Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Futaba 2PL 2,4GHz

Aloittaja AE-Mod, 01.08.09 - klo: 15.51

mof

Lainaus käyttäjältä: hk - 25.02.10 - klo: 22.43
Lainaus käyttäjältä: mof - 25.02.10 - klo: 22.19
Lainaus käyttäjältä: hk - 25.02.10 - klo: 21.30
Onko tuossa mahdollista säätää kanavien vastekäyriä kalliimman Futaban tapaan?
Ei.
No perskuta. Sen ominaisuuden takia olisin voinut vaihtaa Acomsin tuohon Futabaan.
 
Toivottavasti Futaba tajuaa hinnoitella tuon mallin vastarit todella aggressiivisesti, perinteisestihän Futaban vastarit eivät ole olleet edullisimmasta päästä, jos kiltisti sanotaan. Kun Acomsin vastaavaan hilavitkuttimeen saa lisävastareita ~35 eurolla ja värkeissä on ilmeisesti sitten tasan samat ominaisuudet niin en oikein näe mitä asiakaskuntaa Futaba tuolla uutukaisella kosiskelee. Kannattaa muistaa, että matalammalla jännitteellä toimiva lähetin tarvii enemmän virtaa saadakseen saman tehon pihalle...yleensä se tarkoittaa kalliimpaa elektroniikkaa mitä tuskin tässä halpisluokassa edes Futaba voi käyttää.

Varmasti toimiva radio kuten kaikki Futabat, mutta pärjääkö se jo nykyisessä porukassa jää nähtäväksi.

Ainakin äkkiseltään vertailtuna omasta mielestä Futaba tuntuu paremmalta käteen ja tuntumaltaan paremmalta. Varmasti molemmat on kuitenkin ihan ok.

Vastarit on kyllä hieman kalliimmat kuin Acomsilla.

apophis

#31
Lainaus käyttäjältä: hk - 26.02.10 - klo: 01.16
Koska P=UI.

Ettei tämä nyt menisi pelkäksi viisasteluksi mistä ei ole kenellekään mitään hyötyä niin käytännössä korkeampi jännite tarkoittaa sitä, että voidaan käyttää vanhempia komponentteja mitkä ovat tuntuvasti halvempia, ja niissä myös pätee tuo perussääntö.

P=UI ei ole kovin hyvä peruste, vaikka faktaa onkin. Nimittäin nykyään hakkureita saa yhteen käytännössä ilmaiseen piiriin integroituna, joten ei ole sen puolesta syytä käyttää korkeampaa lähtöjännitettä kuin 4xAA.

Ennemmin syynä lienee joku valmis OEM design, jossa patterikotelo sattuu olemaan 8xAA ja muu elektroniikka alunperin ko. jännitteellä. Joten jos minimibudjetilla tehdään sellaisesta 2.4GHz versio, niin ei ole alettu tuota muuttamaan.

Lähetystehon ja kantaman kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Ja nimenomaan sen takia, että 2.4G alueella on tehot rajoitettu viranomaisten puolesta.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

hk

Kehitys kehittyy! Varsinkin yhden aikaan aamuyöstä ;)
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

Hpi_savage

Nyt kysymys johon mieluiten vastaus nopeasti eli kun olen hommaamassa tuon
Savageen kun siitää meni vastari rikki niin kuinka hyvin sopii savageen?
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Hpi_savage

Eikö tän radion vastariin voi kytkeä 6v akkua?
Itellä ei toimi yhtään 6v mutta 4,8 toimii hyvin
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

vwaltsu


Kyllä pitäisi toimia vastarin 6V:lla, liekö ongelma nyt jossain muualla, liittimissä tai akussa?
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

Hpi_savage

Liittimet kunnossa.. akusta en tiedä..
Nyt katoin niin manuaalissa luki että pitää vastarin jännite olla alle 6v?
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Ilfons

Mistä johtuu että pakki ei toimi fluxissa heti jarrutuksen jälkeen vaan joutuu usemman kerran työntämään pakkia päälle ohjaimesta?
Noparina mulla on hobbywingi.
Noparin asetuksiin en ole vielä koskenut.
Kuuluuko ohjaimesta olla päällä NOR. vai REV.???
NORMAALILLA mulla ei auto kyllä tottele eli on päin vastoin mutta kun laitan REV. päälle niin toimii.

mof

Lainaus käyttäjältä: Ilfons - 29.03.10 - klo: 09.44
Mistä johtuu että pakki ei toimi fluxissa heti jarrutuksen jälkeen vaan joutuu usemman kerran työntämään pakkia päälle ohjaimesta?
Noparina mulla on hobbywingi.
Noparin asetuksiin en ole vielä koskenut.
Kuuluuko ohjaimesta olla päällä NOR. vai REV.???
NORMAALILLA mulla ei auto kyllä tottele eli on päin vastoin mutta kun laitan REV. päälle niin toimii.


Onko noparia kalibroitu?

Ilfons

#39
En ole kyllä kalibroinut sitä.
TUNTUI toimivan suoraan paikalleen asennuksen jälkeen.
Varmaan löytyy manuaalista kalibroimis ohje..??
No totta kai löytyy mut olin taas perus suomalainen ja koitin ns. kepillä jäätä ennen kuin viitsin lukea ohjekirjaa...

InfernoSP4

Niin olikos tässä mallissa latauspistoketta? Tietty eihän tuon neljän akun
erilliseen laturiin irrottaminenkaan kauhea homma ole. Mutta kätevämpää olisi
kytkeä laturin piuha suoraan radioon kiinni. Laturikin oliis jo valmiina, kun
se vastarin akun lataamista varten piti ostaa.


Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Tepaja

Lainaus käyttäjältä: InfernoSP4 - 01.04.10 - klo: 11.46
Niin olikos tässä mallissa latauspistoketta?
Löytyy näytön alapuolelta. Lukee "4.8V only".

InfernoSP4

Tänks Tepaja!

Nyt täytyy sitten miettiä tämän Futaba 2PL:n ja Spectrumin DX3E:n välilä! :undecided:

Ehkä vaaka kääntyy kuitenkin spectrumiin, sen muotoilu jotenkin puhuttelee!
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

*HOKE*

Ja vielä tarkennan että kun olet laturin ostanut niin onhan se nyt sitten 4,8v max niinkuin spektrum ilmoittaa.

Eli et rupea latailemaan liian korkealla jännitteellä.

Ja vielä muistutuksena että spektrumin latauspistokkeessa on napaisuus käänteisesti verrattuna esim futabaan.
Liitin on sama, mutta napaisuus käänteisesti.

Eli valmis laturi ei siis suoraan käy, vaan pitää kääntää johdot toisinpäin.

jlade

Onko joku testannut mikä tämän radion todellinen kantama on?
Xray XB9
Kyosho DRX Citroën WRC 2008

InfernoSP4


A-ha, ei ole sitten tuo laturin sopivuuskaan niin itsestään selvää... :angry:

Mutta mulla on siis tuollainen Fusion NX83 (Kyosho-kaupat myy). Paketissa lukee
että "johdot mukana Futaba TX, JR/Spectrum TX,RX". Ja vielä että "TX-lataus
4-8 kennoa). JA pari adapteria siinä tuli mukana. Voisi siis toiveajatella, että
saattaa onistua myös Spectrumin lataus.

Ja jos ei käy, niin neljän akun satsi menee tuollaiseen yleislaturiin mutta
kahdeksan latailu teettää jo askaretta!
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Wile E. Coyote

Ostin tämmösen futaban kun ei nuo vanhat kideradiot tykänny toimia (am tai fm)e-maxxin kanssa 20-30m pidemmälle mamba monster kokoonpanolla. Tulipa kokeiltua. Ratissa on hyvä tuntuma ja mukavan "tahmea" kumi. Perusradio joka toimii omassa bashauksessa juuri niin kuin pitää. 50-60m pidemmälle en ole vielä kokeillut. Futabaan olen oppinut luottamaan, saa nähdä ansaitseeko tämä luottamuksen pidemmällä tähtäimellä...
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Samoth


Itsekkin ostin kyseisen ohjaimen ja vastarin E-maxxiin. Tuli heti ongelma vastaan, kun autossa on kaksi ohjausservoa ja vastarissa vain yksi lähtö näille. Voiko nuo ohjausservot liittää modaamalla samaan vastarin lähtöön?
E-Maxx/MMM-combo2200kv/6S/

-HL-

Y-kaapelilla ainakin onnistuu, en tiedä sitten onko joku erillinen paikka.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

-HL-

#49
Nyt kuli ks. radio ja tarvittaisiin neuvoja. Eli miten toi asennetaan ja mikä tuo mukana tullut katkasija on? Kytkin sen noparin johtoon (kuvien) mukaan ja painoin katkasian on asentoon ohjain päälle, mutta kun noparista painaa nappia niin ei tapahdu mitään. Ohjaus kyllä toimii.
Neuvoja?
Edit. Ilman katkasiaa toimi, mutta kaasu on pakki jne. Eli miten se suunta käännetään? Toinen "ongelma" on se että kun ohjaimen laittaa pois päältä niin alkaa piipitys auto koittaa liikkua vähän mutta pysyy silti paikoillaan?
AAh, oisko se katkasia bindaukseen?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

-HL-

X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

mof

Ei ole katkaisija bindaukseen, vaan muistaakseni polttomoottoriautoja varten.

Ohjaimen menuun kun menet, niin siellä on kaasulle (ja ohjaukselle) normaali ja reverse, olisivatkohan olleet nimillä fwd ja rev, eli sen kun kokeilee kääntää toisinpäin.

Ja usein toki nopeudensäädin pitäisi kalibroida myöskin uusille radioille.

-HL-

Toimi suoraan ilman kalibrointia. Enpä vaan saanut käännettyä näin kyllä nuo nimet mutta ei onistunut.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

nestori

No jos reverse ei pelitä niin käännä moottorin johdot toisin päin eli jos nyt on
Punanen-Punanen
Musta-Musta niin käännät
Punanen-Musta
Musta-Punanen

mof

Lainaus käyttäjältä: -HL- - 02.06.10 - klo: 14.29
Toimi suoraan ilman kalibrointia. Enpä vaan saanut käännettyä näin kyllä nuo nimet mutta ei onistunut.

Asetuksia vaihdetaan niillä ratin yläpuolella ja vasemmalla puolella olevilla nappuloilla joilla esim ohjaustakin trimmataan.

-HL-

Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

mof

Lainaus käyttäjältä: -HL- - 03.06.10 - klo: 14.09
Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.

Niistä ratin ympärillä olevista napeista toisella säädetään tuo ohjaus suoraksi kun et ole valikossa... muistaakseni se päällä oleva.

jokke19

onkos toi futaba 2pl 2.4ghz ohajain hyvä venekäyttöön? onkos kelläkään tota ohjainta ? mites toi kestää käytössä , entäs käyttö kokemukset ? :mrgreen:

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: mof - 03.06.10 - klo: 18.50
Lainaus käyttäjältä: -HL- - 03.06.10 - klo: 14.09
Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.

Niistä ratin ympärillä olevista napeista toisella säädetään tuo ohjaus suoraksi kun et ole valikossa... muistaakseni se päällä oleva.

Kyse ei ole sillon EPAsta
EPA = End Poin Adjustment
Epalla siis säädetään ainoastaan liikeradan maksimi asento.
Trimmit on erikseen millä säädetään ohjauksen ja kaasun keskitys.
Ja ne on nimenomaan ne ratin ympärillä olevat trim nappulat.
ratin yläpuolella ohjaus... ratin vasemmalla puolella kaasu.

mof

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 04.06.10 - klo: 13.18
Lainaus käyttäjältä: mof - 03.06.10 - klo: 18.50
Lainaus käyttäjältä: -HL- - 03.06.10 - klo: 14.09
Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.

Niistä ratin ympärillä olevista napeista toisella säädetään tuo ohjaus suoraksi kun et ole valikossa... muistaakseni se päällä oleva.

Kyse ei ole sillon EPAsta
EPA = End Poin Adjustment
Epalla siis säädetään ainoastaan liikeradan maksimi asento.
Trimmit on erikseen millä säädetään ohjauksen ja kaasun keskitys.
Ja ne on nimenomaan ne ratin ympärillä olevat trim nappulat.
ratin yläpuolella ohjaus... ratin vasemmalla puolella kaasu.

Juu, mutta vikakuvauksessa oli että kääntyy jonkin verran vasemmalle, eli väittäisin että tarkoituksena on säätää trimmiä eikä epaa...

Epahan tuossa ohjaimessa säädetään niin, että valikon epa-kohdassa käännetään esim vasemmalle, jolloin säädetään vasemman puolen epa (edelleen niistä ratin ympärillä olevista namiskoista) ja oikealle käännettäessä oikean puolen epa.