Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

jucca

Lainaus käyttäjältä: jova123 - 23.10.14 - klo: 13.16
Tässä tuli semmone päähänpisto että tamiya tnx:ään pitäs isompi kone saada, nii aattelimpa tässä topicissa kysellä että kestääköhän kyseisen vehkeen runko 28 mottia? olen kysellyt joitai asioita tnx palstalla mutta ei sinne kukkaan vastannu... vakionahan tuossa on FS-18SR...

Jos alkuperäinen on pienilohkoinen .18 kone niin käyköhän tuohon suurempi .21 tai .28 ollenkaan ilman modausta tmv.? Ehkä on parempi pysytellä noissa .18 koneissa, kyllä niilläkin vauhtia piisaa.

p.s. kyoshodbx olikin jo ehtinyt vastata.

jova123

Enpäs tullutkaan miettineeksi tuota koko eroa.. voipi olla että joutuu joko laatikkoa siirtää eitäpäi tai konetta taaksepäin.. pitää tässä katsoa jos tohtis sellaisen virityksen tehdä, tosin tuossa vakiokoneessakin löytyy tehoa ja puristuksia, kiitos kuitenni vastauksista.

jova123

Noniin petti etuakseli tamiya tnx:stä.. mistäköhän niitä sais tilattua muualtako ebaysta?

jucca

Lainaus käyttäjältä: jova123 - 24.10.14 - klo: 16.01
Noniin petti etuakseli tamiya tnx:stä.. mistäköhän niitä sais tilattua muualtako ebaysta?

Jos lontoon murre taittuu niin esim. tuolta saattaisi löytyä.

http://www.wheelspinmodels.co.uk/c/898/

Ei luulisi kauan aikaa menevän jos viitsii netistä etsiskellä muita kauppoja.


jova123

Onhan tuota tullut kateltua jos minkälaista sivua, mutta eipäs niissä ole ollut kuin pari osaa, tuo sivu näyttää lupaavaalta, kiitoksia vaivannäöstä..

tombaquee

Sisäänajoin juuri kyosho inferno neon ja nyt kaipailisin hiemas apuja että minkätyyppiä on "ns" hyvin säädetyn auton tunnusmerkkejä, esim savuttaako paljon ja minkälainen kuuluisi olla moottorin käyntilämpötila ja muuta sellasta?

TheArska

#3756
Savua on hyvä hieman putkesta tulla, ei kuitenkaan liikaa, lämmöt reilut sata astetta max. noin 130.
Itse en kummemmin osaa kuvailla mutta säädät niin että vastaa kaasuun ripeästi eikä kone "röpellä tai mooaa" eri kierrosalueilla.

edit. Tuossa vielä tuommoinen sivusto jossa juttua aiheesta polttomoottorit(nitro).
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

tombaquee

Mistä mittaatte moottorin lämpötilan?

TheArska

Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

tombaquee

Eli ei ole syytä huolestua jos pakoaukon kohalta moottori näyttää 125 astetta?

TheArska

Itse en ole koskaan mittaillut pakoaukon kohdilta lämpöjä, eli en tiedä kuinka verrannolisia ne on tulpanjuuresta mitattuihin... Joku muu voi selventää jos on mittaillut tai jotain..
Mutta "alilämpökään" ei hyvää koneelle tee, kuluminen nopeampaa käsittääkseni.
Ota mittaus seuraavan kerran tulpalta.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Alakerta

Sisäänajelen pikkuhiljaa tällästä moottoria: http://www.go-engine.com/pdt_view.asp?sn=36&area=1&cat=8

Ajoin kolme tankillista pukin päällä tyhjäkäynnillä, lämmöt 90 astetta, pakoputki räki ja ääni oli röpöttävän/rikkaan oloinen. Pikkasen säädin rikkaammalle/laihemmalle, jotta lämmöt pysyisivät tuossa 90 asteessa. Tankkien välissä annoin koneen jäähtyä, ja lämmitin koneen ennen käynnistämistä.

Sen jälkeen aloin ajelemaan hiljalleen ympäri pihaa. En koskenut seosruuveihin ennen ajoa, vaan ne olivat samassa asennossa kuin pukilla. Ajoin palttiarallaa minuutin ja mittasin lämmöt ja mittari näytti 180 astetta. Olettaisin että tuo astemäärä on liian kova? En revitellyt tms. Sen verran painoin kaasua, että auto liikkui. Eli kävi siis huomattavan kuumana. Savua ja roisketta tuli pakoputkesta koko ajan (olin tyhjentänyt pakoputken oljystä ennen ajoa). Eli ei ainakaan laihalla pitänyt olla, koska pukilla lämmöt pysyi 90 asteessa.

Säädin rikkaammalle (eli ruuvia auki), jatkoin ajamista, mittasin uudestaan n 30 sekunnin päästä jne. Toistin samaa, kunnes lämmöt laski 130 asteeseen. Sen jälkeen moottori ei pysynyt enää käynnissä. Meni ilmehisesti jo liian rikkaalle(ko)?

Nojuu, kysymys kuuluukin: Johtuuko tuo liika lämpeneminen tulpan lämpöarvosta? Vaihdanko tulpan kylmempään vai kuumempaan? Tulppa, joka koneessa on paikallaan, on mallia kuuma. Ilman lämpötila oli kymmenen paikkeilla.

Lämpöarvon vaikutuksesta on joku vanha ketju, mutta siellä oli asiasta kaksi päinvastaista näkemystä. Kumpi lienee se oikea...

oskari

Hei olen aloitteleva rc autoiliaja minulla on kyosho mfr halauaisin saada säätö neuvoja sekä yleisijä neuvoja harrastukseen

oskari

Hei olen nuori aloitteleva rc harrastaja. Hauluaisin saada vinkkejä harrastukseen yleisesti ja auton säätämiseen  :smiley:

Puolituinen

Piti sit tollanen hot bodies lightning gt10 mennä ostamaan, ihan niinku noissa oikeissa autoissa ei olis ollut tarpeeksi harrastamista :-) Ostin sen käytettynä ja vielä silleen että siitä on kaasarin säädöt vitullaan. Purin sen kaasarin, puhdistin hyvin ja kasasin manuualin mukaisilla säädöillä. Ensimmäinen ongelma oli et sitä ei tahdo saada millään käymään, välillä laakista ja välillä saa kiskoo tunninkin. Silloin kun sai käymään ni kävi vain kierroksilla, aloin vahvasti jo epäilee koneen väljyyttä. No tänään aloin tarkemmin tarkastelee tulpan hehkumista, ni ulommainen kierros ei hehkunut kunnolla. Auton mukana tuli kaks "vara" tulppaa, toisessa sama homma ulommainen kierros ei hehku, kolmas tuntui hehkuvan hyvin. Kiersin sen paikalleen ja auto lähti muutaman nykäsyn jälkeen käyntiin ja sen sai käymään tyhjäkäyntiäkin. Mites noissa tulpissa menee oikein noi lämpöarvot? Se mikä siinä autossa oli paikallaan oli R4, jota käsittääkseni tuohon autoon suositellaankin. Toinen oli R3, joka ei myöskään toiminu kunnolla. Nyt mikä siellä on paikallaan jolla se myös vaikuttais toimivan on N4. Onkos tosta jotain haittaa jos ajelee tolla tulpalla? Just pari päivää sit tilasin osia, mut niin typerä etten tajunnu noita tulppia tilata.

Toinen ongelma on säädöt. Manuaalin mukaiset säädöt jo löysinkin, googlettamalla lukenut useita säätöohjeita. Nyt se ei suostu ottaa kierroksia, puoleen kaasuun asti ottaa ihan hyvin, mut puolen kaasun jälkeen sammuu veitsellä leikaten. Yläneulaa kiertämällä laihemmalle ongelma pahenee. Rikkaammalle jos kiertää ni sit se mun mielestä alkaa käymään liian rikkaalla ja ongelma on edelleen. Aika nättiä tyhjäkäyntiä mä sain sen käymään, vaikka joo tyhjäkäyntiä kannata säätää ennen kuin yläneula on säädetty kohdilleen. Mut niin mitäs mun pitäis oikein tehdä et se alkas kierroksia ottamaan?

FMF

Eikö tuon vauhtipyörän tosiaan kuulu upota syvemmälle tuohon kartioon? Nyt jää ikäänkuin puolitiehen.

jucca

#3766
Lainaus käyttäjältä: FMF - 19.02.15 - klo: 16.28
Eikö tuon vauhtipyörän tosiaan kuulu upota syvemmälle tuohon kartioon? Nyt jää ikäänkuin puolitiehen.

Riippuu holkin pituudesta (niitäkin on eri kokoisia), mutta jos olet kiristänyt mutterin hyvin niin sitten vauhtipyörän paikka on tuo eli ok. Jos nyt vauhtipyörä tuntuu jäävän liiaksi eteen (esim. pohjalevy, keksidiffin pukki ymv. meinaa ottaa siihen kiinni tai kytkinkello laakereineen jää tasan tai aavistuksen ulkopuolelle kampiakselista), voi holkkia yrittää hioa matalammaksi kartion leveämmästä päästä.

FMF

Pohjalevy on tarpeeksi avara, ja kaikki istuu muutenkin hienosti kohdilleen, joten siinähän tuo saa olla. Kiitoksia vinkistä!

TheArska

Jos tuo kartioholkki tuli koneen mukana ja sulla on se vanha holkki joka on aikaisemmin ollut tuossa vauhtipyörässä kiinni niin voithan sä vaihtaa senkin tuohon uuteen kokonaisuuteen jos haluat lähemmäs konetta tuon vauhtipyörän...

Näyttää tuossa sun vauhtipyörässä aika kapealta ja "sileältä" tuo pinta joka osuu starttilootan kumipyörään, itselläni on joskus ollut ongelmia vastaavassa tilanteessa jos on kovat puristukset koneessa, kuten varmaan on tuossa uudessa koneessasi. Mulla joskus ei meinannut onnistua oikein käynnistykset vastaavalla kombinaatiolla kun kone ei suostunut pyörimään helposti vaan starttilootan kumipyörään kului nopeasti vauhtipyörän levyinen ura, johtuen siis puristuksista ja siitä että kapea ja ns. sileä vauhtipyörän ulkopinta ei saanut kunnon "otetta" kumipyörään..
Mutta voihan se olla että sulla homma toimii, kunhan kerroin kokemuksiani/muistelmia....
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

FMF

Joo, tuo vauhtipyörä täytyy uusia kyllä jossain vaiheessa. Tulee varmasti ongelmia kun tietää, miten tiukka tuo kone kumminkin on. Täytynee samalla hommata alumiiniset kytkinpalat.

rc-autolija

#3770
Mitäs vikaa on, kun koneen iskee käyntiin käy kauniisti tyhjäkäyntiä, jos antaa kaasua vähänkään kierrokset nousee hirmusesti eikä palaa enää alas vaikka päästää kaasun takasin? Sama tapahtuu, kun antaa auton olla hetken tyhjäkäynnillä niin yhtäkkiä kierrokset pilvissä. Toisessa autossa myös joku vika, kun ei millään säädöillä käynnisty ja kaikki kuitenki ehjää. Onko mahollista olla jostain muusta kun säädöistä kiinni?
Edit. Jälkimmäinen vehje tuntuu että nitro menee suoraan läpi syytymättä ja ihan uus tulppa?
DST, Lazer ZX-5, Savage 3,5

autotmyyntiin

Mikäs sen oikeen aiheuttaa ku etu ja takarenkat pyörii eri suuntiin. Siis silleen et ku eturenkaat koskee maahan  ja työntää ni takatenkaat pyörii taaksepäin ja päinvastoin.

nakkikioski

Lainaus käyttäjältä: autotmyyntiin - 09.03.15 - klo: 17.39
Mikäs sen oikeen aiheuttaa ku etu ja takarenkat pyörii eri suuntiin. Siis silleen et ku eturenkaat koskee maahan  ja työntää ni takatenkaat pyörii taaksepäin ja päinvastoin.
Uskoisin että etu tai takadiffin rattaat väärin päin
Kyosho dbx 2.0,  Himoto Viper xst infinity ja Kyosho pureten alpha ep

4wdkanootti

Eli diffimurikan lautanen eri puolella kardaanipinionia ku pitäs.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

autotmyyntiin

Viimeks kun ajoin nii kaikki kyllä toimi hyvin, mutta onhanmulla öljyt niin voi vaikka koko voimansiirronkin purkaa. Mahtavaa tää ku ajattelin et kaikki olis kunnossa nyt kun myyn autot mut ei.

vilijo

#3775
Lainaus käyttäjältä: autotmyyntiin - 10.03.15 - klo: 19.59
Viimeks kun ajoin nii kaikki kyllä toimi hyvin, mutta onhanmulla öljyt niin voi vaikka koko voimansiirronkin purkaa. Mahtavaa tää ku ajattelin et kaikki olis kunnossa nyt kun myyn autot mut ei.

Ei tarvii öljyjä vaihdella. Riittää kun käännät diffin oikein päin.

TheArska

Jos se viimeksi toimi kun ajoit etkä ole sen jälkeen purkanut autoa tms., niin ei siellä silloin diffi väärinpäin ole. Jos olisi niin ei se auto liikkuisi kun toinen pää vetää erisuuntaan, en tiedä mikä auto on kyseessä mutta voisiko keskidiffi jotenkin liittyä asiaan..
Jos sulla on diffi väärinpäin auto ei rullaa kun työnnät kaikki renkaat maassa, eli voiko sitä työntää helposti?
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

JUkka-san

Lainaus käyttäjältä: autotmyyntiin - 09.03.15 - klo: 17.39
Mikäs sen oikeen aiheuttaa ku etu ja takarenkat pyörii eri suuntiin. Siis silleen et ku eturenkaat koskee maahan  ja työntää ni takatenkaat pyörii taaksepäin ja päinvastoin.

Jos autossa on keskitasauspyörästö, niin se toimii juuri oikein. Jos ei ole, niin jompi kumpi diffi on väärin päin.

jova123

mistäköhän helekutista tuota repäsis gxr28 koneeseen vauhtipyötän mutterin johon saa giga rusherin 3 vaihteisen vauhtipyörän kiinni...  :tongue:.?

miksalo

Lainaus käyttäjältä: jova123 - 06.04.15 - klo: 16.45
mistäköhän helekutista tuota repäsis gxr28 koneeseen vauhtipyötän mutterin johon saa giga rusherin 3 vaihteisen vauhtipyörän kiinni...  :tongue:.?

Eiköhän kyosho kaupasta löydy.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐