Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

Tommi_82

Lainaus käyttäjältä: Tommi_82 - 02.07.17 - klo: 17.24
No, täytyy perehtyä asiaan myöhemmin, tämän viikkoa olen reissussa ja siihen mennessä kun palailen kotiin on toivottavasti akut ja vaihtoservokin kolahtanut postilaatikkoon.

Takuun kanssa lienee niin ja näin, auto on tilattu ebayn kautta liettuasta kun halvalla sain :smiley:
(Itseasiassa niinkin halvalla ettei yksi parinkympin servo pahemmin harmita)

Joo, eihän se herännyt henkiin akulla eikä piuhojen päikseen vaihdollakaan...
Onneksi uusi servo oli myös tullut postiin ja sen vaihtamalla alkoi taas toimimaan, toivotaan että tämä olisi pidempi ikäinen.
Pääsee huomenna vihdoinkin säätelemään kaasarin kohdalleen ja kokeilemaan mihin savage pystyy  :laugh:

KHS77

Mo!

Mikä mahtaa olla nitromosan etu-/takalaakerin vaihtoväli? Monen gallonan jälkeen porukka on vaihdellu laakerita?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Tontsam

Hei. Ostin ensimmäisen nitropolttikseni ja vissiin hajotin sen heti. Homma meni näin että säädin kaasuttimen valmistajan (HSP) ohjeen mukaan+ siitä vielä aavistuksen rikkaammalle. Käytin 2 tankillista tyhjäkäyntiä ja kolmannella tankillisella lähdin ajelemaan. Auto toimi oikein mallikkaasti kunnes yhtäkkiä kun 3 tankillinen oli melkein tyhjä niin auto sammui kesken ajon. No kokeilinpa vetää käymään niin koneesta puristukset täysin kateissa. Kun auto oli jäähtynyt niin puristuksia tuntui taas olevan mutta käyntiin ei lähde. Hehkun tarkistin ja se toimii. Eli pääsen varmaan tilaamaan autoon sylinteri/mäntäsarjan? Käviköhän moottori kuitenkin laihalla ja ylikuumeni liikaa?

topcat

Vaikea uskoa että sisäänajossa koneen saisi ajettua noin väljäksi. Olisko kannen kiinnitysruuvit kiertynyt auki ja mäntä nostanut sylinteriputken pois paikoiltaan?

JUkka-san

Taisi käydä niin että kone kävi liian kylmänä sisäänajon aikana ja takoi sylinterin "liian isoksi". Sisäänajonkin aikana koneen käyntilämmön pitää olla toisella sadalla, muuten sylinteri ei laajene oikeaan kokoon.

Olli_

Ongelmana on Novarossi P5XLT-moottorin säätö.

Aluksi moottori toimi ihan ok, mutta kytkinjouset tuntui olevan liian löysät, kun tyhjäkäyntiä ei saanut kunnolla alas ilman, että renkaat pyörii kunnolla.

Vaihdoin jouset jäykempiin, mutta koneessa tuntuu olevan jatkuvaa ilmavuotoa jossain. Kierrokset heittelee ja kone ei kestä kaasua. Polttoaineensuodatin ainakin veti ilmaa, kun sen poistolla letkuissa ei ole kuplia enää.

Edelleen tuntuu saavan ilmaa jostain kaasarin välistä todennäköisesti. Tarkistin kaasarin o-renkaita ja kaikki näytti olevan ok. En muutenkaan löytänyt ilmeistä vikaa.

Pitäisikö ostaa vaan tiiviste-setti kaasariin vai miten vikaa voisi lähteä hakemaan?

Uutta konetta en haluaisi ostaa, kun kone pitäisi olla hyvässä kunnossa ja toimi aluksi tosi hyvin.

Ala- ja pääneulaa olen säätänyt tehdasarvoihin ja molempiin suuntiin, mutta ei pelaa. Kierrokset heittelee ja välillä alkaa huutamaan täydellä kaasulla, vaikka kaasuun ei koske.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Olli_ - 30.09.17 - klo: 10.07
Ongelmana on Novarossi P5XLT-moottorin säätö.

Aluksi moottori toimi ihan ok, mutta kytkinjouset tuntui olevan liian löysät, kun tyhjäkäyntiä ei saanut kunnolla alas ilman, että renkaat pyörii kunnolla.

Vaihdoin jouset jäykempiin, mutta koneessa tuntuu olevan jatkuvaa ilmavuotoa jossain. Kierrokset heittelee ja kone ei kestä kaasua. Polttoaineensuodatin ainakin veti ilmaa, kun sen poistolla letkuissa ei ole kuplia enää.

Edelleen tuntuu saavan ilmaa jostain kaasarin välistä todennäköisesti. Tarkistin kaasarin o-renkaita ja kaikki näytti olevan ok. En muutenkaan löytänyt ilmeistä vikaa.

Pitäisikö ostaa vaan tiiviste-setti kaasariin vai miten vikaa voisi lähteä hakemaan?

Uutta konetta en haluaisi ostaa, kun kone pitäisi olla hyvässä kunnossa ja toimi aluksi tosi hyvin.

Ala- ja pääneulaa olen säätänyt tehdasarvoihin ja molempiin suuntiin, mutta ei pelaa. Kierrokset heittelee ja välillä alkaa huutamaan täydellä kaasulla, vaikka kaasuun ei koske.

Ihan vain kysymyksenä niin kuinka kovalle on tankki ruuvatti runkoon kiinni vai onko ruuveja jätetty löysälle jotta tankki pääsee heilumaan??
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Olli_

Tuohon tankin kiinnitykseen en kiinnittänyt huomiota hirveästi. Mikä olisi oikea tapa?

Purin moottorin eilen ja kaasarin ja lohkon välinen o-rengas oli kaasaria useamman kerran irrottamisen jälkeen päässyt urastaan pois ja osa tiivisteestä oli palasina moottorin sisällä.

Purin koko koneen ja muuten on ok lukuunottamatta tosi pieniä jälkiä, mutta takalaakeri on vähän jäykän oloinen.

Täytyy ehkä ostaa kaasariin tiivistesarja ja uudet laakerit vai tuleeko melkein halvemmaksi uusi kone ja jättää tämän varaosiksi?

jerzirccar1

Sen kuuluu olla löysällä jotta moottorin värinä ei vaahdota löpöä. Jos tankki on ruuvattu todella kiinni niin värinä aiheuttaa vaahtoa tankissa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Olli_

Ok. Tarkistan ensi kerralla miten oli. Voi olla, että oli aika tiukkaan vedetty ettei irtoa tärinästä.


mikari

Taitaa olla liian piikillä koska tehdasarvot on säädetty +20C asteen mukaan tai jotain. Viileä keli vaatii rikkaampaa seosta koska ilmassa enemmän happea. Avaa pääneulaa 1/2 kierrosta tai jotain.
Kiitos 20 vuodesta!

AlluRC

Ostin tommosen Traxxas nitro rustler polttiksen ja huomasin että sehän liikkuu itsestään :undecided: Voiko joku auttaa?

Ipperu

Lainaus käyttäjältä: AlluRC - 31.12.17 - klo: 13.08
Ostin tommosen Traxxas nitro rustler polttiksen ja huomasin että sehän liikkuu itsestään :undecided: Voiko joku auttaa?

Säädä siitä ohjaimen TH trimmistä/throttle trimmistä kierroksia pienemmäksi niin ettei renkaat pyöri tyhjäkäynnillä.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

SeTTi

Nopea kysymys!

Uusi läpinäkyvä lexan-kori, mikä spaymaali
kävisi maalauksen?


jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: SeTTi - 03.02.18 - klo: 16.56
Nopea kysymys!

Uusi läpinäkyvä lexan-kori, mikä spaymaali
kävisi maalauksen?

Tärkeetä on hioa sisäpinta hiomapaperilla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jon.lindgren

Ei tarvitse hioa, lexanille tarkoitettu maali niin pysyy. RC-kaupat myy.

monsterman

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 05.02.18 - klo: 22.07
Ei tarvitse hioa, lexanille tarkoitettu maali niin pysyy. RC-kaupat myy.

komppaan. korin sisäpinnan pesu saippualla ja haalealla vedellä epäpuhtauksien poistamiseksi ja maalin tarrautumisen takaamiseksi
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Tommi_82

HPI.n g3.0 kone ei tahdo pelittää lämpimänä.
Kylmänä käynnistyy suhtkoht hyvin ja liikkuukin hienosti. Kone kun lämpenee normilämpöihin niin sammuu heti kun pudottaa tyhjäkäynnille ja on pirun hankala saada uudelleen käyntiin. Hetki jäähdyttelyö ja taas käynnistyy.
Kierroksilla pelaa hyvin myös lämpimänä. Tyhjäkäynti myös säädetty niin korkealle kuin vain suinkin mahdollista että auto pysyy paikallaan.
Auton/moottorin historiasta ei ole mitään hajua, tuli minulle erään romulaatikon mukana.

MKE

Kone on väljä. Ei se parane kuin uusimalla sylinteri ja mäntä.

Tommi_82

Tälläistä vähän epäilinkin... pitänee laittaa uudet osat tilaukseen, eipä nuo nyt niin hinnan kiroissa näy olevan.

Osmo87

#4010
Miten standardeja on nitro mottejen kiinnitykset ja mahtuuko yleisestiottaen 1/8 luokan autoihin motti kuin motti paikoilleen?

Tarkoitus olisi ottaa alle Asson RC8B3.1 projekti jonka päämääränä on yksinkertaisesti tehdä mahd. tehokas 4wd nitro buggy.

Onnistuuko siis ko. runkoon asentaa minkä tahansa, .21, .28, .32  motin, vai onko kiinnityksissä eroa ja tuleekohan tilan puute jossain vaiheessa vastaan?

Ja tuleeko voimansiirron kestävyyden kanssa ongelmia, kun alkaa koneen tehot nousemaan?

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Osmo87 - 26.11.18 - klo: 12.24
Miten standardeja on nitro mottejen kiinnitykset ja mahtuuko yleisestiottaen 1/8 luokan autoihin motti kuin motti paikoilleen?

Tarkoitus olisi ottaa alle Asson RC8B3.1 projekti jonka päämääränä on yksinkertaisesti tehdä mahd. tehokas 4wd nitro buggy.

Onnistuuko siis ko. runkoon asentaa minkä tahansa, .21, .28, .32  motin, vai onko kiinnityksissä eroa ja tuleekohan tilan puute jossain vaiheessa vastaan?

Ja tuleeko voimansiirron kestävyyden kanssa ongelmia, kun alkaa koneen tehot nousemaan?
28 menee muistaakseni heittmällä. Aikoinaan kuin kisailtiin trugeilla niin 21 ja 28 koneet olivat käytössä näissä autoissa.
Jerzi

Ps itse käyttäisin vain 21 konetta.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

KK9

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 04.12.18 - klo: 14.25
Lainaus käyttäjältä: Osmo87 - 26.11.18 - klo: 12.24
Miten standardeja on nitro mottejen kiinnitykset ja mahtuuko yleisestiottaen 1/8 luokan autoihin motti kuin motti paikoilleen?

Tarkoitus olisi ottaa alle Asson RC8B3.1 projekti jonka päämääränä on yksinkertaisesti tehdä mahd. tehokas 4wd nitro buggy.

Onnistuuko siis ko. runkoon asentaa minkä tahansa, .21, .28, .32  motin, vai onko kiinnityksissä eroa ja tuleekohan tilan puute jossain vaiheessa vastaan?

Ja tuleeko voimansiirron kestävyyden kanssa ongelmia, kun alkaa koneen tehot nousemaan?
28 menee muistaakseni heittmällä. Aikoinaan kuin kisailtiin trugeilla niin 21 ja 28 koneet olivat käytössä näissä autoissa.
Jerzi

Ps itse käyttäisin vain 21 konetta.
21 ja 28 menee samoihin pukkeihin ja kyl noi perus buggyjen voimansiirto vielä 28 voiman kestää tai ainakin pitäisi kestää.

tonmi

Alkaa pikkuhiljaa tympäsemään kun ei keksi oikeaa paikkaa GXR18 koneen kaasarin tiivisteelle. Tuleeko se moottoriin menevän osan kärkeen, vaiko ylös juureen asti? Missään ei kerrota  :roll:


Agama A215 | Team Associated RC10B6D

FLANA64

Juuri tuota moottoria en ole huoltanut, mutta kaikissa minulla olleissa moottoreissa tuo tiiviste on ollut tuolla kaasarin juuressa. Alpha, Werks, OS moottoreita on tässä vuosien varrella ollut.

tonmi

#4015
Lainaus käyttäjältä: FLANA64 - 09.03.19 - klo: 18.08
Juuri tuota moottoria en ole huoltanut, mutta kaikissa minulla olleissa moottoreissa tuo tiiviste on ollut tuolla kaasarin juuressa. Alpha, Werks, OS moottoreita on tässä vuosien varrella ollut.

Tässä mitä ilmeisimmin tulee tuohon alas, lohkossa sopivasti aukkoa pienentävä pykälä johon tiiviste puristuu.

En kyllä vieläkään oo saanut tätä konetta pelaamaan kunnolla, valmistajan suositus HSN 2,5 auki, LSN 2,5 auki, ei toivoakaan saada konetta käymään noilla asetuksilla vaikka kuin antais trimmillä luistille cappia. LSN:n pitää olla auki lähemmäs 5 kierrosta, jolloin lähtee kyllä käymään heti eka nykäisyllä, mutta hetken kuluttua kun kone lämpee niin karkaa kierrokset taivaisiin ja pakko laittaa sormi putkelle ettei kosahda silmille koko motti. Pakopuolelle uusin kaikki tiivisteet, uudet letkut, uudet prikat siilen alle, uusi tulppa. Luisti liikkuu ja palautuu kuten pitääkin. Mitä teen tämä kans? Roskapönttö kutkuttelee jo kummasti.

Saisin kytkinkellovikaisen DBX 2.0:n 100 euroon ohjaimineen, aloituskitteineen kaikkineen, ostanko ja ryöstän tästä koneesta siihen kytkinkellon, vai teenkö vaikka sähkökonversion?



Älkää säikähtäkö, putki kuvassa väärinpäin, koska ei ollut kiinni, odotteli uutta kumia.
Agama A215 | Team Associated RC10B6D

nitropaimen

jos ei motti pysy tyhjäkäynnillä niin epäilen että linkeissä on vikaa. kaasarin kyljessä on ruuvi josta säädetään tyhjäkäynin  asento. avaa ruuvia niin että luisti varmasti sulkeutuu ja kokeile . startatessa radiosta avaa luistia ja päästä irti, pitäisi sammua. sitten vaan ruuvaat taas sisään kunnes käy tasaisesti tyhjäkäyntiä.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

jerzirccar1

Onko kytkinkellon laakerit kunnossa. Hölskytä löpö kanisteria ennen käyttöä. Kuinka pitkät ovat nuo silikooniletkut??
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

nitropaimen

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 11.10.19 - klo: 13.14
Onko kytkinkellon laakerit kunnossa. Hölskytä löpö kanisteria ennen käyttöä. Kuinka pitkät ovat nuo silikooniletkut??
Jerzi
Olen varmaan vähän tyhmä ja kokematon Nitromoottorin käsittelyssä, mutta minulle ei aukene väite että jos kytkinkellon laakerit ovat rikki, niin se nostaa tyhjäkäyntikierroksia. myöskin jos mettis ja öljy eivät ole sekaisin, niin miten se vaikuttaa tyhjäkäynnin säätöön, entä silikonletkut ?Avarra vähän minun tietoisuutta näissä seikoissa, ettei minulle jää vaikutelma, että väkisin täytyy jotakin töksäyttää nitrepaimenen neuvojen jälken..
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

jerzirccar1

Tiedän JW että et ymmärrä näistä mitään :afro:
Jos nyt kuitenkin kyselin tältä kaverilta nää perus asiat pois niin sitten sen jälkeen voisi katsoa tarkemmin missä vika voi olla.
Ja jos haluat avittaa uutta nitro harrastajaa niin suosittelen käyttämään termejä jota hän ymmärtää ja pysyä basik muodossa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂