Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

MCD ONROAD PROJEKTI

Aloittaja Buttenmeister, 03.08.09 - klo: 22.20

Buttenmeister

Välillä ajattelin tutustua moottorin kaasuttimen käyttöön..
Tämä moottori oli varustettu vaijerivalmiudella. Ensiksi ajattelin, että pitää muuttaa enemmän perinteiseen viputyyliseen systeemiin, mutta kun moottori oli asennettu paikalleen huomasin että kaikenlainen vipuviritys olisi suhteellisen hankala toteuttaa koska veto pitäisi saada suoraan alaspäin..
Pengoin laatikoita, ja löysin FG.n mekaanisiin jarruihin käytettävää vaijeria...Päätin kokeilla. :wink:

Buttenmeister

Veijerikuorisovittimen vaihdoin siitä pitkästä messinkisestä mikä oli moottorin mukana, mekaanisen jarruvaijerin mukana tulevaan huomattavasti lyhyempään ja alumiiniseen vaijerikuorisovittimeen.
Itse vaijerin päässä oleva valettu kuula oli liian iso kaasarivivussa  olevaan holkkiin, joten pienensin sitä hiukan smirgelillä jotta se mahtuisi kaasarivivun koloon.
Ja nyt kaasuvaijeri on paikallaan..
En ole vielä ihan varma tuleeko tämä olemaan lopullinen ratkaisu, mutta kaikkee pitää kokeilla. :cheesy:
Pitää vielä vaijerin toiseen päähän kehittää jokin "stoppari" mihin vaijerikuori kiinnittyy ennen servoa...

marghu

Hyvän laitteen oot ostanu ja hyvältä näyttää :wink: Tästä voi saada "ideoita" omaan Ralliin http://mcdfinland.foorumi.eu/viewtopic.php?f=23&t=236

Buttenmeister

Noniin.. Valitettavasti tuli projektiin viikon tauko viime viikonlopun LS-5 kisojen, ja työkiireitten takia... :embarrassed:
Mutta nyt taas jatkuu homma.
Yritin eilen asentaa rollbarin takaisin, mutta uuden pakoputken myötä sehän ei enää asentunut paikalleen...
Toinen taaksepäin menevistä tuista suuntasi suoraan pakoputkeen... :shock:
Nopea ratkaisuhan olisi ollut ottaa taaksepäin menevät tuet kokonaan pois jolloin ei olisi ollut pulmaa...no kukapa nyt sellaista tekisi?
Ei muuta kuin suunnittelemaan uutta kiinnityspaikkaa takatuille, ja löytyihän sellainen.. :tongue:
Otin vanhat rollbar kiinnikkeet pois takapäästä, ja otin pikkasen mittoja sorvauksia varten...
Kuvan nuoli osoittaa uuden kiinnityskohdan..

Buttenmeister

Ja eiku sorvi laulamaan... :tongue:
MCD.n valmistajan  sorvatut asennus tapit / holkit ovat pikkasen käsipainojen näköiset, niin ajattelin jatkaa teemaa ja tehdä uudesta kiinnikeaxelista saman tyyppisen. :laugh:
Ekassa kuvassa ohentelen aluaxelia, ja tokassa näkyykin jo pikkasen lopullista muotoa..

Buttenmeister

Tässä on sitten valmista kamaa..
Ennen kun katkaisin axelin oikeaan mittaan, niin tein kevyen kiillotuksen siihen, jotta se näyttää mahdollisimman tehdastekoisen näköiseltä.
Eli annoin axelin pyöriä sorvissa ja hioin sitä ensin 1200 hiekkapaperilla, jonka jälkeen levitin axelille kiillotustahnaa ja sorvin pyöriessä hioin vielä huovalla..
Toinen pienempi osa ensimmäisessä kuvassa on pakoputken etupään kiinnitykseen...
Muutaman millin lyhennän vielä noita takatukia.
Sen jälkeen istuu kun tehtaalta tulleena kehikko... :cool:

marghu

Aika ihme ettei takatuet enää menny paikoilleen :huh: Itellä sama putki ja hyvin istuu :shocked:.....Eix sulla tullu tohon kaasulle sitä alkup. kaasuvipuu, ku joudut vaijerin virittää :huh:  tossa linkki: http://www.largescalerc.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=271

Sammy__80__


marghu

Komento takasi....se mix toi takatuki ei enää istu ja mulla istuu, johtuu varmaan siitä että mulla on 510mm alusta ja sulla on 535mm.... :huh:

mikako1

Lainaus käyttäjältä: Sammy__80__ - 20.08.09 - klo: 20.54
Siistiä jälkeä

JEP! Siistiä ja mietittyä modausta on aina ilo katsella :cool:
FG Marder, FG/Heisstuning 4WD, FG Leopard Race,FG Baja4WD, FG Race Truck/ BMW, Axial AX10, M C D Rally Subaru

Buttenmeister

Tuli pikkasen päivitysosia postilaatikkoon... :grin:
Kiitos Elfving Racing !!
Alla kuva osista. Tänään en kerennyt ruveta laittaa kiinni, koska mulla oli vieraita tallilla käymässä.....................

Buttenmeister

........Keravalta asti... :grin:
Auton veli tuli kylään.. :roll:
Jonkin verran löytyy yhtäläisyyksiä....
Koska MCD on mulle merkkinä uusi kokemus, oli hienoa päästä tutustumaan ajovalmiiseen autoon.
Näki miten asioita on käytännössä toteutettu, ja sai pari uutta näkökulmaa rakentamiseen...
Huomenna taas rakennellaan lisää.. Viikonlopun jatkoja kaikille !  :grin:

Koiranputki


On ne nättejä.  :shocked:

Ja todella hyvän lisäpäivitys osan hankit.
Itsekkin soittelin tänään Hra Elfving Racingille
ja keskustelin RR:n muuntamisesta rally/onroad sopivaksi.
Taitaa olla viisainta hankkia uusi auto kuin modata RR.
Riksun suunnalla on myös projekti käynnissä eräässä tallissa
joten kohta meitä on jo niin monta että saadaan kisantynkää
aikaiseksi :laugh:
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

timberjack

#43
Joo kyllä hienoja on autot molemmat  :azn:
Pitäis muutama kuukausi tässä vielä kituutella ennenkuin saan mcd rallyn talliin :cool:
Rallikipinä iski. Ei voi mitään  :p




nitrott

#44
-
LRP Shark 18 + quark ProCar 33, Multiplex permax 400/4D

Sammy__80__

terve

Tuo Metallinen kytkimen ja hammasrattaitten kannatin on kyllä järkihankinta yleensä muoviset pehmenee jos ajaa pitkään  :grin:

Buttenmeister

Tänään taas tallilla kiinnittelemässä osia autoon.
Aloitin "rataspukista" tai moottoripukista miksikä sitä myös nimitetään.
Ensin irroitin "vanhat" osat...
Otin vanhasta laakerit irti, ja puristin ne kiinni FG.n puristintyökalulla jotta saisin laakerit suoraan puristettua uuteen pukkiin...

Buttenmeister

Asensin akselit uuteen pukkiin, sovitin sitä autoon, mutta..
keskimmäisen akselin pääty otti aivan aavistuksen verran kiinni kytkinkehtoon.
Ensimmäisen kuvan punainen nuoli osoittaa paikan.
Jälkimmäinen kuva on dremelöidystä osasta.
Sen verran kuitenkin, että en viitsinyt ruveta kiinnittämään pukkia sellaisenaan autoon vaan päätin ottaa kaikkien rc harrastajien tuntema dremeli käteen ja tehdä pienen loven kytkinkehtoon jotta akselin pää ei enää ottaisi kiinni kehtoon.

Buttenmeister

Vielä oli pikkasen mitoitusongelmaa pukin ja servolevyn kiinnityksessä.
Eli reiät eivät ihan täsmänneet( ylempi kuva ). Olisin kyllä voinut ruuvata "väkisin" ja olisi varmasti kyllä mennyt paikalleen, mutta suurensin nämä 2 reikää 1/2 mm verran jolloin ruuvit menivät kuin "vanhaan".. Alemmassa kuvassa pukki paikallaan hammasrattaita vaille...

Buttenmeister

Sitten vain sovittelemaan rattaat paikoilleen..
Rattaat joutui luonnollisesti shimmaamaan uudestaan koska olin asentanut uuden moottoripukin ja 2 uutta teräsratasta.
Ja niille jotka hintaa ihmettelee:
Sehän ei ole mikään salaisuus, koska kaikki osathan ovat yleisesti saatavilla alan liikkeistä.
Tähän asti on mennyt 2400€ projektiin, joka ei ole vielä läheskään valmis....Eli sen verran on mennyt siihen mikä on nähtävillä nyt tässä projektissa kiinni.
Omat "työtunnit" ja itsetehtyjä osia en hinnoittele...
Projektin lopullista hintaa en vielä osaa sanoa, koska muutama asia on vielä tiedusteluasteella saatavuuden suhteen. Ja parin asian toteutus on vielä täysin auki... :wink:
Alemmassa kuvassa myös tankin korkki on vaihdettu alumiiniseen....

nitrott

On kyllä hieno tankinkorkki :lol:
LRP Shark 18 + quark ProCar 33, Multiplex permax 400/4D

kase

kyllä tästä huomaa miten jotkut rakastavat tätä harrastusta,kaikki tehdään niin viimeisen päälle ja lompakko on toissijainen.ite en raskis ajaa koko vehkeellä vaan pitäsin kirjahyllyn päällä.toista se on minun savage parkani,esimerkiksi toissapäivänä lähti iskarista jousen alakorvakko huitsinnevadaan ja tilalle nippusiteen pätkä.ny se o helevetin hyvä :grin: ei tosin,jos itellä antas lompakko periksi niin kyllähän sitä tähän lajiin uppoaisi.onneksi se anna,se ois tämän onnellisen avioliiton loppu jos tuommoisia summia rahaa rupeais uppoamaan :lol: mut on sulla tajuttoman komia rojekti,sitä ei voi kukaan kieltää.

Mika R

noi punaiset muovoisat vaan pilaa muuten nätin kokonaisuuden, vaihda ne

Nege

Minusta ne taas tuovat mukavaa kontrastia.

Toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä.

jerzirccar1

Si Buttenmeister, minun mielestä sinulla on todellakin laatu kuvat. Hyvin näkyy pienetkin jutut ja todellakin tarkat kuvat ja hyvät kuvakulmat. Auttaa meitä muita selvittämään visuaalisesti mikä on homman nimi tässä rojektissa.
Timi, kouvolassa nähdään :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Buttenmeister

Kiitos kaikille mielipiteistä. Tuutko Jerzi ajamaan Kouvolaan? :roll:
Nyt ajattelin vaihteeksi paneutua korin valmisteluun maalaukseen, koska olen jo laittanut 3 kerrosta maskia korin sisäpinnalle ja sitä kun ei voi antaa olla liian pitkään korissa kiinni.
Ajan mittaan maski tarttuu pikkasen liiankin hyvin kiinni koriin jos sitä ei poista ajoissa...
Eli nyt kun kori on maskattu piirsin tussilla korin ulkopintaan "kuvion" minkä laiseksi ajattelin korin maalata. Apuna käytin viivoitinta, työntömittaa, teippiä, paperia, jne.
Alla kuvia työvaiheista... :tongue:

jerzirccar1

ei vaan tulen orjatöihin :wink: taas jälleen kerran ja sitten tulen juhlimaan teidän kanssa ja nauttimaan hyvästä ilmapiiristä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Buttenmeister

Kun olin piirtänyt valmiiksi haluamani kuvion koriin kirjoitin vielä mikä väri tulee mihinkin.
Tämmöisessä yksinkertaisessa maalauksessa ei ole niin merkityksellistä kirjoittaako värin vaiko ei, mutta jos koriin tulee paljon eri värejä ja sulla on jo valmis visio valmiista korista niin olisi harmillista vahingossa pistää väärää väriä johonkin alueeseen.. :embarrassed:
Ja vaikka tässä korissa onkin valkoinen suojakalvo korin ulkopuolella, niin hyvin näkyy silti korin läpi piirtämäni viivat..
On "helppoa"..justjoo seurata viivaa askarteluveitsellä sisäpuolella sitten
kuin leikkaa kuviota irti maalatakseen sen...

Buttenmeister

Taas pikkasen edistystä projektissa.. Eli varsinainen maalaustyö.
Eka kuva maalausvälineistä. Kynäruisku alapuolisella säiliöllä, ja 5 dl sivusäiliöllä varustettu maaliruisku. "kaasuna" Hiilidioksidi ( CO2 ).
Kynäruiskua käytän tässä korissa ainoastaan sivuikkunoiden karmien maalaukseen.
Isot pinnat maalaan isommalla ruiskulla. Näin säästän aikaa, ja saan tasaisemman pinnan  leveämmän maalisuihkun ansiota. Korihan on kuitenkin 1:5   :grin:
CO2 painesäiliöstä takaa puhtaan, ja tasaisen paineen ruiskuun..
Alemmassa kuvassa olen jo askarteluveitsellä poistanut maskin siltä alueelta mihin maalaan mustalla. Eli sivuikkunoitten karmit, ja tuulilasin etupuolen.

Buttenmeister

Sitten vaan mustaa maalia pintaan. Maalina Faskolor: black. Kuvassa kori on kuivumassa, ja pikkasen näkyy meikän viritys. Laitoin koriin päin puhaltamaan sopivalta etäisyydeltä kuumailmapuhaltimen. Puhaltimen kanssa kannattaa olla varovainen, koska kori ei saa lämmetä liikaa. Ihan heikko lämmin ilmavirta kun kiertää korissa koko ajan niin nopeutuu kuivuminen huomattavasti.
Alemmassa kuvassa on maski otettu pois hopeaa varten.