkinen polttisauto aloittelijalle?
Kyosho Lazer ZX-5

FMF

#3154
Lainaus käyttäjältä: RC-Freak - 20.01.13 - klo: 13.52
Mikä olisi paras Kyosho-merkkinen polttisauto aloittelijalle?
Ei mikään, jos halpaa RTR-autoa havittelet.



Mitähän teen nyt väärin ton kytkinkellon kanssa kun laakerit ei taho kestää? Kasasin juuri kuvan mukaisesti. Ainoastaan tuon kellon ulkopuolella olevan simmin jätin pois, koska muutoin välystä ei olisi ollut lainkaan. Mistä muusta laakereiden hajoaminen johtuu? Kone asennettu vinoon? Kytkinkellon ja päärattaan välys väärä? Kyllähän nuo tietysti joskus aina hajoaa, mutta ensimmäiset laakerit kesti melkein kaksi gallonaa, nämä uudet tykkäs kyttyrää jo parin tankillisen jälkeen.

Paperikikka on ei oikein toimi tuon kellon ja päärattaan välyksen säätämisessä. Itsellä ainakin kyseistä menetelmää käytettäessä välys jää aivan liian pieneksi eikä auto tahdo sen jälkeen rullata enää ollenkaan.



Laakeri oli muutaman tankillisen jälkeen tämän näköinen:

*HOKE*


FMF

Nuo uudet oli Hong Norin tuotoksia. Noh, kokeillaan jotain muuta.

*HOKE*

riippuen tietysti myös siitä, paljonko koneella on ajettu... Voihan koneen laakerissakin olla senverran välystä että aiheuttaa värinää joka siis myöskin rikkoo kytkinlaakereita.

FMF

Kahdeksan litraa on nyt mennyt soppaa läpi. Ei tässä vaiheessa pitäisi vielä olla koneen laakerit ongelmana? Laihoilla seoksilla varmaan olisi mahdollista, mutta ei kyllä mielestäni laihalla ole ollut. Mene ja tiedä.

jp-74

Katoppa onko auton rungossa halkeamia ja rungon jäykistimet kunnolla kiinni, Jos runko taipuu niin menee hammas välykset hypyssä huonoksi  :wink:

RC-Freak

Lainaus käyttäjältä: FMF - 20.01.13 - klo: 13.54
Lainaus käyttäjältä: RC-Freak - 20.01.13 - klo: 13.52
Mikä olisi paras Kyosho-merkkinen polttisauto aloittelijalle?
Ei mikään, jos halpaa RTR-autoa havittelet.



Mitähän teen nyt väärin ton kytkinkellon kanssa kun laakerit ei taho kestää? Kasasin juuri kuvan mukaisesti. Ainoastaan tuon kellon ulkopuolella olevan simmin jätin pois, koska muutoin välystä ei olisi ollut lainkaan. Mistä muusta laakereiden hajoaminen johtuu? Kone asennettu vinoon? Kytkinkellon ja päärattaan välys väärä? Kyllähän nuo tietysti joskus aina hajoaa, mutta ensimmäiset laakerit kesti melkein kaksi gallonaa, nämä uudet tykkäs kyttyrää jo parin tankillisen jälkeen.

Paperikikka on ei oikein toimi tuon kellon ja päärattaan välyksen säätämisessä. Itsellä ainakin kyseistä menetelmää käytettäessä välys jää aivan liian pieneksi eikä auto tahdo sen jälkeen rullata enää ollenkaan.



Laakeri oli muutaman tankillisen jälkeen tämän näköinen:

Saa maksaa korkeintaan 550e.
Kyosho Lazer ZX-5

*HOKE*


micsa.fi

Tuohon HOKEn linkkaamaan JQ:n opasvideoon liittyen:

Pitäisikö sisäänajovaiheessa tehdä jotain erityisiä temppuja, jotta moottori ei käy liian kylmänä kun sisäänajo aloitetaan pari tankkia tyhjäkäyttämällä? Yleensä tuossa vaiheessa kone käy hyvin rikkaalla, jolloin se ei ilman vippaskonsteja varmasti juuri lämpeä. Eikö tällöin ole vaarana, että liian kylmänä uusi kone jauhaa itsensä heti väljäksi?

Vippaskonstilla tarkoitan tässä lähinnä kannen peittämistä "hupulla" tai vastaavalla. Vai onko tämä merkityksetöntä hifistelyä?


Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 19.01.13 - klo: 23.45
JQ Products THERTR - Engine Break-in
Wacky Stack Racing Team

*HOKE*

Ei ole merkityksetöntä hifistelyä.

Itse peitän koneen aina pyyhkeellä tai millälie rätillä mikä mukana kulkee.
Eli kietaisen ihan pyyhkeen kannen ympärille ja kun kone käy niin vilkuilen lämpötiloja... Pidän ne aina lähellä sataa.

Nykyään mulla on moottorin lämmitin jota käytän sisäänajossa ja itseasiassa aina ennen moottorin käynnistämistä vaikka kone olis jo enemmänkin ajettu.
Eli sisäänajoa kun aloittelen niin lämmitän lämppärillä moottorin sinne 80 asteen tienoille tai korkeammallekin jos vaan jaksaa odotella.
Pistän koneen käymään ja otan lämppäristä virrat pois.
Vilkuilen koneen lämpöjä ja pelkän hupun kanssa yleensä lämmöt ovat lähellä sataa.
Mikäli on viileä keli kun sisäänajelen niin saatan pidellä hetkellisesti lämppärissä virtaa päällä jotta saan lämmöt pysymään sadassa.

Lämpöjen pitäminen korkealla säästää kiertokangen alalenkkiä ja muutenkin sisäänajo hoituu tuskattomammin.

sjh77

Moi! Onkohan kellään kokemusta/tietoa GXR18 koneen etu-ja takalaakerin mitoista? On noi alkuperäiset aika arvokkaita. Jos löytys jonkun muun merkkisiä ku KYOSHO. :tongue:

lassii

Lainaus käyttäjältä: sjh77 - 24.01.13 - klo: 21.39
Moi! Onkohan kellään kokemusta/tietoa GXR18 koneen etu-ja takalaakerin mitoista? On noi alkuperäiset aika arvokkaita. Jos löytys jonkun muun merkkisiä ku KYOSHO. :tongue:

Ei taida helpolla löytyy mittoja. Sabesta voi kysästä jos osaavat auttaa. Tai sitten mittaa itse tönärillä.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

osmos

Moro!

Osaisiko joku kertoa mistä mahtaa johtua vika, kun auto ei liiku eteenpäin. Moottori on GXR18, käy ja kukkuu ihan normaalisti mutta kun kaasua laittaa niin ei liikahda mihinkään. Autolla ajettu noin tankillinen, kytkinpalat,rattaat,neulalaakeri ym kaikki kunnossa.

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: osmos - 31.01.13 - klo: 11.08
Moro!

Osaisiko joku kertoa mistä mahtaa johtua vika, kun auto ei liiku eteenpäin. Moottori on GXR18, käy ja kukkuu ihan normaalisti mutta kun kaasua laittaa niin ei liikahda mihinkään. Autolla ajettu noin tankillinen, kytkinpalat,rattaat,neulalaakeri ym kaikki kunnossa.

Sulla pyörii vanteet renkaissa tyhjää. :grin:
Tutkippas nyt hieman tarkemmin sitä voimansiirtoa. Pyöritä vaikka sormella kytkytinkelloa ja katso kuinka pitkälle veto välittyy. En oikein usko että esim tasauspyörästössä rattaat olisi niin sileät, ettei vetoa ole. Joku jossain pyörii nyt tyhjää...

santtu

Olisko kellään mitää neuvoa et mikä vois olla vikana ku katkes firestormista kytkimen jousi, ostin uuden jousen ja palat, ajoin n.5 tankkia ja katkes uudestaan? Vaiko huonoa tuuria?

*HOKE*

Olisko kelloon kulunut senverran uraa että jousen kohdalla on kytkinkellossa kohouma joka hiretää jousen nopeasti poikki.

Tapsab21

Omistan Cen Racing Matrix TR Arena polttiksen. Mistä siihen saisi osan http://www.rc-race-shop.de/-16570-p-16570.html?language=en Osan numero: KR-617833 Ja mistä siihen saisi muutakin osia Suomesta? Kun olen etsinyt vaikka mistä muttä sitä löytyy vaan ulkomailta. :cry: Auttakaa!

azzuras

Hyvää päivää,

Tässä on ny muutama vuosi ajeltu kyoshon härpättimillä (MFR ja Inferno neo) ja nyt olisi mukava kokeilla jotakin muuta merkkiä. Molempien vehkeiden säätöjen kanssa on saanut tapella riittävästi, mutta samalla olen oppinut kantapään kautta asioita.

Kovasti halajaisin jotakin ralli alustalla olevaa autoa 1:8 tai 1:10 nitro vehjettä ja siihen sitten mitsun evo koppa :)
http://www.modelsport.co.uk/hpi-wr8-castrol-ford-fiesta-abu-dhabi-wrc-rtr/rc-car-products/367333
Tuollaista katselin tuossa alustavasti ja samalla hintahaitarilla mennään.
Mietin myös jos ostais arf paketin ja kasailis itse vehkeen läjään.
Kyoshot on kyllä purettu moneen otteeseen atomeiksi ja kasattu.

Haluan kysyä teiltä kokeneilta mitä suosittelette?!

Azzuras
Kyosho MFR, Kyosho Fazer (Subaru WRC),   HPI Savage

Joo

Moro!
Vähän tyhmä kysymys,mutta koska en ole ikinä ajanust "oikealla" polttiksella. (jos ei MFR:ää lasketa  :roll:)
Jätän tuon MFR:n pois laskuista,koska omalla kohdalla säätäminen oli yhtä tuskaa ja vaihdelaatikko pilas koko homman vielä  :grin:
Mutta asiaan eli onko noissa "paremman" luokan autoissa myös hiukan helpommat motin säätämiset. En tarkoita sitä,ettäkö auton pitäisi olla "säätö vapaa" ,vaan sitä,että onko eroja olemassa säätämisen suhteen.

Eli siis onko esim. JQ:n RTR helpompi säätää,kuin esim. tuo omistamani MFR:n GXR18.

-JP-

Eipä vielä mittöön hätää, mutta pitääkö tommoselle nitromyllyn ilmanputsarille antaa öljykylpy, niinkuin bensakoneille?

Tulee giga crusheriin, jolla lähinnä hiekkakuopassa ja lumihangessa ajelisin.
FG teloilla, http://rc10.fi/index.php?topic=72612.0    Bensakatti Zenolla, Sähkölaiva   
Giga Crusher DF

tactical

Kyllä pitää öljytä. Kaikissa olosuhteissa. Ja nimenomaan ilmanpuhdistimeen tarkoitetulla öljyllä.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Joo - 07.02.13 - klo: 18.24
Moro!
Vähän tyhmä kysymys,mutta koska en ole ikinä ajanust "oikealla" polttiksella. (jos ei MFR:ää lasketa  :roll:)
Jätän tuon MFR:n pois laskuista,koska omalla kohdalla säätäminen oli yhtä tuskaa ja vaihdelaatikko pilas koko homman vielä  :grin:
Mutta asiaan eli onko noissa "paremman" luokan autoissa myös hiukan helpommat motin säätämiset. En tarkoita sitä,ettäkö auton pitäisi olla "säätö vapaa" ,vaan sitä,että onko eroja olemassa säätämisen suhteen.

Eli siis onko esim. JQ:n RTR helpompi säätää,kuin esim. tuo omistamani MFR:n GXR18.

On eroja.

Tuo GXR18 kone on sellainen ettei sitä saa edes osaava säätäjä oikeasti kohdalleen.

JQ RTR auton moottori on Alphan tekemä.
Alphan koneilla ajaa moni kilpaa ja ovat helppoja säädettäviä.

Joo

#3176
Okei...Kiitos tarkentavasta tiedosta :) Tällä tiedolla lähdetään sitten kohti tulevaa kesää.

Joo

Juu tuli vielä sellainen mieleen,että onko tärkeä käyttää juuri ilmansuodattimelle tarkoitettua öljyä vai käykö joku muukin öljy kuten iskariöljy?

JUkka-san

Ilmansuodattimessa käytetään ilmansuodatinöljyä ja iskareissa iskariöljyä, eivät taatusti toimi toisinpäin  :wink:

-JP-

Lainaus käyttäjältä: tactical - 07.02.13 - klo: 21.20
Kyllä pitää öljytä. Kaikissa olosuhteissa. Ja nimenomaan ilmanpuhdistimeen tarkoitetulla öljyllä.

Oukkei. Passaako rossipyörään meinattu putsariöljy, vai pitääks olla jotain erikoista?

Venepuolella kun ei käytetä putsareita lainkaan..
FG teloilla, http://rc10.fi/index.php?topic=72612.0    Bensakatti Zenolla, Sähkölaiva   
Giga Crusher DF