Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Schumacher Cat SX / SX2 / SX3 / K1

Aloittaja leppis, 23.08.09 - klo: 23.40

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 15.01.10 - klo: 10.33
Lainaus käyttäjältä: the_man - 15.01.10 - klo: 10.20
Vähän kun availee metalli vs metalli ruuveja ja lisäilee lukitetta niin pysyy paremmin nipussa.
Joo toi on tärkee homma muuten huomaa että auto leviää käsiin jos ton unohtaa tehä.  :grin:
Hyvä biili varsinki jos vaihtaa viel vähän laadukkaampia ja kovempia ruuveja etupään tukivarsien kiinnitykseen.
Hmm, mulla ei oo hajonnu vielä yhtään ja kyytiä on kyllä saanut...

Mutta joo tosiaan perusoheet on tullutkin ja voin myös kompata, että hinta, laatu ja ominaisuudet todella kohtaa tässä autossa.
Old fart

Casull

Liikkuuko tuollainen auto mihinkään 13,5T harjattomalla?

Tuollainen kone olis jouten, että jos vaikka...

Saapas nähdä...  :roll:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

juhou

Lainaus käyttäjältä: Casull - 15.01.10 - klo: 10.50
Liikkuuko tuollainen auto mihinkään 13,5T harjattomalla?

Tuollainen kone olis jouten, että jos vaikka...

Saapas nähdä...  :roll:
kyllä kait se johonki liikkuu, mutta sanottasko että ei kovin kiivaasti kyllä.. taitaa porukka ajella jollain 5.5T-8.5T koneilla näitä..
-3 racing sakura zero s drifter-
www.juhou.1g.fi

anzi

kiitti vinkistä sakke ton etupalan suhteen ,olin just miettinyt et täytyy tilailla maailmalta mut hyvä jos
medacekiltä löytyy,tuohan taitaa mennä noiden vakio tappien kanssa?

sakke_

Lainaus käyttäjältä: anzi - 15.01.10 - klo: 23.23
kiitti vinkistä sakke ton etupalan suhteen ,olin just miettinyt et täytyy tilailla maailmalta mut hyvä jos
medacekiltä löytyy,tuohan taitaa mennä noiden vakio tappien kanssa?
Juu menee.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Casull

Catti on nyt sitten kuitenkin tännekkin tulossa.

Mikähän olis tällaiseen autoon hyvä nopari/moottori yhdistelmä?
Ei millään viitsis kaksia sähköjä ostaa.

Tuolla 13,5T:llä nyt kuitenkin aluksi kokeillaan koska sellainen sattuu pakissa olemaan.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

miksu79

kyllä tuo melkein sen 7.5 vähintään vaatii 6.5 tai 5.5 varmaan yleisin millä noi porot ajelee taitaa jotku rohkeet ajaa jopa 4.5 :lla
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

sakke_

Lainaus käyttäjältä: miksu79 - 17.01.10 - klo: 17.17
kyllä tuo melkein sen 7.5 vähintään vaatii 6.5 tai 5.5 varmaan yleisin millä noi porot ajelee taitaa jotku rohkeet ajaa jopa 4.5 :lla
Rippuen motista ja säätimestä 7,5-5,5 toi 4,5 on tuohon autoon aivan liian tehokas. Ite ajan 6,5 tekinillä ja kulkua on vähän liikaaki. Auto on niin kevyt välitykseltään että saa olla pykälää löysempi kone mitä monessa muussa nelkussa on.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

bluebeetle

8,5 vanha Novakki riittänyt toistaiseksi vallan mainiosti.. Hypyt kevyesti esim. ulappatorilla, että ei se välttämättä kauhean kireetä tartte. Helpompi vaan opetella kun ei hyökkää liikaa.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

anzi

mul on 6,5 nosrami ja potkua mulle ihan liikaa ja veikkaan et hyvääkään kuski ei enempää tarvii,auto on kyllä hieno ku reagoi niin kevyesti

Casull

#100
Entäs mitä mieltä arvon raati on, mikä olisi käypäinen nopariksi?
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Isosuo

Sopivia säätimiä on varmasti useita, mutta turvallinen vaihtoehto on esim. NOVAK GTB.

anzi

orionin/kpropro:n tekeleen kanssa ollu ongelmia mut nosramin matrix toiminu hienosti
catissa ja siirryin nosramiin myös turistissa eikä mitään ongelmia ja kaasutuntuma
molemmissa hieno,varmaan tiedätkin et LRP on sama nosramin kanssa joten noita voi
suositella itse en ainakaan muita enää ostele,nosrami taitaa olla halvempi ja saa
hobbylinnasta

bluebeetle

Tulipa modattua napostelemaan Asson/Losin spurreja, kun ovatten niin kovin edullisia verrattuna Schumin omiin...

Helppo homma, tosin vaatii sorvin joka kaverilta onneksi löytyy...

Valmiita akseleitakin saa ainakin briteistä, mutta mun pitää aina säätää ite :)

Kuvia kunhan saan kameran latauksen hoidettua...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

sakke_

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 18.01.10 - klo: 19.14
Tulipa modattua napostelemaan Asson/Losin spurreja, kun ovatten niin kovin edullisia verrattuna Schumin omiin...
Helppo homma, tosin vaatii sorvin joka kaverilta onneksi löytyy...
Valmiita akseleitakin saa ainakin briteistä, mutta mun pitää aina säätää ite :)
Kuvia kunhan saan kameran latauksen hoidettua...
Jos jaksaa keskittyä ja on tarkka niin sama homma onnistuu reemerillä. Testattu juttu.  :wink:
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Isosuo

#105
Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 18.01.10 - klo: 22.53

Jos jaksaa keskittyä ja on tarkka niin sama homma onnistuu reemerillä. Testattu juttu.  :wink:

Reamer on tarkoitettu esimerkiksi koriin koritolppien reikien tekemiseen, tai yleensä rei'ittämiseen "bodyreamer esim."... kvg

Jos taas dremeliä tarkoitit, niin se on aivan amatööripuuhaa, vähän neuvostoliittomeininkiä... Suuri maa, suuret toleranssit.

Jos ei tahdo arpapeliä leikkiä, niin tekee sorvissa.

Janne A

Ei, kyllä tuo seppä teki sen oikeesti käsityönä reamerilla.
Täytyy vaan ihmetellä, että miten siitä tuli toimiva. :mrgreen:

Isosuo

mimmonen reamer lienee...???!!

Itse seurasin tänään vierestä, kun sorvilla tehtiin...

bluebeetle

#108
Noniin, turha vääntö seis....

Reamerilla kyllä saa spurrin reikää suurennettua jotta menee paikalleen, mutta mielestäni fiksumpi vaihtoehto oli spurriakselin (layshaft) sorvaus.

Modasin samalla spurrin kiinnityksen M3 mutterille, kun oOplelta vinkin sain..

Edit:

Schumin spurrin reikä siis n. 8mm kun Assossa n. 4,8mm (mitälie tuumissa)

Tässä pari räpsyä, spurrilla ja ilman:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

m.e.

Espoon kisassa aika moni taisi kokeille aika "helppoa" setuppimuutosta, siis painojen lisäystä autoon. Auto kun tuntui hieman aluksi röykyissä olevan irti radasta. Itse laitoin moottorin ympäristöön (molemmille puolille hihnaa) runkolevyyn kiinni lyijypainoja yhteensä 60 g verran, painopiste autossa siis muuttui paljon taaemmaksi ja se sitoi mukavasti takapäätä kiinni rataan. Mutkiin tultaessa auto ei pyrkinyt enää niin voimakkaasti kallistumaan etupään kautta, vaan kallistuminen oli tasapainoisempaa. En enää päivän aikana lisäillyt enempää painoja, mutta osa Cattikuskeista taisi ajaa jopa 100 g lisäpainoilla. Kokeilemisen arvoinen tuo painojen lisäys...

RikuRassi

Painoja tosiaan käytetty, ja se tuntui toimivan aikas hyvin. N. 100g levy jota voi kiinnitellä autoon eri kohdille niin on helppo tasapainoa muutella ratojen mukaan. Auttaa varsinkin uusilla renkailla kovalla pidolla ajettaessa.
Centerin portaita kun aluksi osannut muuten ajaa niin otin myös edestä ne iskareiden alapään pallot lyhyiksi niin ei haukkaa keula niin pahasti jos osuu ekana rataan.

Isosuo

Aa ok, siis hän tarkoitti spurrin reiän suurentamista reamerillä...

Ajattelinkin, että miten tuota akselia pienennetään Asson B44 -spurrille sopivaksi reamerilla  :lol:

Casull

No nin, nyt on catti kotiutunut!  :grin:

Nyt kaipaisin apua hieman säätöhommissa, jonkinlainen perus setuppi pitäs löytää mistä olis hyvä lähteä hieromaan eteenpäin.

Autossa on tällä hetkellä vakiot(?) keltaiset jouset, todella laiska 13,5T moottori eikä vakaajia.
Käytössäni minulla on ainoastaan UR:n öljyjä.
Iskareissa on pitkät pallolinkit edessä ja takana.
Edessä on ne alumiiniset 7,5 asteen palat.
Välityksinä vakiospurri (kokoa en muista) ja 22 pinjoni.
Renkaina  muistaakseni mini pinnit.

Eli noilla pitäs näin alkuun pärjätä.

Olen selaillut tässä ketjussa aiemmin mainittuja setuppeja ja kaikissa on joku vakaaja jommassa kummassa päässä ja erilaisia jousia eli en pysty suoraan niitä hyödyntämään.
Eikä kokemus (sitä ei sähköcrosseista ole yhtään) riitä soveltamaan jo mainituista setupeista.


Jyväskylän radalla olis tarkoitus ensitestit jossain välissä päästä ottamaan.

(Kenties jo huomenna...  :azn: )

Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Casull

Itse itselleni tuohon säätökysymykseen yhden illan ajokokemukseen perustuen vastaan:

Ja pskt mistään säädöistä!
Niin kauan kuin auto liikkuu ja siinä on parillinen määrä jokseenkin autossa kiinniolevia renkaita, säädöille on aivan sama...
Ainakin näin hyvällä johonkin kovaan osumisprosentilla.  :grin:

Ei menny rikki ku yksi servovarsi, 2 tukivartta ja 3 vannetta.
Siis Catista, pikkuassoista tuli ohjauksettomia molemmista, Revoa en ehtinyt edes kokeilla...

Sähköcrossareista yleisesti:
Siihen nähden että näissä autoissa on todella matala painopiste ja renkaat leveällä, yllättävän ison osan ajasta ainakin tuo minun auto oli radalla ylösalaisin.


Asiaan.

Auto vaikutti kaikenkaikkiaan tosi kivalta, laiskasta moottorista huolimatta.

Mitkä vanteet tuohon kannattaisi hommata näin opetteluvaiheen ajaksi sitten kun nuo vakiot ei enää liimallakaan pysy kasassa?
Radanvarressa joku kehui Prolinen vanteita erinomaisen sitkeiksi, mutta käykös ne nyt sitten heittämällä Cattiinkin?

Kannattaako näiden tukivarsia keitellä lisäsitkeyden toivossa?
Radanvarressa meinasivat että ei ne juuri siitä kummene, mutta onko catin varsien keittelystä kellään mitään kokemuksia?
Järkyttävän kovaa muovia nuo tuntuvat olevan.

Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

bluebeetle

Vanteista en osaa sanoa, mutta medium flex tukivarret kestävät huomattavasti paremmin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Casull

Varavarsina mulla onkin juuri noita medium-flexejä.
Katkenneet olivat niitä alkuperäisiä kovia.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

RikuRassi

Vanteiksi käy samat kuin Assoihin taakse (B4/B44) ja eteen Asson B44 vanteet kunhan laittaa tapin paikalle sen ainakin SX Carbonin kanssa tulleen hexisovitteen. Jos etuvanteen hexin kolo on liian syvä, niin sinne pohjalle oli muistaakseni M5 prikka just sopiva, ei edes tipu pois itestään.


Kun tuossa Asson vanteista puhuin, niin kaikki noihin autoihin sopivat käy, itsellä mm JConceptsin Ruluxia, Proline, ym.. Losin vanteet myös käy suoraan, eikös vaan? Niillä taitaa Mikaman Marko ajella..

anzi

perskeles toi catti syö osia,meinaa usko väkisin loppua ku tuntuu olevan
turhan hentonen tänään meni 3 takahubia ja pari etutukivartta noita flexejä
ja aikas helposti jos vertaa mitä hittiä muut autot otti ja kesti ,no paljon on tietty
kuskissakin vikaa,olisiko kellään tietoa löytyiskö jostain päin alumiini hubeja taakse tai muutakin hopuppia

sakke_

Lainaus käyttäjältä: anzi - 30.01.10 - klo: 22.39
perskeles toi catti syö osia,meinaa usko väkisin loppua ku tuntuu olevan
turhan hentonen tänään meni 3 takahubia ja pari etutukivartta noita flexejä
ja aikas helposti jos vertaa mitä hittiä muut autot otti ja kesti ,no paljon on tietty
kuskissakin vikaa,olisiko kellään tietoa löytyiskö jostain päin alumiini hubeja taakse tai muutakin hopuppia
Takahubit alkaa kestään paremmin ku laittaa sen iskarin muutos paketin jolloin saa ne taka linkit paremmin. http://www.racing-cars.com/pp/New_Cars_and_Parts/Cat_SX/U3529.html (tuota pakettia löytyy medasecilta)
Mutta eiköhän tolla osamenekilläki oo kuskin syytä kattoa peiliin.  :wink:
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

anzi

joo suurin syy tosiaan on kuskissa ja toisaalta autossa ku se on
niin hieno ajaa et se vähän niinku pakottaa ajaa yli taitojen  :smiley:
ja toinen on meidän rata täällä turussa ku siinä on parin metrin ura ja 2x2 puu
heti reunoissa ni se syö noita etu tukivarsia,mut noita
takahubeja ihmeteltiin ku ne oikeesti meni tosi helpon oloisesti
yhden hypyn alastulossa eikä saanut mitään ylimääräistä hittiä
mut toi muutossarja varmaan vois auttaa asiaan
kiitos vinkistä täytyy muutenkin taas näpytellä tilaus matille ja tilata
samalla toi sarja.täytyy saada auto hyvään kuosiin tiistaiksi
ku meidän oma areena sarja pyörähtää käyntiin ja on ihan eka kisa mulle saas
nähdä miten käy  :grin: