Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

MCD ONROAD PROJEKTI

Aloittaja Buttenmeister, 03.08.09 - klo: 22.20

Buttenmeister

Vastaanottimen akkua ja akkutelineen tekoa tässä puuhastellaan.
Akkukennoina VTEC AA kokoisia akkuja. Telineen jyrsin alumiinista. Akkupaketin kiinnittämiseen käytän FG Evo 08 hiilikuituista "akkutelinettä", ja kiinnitystappeina FG Pajeron kylki koritappeja.

Buttenmeister

Valmis akkupaketti näyttää tältä... Sitten NX kaasujärjestelmän kimppuun.
Asennan ilokaasujärjestelmän ohjausservon omaan pieneen kytkentälaatikkoon joka tulee vastaanottimen laatikon sisälle..

Buttenmeister

Unohdin näemmä ( tohkeissani kuin olin ) ottaa valokuvia siitä NX servon sovituksesta vastarilaatikkoon. No pikku hyppäys eteenpäin sitten.. :roll: Eli tässä jo tehdään juotoshommat vastarin laatikossa. Akun asensin kiinteäksi. Sen takia, että kun tuon kannen kerran saa kiinni, niin ei halua ihan heti avata sitä taas vain latakseen akkua...  :grin:. Ja latauspistokehan löytyy vastarilaatikon kannesta... Vaikka johdotus näyttää sekaiselta, niin uhrasin sen suunnitteluun melkein yhtä paljon aikaa kuin itse toteutukseen. Syy siihen oli se, että mikään johto ei saa hankautua NX servoon ja mikrokytkimeen estäen näin niitten toimintaa. Kuitenkin piti saada kaikki kytkimet, latauspistoke, vastari johtoineen asennettua laatikon sisälle.

Buttenmeister

Pari kuvaa siitä kun sain kannen lopulta kiinni, ja testasin sähköjä. Ihme homma...kaikki toimi  :shocked:. Jopa kaasujen magnettikytkin...

Buttenmeister

NX kaasujen putken asennus seuraavaksi.. "löysin" sopivan reitin ilman, että tarvitsi käyttää mitään kiinnikkeitä!! Putki on niin jäykkää, että varmasti pysyy paikallaan...
Ilmanputsariin asensin läpivientikumin, jotta saisin ilmatiiviin liitoksen kaasuille.
Nyt aluksi jätin kaasuputken vain noin 15mm putsarin sisäpinnasta. Pitää kokeilla eri pituuksia sitten kun säätää autoa..

Sammy__80__

Iltoo


Tommosta itekin aattelin.   Mutta miten ton putken  sijainti kannattaako laittaa ihan kaasarin kurkulle vai jättää suodattimeen? liekkö paljon eroa?. Mitä olen lukenut ja nähnyt niin joissakin 1/1 autoissa on ollut " ilokaasut " suoraan imusarjaan.

Buttenmeister

Se pitää testata, että miten pitkälle se kaasun putki pitää viedä..
Etupuskurin vuoro.. Laitoin korin kiinni, ja mittasin alta kuinka paljon pitää puskurimateriaalia leikata jotta se mahtuu korin alle. käytin hyväkseni puskurifoamia varten olevia tappeja autossa ja otin mitat aina tällaisen kohdalta ( punainen nuoli ). Foamissa käytin vastaavissa paikoissa olevia reikiä, ja merkkasin foamiin leikkauskohdat. Mattoveitsellä tein karkean leikkauksen, ja karkealla hiekkapaperilla "siloitin" puskuria leikkauksen jälkeen. Lopuksi kuumensin kuumailmapuhaltimella puskuria sen verran, että foami alkaa kunnolla kuumentua / sulaa. Tällä tavalla saa foamin pintaa sellaisen sileän, ja pienellä kiillolla varustetun näköinen..

Buttenmeister

Vielä uupuu tukikaaren taka osien lyhentäminen, ja yhden rengasparin liimaaminen vanteille, jota saan molemmille puolille mustilla vanteilla olevan rengassarjan.
Putket katkaisin ihan putkileikkurilla. dremelillä porasin alumiiniputkiin uudet reiät putkien kiinnitystä varten. Renkaisiin laitoin ensin foamin renkaan sisälle, jonka jälkeen lämmitin tätä pakettia kuumailmapuhaltimella. Sitten pujotin rengaspaketin vanteelle, ja ujutin liimaa vanteen uraan mihin sittemmin työnsin renkaan reunan. Laitoin renkaat puristuksiin nippusiteillä, ja annoin liiman kuivua rauhassa...

Buttenmeister

Niin tässä sitten kävi, että tässä vaiheessa julistan projektin rakennusvaiheen valmiiksi!! :grin: Käydään välillä Model Expo 2010 tapahtumassa näyttämässä projektia, jonka jälkeen alkaa sisäänajo ja säätöjen hakeminen! Kun auto on säädetty se laitetaan dynopenkkiin ja katotaan paljonko sitä tehoa löytyy!!! Sitten siirrytäänkin pihoille sudittelemaan  :roll:
Eli tästä eteenpäin tulee myös videoita katsottaviksi. Tarkoitus on ottaa videolle joka startin mikä autolla tehdään, kunnes se on ainakin kerran ajettu kunnolla radalla...
Suuri kiitos kaikille palautteistanne. On ollut hienoa nähdä, että tämä projekti on ollut mielenkiintoinen myös muittenkin mielestä. Lopuksi:..... JATKUU messujen jälkeen. :grin:

CluBBaH

Ohhoh, yleensä 1/5 autojen kohdalla tyydyn sanomaan "smoo" ja siirryn seuraavaan aiheeseen.

Mutta nyt kyllä pysähty ihan lukemaan ja katselemaan työn jälkeä. Melkosen hienoa työtä, ensimmäinen smoo jonka videota odotan innolla :)
XRAY 808 2009 Spec |

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Buttenmeister - 23.04.10 - klo: 00.20
Niin tässä sitten kävi, että tässä vaiheessa julistan projektin rakennusvaiheen valmiiksi!!


Onnea hienon projektin "valmiiksi" saattamisesta! Nuo lainausmerkit siksi, että eiväthän nämä koskaan ole lopullisen valmiita :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

JariV

Ylempänähän sanottiin vaan että rakennusvaihe on valmis... :grin:
Just joo.

jaan

Lainaus käyttäjältä: Buttenmeister - 23.04.10 - klo: 00.20
Niin tässä sitten kävi, että tässä vaiheessa julistan projektin rakennusvaiheen valmiiksi!!


Onneksi olkoon! Harmi kun ei pääsekään livenä potkimaan renkaita messuille. Ota joskus crossikisoihin tuo mukaan ihmeteltäväksi :tongue:



Kimpo86

Hieno projekti todella, ja mitä kädenjälkea. Kiitos ja kumarrus tästä, on ollut ilo seurata projektin viaheita..! Päässee sitten messuilla tiiraamaan oiken viimoisenpäälle  :grin:
Ajovideoita odotellessa
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

sjos

Täytynee vielä liittyä kehujiin kyseisen (+ muidenkin autojen osalta) auton osalta.

Tuli käytyä messuilla ihmettelemässä, ja hienoja ovat kyllä tämän (buttenmeister) rakentelian autot.

Kyllä jotkun osaa jaksaa yms, ekä siinä et yksi auto, mutku näytti olevan pöydän täydeltä tuota kalustoa, ja hienoja kaikki.

ps. Jäi sitten ajatuksissä naamatusten esilemättä itseni ko herralle.
Oli se keskimääräistä isompi "äijä" liekkihihatakissa.. :evil:
son loppu ny.

maironi

harmittaa ku en ite pääse messuille...  :cry:
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Peku

Mielenkiinnolla olen seurannut "keskenjäänyttä" projektiasi ja innolla odotan jatkoa.

speedy_g

Oli kyllä pirun makeen näköinen peli, kun näki livenä messuilla.
Bajassasikin oli melko päheet pyörät alla :)

Pete_69

Itsekkin sivusta seurannut projektia, ja täytyy kyllä myöntää, että on aivan uskomattoman hienoa kädenjälkeä. Nyt vaan odotellaan enää niitä penkitys/ajo/hassukaasu videoita  :tongue:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

maironi

täs ku selailin rojektin läpi niin tuli mieleen että servot on aika v:mäisiä vaihtaa...   seuraavaks voisit vaihtaa noi mustat vanteet kromisiks ja laittaa pientä tuning kittiä
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

maqqaRa

Lainaus käyttäjältä: maironi - 25.04.10 - klo: 15.31
täs ku selailin rojektin läpi niin tuli mieleen että servot on aika v:mäisiä vaihtaa...   seuraavaks voisit vaihtaa noi mustat vanteet kromisiks ja laittaa pientä tuning kittiä


Tuskimpa niitä servoja sieltä ensimmäiseksi tarvitsee vaihtaa. Ja jos tuossa autossa ei jo ole tuning kittiä normaaliin hyvään makuun niin ei sitten missään :wink:
MAN TG 410 A 6x6, Savage Flux (X)XL ja lentäviä

maironi

niin, mut sit kun servot hajoo niiin ne on v:mäisiä vaihtaa
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

sjos

#232
Lainaus käyttäjältä: maironi - 25.04.10 - klo: 16.11
niin, mut sit kun servot hajoo niiin ne on v:mäisiä vaihtaa

No, eihän ole sinun päänsärkysi.. :shocked:

Ja mikä niistä NYT niin vmäisiä tekee vaitaa ?

Se että, johdot on putkitettu ja pätkitty oikeeseen mittaan ja putket vielä irrotettavia..

Ei ymmärrä..
Minusta ei näytä yhtään sen vaikeimmilta mitä on.

Edit:
Niin mitä noihin meikäläisen servokualemiin tullee, nin ei ole autosta johtuvaa ollut ne.
son loppu ny.

-Tuoppi-

Hieno auto! Kiinnostavaa katsella rakennusvaiheita!
Tamiya (T2M) Eagle truck 5000 series, Traxxas Slash 4x4 Ultimate, RC4WD Trail Finder 2

Pete_69

joo ei tosiaan ole tuo servojen vaihto tältä kaverilta (buttenmeister) varmaan mikään ongelma. Ja mitä noihin muihin ehdotuksiin tulee, niin ei missään nimessä mitään kromi palloja tähän. Ihan perus mustat, tai sitten oikeen puhtaan valkoiset race henkiset vanteet vois toimia  :kiss:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

CluBBaH

Lainaus käyttäjältä: maironi - 25.04.10 - klo: 16.11
niin, mut sit kun servot hajoo niiin ne on v:mäisiä vaihtaa

Ehkä kannattais vaan olla sanomatta jos ei ole mitään oikeata sanottavaa :D

Tosiaan videoita ootellessa *winkwink*
XRAY 808 2009 Spec |

Buttenmeister

Kiitos kaikille, jotka kävivät katsomassa projektia osastolla! moni nimimerkki sai kasvot tämän viikonlopun aikana!! Ja kiitos muille myös positiivisista palautteista!! Alla vielä pari kuvaa omasta osastosta.. JATKUU.....

Veskuvaan

noista kaaasuista...

olin joskus lukevinani jostain että kaasari vehkeissä dry systeemin suutin kannattaisi sijoittaa kurkun eteen / kurkkuun niin että kaasua käytettäessä kaasut imisi venturrimaisesti lisäilmaa kaasarin läpi ja näin myös sopan määrä seoksessa kasvasi ( siis jos suuttimista löytyy vielä resursseja ) vaikka kuivissa systeemeissä laihanpuolelle mennään melkein aina

jos toi olis mun auto niin itse varmaan kytkisin kaasun käytön niin että ne olisi mukana vain täyskaasulla ja ei aina välttämättä silloinkaan, osakaasulla käytettynä voi olla että säätämisestä tulee salatiedettä

Oli Livenä kyllä HIENO
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

maironi

mites tonne mcd osastolle oli lunch boxi eksyny?  iski vaan silmään
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Buttenmeister

Osastohan ei ole MCD osasto, vaan TRC-team osasto.
Tiimiin kuuluu neljä jäsentä Kirkkonummelta, ja osastolla oli kaikkien jäsenten kalustoa.
Oma kalusto koostui viidestä 1:5 autosta, ja kavereilla oli sitten 1:10 kalustoa näytillä.
Sivusto vielä kesken, mutta osoite:  www.trc-team.fi  :wink: