Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Associated B44 / B44.1 / B44.2 / B44.3

Aloittaja snakepoison, 20.06.09 - klo: 18.45

largo


antti_r

RPM:ltä tulossa tammikuussa 2014 kestävämmät etutukivarret B44:lle. Mihinköhän "sulake" tommosen päivityksen jälkeen siirtyy, toivottavasti ei mihinkään turhan kalliiseen ja hankalasti vaihdettavaan osaan.
http://www.rpmrcproducts.com/products/Assoc/front.htm#73432
Team Associated B44.3 | JQ The Car Yellow Edition | JQ eCar

uijui

Vastaheitolla voittoon.

tulijyrä

#363
Miten yleistä näissä 44.2 autoissa  on apurungon (9901) hajoaminen?
Sukelti hyppyrin alle ja ilmestyi jälkiä ohjauksen kiinnityksen viereen tuohon osaan.
Pohjaan tarkoitus vaihtaa uusi suojateippi, missä vaiheessa se on paras leikata muotoonsa?
8.2E-Tron. *ajossa taas*

kisaaja

Moikka,

Vähän myöhässä vastailen...
Tuo top deck 9901 ei ihan kevyesti hajoa. Ei ole vielä tullut särkynyttä vastaan.
Pohjan suojateippi kannattaa leikata kun olet sen ensin liimannut paikalleen. Sit terävällä veitsellä pohjalevyn reunoja mukaillen muotoon. Mulla on ollu teippi käytössä kesät ja talvet.

Ja liitteenä Jyväskylän kisan setuppi. Pari iltaan reenasin viime kisan jäliltä nelkkua ja setuppi oli hyvä myös oikealla kotibaanalla. Takalinkin sisäpään prikkaa hienosäätämällä luulisi auton taittuvan myös muilla radoilla.
Alumiini pohja vaihtu myös vakioon. Eli viritys palikoita 2kpl = vasen ja oikea etujousi =)
-Goldi

tulijyrä

#365
Joo, leikkasin pohjateipistä vähän kulmia ja leikkasin muotoonsa sen. Käytin jconseptin teippiä ja ihan ok sekin. Asensin saman firman spurrin, autosta tuli hiljaisempi ja lämpötilakin putoaa hieman. Mielestäni mitat siinä on tarkemmat mitat kun alkuperäisessä spurrissa.
E: mitä 0,5 hubi muuttaa, camber-kulmaako?
Missä tapauksissa sitä kannattaa kokeilla?
Perä on hieman jäykkä, mitä jousia tai öljyä kannattaa kokeilla?
8.2E-Tron. *ajossa taas*

kisaaja

0.5 asteen hubit lisää taka-aurausta. Lähinnä lisää takapitoa. Sisäradoilla voi käyttää hieman normaalia jäykempiä öljyjä, niinkuin tuossa ylempänä setuppi lapussakin on merkitty. Ulos 5wt löysemmät, eli ohjekirjan mukaan öljyt.
-Goldi

tulijyrä

Slipperin säätö oli hävinnyt parin viikon seisomisen takia, onko normaalia vai o-rengas rikki?
44.2 kyseessä.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

antti_r

Lainaus käyttäjältä: tulijyrä - 22.03.14 - klo: 19.57
Slipperin säätö oli hävinnyt parin viikon seisomisen takia, onko normaalia vai o-rengas rikki?
44.2 kyseessä.

Mullakin slipperi löystyy joskus ajaessa. Voisin kuvitella, että "kiristysmutterin" sisällä olevan o-renkaan kuluminen/rikkoutuminen aiheuttaa säädön löystymistä. Joku oli kertoman mukaan löytänyt "mutterin" kyljessä olevaan reikään sopivan pultin, jolla sai kiristettyä säädön paikoilleen. Itse en ole tätä (vielä) kokeillut.
Team Associated B44.3 | JQ The Car Yellow Edition | JQ eCar

tulijyrä

Lainaus käyttäjältä: antti_r - 23.03.14 - klo: 00.15
Lainaus käyttäjältä: tulijyrä - 22.03.14 - klo: 19.57
Slipperin säätö oli hävinnyt parin viikon seisomisen takia, onko normaalia vai o-rengas rikki?
44.2 kyseessä.
Mullakin slipperi löystyy joskus ajaessa. Voisin kuvitella, että "kiristysmutterin" sisällä olevan o-renkaan kuluminen/rikkoutuminen aiheuttaa säädön löystymistä. Joku oli kertoman mukaan löytänyt "mutterin" kyljessä olevaan reikään sopivan pultin, jolla sai kiristettyä säädön paikoilleen. Itse en ole tätä (vielä) kokeillut.
Tietääkö kukaan o-renkaan kokoa? Löytyisi varmaan etralta tms. Paikka.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Testikuski

En ole mitannut o-rengasta, mutta sehän on aika hankala saada oikeaan uraan kasausvaiheessa. Siihen mutterin reikään voi tehdä kierteet ja laittaa toppi ruuvin. Itse jouduin hieman mirklaamaan jousen päätä kun ei mennyt mutterin upotukseen kunnolla, muuten ei ole ollut säädön pysymisessä ongelmia.
Ospa Rc

tulijyrä

Lainaus käyttäjältä: Testikuski - 23.03.14 - klo: 09.17
En ole mitannut o-rengasta, mutta sehän on aika hankala saada oikeaan uraan kasausvaiheessa. Siihen mutterin reikään voi tehdä kierteet ja laittaa toppi ruuvin. Itse jouduin hieman mirklaamaan jousen päätä kun ei mennyt mutterin upotukseen kunnolla, muuten ei ole ollut säädön pysymisessä ongelmia.
juu, selvä.
Kumien asentelu kuivana ei ole kivaa, laita jotain liukastetta.  :laugh:
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Tosch

Terve
Mistäs olette hankkineet latauskaapelin saddle pac lipoihin? Pitäisi olla JST- XH tasausliittimellä.

antti_r

Lainaus käyttäjältä: Tosch - 30.03.14 - klo: 11.37
Terve
Mistäs olette hankkineet latauskaapelin saddle pac lipoihin? Pitäisi olla JST- XH tasausliittimellä.
Piuhat ovat tulleet akkujen mukana. Jos erikseen pitäisi ostaa, niin hommaisin joltain suomalaiselta kivijalka-/verkkokauppiaalta, tai jos asialla ei ole kiire, niin joltain ebaystä löytyvältä halpiskauppiaalta.
Team Associated B44.3 | JQ The Car Yellow Edition | JQ eCar

vihku

Moi

Tässä iskareita kasailen ja tarvitsisin vastauksen ilmaukseen liittyvään kysymykseen ( B44.1FT iskarit).
Haittaako kun männän vetää alas ja päästää irti, niin samantien mäntä menee melkein ylös asti? Reboundia ei ole juuri ollenkaan..

-Juuso
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Testikuski

Haittaa. Tuubissa on hyviä videoita asson iskareiden tekoon. Täytä ensin öljyllä 2/3 ja liikuta sievästi. Anna levätä hetki ja täytä täyteen, niin että kupla yli yläpinnan. Korkki kiinni ja ilmausruuvi auki paina varsi hitaasti pohjaan. Kiinnitä ilmausruuvi.
Ospa Rc

vihku

#376
Juuri noin teinkin. Ennen ei ole ollut tämmöisiä iskareita missä on tuo ilmausruuvi niin ei onnistu...
Täytyy etsiä joku video.


Nyt tein videon mukaan ja sama lopputulos.. Mikä avuksi?

Luin että jos iskarissa on liikaa öljyä niin se voi mennä jotenkin lukkoon. Voisiko tässä olla kyse tuosta lukosta?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Testikuski

Vaikea sanoa miksi tekee noin, voihan ne kasata myös "vanhalla" tavalla ilman ilmausta, jos on siten parempi.
Ospa Rc

vihku

Lainaus käyttäjältä: Testikuski - 06.04.14 - klo: 21.04
Vaikea sanoa miksi tekee noin, voihan ne kasata myös "vanhalla" tavalla ilman ilmausta, jos on siten parempi.
Sain loppujen lopuksi iskarit toimimaan ihan kohtalaisesti ja eilen radallakin toimivat hyvin.

Alkaa olemaan iskaritornit aika huonossa kunnossa, joten ne täytyy vaihtaa lähi aikoina. Käykö B44.2 iskaritornit tähän B44.1 malliin heittämällä?

-Juuso
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Testikuski

Nyt en voi verrata, kun ei enää ole molempaa mallia tallissa, mutta sanoisin että käy. 44.2 torneissa on enemmän reikiä iskarille kuitenkin ja taitaa olla paksummat.
Ospa Rc

kisaaja

Iskarin kiinnitykset on eri paikoissa. Muuten käy heittämällä ja 44.2 versio on hieman paksumpi.
-Goldi

vihku

Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

kojootti

Moi!

Nyt on eka kisa alla.

Metrejä ennen kisaa oli tikkurillassa ajettu parina iltana 5 akullista sekä perjantaina Model Expon treeneissä pari akkua, joten aikalailla ilman ennakko-odotuksia lähdin kisaan. Tähtäin selkeästi on kesän kapinoissa nelkun osalta.

Kuitenkin jo lauantai aamun treeneissä huomasin, että ihan perusajolla tulos voisi riittää korkeallekkin.

Pari pientä muutosta setuppiin tein, takana löysempi jousi ja edessä 2mm prikkoja sisälinkin alla.

Alkuerät meni omalta osalta hieman pieleen ajovarmuuden ollessa kateissa, virheiden siivittämänä jo tutuksi käynyt BQ! :afro:

Finaaleissa odotettavissa oli tiukkaa vääntöa Oskarin ja Aromaan kanssa, alkuerien perusteella ainakin.
Eka finaalissa jännää riitti hieman liikaakin ja oma kasetti petti ja nauha oli solmussa jo parin minuutin jälkeen, se siitä.

Kaksi vikaa finaalia meni sitten toivotun laisesti, oma pää kesti paremmin ja sain ajella suht rauhassa, pienten virheiden myötä meinasi Aromaa tulla liki.

Autoon olen todella positiivisesti yllättynyt. Autoa on helppo ajaa lujaa, tuntuu ettei rajaa tahdo tulla vastaan :cool: Auto käyttäytyy joka tilanteessa rauhallisesti ja reagoi loogisesti.

Mielenkiinnolla odotan kesää  :wink:

-Henkka
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi

largo

Isot kiitokset Kuluneesta talvikaudesta RCM:lle

Tässä olis Model Expon setup


Lari

Kimi

Saakos tiedustella, että mitkä ratasdiffit edellämainitussa setupissa on käytössä?

Zakko

luultavasti durangon diffit asson one-way laakereilla ja koneistettu durangon pinjoni ratas

Testikuski

Ei tarvi pesiaali laakeria normi 10x16 passaa.
Ospa Rc

vihku

Moi

Kannattaako noihin pallokuppeihin tehdä reijät sinne kuppiin, jolloin ei aina tarvisi repiä kuppia irti pallosta?

-Juuso
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

largo

Juu Dexin diffit on ja 10*16*4 laakerit. noilla laakereilla lähtee diffiboxin ja laakerin välinen klappi sopivasti pois :)

Noi Dexin diffit oon itse modannu sopiviksi, niitä saa toki tilattua Austraaliasta valmiiks modattuina.

En suosittele pallokuppeihin reikien tekemistä. Se voi heikentää pallokuppia ja sen kiinni pysymistä.

Lari

Testikuski

Jos jollakulla tekee mieli näprätä niin tälläisiä tarvii sekä pinjoni akselit:



Vähän sorvausta ja reiän tekoa sekä ristitapin uran kairaus:





Inputti akseli pitää lyhentää myös ja tehdä uusi sokka-ura:



Palikat sopinee paikalleen:

Ospa Rc