Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

SixStars

#3720
Heittäkääpäs hyviä vinkkejä / linkkejä kohtuuhintaiseen "air filter assemblyyn", johon saa järkevästi ( eli ihan vaikka Suomesta ) varasuodattimia.. kone on GXR28 ja auto Inferno US Sports 2..

..siinähän on vakiona tuommoisen näköinen suodatinkotelo http://www.ebay.com/itm/KYOSHO-INFERNO-MP7-5-US-ST-NEO-RACE-SPEC-GT-GT2-AIR-FILTER-GX21-GXR28-/151361698144?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item233ddc3960 ... mutta auton varaosakatalogikin kertoo tuon korvaantuneen jollain toisella numerolla, joten en kyllä osaa tuohon sopivia "sieniä" edes etsiä, kun ei niissä yleensä mittoja mainita  :angry:

edit: tilasin HobbyFactorysta UR -ovaalisetin valmiiksi öljytyillä filsuilla 6kpl mukana
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

topcat

Mikä on tehokkaaksi todettu menetelmä ja aine nokeentumien puhdistamiseen sylinteristä ja palotilasta?

pukki81

Lainaus käyttäjältä: topcat - 07.08.14 - klo: 11.58
Mikä on tehokkaaksi todettu menetelmä ja aine nokeentumien puhdistamiseen sylinteristä ja palotilasta?
Ultraäänipuhdistus
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

topcat

Kiitos vinkistä! Riittääkö pikkuinen halppispesuri mallia Claes ohlsson / motonet, vai pitääkö olla järeämpi laite?

pukki81

Lainaus käyttäjältä: topcat - 07.08.14 - klo: 19.26
Kiitos vinkistä! Riittääkö pikkuinen halppispesuri mallia Claes ohlsson / motonet, vai pitääkö olla järeämpi laite?

Enpä tiedä, lennokkimoottorini (saito) puhdistettiin 600w laitteella ja rissan aiheuttamat karstat lähtivät ilmeisen hitaasti...
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

nakkikioski

#3725
Miten ihmeessä saan tuon mötikän irti?

On koitettu lämmittää, naputella ruuvimeisseleitä väliin mutta ei....
Kyseessä on joku sh kiinan motti
Edit:
Eipä ennää mittään lähti irti kun painoi ulosvetäjällä kampiakselia sisäänpäin
Kyosho dbx 2.0,  Himoto Viper xst infinity ja Kyosho pureten alpha ep

Jeremiaz

Terve!
Liityin foorumille kun hankin hiljattain ensimmäisen nitroautoni, Intech br-5 rtr 1/8 crossin
jossa GO Engines .21 moottori.
Laite tuli minulle vähän käytettynä, vähän kolhittuna ja vähän pieleensorkittuna.
Olen polttisvehkeiden kanssa ihan aloittelija joten pari kymysystä olis.

Asiat joita en ole haulla löytänyt:

-Mistä tiedän, onko tulppa hyvä vai vaihtokuntoinen?
-Millainen tulppa kannattaa laittaa jos meinaa saada auton kulkemaan vielä syksyn viileillä?
-Olen saanut kaasarin säädetyksi siten että onnistuin saamaan koneen käymään ja kiertämään
ekan päivän ihmettelyn jälkeen, mutta alemman ruuvin toimivan asennon unohdin enkä löydä mistään tuon koneen säätöruuvien tehdasasentoja.
Moni puhuu että ruuvit on hyvä alkuun säätää "flushiin" mutta tarkoittaako flush sitä että ruuvin kanta on tasan sen reunan kanssa, vai sitä että se ruuvin hahlon pohja on tasan reunan kanssa siis siten että meisselin terän pystyy liu´uttamaan reunan yli suoraan? (ehkä tyhmä kysymys mutta näissä kun pienikin säätö on iso asia niin tarvitsisin tuon tiedon).

Auton mukana tuli tulppia vain yksi ja se näyttää hiukan tummuneelta ja lämpenee mielestäni hyvin hitaasti niiin niitä varmaan kannattaa ostaa heti useampiakin?

En ole koskaan käynyt kisoissa edes katsomassa mutta kun asun Kouvolan lähistöllä niin eikös Tykkimäellä ole ihan hyväkin kisa-alue jos lähtis tutustumaan?

Ps. ennen kuin neuvot vaihtamaan sähkövehkeeseen niin enpäs vaihda, sillä olen niiden kanssa touhunnut jo kaiken olennaisen ja sähkökopterikin on joten haluan uutta haastetta näistä paremmantuoksuisista ja -äänisistä murheenkryyneistä :)


tuplaesa1

Riittääkö 1/8 truggyn ohjaukseen 10-14kg servo?
Durango dnx408t
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

jhir

jeremiaz, täällä toinen aloittelija. Nuo kaasarin säädöt löytyy netistä valmistajan sivulta.
Mielstäni säädöt tulee aina niin että neula keirretään kiinni ja sitten lasketaan kierrokset.
Alku säädöt on aika rikkaalla.

Minulla on ongelma että koneen lämmöt ei meinaa millään pysyä alle 180 C vaikka savua näkyy. Kone kyllä laulaa nätisti.  Minulla on siis kaksi käytettynä ostettua autoa molemissa 28 nitro kone ja molemissa tuo lämpö ongelma.

miksalo

Sulla on kone liian laihalla jos lämmöt on 180 luokkaa...
Onko koriin tehty jotain reikiä että saa moottori jäähdytys ilmaa?
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

jhir

Nähtävästi en ole vielä vaan saanut autoani säätöihin. Jos laitan rikkaamalle niin tuntu että röpöttää.
Pitää yrittää pudottaa neulaa lisää (laihentaa) ja lisätä ylös rikkaanpaa seosta (aukaista pääsuutinta).

Buggyyn suurensin jäähdytys aukkoa mutta truggyyn en ole tehnyt mitää.

jerzirccar1

Tulppa väärä. Muista sekoittaa löpö ennen käyttöä.
Mikä löpö käytössä???
Onko vakio välitys. Rullaakos auto nätisti ilman vetoa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jhir

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 18.09.14 - klo: 13.39
Tulppa väärä. Muista sekoittaa löpö ennen käyttöä.
Mikä löpö käytössä???
Onko vakio välitys. Rullaakos auto nätisti ilman vetoa.
Jerzi
4 tulppa (askartelukulma suositteli on kuulema yleis tulppa) ja kokeiltu on myös toisen merkin 8 tulppaa
Sekoitusta en olet tehnyt , tosin olen ajanut jo yhden 4 litraa
Löpö on16%
Oletan että molemmat autot on vakiot
Rullaa ihan hyvin

jerzirccar1

Palotilan korkeus on mikä :wink:
Ota kansi ja palotila pois ja katso minkä värinen on männän pään.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jhir

Molemmissa männän väri on puhdas alumiini.
Tuota korkeutta en ole mitanut mutta molemmat vakio tiivistein.
Miten pitkää tuolla 125 ml tankillisella pitäisi pystyä ajamaan

jerzirccar1

Saatkos tönärillä mitattua prikkojen korkeus.
Männän pään pitää olla papuvärinen.
Jos käy rikkaalla männänpää on luultavasti musta ja jos käy piikillä männän pää on kirkaan puoleinen.
Tankin kesto n.6-9min jos on 0.21 kone.
Paineletkun pituus n.10-15cm. Sitä pidempi sitä löysemmin se työntää tankkiin painettu ja sitä lyhyempi se työntää kovemmin painetta.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jhir

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 22.09.14 - klo: 12.19
Saatkos tönärillä mitattua prikkojen korkeus.
Männän pään pitää olla papuvärinen.
Jos käy rikkaalla männänpää on luultavasti musta ja jos käy piikillä männän pää on kirkaan puoleinen.
Tankin kesto n.6-9min jos on 0.21 kone.
Paineletkun pituus n.10-15cm. Sitä pidempi sitä löysemmin se työntää tankkiin painettu ja sitä lyhyempi se työntää kovemmin painetta.
Jerzi
Aika ohuita ovat ja toisessa niitä oli 4 ja toisessa 2
Ei ollut ruskea tuo männänpää joten laihalla on käynyt.
Tankki kestää arviolta 4 -6 minuuttia.
Tuo painelutku on nyt molemissa aika lyhyt ja kaasuttimelle menevä vain muutamia senttejä.
Yritän mitata tuon männän ja kannevälisen tilan.

jerzirccar1

Aika hyvä korkeus n. 0.30mm jos on 25% matalampi jos vähemmän nitroa.
Painelwtkun pituus voi olla ongelma.
Pidennä se aluksi 20cm mutta älä koske säätöihin.
4-6 min on aika vähän.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jhir

No niin tänään säädetty lisää ja nyt kun mootorin selkeästi rikkaalla alkaa lämmöt pysyä kurissa.
Toisesta särkyi takaperä ja toisesta sekosi servo joten testit jäivät hieman kesken.
Mänän korkeutta en ole vielä mitannut mutta jospa tällä viikolla saisi tehtyä.
Testit jatkuu kuntaan autot taas kasaan.
Onko nuo servojen varret samankokoisia jos ostaisi metalliset varret tuonne ohjaus puolelle.

jerzirccar1

Ne ovat servo kohtaisia.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

transewaves

Lainaus käyttäjältä: jhir - 17.09.14 - klo: 12.48
jeremiaz, täällä toinen aloittelija. Nuo kaasarin säädöt löytyy netistä valmistajan sivulta.
Mielstäni säädöt tulee aina niin että neula keirretään kiinni ja sitten lasketaan kierrokset.
Alku säädöt on aika rikkaalla.

Minulla on ongelma että koneen lämmöt ei meinaa millään pysyä alle 180 C vaikka savua näkyy. Kone kyllä laulaa nätisti.  Minulla on siis kaksi käytettynä ostettua autoa molemissa 28 nitro kone ja molemissa tuo lämpö ongelma.
Mitä tästä opimme?
älä osta Nitro konetta käytettynä,vai onko uudet pannut ?
en kyllä ostaisi tosin käytettyä sähkömosaakaan  :grin:
miksi ihmeessä olet ostamassa uutta servonvartta?mitä luulet sillä saavuttavasi ?
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

kyoshodbx

 kun 2vuotta sitten ekan nitron hommasin,niin tuumin että käytetty kone jos tulee väärällä säädöllä pilattua niin ei tympäse ihan niin paljoo kun jos uuden tuhoaisi.niinpä seurasin foorumin myyntipalstaa ja ostin pari "kukuvaa"konetta.nyt on niillä 2kesää kantapää oppia haettu ja hyvin on toimineet.säätämisestäkin rupee pikkuhiljaa olemaan jyvällä niinpä nyt tilasin sit uuden.et on siinä käytetyssäkin puolensa.minulle ne 2 käytettyä maksoi puolet uudesta ja ajaa niillä vieläkin nyt varmaankin rempan tarpeessa.saa nähä opettelenko sen seuraavaks

jhir

#3742
Jäykempää servojen vartta hain. Tuossa turggyssa on löysä tuo servojen varsi joten ajattelin että metallisella saisi täsmällisemmän ohjauksen. Tuossa buggyssa olikin tuon perän lisäksi servo poksi halki.
Juu kyllä minäkin hienon uuden ostaisin jos olisi varaa. Lisäksi olen ensimmäistä kertaa kokeilemassa koko harrastusta ja entä jos tämä ei olekaan minun tai lapsieni juttu, jää kalliit autot käyttämättä.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: transewaves - 28.09.14 - klo: 01.36
Lainaus käyttäjältä: jhir - 17.09.14 - klo: 12.48
jeremiaz, täällä toinen aloittelija. Nuo kaasarin säädöt löytyy netistä valmistajan sivulta.
Mielstäni säädöt tulee aina niin että neula keirretään kiinni ja sitten lasketaan kierrokset.
Alku säädöt on aika rikkaalla.

Minulla on ongelma että koneen lämmöt ei meinaa millään pysyä alle 180 C vaikka savua näkyy. Kone kyllä laulaa nätisti.  Minulla on siis kaksi käytettynä ostettua autoa molemissa 28 nitro kone ja molemissa tuo lämpö ongelma.
Mitä tästä opimme?
älä osta Nitro konetta käytettynä,vai onko uudet pannut ?
en kyllä ostaisi tosin käytettyä sähkömosaakaan  :grin:
miksi ihmeessä olet ostamassa uutta servonvartta?mitä luulet sillä saavuttavasi ?

Ei käytetyssä koneessa välttämättä ole mitään ongelmia.
Uudessakin voi olla isojakin ongelmia esim männäntapin sokan on voitu asentaa huonosti.
Vanhaa konetta ei tarvitse sisäänajaa joka on aika persiistä. Säädöt voi olla jopa hyvätkin vaikka niitä nyt säädetäänkin ihan jatkuvasti.
Tosin en ikinää ostaisi bashaajalta konetta vaan kisakuskilta. Näin syksyn alla ne myyvät ihan mielellään varakoneitaan pois.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jhir

#3744
tänään pitäsi tulla kiinasta .28 vara koneeksi. Onko tuossa sisääajossa oikeasti mitään järkeä. Onko kukaan kokeillut tuota rallimaailman harrastamaan kone lämpimäksi ja heti kenkää sisäänajoa. Tosin siinä taitaa olla enemmän kyse männänrenkaiden tiivistämisestä ja nelitahti koneesta. Tai löytyykö tusta sisäänajon vaikutuksesta mitään faktaa.

jerzirccar1

Sisäänajoa pitää tehdä ja se on faktaa..
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

P.R

Näissä pikkukoneissa kun ei ole männänrenkaita vaan tiivistys hoidetaan muulla tavalla niin....sisäänajo on tärkeä.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

jhir

kone tuli postissa ja empä uskalla kokeilla ilman sisään ajoa. mistä löytyy Suomesta halvimalla .18 sivuputkellinen kone, veljeltä paukahti moinen.

jova123

Tässä tuli semmone päähänpisto että tamiya tnx:ään pitäs isompi kone saada, nii aattelimpa tässä topicissa kysellä että kestääköhän kyseisen vehkeen runko 28 mottia? olen kysellyt joitai asioita tnx palstalla mutta ei sinne kukkaan vastannu... vakionahan tuossa on FS-18SR...

kyoshodbx

Ei tuo tamian auto oo tuttu niin en tiijä sen kestävyydestä.mutta ootko ottanu huomioon että 28motti on fyysisestikin isompi.että sopiiko autoon.ite mallailin 28 konetta 18 tilalle niin siihen(kyosho dbx)autoon ei sopinu.jos ois tosipaljon muokannut niin ehkä sitten.siis ei ihan heittämällä mee.