Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Schumacher Cat SX / SX2 / SX3 / K1

Aloittaja leppis, 23.08.09 - klo: 23.40

Niittari

Lainaus käyttäjältä: T.S - 17.01.11 - klo: 16.54
Kestävätkö tukivarret paremmin jos niitä keittää..?

Oletko tarkistanut hajonneiden tukivarsien katkeamis kohdan, että onko siinä kohtaa kupla? Mulla meni useampi tukivarsi ilmakuplan takia rikki, mutta sitten sattui kohdalle hyvä yksilö joka onkin sitten kestäny kovempaakin käyttöä.

Eli omalla kohdalla tukivarsien heikko kestävyy on ollut kiinni "vain" shumacherin huonolaatuisista tukivarsista.

T.S

Kuplahan niissä kaikissahan näkyí...
EuroRC - JQRacing - Touko-Design

Casull

Lainaus käyttäjältä: T.S - 17.01.11 - klo: 16.54
Kestävätkö tukivarret paremmin jos niitä keittää..?

Ei vaikutusta.
Samalla tavalla napsahtavat.

Ne SX2:n vahvistetut mediumflex-tukivarret on jo oikeasti riittävän lujia kun kerran edes minä en saanut Oulun WJ-kisoissa rikki kuin yhden.
Se oli kyllä sellainen kolaus että siinä olis hajonnu mikä tahansa...
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Niittari

Kestävyys on ollut ok kunhan vaan on sattunut virheettömät tukivarret kohdalle. RCM:lle kerroin tästä laatuviasta ja he ottivat jopa rikkinäisen tukivarren, jonka heillä oli tarkoitus lähettää tehtaalle. Sen jälkeen en ole kuullut mitään tästä.

Tympeetähän se oli maksaa 15€ 3:sta hajonneesta tukivarresta samanpäivän aikana, joissa kaikissa oli siis kupla katkeamis kohdassa. Mitäköhän kuluttajavirasto tjsp tästä tuumaas  :azn:  . Koska kyseessä on valmistusvikainen tukivarsi, vähän sama kuin 1:1 autoon myytääs valmiiksi puhkiruostunutta tukivartta  :azn:

jval

Tukivarren kuplat johtuu siitä että:

1. muovimateriaali on huonosti kuivattu ennen ruiskupuristamista
2. muotissa olevat kaasunpoistokanavat on tukossa tai
3. kohdassa kaksi mainittuja kanavia ei ole ollenkaan

Olen lähettänyt Matille kuvan katkenneen tukivarren kaasukuplista mutta en tiedä onko tehtaalle mennyt asiasta viestiä.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory

m.e.

Kyselin tosiaan tehtaalta tuota asiaa ja tämä oli vastaus:

"I have discussed these issues with our engineering manager this morning about U3597 Cat Wishbones. I am told that we did have a moulding issue with the CAT wishbone at one point but this is now resolved."

Eli jos sinulla on katkennut tukivarsi siitä johtuen, että siinä on valuvaiheessa jäänyt selkeä ilmakupla tms. epäpuhtaus, niin lähetäpä kyseinen tukivarsi meille, niin korvaamme sen uudella tukivarrella.

Tukivarret yhteystietojen kanssa siis osoitteeseen:
RCM.fi
Kauppakatu 32
40100 Jyväskylä

Matti / www.RCM.fi

kisaaja

Alkaa kisareissusta toipumaan niin laitetaas rapsaa. Kissa toimi mun mieleen, kädetykset pois niin tulos on parempi :) Olen testannut autoa Simon Mossin eri setupeilla mutta mikään ei ole ollut hyvä(matolla ja liukkaammilla pinnoilla)... todella vaikea ajaa, kääntyy aivan liian hätäisesti meikäläisen reflexeille. Nopean läpin noilla pystyy tavallinen tallaaja vetäsee mut puhdas 5min on utopiaa. Siispä aloin duunaa itse setuppia ja nyt alkaa löytyy. Nopea kierros parani 0.3sek ja 5min helppo ajaa. Suurin muutos autoon oli overdrive diffi. Turun liukkaat kohdat sai vetää reilulla kaasulla ja auto vaan taittuu kun antaa lisää tehoja, todella makee vetää :wink: Saa todella piiskata agressiivisesti ja auto menee sinne minne käskee. Limittiä vasten helppo ajaa.
ps. Cat2 tukivarret kestää...
-Goldi

Niittari

Lainaus käyttäjältä: kisaaja - 25.01.11 - klo: 19.48
ps. Cat2 tukivarret kestää...

Kyllä kestää jossei satu valmistusvikaista kohdalle.

Hyvä, että schumacher on myöntäny ongelman ja tehnyt asialle jotain. Ja hyvä myös, että RCM hoitaa asian täällä suomessa.

kisaaja

Kainuu rossit taas ajettu, tällä kertaa matolla ja auto toimi aivan älyttömän hyvin. Pieniä viilauksia tuli säätöihin. Radalla oli pieni röykky osuus ja siihen helpotti kun lisäsi 1mm prikat etu diffipukin ja tukivarren väliin (front track washers), tuo teki autosta rauhallisemman muutenkin joka paikassa. Sen lisäksi nostin takalinkkiä sisäpäästä 1mm, tukevoitti perää mutkaan sisään ajettaessa. Siinäpä ne olikin, alkaa perus setuppi olla kohillaan :)
Pieni huomio säädöissä... kun käyttää overdrive diffiä on lähes pakko olla myös F.A.B layshafti edessä. Liukkailla radoilla toimii ilmankin, mutta kovemmalla pidolla auto ei käänny tiukkiin käännöksiin, koska etupää jarruttaa liikaa suhteessa taakse. FAB systeemillä etujarrun pystyy säätämään juuri ideaaliksi joka radalle, sen voi myös kytkeä lukkoon liukkaita ratoja varten, suosittelen!
Ainiin... tuosta Turun sheetistä vielä... oon merkannu antisquat prikat väärinpäin, eli eteen 0 ja taakse 1 =)
-Goldi

kisaaja

Uutta Schumacherilta tulossa! CAT SX3!!! Makeen näkönen peli... toivottavasti kohta pääsee testaa =)
http://www.oople.com/forums/showthread.php?t=62372
-Goldi

Soo

#160
Aivan loistavalta kyllä näyttää! Vaikuttas siltä että nyt on kuluttajia kuunneltu kissan kanssa.

Vielä lainaukset Cockerilliltä. Eli nyt nuo kaikki pienet laakerit korvattu isommilla, jolloin ei tartte kokoajan olla vaihtamassa!
LainaaThe centre housing now runs on 5mm bearings instead of 4mm, which IMO is a big upgrade Which means new slipper shafts & plates too I think. There's also new rear lower housings to match.




kisaaja

Huhut kertoo Cat3:n olevan saatavilla huhtikuussa  :kiss: :kiss: Just sopivasti ennen tulevaa rossi kesää =)

JKL kertsimestari kisoissa muutin etujousen takaisin 3.5 paunaseen, eli vakio jouseen ja antisquat prikat pois. Muuten samat säädöt kuin ylempänä. Jotakin häikkää autossa kuitenkin oli koska kiihdytettäessä veteli oikealle, pirun vaikeaks teki ajamisen. En ole vielä tiedostanut vikaa mut tutkitaan viikonloppuna. Toinen juttu mitä pitää selvitellä on yli pitkät alastulot. Auto on aivan liian ronkeli alastuloissa, vähänkin pitkäksi ja armoton lisä pomppu ländäyksen perään. Iskareiden reboundia olen säätänyt mutta ei olla vielä halutussa tuloksessa... onko muut keksinyt tuohon ratkaisuja? Tutteihin reijät tjs...? Joo ja vois ajaa aina alastuloon mut en osaa :D
-Goldi

Saaje

Takadiffi ylös, vetopidot kärsii mutta sullahan on se overdrive edessä.
-Jesse-

kisaaja

Kiitti vinkistä... täytyy testata seuraavissa reeneissä (sunnuntaina).
-Goldi

Saaje

Varmaan kysymättäkin ilmottelet miten toimi? Oli Matin kanssa puhetta tosta diffin asennosta ja kiinnostais miten se oikeessa elämässä toimii. Toki voisin itsekkin kokeilla mutta mieluummin luotan koneemman arvioon.
-Jesse-

Soo

Ainakin ohjekirjan mukaan just noin pitäs toimia!

kisaaja

Meidän baanalla ei varsinaisesti ole kunnon pomppuländiä ja siksi tuo on ollut aika shokki joillain radoilla. Testaaminen siis hieman hankalaa, mutta parempi oli ajaa takadiffi ylä asennossa! Ainakin pidon raja tuli selkeemmäksi kun perä kallistelee vähän enemmän. Rauhoitti autoa taas kummasti mutta en usko että ongelma poistui täysin. Kannattaa testaa! Jos vetopidot meinaa loppua niin lisää antisquattia. Mites toi iskarin tuttien reijitys? Onko täysin utopiaa ja pitääkö vaan testaa? Kiitos Jesselle vinkistä... taas mentiin eteenpäin :)
-Goldi

APK

Ei muuta kun lisää päkkiä, männät vaihtoon niin johan alkaa muuttua toiminta ländeissä :P
Nim. on testattu
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

kisaaja

Päkkiä päkkiä... laitetaan taakse 5 reikänen mäntä ja annetaan sille mahdollisuus :)
-Goldi

T.S

Mikä voisi olla vikana?

On nyt mennyt 3-5 spurria.
-Vaihoih uuden moottorin (moottorin laakerivikaa ei ole).
-Vaihdoin uuden spurriakselin (vanha oli pikkuisen vääntynyt).
-Ja vaihdoin uudet laakerit siihen akseliin.
Ajattelin että vika voisi olla siinä kahdessa metallilevyistä johon ne spurrin akselin laakerit tulee kiini.(levyt olisivat kuluneet että laakeri pääse hölskymään?)
Tai että moottori on vähän heikosti paikalla, kun saan uuden spurrin, niin laitan ruuvilukitetta moottorin ruuveihin..?
Että tälläistä.
EuroRC - JQRacing - Touko-Design

kisaaja

Hmmm... sulla on aika pitkälti kaikki käyty läpi, niin luulen että moottorin kiinnitys on löystynyt. Kuulostaa aika hurjalta että laakereiden "pesät" olisivat löystyneet, mutta voi olla mahdollista kun vanha akseli oli vääntynyt. Jos olet käyttänyt shumin spurreja niin ne on todella herkkiä spurri/pinjoni välyksestä = säädettävä niin kireälle kuin mahdollista, muuten menee herkästi sileäksi. Ei tuohon muita selityksiä oikein keksi kuin nuo mainitsemasi...
-Goldi

bluebeetle

Spurriakseli sorviin ja asson spurrit tilalle, end of problem!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

kisaaja

Veikkaanpa että T.S on koittanut jopa RW:n spurreja? Sillä pääsee helpommalla kuin asso modi, eikä tarvitse olla ihan niiiiin tarkkana välyksien kanssa. Mulla on käytössä reamer_asso_modi... hyvin tämäkin pelaa, kun tuhoutu RW moottorin laakerin yhteydessä =)
-Goldi

T.S

Juu olen käyttäny niitä RW ja shcumin spurrei...
EuroRC - JQRacing - Touko-Design

kisaaja

Eka voitto meikäläisen shumilla :) Auto pelas hienosti koko WJ viikonlopun ja mikä parasta säädöt oli laakista kohdallaan. Meinasin reeneissä testata overdrive diffiä keulille, koska sillä olen ajanut melkein koko talven, jätin kuitenkin testaamatta koska auto oli jo täydellinen. Sheetti liitteenä.
Aikasemmin kirjottelin auton puoltamisesta ja ongelma löytyi etu-ylälinkin sisemmistä prikoista... jotenkin toiselle puolelle oli jäänyt 2mm enemmän prikkoja -> samat prikat molemmin puolin ja homma toimi :afro:
Iskari ongelma selvisi vaihtamalla taakse 5 reikäiset männät. Kiitti vinkistä APK! Jotain jännää on vielä mielessä iskareihin liittyen mut siitä lisää jos testit onnistuu. Diffin laskin takaisin ala asentoon koska tuo tuntui lopulta liian radikaalilta muutokselta... diffi ylhäällä toimii varmasti jos radalla on super isoja hyppyjä.
Samoilla raiteilla jatketaan model expossa :azn:
-Goldi

kisaaja

Model Expo ajettu ja tulos jäi kohtuu kauas tavoitteesta :grin: Täysin samoilla säädöillä ajelin kuin Jyväskylässä ja vauhtia tuntu autossa piisaavan. Ongelma vaan oli maaliin pääsy. Tälläkertaa ei yhtään lähtöä tultu maaliin ongelmitta, milloin mitäkin lisäpainoja pinjonin ja spurrin välissä taikka akun johtoa irti :afro:
Kisojen välissä ehdin testailemaan iskareita ja tarkemmin reijitettyjä "nännejä". Pari iltaa tuli pumppuja kasattua ja purettua mutta mainittavaa tulosta en saanut aikaiseksi. Ruuvasin takaisin vaikio hilut ja niillä auto oli parhaiten ajettavissa. Edelleen isot alastulot on hankalia, enpäs tiedä onko vika ajotyylissä vai autossa kun takatuuppi toimii loistavasti samoihin ländeihin? Vai tarvitaanko progressivisempaa jousta, koska shumin jouset on todella lineaariset? Isot pojat niillä kuitenkin ajaa kovaa... helppiä kaivataan :wink:
-Goldi

mof

Ooplen uusimmasta kisaraportista näkyy kuvissa Schumacheriin mielenkiintoinen pohjalevyratkaisu. Mitähän sitten mahdetaan tuolla ajaa takaa:

http://www.oople.com/rc/photos/2011national-rhr/index.html

Korina JC Punisher



Pohjalevy alumiinia.



Ja löytyypä Schumacherista videotakin:




kisaaja

Ensimmäiset 4wd savi kisat takana Jyväskylän maastosarja osakilpailussa. Auton setuppi oli kerralla kohdillaan kun ruuvasin Simon Mossin 2010 EM säädöt autoon. Löydät ne täältä: http://www.racing-cars.com/search.asp?category=Tech%20Info&subcatid=319&searchbox7=CAT SX2&templateid=23&sortname1=prodvalue14
Talvella ei käynyt säädöt yksiin tuon herran kanssa mutta savella auto tuntui toimivan mukavasti. Perjantai reeneissä kuitenkin laitoin 40g painoja takaboxin kylkiin ja sain sillä lisää takapitoa. Muuta ei tarvittu ja autollahan täräytettiin viikonlopun nopein läppi. Harmi että sähkö ongelmat pilasi kilpailun sillä potenttiaalia olisi ollut... noo mut Vaasan kekkerit on jo ovella ja sähköt kunnossa :azn:
-Goldi

Janne A

Mikäs oli by the way viikonlopun nopein läppi?

kisaaja

27.51.. jotain tollasta muistaakseni :roll:
-Goldi