Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

JoniH

Voikos muuten tuollaista moottorin taustalevyä tehdä itse suorasta levystä vetostartin tilalle?
eli tarvitseeko kiertokanki tukea että pysyy paikoillaan kampiakselissa, ja tuleeko kampikammiosta liian suuri siinä vaiheessa?

Screwed

Lainaus käyttäjältä: JoniH - 06.07.15 - klo: 11.14
Voikos muuten tuollaista moottorin taustalevyä tehdä itse suorasta levystä vetostartin tilalle?
eli tarvitseeko kiertokanki tukea että pysyy paikoillaan kampiakselissa, ja tuleeko kampikammiosta liian suuri siinä vaiheessa?
Kampikammion tilavuus pyritään aina 2-t moottorissa pitämään mahdollisimman pienenä koska silloin huuhtelu on tehokkainta. Pienikin kampikammion suurentuminen sekoittaa moottorin toimintaa. Eli vastaus on ei.

JoniH

okei kiitti näin vähän arvasin

snakepoison

Kyselläämpäs nyt täällä. Eli saattaa olla hyvinkin mahdollista että aloittaisi polttistouhun . Eli yksinkertaisesti millainen paketti olisi hyvä aloittaa ? Mahdollisesti jopa kilpailumielessä voisi autoa katsoa. Ehdotuksia merkeistä joiden varaosasaanti on hyvä ja kestävyys hyvä. Trukki vai Buggy yms. Sori , en jaksanut lukea koko 128 sivuista postausta läpi.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx


snakepoison

Joskus ainakin Hongnor ja Hobao dominoivat polttismarkkinoita
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

nitropaimen

#3847
.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

topcat

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 14.07.15 - klo: 09.56. Ehdotuksia merkeistä joiden varaosasaanti on hyvä ja kestävyys hyvä. Trukki vai Buggy yms.
Katselisin byggyä seuraavilta merkeiltä: Xray, Mugen, Losi, JQ, ja jos budjetti antaa myöden niin myös kyosho. Koneeksi Novarossia tai Alphaa.
Sitten vielä servot, starttiboksi, pilli, vastarin akkuja, radiot, renkaita jne.

Tappi

Lainaus käyttäjältä: raddaddy - 16.07.15 - klo: 21.47
Tämmöinen "Buggyaloittelija" kysyy, kun on tavannut Efra 1/8 Nitrobuggy sääntöjä edes takaisin, että siellä ei sanota vetosysteemistä yhtään mitään ?? Neliveto tietenkin on sallittu kun kaikki autot on 4WD, mutta kardaaniveto/hihnaveto- vaihde sallittu/kielletty ?? Diffeissä ei rajoituksia, saa olla vaikka kolme THORSEN diffiä jos lompakko kestää, saa olla lukittuna diffit jos huvittaa jne... Onko näin- nyt on "tietäjillä" mahdollisuus loistaa...

Hihnaveto on sallittu, BMT sitä kokeilikin n. 1995 -1997 - ei toiminut. Onpa ollut myös ketjuvetoisia autoja (Presta, Kyosho) joskus 1985 tienoilla. Thorseneja saa laittaa vapaasti ja onhan niitä käytettykin.  Thorseneja tevät  ainakin BBF ja Fioroni.  Thorseneja on eri kulmaislla rattailla eteen/keskelle/taakse.
Vaihteesta en ole ihan varma mitä nykysäännöt sanovat, mutta BMT hihnavehkeeseen sai vaihteen, ei toiminut sekään, arka pölylle.

micsa.fi

Lainaus käyttäjältä: topcat - 17.07.15 - klo: 10.00
Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 14.07.15 - klo: 09.56. Ehdotuksia merkeistä joiden varaosasaanti on hyvä ja kestävyys hyvä. Trukki vai Buggy yms.
Katselisin byggyä seuraavilta merkeiltä: Xray, Mugen, Losi, JQ, ja jos budjetti antaa myöden niin myös kyosho. Koneeksi Novarossia tai Alphaa.
Sitten vielä servot, starttiboksi, pilli, vastarin akkuja, radiot, renkaita jne.

Listaan voisi lisätä myös Agaman ja HB:n, jotka on myös molemmat edustettu Suomessa ja joihin saa palikkaa kotimaasta. Varsinkin Agama on nostanut suosiotaan uuden A215-mallin myötä. Isoista valmistajista Asso puuttuu listalta - myös Assolta on tullut hiljattain uusi auto RC8B3 ja siihen varmasti saa myös palikkaa jatkossa kotimaasta.


 
Wacky Stack Racing Team

xsaara1

Onkos honkkari nykyään jo kokonaan unohdettu merkki..? Itse jostain syystä päädyin valitsemaan ns. opettelu autoksi honkkarin X3 sabren ja on mielestäni ihan mallikkaasti kestänyt voltit ja kärrynpyörät mitä tuossa opetellessa on riittänyt...Nyt rupeaa jo pysymään auto pystyssä ja säädötkin hakeutunut melko lähelle, että voi jo keskittyä ns. nopeuden hakemiseen...Osiakin tuntuisi RC-kaupan hyllystä löytyvän ihan hyvin...Myös näitä kyseisiä auto kittejä.
Koskaan en ole muun merkkisellä autolla metriäkään ajellut, mutta jos tälläinen melko vähän rc autoilua  harrastanut oppii tollasella parissa kuukaudessa ajamaan niin ei se mun mielestä ihan susi auto voi olla...
xray xb4 17, Agama A215 sve

C1S F1

Hong Nor:lla vaihtui omistaja. Itse ajan honkkarilla ja voin suositella kyllä saa yrittämällä yrittää, jotta saa jotain rikki.  :police:
GSB-Racing - Sanwa - ARC - HotRace

kyoshodbx


FMF

Mikä pilli/käyräsetti paras Lavankoon? http://www.rccenter.fi/category/77/reds .21 Picco P7-R Evo2 -off road koneeseen olis tulossa... Eli lähinnä haen tässä sitä, että sopiiko Lavankoon paremmin kova ala- vai ylävääntö. Kisoja en aikonut ajaa, joten onko se ja sama tilata jostain Hobbykingistä parinkympin setti?

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 25.07.15 - klo: 10.28
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.rctech.net/forum/attachments/r-c-items-sale-trade/615092d1278856065-os-max-21rz-60-shipped-os21rz-pic4.jpg&imgrefurl=http://www.rctech.net/forum/r-c-items-sale-trade/415616-os-max-21rz-60-shipped.html&h=1629&w=2172&tbnid=gWsvn5Wv07np4M:&docid=zVkhCQyAfFCdgM&hl=fi&ei=ijmzVb6gJczTU8LzkIAB&tbm=isch&client=safari&ved=0CCMQMygIMAhqFQoTCL6NjYbg9cYCFczpFAodwjkEEA

Tuommoinen moottori löytyi laatikosta.varmaan jossai vaihtokaupassa mulle päätynyt.toimii loistavasti :azn:
Mutta tietääkö kukaan mitä tuo kaasarin kurkulta päätylevyyn menevä letku "tekee".ja vieläköhän tähän saa varaosia jos ajoon laitan.
[/quote

Vanha kunnon turbo pullo.
Olikohan 2 vuotta käytössä (n.-99-2001. Itse ajoin picco g1 moottorilla -01 em.mät tuolla koneella) ja sitten hävis markkinoilta.
Antoi parempi kiihtyvyys ja tyhjäkäyti oli parempi EHKÄ :grin:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

JoniH

Ei äkkiseltään löytynyt niin mikä olisi sopiva palotilan koko 21 moottorilla, kylmällä tulpalla ja 25% nitrolla
yksi alumiininen ja kaksi kuparista oli, ja yhden kuparisen otin pois nyt ja 1.5mm on nyt

Mikatapani

Moron..sisäänajossa Orion Wasp 28. Sisäänajon jälkeen jääkö kurkkuun tuommoinen irtoholkki vai pidetäänkö se vain sisäänajo. Niitähän on uusissa paketeissa mukana välillä parikin.Toimiiko pelkällä lohkon putkella.Sitten kannessa oli pari tiivisterengasta toinen ilmeisesti kanssa myöhemmin pois :tongue:.
https://www.youtube.com/watch?v=X6KF8zZBBZc
-Mika

TheArska

Lainaus käyttäjältä: Mikatapani - 29.07.15 - klo: 21.49
Moron..sisäänajossa Orion Wasp 28. Sisäänajon jälkeen jääkö kurkkuun tuommoinen irtoholkki vai pidetäänkö se vain sisäänajo. Niitähän on uusissa paketeissa mukana välillä parikin.

Nykymoottoreissa monesti on noita "kuristus"holkkeja kaasareissa, mukana tulee monesti muutamaa kokoa millä voi säätää koneen toimintaa/tehoaluetta yms. omaan makuun tai radalle sopivaksi eli kyllä siellä jonkun kokoinen "insertti/holkki" pitää olla. Vaikuttaa vääntöön/huipputehoon tuo kaasarin holkin koko.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

ollii

Terve hommasin juuri ensimmäisen polttisautoni kyosho mfr niin kertokaaha jotain hyviä vinkkejä alotteluun ja että miten säädän kaasarin hyvin  :smiley:

nitropaimen

#3860
Lainaus käyttäjältä: ollii - 02.08.15 - klo: 08.58
Terve hommasin juuri ensimmäisen polttisautoni kyosho mfr niin kertokaaha jotain hyviä vinkkejä alotteluun ja että miten säädän kaasarin hyvin  :smiley:

pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Tiedemies

Traxxas Nitro Rustler 2.5

Vanhassa kaasarissa oli kierteet menny rikki ja ruikki menovettä kaikista koloista. Ostin uuden rungon ja kasasin kaasarin räjäytyskuvaa mukaellen. Nyt ei käynnisty. Tulppa hehkuu kauniisti. Tuntuu että löpö ei pääse perille. Mitä toimenpiteitä ja mitä voi tarkastaa?

jon.lindgren

Kantapään kautta opittua: Jos yrittää startata kaasu pohjassa ilman hehkua putkesta tulee löpöä...
Tätä havaintoa voi käyttää myös diagnostiikassa.

Tiedemies

Voitko vääntää rautalangasta, kun amatööri ei ymmärrä.

nitropaimen

#3864
Lainaus käyttäjältä: Tiedemies - 20.08.15 - klo: 22.34
Voitko vääntää rautalangasta, kun amatööri ei ymmärrä.
.voi voi. on noita ohjeita netti täynnä, laita hakuun Nitromoottoin säätö.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

nitropaimen

#3865
Lainaus käyttäjältä: Tappi - 17.07.15 - klo: 14.18
Lainaus käyttäjältä: raddaddy - 16.07.15 - klo: 21.47
Tämmöinen "Buggyaloittelija" kysyy, kun on tavannut Efra 1/8 Nitrobuggy sääntöjä edes takaisin, että siellä ei sanota vetosysteemistä yhtään mitään ?? Neliveto tietenkin on sallittu kun kaikki autot on 4WD, mutta kardaaniveto/hihnaveto- vaihde sallittu/kielletty ?? Diffeissä ei rajoituksia, saa olla vaikka kolme THORSEN diffiä jos lompakko kestää, saa olla lukittuna diffit jos huvittaa jne... Onko näin- nyt on "tietäjillä" mahdollisuus loistaa...

Hihnaveto on sallittu, BMT sitä kokeilikin n. 1995 -1997 - ei toiminut. Onpa ollut myös ketjuvetoisia autoja (Presta, Kyosho) joskus 1985 tienoilla. Thorseneja saa laittaa vapaasti ja onhan niitä käytettykin.  Thorseneja tevät  ainakin BBF ja Fioroni.  Thorseneja on eri kulmaislla rattailla eteen/keskelle/taakse.
Vaihteesta en ole ihan varma mitä nykysäännöt sanovat, mutta BMT hihnavehkeeseen sai vaihteen, ei toiminut sekään, arka pölylle.
Kyselin Italian mestarilta Danele Ileasilta, täysin päinvastaista mieltä kuin sinä Tappi...

Aika härveli tuo 911, jos katsoo tarkkaan alustalevyn leveyttä ja sitten ripustuksia, ei ne ripustukset mitenkään kauhean lyhyitä olleet,hyvin syvällä keskirungossa kiinni.  Jollakin vaan tuo kokonaisnäkemys hiukka heittää. paljon turhaa muovia. sen ajan tyyli, mutta TODELLA KAUKANA mistään rata-autosta...
http://www.tamiyaclub.com/showroom_model.asp?cid=110117
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

jerzirccar1

Bmt 911 4wd oli lähes suora kopio rata autosta. Tukivarret nyt ainakin liian lyhyet.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

ylikar-h

Suunnittelen polttisauton hankintaa pitkän sähkö/bensa-autokauden jälkeen ( -kun pitää saada enempi harmia harrastamiseen  :azn: ), eli kertokaas tietäjät; Mikä on polttiskoneen ikä litroissa nykypäivänä, kun on taukoa 20 v edellisestä polttiksesta ja varmasti polttoaineet / moottorit kehittyneet, ( mäntä/sylinteriputki/laakerit )   ( siis normaali kruisailulla ) ?

FMF

Todella suuri vaikutus on myös sillä, käynnistetäänkö kone aina esilämmitettynä, vai lähteekö se kylmänä pyörimään.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 27.08.15 - klo: 10.54
Suunnittelen polttisauton hankintaa pitkän sähkö/bensa-autokauden jälkeen ( -kun pitää saada enempi harmia harrastamiseen  :azn: ), eli kertokaas tietäjät; Mikä on polttiskoneen ikä litroissa nykypäivänä, kun on taukoa 20 v edellisestä polttiksesta ja varmasti polttoaineet / moottorit kehittyneet, ( mäntä/sylinteriputki/laakerit )   ( siis normaali kruisailulla ) ?

Kyllä ne suurimmat vaikutukset ovat filtterin kunto, löpön laatu ja neulojen asennot. Tietysti jos talvella käynistää tai uuden novarossin joka on kuiva niin silloin on todella hyvä käyttää lämpöpuhallinta. Ei kisoissa pahemmin noita puhaltimia näy, ainakaan m8 kisoissa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂