Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Academy GV2

Aloittaja Don, 17.07.09 - klo: 23.40

*HOKE*

Eipä oo 7.5 tai 8.5 koneita joo, koska kyseiset koneet ovat loppu.

Miksi koneen pitäisi olla juuri noilla käämitykisillä.

Varsinkin jos on hyvin alkuvaiheilla oleva harrastaja niin selvästi lusmumpikin moottori varmasti käy... ja käy jopa paremmin ajoa opetellessa kun ei ole selvästi liikaa tehoa.
Sivultahan kun löytyy esim 9.5T
Ja myös noita sport/rtr koneita joissa myös tehoa mukavasti takatuuppariin, ja edullisen hintansa puolesta varsinkin harrastuksen alkuvaiheilla todella hyviä vaihtoehtoja.

DTFin

#121
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 13.10.09 - klo: 09.47
Eipä oo 7.5 tai 8.5 koneita joo, koska kyseiset koneet ovat loppu.

Miksi koneen pitäisi olla juuri noilla käämitykisillä.

Varsinkin jos on hyvin alkuvaiheilla oleva harrastaja niin selvästi lusmumpikin moottori varmasti käy... ja käy jopa paremmin ajoa opetellessa kun ei ole selvästi liikaa tehoa.
Sivultahan kun löytyy esim 9.5T
Ja myös noita sport/rtr koneita joissa myös tehoa mukavasti takatuuppariin, ja edullisen hintansa puolesta varsinkin harrastuksen alkuvaiheilla todella hyviä vaihtoehtoja.
Juu suunnilleen samaa mieltä tuosta koneen tehosta vs. alkuvaiheilla oleva harrastaja. Itsellä tosiaan se 8,5T kone nelkussa ja kait jotkut pitää tuota hieman alitehoisena, mutta itselle aivan tarpeeksi tehoa näin "uran" alkuvaiheessa ja varsinkin nyt kun ajetaan sisällä. Siis pointtina, että ei ainakaan osta mitään ylitehoista konetta, mutta toisaalta ei täysin alitehoistakaan.

En kuitenkaan itse suosittelisi mitään lussua RTR comboa kuten tuo Inspire. Päivitysmahdollisuudet tasan nolla ja jos haluaa lisää tehoa niin koko setti pitää vaihtaa. Itse ostaisin suoraan esim. käytettynä kunnon noparin ja sensorillisen moottorin tai sitten uutena jos oravannahkoja löytyy, mutta kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Onhan tuo Inspire kuitenkin n. puolet halvempi kuin esim. Speed Passion GT 2.0 + Novak erikseen ostettuna tietysti. Itse maksoin omasta setistä käytettynä tuon Inspire -setin verran ja aluksi meinasin tuon Inspiren hommata, mutta olisi kyllä vaihtunut melkoisen nopeasti jos tuon olisin hommannut. Toki itellä nelkku, että hieman enempi tehoa tarvitseekin.

edit: Editoitu omia mielipiteitä selkeämmiksi
Pelkään pimeää, hämähäkkejä ja Vaasan radan triplaa!
Tamiya | Novak | Speed Passion | GM | Futaba | Savöx

*HOKE*

#122
Tuohan riippuu toki täysin siitä miten vakavissaan meinaa harrastaa...

Jos on tarkoitus ajaa ihan tosissaan kilpaa jossain virallisissa luokissa jo tämän kauden aikana niin joo... Ostaa sitten suoraan setin mikä on tarpeeksi myös tässä käytössä...
Jos taas on kyse ekasta harjattomasta setistä ja tarkoituksena treenata radalla ajamista niin ehdottomasti halvat setit tuovat enemmän rahalle vastinetta...
Koska varsinkin näillä perus seteillä oppii perus harrastaja ajamaan nopeammin.
Ei mene turhaksi radalla sinkoiluksi ja katollaan kököttelyyn.
Ja esim nuo edellämainitsemani setit kestää kyllä kireempääkin konetta...
Suurin osa kestää esim sen 7.5 koneen joka ei todellakaan ole mikään lussu setti sisäradoilla, vaan tehoa on jopa liikaakin.
Varsinkin kun kyseessä on takatuuppari.

Otetaan vielä huomioon että tuo käämityshän ei koskaan kerro moottorin oikeaa tehoa, eikä niitä siis missään nimessä voida verrata eri merkkejen välillä.
Moni 7.5 konehan on selvästi tehokkaampi kuin toisen valmistajan 5.5 koneet jne.

Itsellä on nelkussa 7.5 kone joka kuuluu näihin hyvin tehokkaisiin 7.5 koneisiin...
Takatuuppariin laitan taas halvan kiinavalmistajan 8.5 koneen joka ei ole lähelläkään nelkussa olevan konevalmistajan 8.5 konetta...
Jos pitäis veikata niin ehkä lähinnä 10.5 konetta vastaava...
Silti tiedän että kyseisellä koneella pärjää sisäkisoissa tehojensa puolesta, ja varsinkin koska ei ole ylimääräistä tehoa niin takatuupin ajaminen kovaa kierros toisensa jälkeen on helpompaa kun ei tule virheitä niin herkästi...
Esim kireemmällä koneella kaasuliipaisimen painaminen millin verran tuo jo selvästi tehoa lisää kun heikompitehoisella ei vielä kovin kummoista tapahdu...
On siis helpompi ajaa kun ei tartte millitarkkaa liipaisinsormea käyttää.

Ja kuten mainitsit... Nelkussa tuota tehoa tarvitsee/pystyy hyödyntämään enemmän kuin takatuupissa.

Jaksan aina mainita että eräs kaverini ajoi viimevuonna lippulaivassa ihan huipun kanssa tasaväkisiä kierrosaikoja tuollaisella speedpassionin rtr combolla... Ja vieläpä vanhemmalla versiolla joka on vielä lusmumpi.
Tällä setillä kun hän treenasi pitkään ja sai lopulta ajamalla setistä sen koko potentiaalin irti, eikä kyseisellä setillä vaan kovempaa rataa enää voinut kiertää niin tehonlisäys toi kummasti vauhtia lisää.

Mut joo... kannattaa sen mukaan ilmanmuuta valita omat sähköt, mikä on tarve.
Eli jos tosiaan meinaa vuoden sisään ajaa kilpaa, ajotaitoa riittää niin että pystyy kisaamaan ihan ok sijoituksistakin niin toki kannattaa suoraan hankkia kisakiree setti.

Ps: halvat setithän voi aina myydä käytettynä pois kun niistä pitää hyvää huolta... Niistä saa helposti vielä puolet alunperin maksetusta hinnasta...
Jos siis satasen setillä ajelet vuoden ja myyt sen sit pois 50e niin ei voi sanoa rahan menneen hukkaan... Pääsipähän halvalla harrastusta aloittamaan jne.


Lisäys: niin ja siis tämä oli lähinnä vain neuvoksi juhaj:lle ettei ainoastan noita kyseisillä käämityksillä olevia koneita etsi, vaan miettii tarkasta oman tarpeensa ja hankkii sen mukaan hänelle parhaiten sopivan setin...
Ettei ainakaan maksa "turhaan" tehokkaasta huippumerkistä, jos halvemmallakin pääsee.

Itse tosiaan ajan säätimellä ja moottorilla jotka saa hankittua noin satasella...
Tämä siis nelkussa, ja ei ole tästä setistä ollut kulkupuolella puutteita.
Vasta lauantaina taistelin viimeiseen finaaliin asti kisan voitosta ja lopulta oman teroilun ja erittäin tasokkaan vastuksen johdosta sijoituin kolmanneksi tasapistein toiseksi tulleen kanssa...

JQ

Minulla on 8.5 LRP takavedossa, ja tehotkaan ei ole maksimoitu noparista. Ja sillä siis voitin äskeiset kisat, eli sen mukaan voi valita koneita siihen 2WD. Aloittelijalle luulisi että 10.5 tai vastaava riittää.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

juhaj

eihän siinä rc caragen 189€ autos tuu mukaan servoja moottoria noparia vastaria ja radiota niin ja eikös se oo sellane josta täälä on puhuttu
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

SLap

Täällä on puhuttu juuri tuosta 189€ maksavasta Gv2 Pro mallista, jossa ei tule sähköjä mukana. -Sami
Jeps

juhaj

eli siihe pitää ostaa lisäksi motti, nopari, akku, laturi, vastari, servo, radio
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

tapsa92

Mieluiten useampia akkuja, vähintäänkin 2.
- Tapsa

juhaj

nii mä ajattelinki ja pikalaturi mut luettelin vain pakolliset
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

juhaj

onko siinä renkaat mukana
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

SLap

On on... ihan kaikki osat maalaamatonta koria ja siipeä myöten. Mutta ei elektroniikkaa. -Sami
Jeps

juhaj

oke kiitti. nyt yritän olla kyselemättä mitä auton mukaa tulee (aika hyvin selvilä)
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

Don

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 13.10.09 - klo: 00.37
Nimenomaan akselit on tuumasille laakereille... Ei niitä akseleita kiinnosta mikä vanne siinä on, vaan erikokoisen laakerin takia se akseli vaihdetaan.

Ei kait akselia kiinnostakaan, mutta minua kiinnostaa  :azn:
Eli 4x8 laakeri käy b4 vanteille?
| Hobao Hyper 10SC |

*HOKE*

Ömmmm... ei, koska B4 käyttää tuumakoko laakereita, ruuveja jne...
3/16 x 3/8 on laakerin koko...

Don

| Hobao Hyper 10SC |

Duster1

Nyt olis tulossa GV2 Pro ja siihen sähköjä katsomassa.

Olisko tämä hyvä sensori nopari?
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GranTurismo-20-PRO-Blue-Star-108257

Onko tämä liian nuhanen kone, kun ei oikein löydy sopivaa 8.5T konetta?
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOMOOTTORIT-JA-TARVIKKEET-Harjattomat-moottorit-ja-roottorit/GM-Brushless-Sport-95T-Purple-103895

Ja akuista vielä, että sopiiko nämä Lipot paikalleen?
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9435
Akun kokohan on 137x47x23.
Axial SCX 10 TR

redman

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 16.10.09 - klo: 14.12
Nyt olis tulossa GV2 Pro ja siihen sähköjä katsomassa.

Olisko tämä hyvä sensori nopari?
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GranTurismo-20-PRO-Blue-Star-108257

Onko tämä liian nuhanen kone, kun ei oikein löydy sopivaa 8.5T konetta?
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOMOOTTORIT-JA-TARVIKKEET-Harjattomat-moottorit-ja-roottorit/GM-Brushless-Sport-95T-Purple-103895

Omat kokemukset SP gt 2.0 noparista on oikein hyvät (mulla on vielä tuo vähän halvempi malli tuosta) ja ollut juuri tuuppari käytössä. 9.5t Moottori on ihan riittävä takatuuppiin.
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

*HOKE*

Ainut vain tuon noparin kanssa että se pitäisi varmistaa, mahtuuko tuo kyytiin.
Autossa kun on rungon kaukalossa tilaa sivuttaissuunnassa vain 35 milliä.

Tokihan säätimen mitat noin sanoo, mutta niissä mitoissa otetaan harvoin huomioon korkeammalla olevaa johtojen korvakkeita.

Itseasiassa voisin ottaa auton mukaan ja mitata säätimen tarkkaan.

Mahdollisesti tänään illemmalla kerron, tai jos duster pystyy niin soitappa RF klo 18 maissa...

kojo

Tervehdys!

En ole varmaankaan täysin oikea henkilö kommentoimaan aloittelijana, mutta tuntuisi
9,5 kone ainakin assossa pistävän höpinää tötteröön ihan riittävästi...
KojoRacing-EastSideRC`s
Team C 02 Evo, Losi 22 SCT

*HOKE*

Niinkuin pelkäsinkin...

Säätimen pohjan leveys on itseasiassa alle 35 milliä, eli kävis sen suhteen helposti...
Ainut vain että noi johtojen juotoskorvakkeet on tosiaan sitten erikseen...
Vähän vajaa 37 milliä on säätimen leveys johtokorvakkeet mukaan laskettuna.

Mikäli johdot laittaa akun puolelle niin saattaa olla siinä ja siinä että mahtuu...
Lipo akut on karvan verran kapeampia kuin auton akkukaukalo, eli jos akun laittaa oikeaan laitaan ja jotain fylliä hieman vasemmalle niin johdot saattavat mahtua välittömästi akun viereen...
Varmaksi en uskalla sanoa.

SLap

Mauserilla mitattuna tuosta ihan pohjasta reunasta reunaan, on tilaa nopeudensäätimelle tasan 34mm. Sekä dremelillä saa tuosta akun viereisestä muovista ehkä millin lisää tilaa johtojen juotoskorvakkeille. -Sami
Jeps

*HOKE*

Ainut vaan että jos katsoit mitä sanoin säätimen koko leveydeksi...
Dremelöintiä ei tarvita... Vaan johtokorvakkeet tulevat kaukalon yli... Ainut vaan että osuuko johtokorvakkeet akkuun...

Huomenissa pystyn mittaamaan autosta että mahtuuko johdot vai ei...

Duster1

No jopas on pienet tilat.

Mutta onko siinä korkeus suunnassa koppaan miten tilaa, jos noparin laittas kyljelleen?

Minkäs kokoinen se akkukaukalo on?
Axial SCX 10 TR

Matti Räsänen

#143
Kopan puolesta ei mene kyljellään luulen, tilaa on alle 35mm enintään. "Normit" säätimet menee sovinnolla vain ilman tuuletinta.

Akkutilaan menee normit pötköt ja lipot. Pötkössä pitää vaan pujottaa johdot takakautta, niinkuin tuossa joskus aikaisemmin oli puhetta. Lipot menee Sopivalla väljyydellä.(lipo ks allekirj.) Edit. lipojeni mitat: 69x46.5x23.5mm (x 2)

*HOKE*

Akkukaukalo on tosiaan millin pari lipoja leveämpi... Eli siitä saattais hyvällä säkällä tulla tilaa juuri sen verran että akun saa paikalleen tuolla säätimellä...
Mutta tosiaan pystyn asian selvittämään jos nyt ei ihan päivän päälle kiirettä ole.

Don

Mvar: eikös sulla toi gm genius olekin tossa omalla paikallaan? Eli se sopii ja on sensorillinen...
| Hobao Hyper 10SC |

*HOKE*

GM näytti mittojensa perusteella käyvän paikalleen... toki tais olla niin että vähän mallista riippuen.

Matti Räsänen

Joo Geniuksen kanssa ei mitään ongelmia. Ja sensorit löytyy.
Mallini: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2898

juhaj

onko toho autoo ansmanin 28t moottori ''hieman'' lussu
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

SLap

Lainaus käyttäjältä: juhaj - 17.10.09 - klo: 18.54
onko toho autoo ansmanin 28t moottori ''hieman'' lussu

No jos tykkäät sunnuntai ajelusta, ja ansmannin laitteista  :lipsrsealed:. Eli itse suosittelisin moottoria väliltä 12-17 lankaa, tai sitten hankit harjattoman systeemin, aloittelijalle tulee halvemmaksi ostaa tämä, kun nuo harjalliset setit tulee maksamaan yleensä enemmän kuin vastaava harjaton. -Sami
Jeps