Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...

Aloittaja yogi, 08.07.09 - klo: 18.38

yogi

Kuten otsikko kertoo, eka 'kärryä' oon hommaamassa pojalle (ja itselleni ;-) ja jotenkin olen nyt päätynyt HB:n Cyclone D4 autoon. Koskapa noviisina ollaan liikenteessä niin minkäslaista sähköpuolta (kone/akku) tuohon kannattaisi näin aluksi laittaa? Radiosuosituksia?

t.jokke

Voyager

Harjaton kone ja nopari, mulla on Speed Passionin noparia ja konetta
kahdessa eri autossa ja hyvin pelaa.

Akuiksi lipoa, ehdottomasti "hard case" mallista.

Kiteetön radio, mulla itsellä on Futaba 3PM 2.4 Ghz ja voin suositella sinulle myös.

Osta myös samaan syssyyn joltakin RC kauppiaalta kunnon työkalut.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

yogi

Lainaa
Harjaton kone ja nopari, mulla on Speed Passionin noparia ja konetta
kahdessa eri autossa ja hyvin pelaa.

Mikä on käytännön ero näissä nopeudensäätimissä? Onko esim. http://bit.ly/vQZcl ok vai omaako kalliimmat versiot jotain, joka puolustaa vahvasti sellaisen hankkimista?

Samoin tuosta koneesta, olisi varmaan ok jos ei heti kärkeen tulisi hirveä tykki joka ei pysy juniorin tai seniorin käsissä ollenkaan ja päätyy naapurin aamiaispöytään lasin läpi... Eli onko noiden koneiden välillä suuret teho erot vai onko nopeusteho useamman osan summa?

jokke


_valtsu_

Itse aloitin krossin juuri tuolla hot bodies d4:lla ja autoon olen ollut tyytyväinen. Se on kestävä, nopea ja varaosien saanti on kunnossa.  Jos ja kun kisoihin aiotaan osallistua, kannattaa suoraan ostaa kisalailliset laitteet. Eli käytännössä 540 sarjan sensorillinen kone ja sille sopiva nopeudensäädin. CS, speedpassion ja lrp, ovat ainakin sellaisia merkkejä joilta saa laadukkaita nopareita ja moottoreita. Radioksi varmaankin 2,4Ghz malli. Aloittelijalle tehoa on helppo vähentää noparista, joten auton saa kulkemaan vaikka kävelyvauhtia.

Voyager

Harjattoman moottorin kv arvo antaa osviittaa koneen tehosta.

Myös auton välitys vaikuttaa menoon, helpoiten välitys vaihtuu moottorin
akselilla olevan pinjoni rattaan muuttamisella.

Harjattoman tekniikan kaveriksi lipo, ei nimhejä.

Autoa saa helpoiten kuristettua ratista, jossa on EPA säädöt.

Kiteetön tekniikka ehdottomasti, ei tarvi radalla sählätä kiteiden kanssa.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

yogi

Lainaus käyttäjältä: Voyager date=1247073901
Harjattoman moottorin kv arvo antaa osviittaa koneen tehosta.

Autoa saa helpoiten kuristettua ratista, jossa on EPA säädöt.

Kiteetön tekniikka ehdottomasti, ei tarvi radalla sählätä kiteiden kanssa.

Olin katsellut sitä Futaban n. 200 euron radiota (3PM jotain), vaikkakin ilmeisesti puolella tuosta jo saisi kiteetöntä. Toisaalta olen yleensä samaa mieltä mitä tälläkin foorumilla monessa postauksessa on sanottu, että kannattaa ostaa kerralla kunnollista ja ilmeisestikin Futaban tapauksessa ekstraa maksetaan muustakin kuin pelkästä nimestä.

Mitä tuohon autoon tulee, Medasecillä näyttäis olevan nyt 399 eur tuo D4 World Championship Edition. Olen jonkun verran kahlaillut noita ulkomaisia kauppoja ja loppupeleissä tuo tarjous tuntuu kohtuullisen houkuttelevalta vai onko jonkun silmiin sattunut selkeästi 'parempia' hintoja?

jokke

Karvajalka

Lainaus käyttäjältä: yogi - 08.07.09 - klo: 21.03
Olin katsellut sitä Futaban n. 200 euron radiota (3PM jotain), vaikkakin ilmeisesti puolella tuosta jo saisi kiteetöntä. Toisaalta olen yleensä samaa mieltä mitä tälläkin foorumilla monessa postauksessa on sanottu, että kannattaa ostaa kerralla kunnollista ja ilmeisestikin Futaban tapauksessa ekstraa maksetaan muustakin kuin pelkästä nimestä.

Itselläni on juurikin tuo radio. Eipä siitä tosiaan ole muuta pahaa sanottavaa kuin vastaanottimien hinta. Niitä ei alle satasen kovin helposti ainakaan suomesta löydä. Mutta jos käytössä on vain yksi auto, ei radion mukana tulevaa vastaria enempää tarvitakkaan.
Säätöjä löytyy varmasti aloittelijalle riittävästi (en ole vuoden aikan kaikkiin vielä perehtynyt) ja radioita on sen verran paljon liikkeellä, että neuvojakin saa säätämiseen.

Jos olisin radiota ostamassa nyt, oma valinta todennäköisesti osuisi Spektrum DX3S:ään. Kaksi vastaria paketissa ja telemetriallakin pääsisi leikkimään. Suurin piirtein sama hinta kuin Futaballa, mutta vastarit edullisempia. Eikä tuosta parilta kaverilta ole pahemmin haukkuja ko. radiolle kuulunut myöskään.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

jiksu


Lainaus käyttäjältä: yogi - 08.07.09 - klo: 21.03

Jos olisin radiota ostamassa nyt, oma valinta todennäköisesti osuisi Spektrum DX3S:ään. Kaksi vastaria paketissa ja telemetriallakin pääsisi leikkimään. Suurin piirtein sama hinta kuin Futaballa, mutta vastarit edullisempia. Eikä tuosta parilta kaverilta ole pahemmin haukkuja ko. radiolle kuulunut myöskään.

pistäkkö linkkiä mistä vois saada kyseisen radio halvalla!??
-tauolla-


alarauta

#9
Lainaus käyttäjältä: yogi - 08.07.09 - klo: 20.06
Lainaa
Harjaton kone ja nopari, mulla on Speed Passionin noparia ja konetta
kahdessa eri autossa ja hyvin pelaa.

Mikä on käytännön ero näissä nopeudensäätimissä? Onko esim. http://bit.ly/vQZcl ok vai omaako kalliimmat versiot jotain, joka puolustaa vahvasti sellaisen hankkimista?

Samoin tuosta koneesta, olisi varmaan ok jos ei heti kärkeen tulisi hirveä tykki joka ei pysy juniorin tai seniorin käsissä ollenkaan ja päätyy naapurin aamiaispöytään lasin läpi... Eli onko noiden koneiden välillä suuret teho erot vai onko nopeusteho useamman osan summa?

jokke



linkittämäsi nopeuden säädin riittää aluksi, mutta moottorin tehon rajoitus tulee vastaan nelkkukrossin kanssa.
hanki suoraan lrp sphere / nosram matrix  ja siihen 5,5 lankainen kone.
se lienee yhdistelmä jolla nelkkukrossin vauhti ei lopu kesken.

vauhtiahan voi pudottaa noparista ja ohjaimesta.
moottori nopari valinnoista lienee enemmän juttua cyclonen omassa säikeessä.
Se jolla on kuollessaan eniten leluja voittaa

jarkkom

Tossa on aika hyvä tarjous: http://www.hobbylinna.com/nosram-combo-matrix-power-revpure-p-21545.html.

Tosin koneen laakerit kannattaa päivittää keraamisiin.
---

peitsamo

Mulla oli D4:ssa tällainen combo. Hyvä hinta-laatusuhde.

Auto itsessään on hyvä ja niinkuin sanottu, osiakin saa.
Flying Calacucco

yogi

Mitenkäs tämä http://bit.ly/swanghobby vertautuu noihin kahteen  edelliseen, onko katetta tuplahintaan verrattuna edellä mainittuun eZrunner komboon. btw, kiitoksia kaikille vinkkejä jakaville, tämä on loistava foorumi!

t. jokke


ma-de

Itse laitan sellaisen mielipiteen että osta sensoripiuhalla oleva nopari ja moottori. Esim. medasecista cs nopari ja moottori. Tai novak, lrp/nosram jne.

_valtsu_

Kannattaa ottaa myös huomioon, että jos jokin ostos on viallinen, niin suomalaisessa kaupassa takuutoiminta on molemminpuolin helpompaa.

Qazu

Xerun lienee laadukkaampi ja ominaisuuksiltaan parempi. Olisiko tarkempi laaduntarkkailu ja sitten nopeudensäätimellä parempi virrankesto. Moottorista en tiedä tarkemmin, mutta kiertää enemmän ja puhutaan "high quality" -magneeteista. Näemmä moottorissa on lämpötilasensorikin. Lieneekö joku moista comboa kokeillut autossaan?
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

sakke_

Lainaus käyttäjältä: yogi - 08.07.09 - klo: 18.38
Kuten otsikko kertoo, eka 'kärryä' oon hommaamassa pojalle (ja itselleni ;-) ja jotenkin olen nyt päätynyt HB:n Cyclone D4 autoon. Koskapa noviisina ollaan liikenteessä niin minkäslaista sähköpuolta (kone/akku) tuohon kannattaisi näin aluksi laittaa? Radiosuosituksia?

t.jokke

Suosittelisin että käy kurkkaas jotain kisoja ja vähän ihmettelees mitä kalustoa kuskeilla on, kuitenki puhutaan aika isosta investoinnista pikku autoihin jos 2kpl autojaki hommaa ja kaikki niihin tarvittavat työkalut ja muut tilpehöörit. Ja yksittäisenki auton hankintaan helposti tonni uppoaa kaikkineen tavaroinen. Voihan harrastuksen halvemmallakin alottaa mutta kun ostaa kerralla kunnollista niin ei tarvi hermojaan menettää niin usein. Ja kilpailut ovat ehdottomasti tämän lajin suola jos aikoo harrastaa muutakin kun parin akun sudittelua pihassa, johon varsin äkkiä kyllästyy.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Qazu

Ja tietenkin kannattaa kartoittaa myös tarve eli missä autolla aiot ajaa? Se merkkaa melkeinpä eniten ja vaikuttaa myös siihen miten paljon rahaa autoihin menee.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Qazu - 10.07.09 - klo: 14.25
Ja tietenkin kannattaa kartoittaa myös tarve eli missä autolla aiot ajaa? Se merkkaa melkeinpä eniten ja vaikuttaa myös siihen miten paljon rahaa autoihin menee.
Juu todellakin, ei kisa autoo kannata ostaa jos ei meinaa radalla ajella. Hiekkamontulle turha vehe, sinne menee foffi tai monsteri paremmin. Ja yleiseen kaahaukseen sopii vaikka slash tai joku muu traxasin pommikoneista.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

yogi

Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 10.07.09 - klo: 14.20
Suosittelisin että käy kurkkaas jotain kisoja ja vähän ihmettelees mitä kalustoa kuskeilla on, kuitenki puhutaan aika isosta investoinnista pikku autoihin jos 2kpl autojaki hommaa ja kaikki niihin tarvittavat työkalut ja muut tilpehöörit. Ja yksittäisenki auton hankintaan helposti tonni uppoaa kaikkineen tavaroinen. Voihan harrastuksen halvemmallakin alottaa mutta kun ostaa kerralla kunnollista niin ei tarvi hermojaan menettää niin usein. Ja kilpailut ovat ehdottomasti tämän lajin suola jos aikoo harrastaa muutakin kun parin akun sudittelua pihassa, johon varsin äkkiä kyllästyy.
Lainaus käyttäjältä: Qazu - 10.07.09 - klo: 14.25
Ja tietenkin kannattaa kartoittaa myös tarve eli missä autolla aiot ajaa? Se merkkaa melkeinpä eniten ja vaikuttaa myös siihen miten paljon rahaa autoihin menee.

Kiitos vinkeistä, ollaankin varmaan menossa katteleen Hyvinkään kisoja viikon päästä. Sanoin eka postauksessa vähän epäselvästi, en oo kahta kärryä hommaamassa vaan yhden jolla voi itekin välillä ajella, riippuen nyt kuinka hyvin pikkujunnua rc kärpänen puraisee (itteeni ainakin syyhyttää kovasti päästä radoille kokeileen ja haastaan  :grin:).

Kyllä sellainen auto jolla kisoihinkin voisi osallistua kiinnostaa. Onko tuolla lavangon radalla muuten mitä pienempää kerhotason kisatoimintaa? Tai jossain muualla Hesan lähiympäristöissä? Jotenkin myös järkeilin, että jos kunnon vehkeet ostaa, on niillä edes jotain jälleenmyyntiarvoa jos joskus homma jostain syystä ihan lopahtais. Rahaa tähän hommaan näyttää saavan menemän just niin paljon kun vaan haluaa, kaikkia faktoja ei ehkä vaimolle pidä kertoa...  :p tai sitten verrata lätkän peluun kustannuksiin...

jokke

RealTaste

Kaikille aloittelioille suosittelen rustleria (/muuta traxxasia) koska ajoin sillä yhdesti melkein täysiä puuhun niin ei tullut mitään. Mutta toisen kerran kun paukautin talon kulmaan niin meni 2 osaa rikki. Tilasin sabelta uudet yht hintaa 11€ postikuluineen.
Suosittelen rustleria (tai mitä vaan traxxasia) koska saben kautta varaosapalvelu pelaa ja kestää paljon damagea :D
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Voyager

Jos sähkökrossi kiinnostaa, niin ottaisin keskusteluun mukaan Tamiya Durgan.
Durga on rakennus sarja, johon saa laittaa sähköt ja radiot kuin itse haluaa.

Autolle on oma topikki täällä sähköpuolella.

Toni  :wink:
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

jiksu

juu kannattaa ehdottomasti ostaa suoraa kisa version ni sillä pärjäileekin jo vähän kauemmin.
-tauolla-

RealTaste

Mutta kun useilla ei ole samantien heittää tonnia autoon ja osiin  :undecided:
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: RealTaste - 10.07.09 - klo: 21.08
Kaikille aloittelioille suosittelen rustleria (/muuta traxxasia) koska ajoin sillä yhdesti melkein täysiä puuhun niin ei tullut mitään. Mutta toisen kerran kun paukautin talon kulmaan niin meni 2 osaa rikki.

Radalla ajamisessa on se hyvä puoli, että ei ole puita eikä taloja niin lähellä, että osumia tulisi.. :lol:

Totuus on kuitenkin se, että ajoi missä tahansa osia menee silloin tällöin rikki autosta kuin autosta, siksi toimiva varaosapalvelu on tärkeä asia. Kuten tuolla aiemmin on todettu, kannattaa katsoa ja kuunnella mitä kilpaa ajavat ovat mieltä, heillä kuitenkin on ensi käden kokemusta asiasta. En pitäisi ollenkaan huonona vaihtoehtona käytetyn kisakrossarin hankkimista, on se sitten HB, Tamiya tai mikä tahansa näistä yleisesti käytössä olevista merkeistä ja malleista.
Flying Calacucco