Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Winter Jumps 2010 - 2011

Aloittaja m.e., 26.08.09 - klo: 21.07

Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

_valtsu_

Kyseisillä renkailla kurvailua:



Renkaiden hinnat tosiaan pyörii siinä 7-8 punnassa briteissä.
Mielestäni foamit ei kuulu krossiin. Sisäkrossissa pitäisi tavoitella samanlaista ajotuntumaa kuin ulkonakin. Eli täältä kannatusta kumirenkuloille, kunhan kustannukset eivät nouse liikaa.

Lainaus käyttäjältä: mmrc - 27.08.09 - klo: 20.43
Kisoissa kuskeja oli talvella kait hieman enemmän kuin kesän sarjassa mikä tarkoittanee että kesän sääntö on huonompi kun talven
Tuota talvisarjaa ei voi suoraan verrata kesäsarjaan, koska sm-kisoihin tarvitaan lisenssejä sun muita.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: SS - 27.08.09 - klo: 20.55
3. Tuntuma kumilla vedeltäessä on parempi kuin vaahtomuovilla vedeltäessä.

Mr. hotellivantaa...
---

*Artsi*

Tietääkseni en ole puhunut foameista mitään.

Mutta en todellakaan usko myös että MM-kisoissa ajetaan matolla betonilla ja muilla materiaaleilla mitä ahtaissa sisä radoissa käytetään.

Joten se testaus taitaa ola aika kaukaa haettua!!!!!

Oisko kumipyörä pakko parempi idea????

Ihmettelen vaan miksi valmiiksi toimivaa sarjaa täytyy alkaa muuttelemaan.

Ja ei todellakaan kiinnosta alkaa liimailee renkaita jos niitä ei saa valmiiksi liimattuna järki hintaa?

-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

SS

Aivan sama, osallistun kuitenkin, jollei sitä kielletä säännöissä!!!!!!!!!!!??????????
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

mmrc

Heh mr hotellivantaa.

Joo en ole savella ajanut muuta kun polttiscrossilla mihin siis vertaan foamia ja kumia.
Jos SM-mestaruuden voittaneet sähkökuskit ajaa kumilla aloittelija foami kuskeja vastaan, ja häviää helpohkolla nokian radalla niin mikä on pielessä. Tuntumako vai vaan halu muuttaa tuollainen menestys jatkossa mahdottomaksi.

Kukaan muuhan ei ole tämän keskustelun aikana kehunut foamia kuin minä, siihen olen kyllä perustelut jos kertonut ja kerrataan vielä. Foamilla saadaan tasaisempi M-8 luokkaa paremmin vastaava tuntuma. Ja mitä sorvaamiseen tulee niin mielummin sorvaan kun ostan aina uudet.

Sami saattaa hyvinkin olla että kun sääntöjä vielä hieman rajoitetaan niin kohta kuskien ikäkin pitää olla 28v. ei yli ei alle. :huh:
Multi surfase on hanurista

Ekkuli

Hyvät kumin vinguttajat!
Muutamia aloittelijan näkemyksiä ja kokemuksia 2wd sisäcrossista.
Mielestäni pito ei vähene,jos ajetaan kumirenkailla.
Esim.Nokian sisäradalla röykkysuoralle ajettaessa foameilla hypätään 2 väliin ja
kumipyörillä 3 väliin.Kiihdytys matkaa mutkasta 1.röykkyyn n1,5m.
Auton "ohjaaminen" ilmassa on helpompaa kumipyörillä.
Foam auton näki harvoin kippaavan pidosta.
Kumipyörä auto oli karvakasa akullisen jälkeen.(Kuluuko matot?)
Foamien sorvaaminen typerää,valmiiksi liimatut kumipyörät helpottaa elämää.
Samoilla vetareilla pysty ajaa kokotalven foameilla(ei ollut uudenveroiset keväällä).
Vetoboxin keskimmäinen ratas piti vaihtaa kerran.(B4 NOVAK 8,5)
Kaikille samat renkaat,ei turhaa rengas testausta ja spekulointia.
Yksi rengassarja/kisa on ok.

...ku ny vaa ei sattus mitää....

Heuli

mmrc: Et kai sää tosissasi väitä että 1:10 takavetosähköcrossari mattoradalla matalaprofiilisilla foamirenkailla kivirekialustaksi säädettynä vastaa 1:8 nelivetopolttiscrossaria savibaanalla?

En voi kovin tosissani ottaa viestejäsi kun kerrot totuuksia mm kesäsarjan "huonosta suosiosta/rengassäännöstä" sekä miten kumirenkailla ajettaessa crossi on turistimaisen huono ajettava. Itse kyllä ilmoittauduit kesän Maastosarjaan muttei miestä kisoissa näkynyt, yllättävän paljon tunnut tietävän kuitenkin asioista...

Sallin ton yhden trollin tuolla vapaassa keskustelussa mutta pidetään nollatoleranssi trollien suhteen täällä kilpailijoiden kesken, jooko Mikko? :police:

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Haze - 27.08.09 - klo: 16.09
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 27.08.09 - klo: 15.23
Jankutinkin vain siitä sitä vastaan että ei tuo rengas nyt kyllä mikään halpa ole niinkuin ehdittiin sanomaan...
Vanteiden verran kalliimpi se on kuin esim 3racing... + liimaus jne.

Viimetalvena 3racing oli erittäin suosittu rengas... kesti ikuisuuden ja piti aivan törkeenä.

Vertaat renkaaseen, joka ei ole luonteeltaan krossi rengas, joten eipä tuosta varmaan tarvii enempää sanoa.

Niin ja mitäs jos odotetaan se virallinen hinta ensin ja testataan kulumista ennen kuin valitetaan.

Kuten jo yritin pariin kertaan sanoa niin en valita...
En varsinkaan ennen testaamista.
Pitääkö se rautakangesta tulla vääntämään että jos kyseinen rengas on kestävä ja siis kestää kisapäivän nätisti + että sillä ajelee ehkä jopa treenejäkin niin puollan kyseistä sääntöä 100%...
Ei tarvii olla noin negatiivinen ja nähdä kaikkea keskustelua vain valittamisena.
Itse en ainakaan valittanut.
Nimenomaan krossituntumaa itse viimetalvena kaipasin, eikä tappopidolla hyppyturistin ajaminen ollut kisamielessä sitä kaikkein kivointa.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: J.Hovi - 27.08.09 - klo: 18.29
(..Ja todellakin; näihin renkaisiin ei tule inserttiä mukana, vaan jokainen saa itse miettiä millä sisäfoumilla haluaapi ajella.)

Kuten jo pariin kertaan sanoin niin...
Ei noita renkaita kyllä voi oikeasti halvaksi sanoa...
Kumit + inserti + vanteet + liimaushommat...
Eli missä se halpuus on???

Tosin joo... ei se meikäläisen osallistuminen tuosta summasta kiinni ole, mut ei ny todellakaan tartte horista että rengassetti olisi halpa, kun halvempia todellakin löytyy hyllyistä.

mmrc

Heuli no paljonkos niitä osallistujia oli kesällä verrattuna talveen ei suurtakaan eroa tulosten peruseella suuntaan eikä toiseen, vaikka en kesällä ajanutkaan. Enkä siis vieläkään ole puhunut kun 2wd autosta talvella sisällä ja m-8 autosta kesällä ulkona. (en silti jättänyt kesällä paristo autolla ajamista sen takia että kesällä oli yksityyppirengas, joku saattoi silti senkin tehdä.) 

Ja autohan säädetään kuskin mukaan just niin kun kuski haluaa en minä tehnyt kivirekee vaan jouset oli just samat kun vakio set upissakin maavara radan mukaan. Aivan kun kesällä m-8 autossakin. Turistiin vertaus siis sisällä kumilla ajettaessa molemmilla, jos sitten ymmärrät heuli mitä tarkoitan.

Ekkuli ihme juttu että et ajanut kumeilla jos niistä tykkäsit, ja jos helppoa elämää etsii on väärän lajin parissa.

Vapaa rengastus sallii sentään omat mieltymykset yksityypi rengas ei. Ja turha sitä kai on spekudoida kenenkään jos on ajanut väärillä renkailla eikä sen takia ole tulosta tullut.
Multi surfase on hanurista

Heuli

mmrc: Joo piti tarkistaa niin tänä vuonna oli takavedossa 13 kuskia enemmän WinterJumpsissa, mutta nelivedossa puolestaan 6 enemmän kesän Maastosarjassa. Ei vaan mitenkään voi verrata suoraan lisenssitöntä talvisarjaa SM-sarjaan mikä kilpailee kisakuskeista kesällä neljän muun SM-sarjan kanssa. Mielestäni Maastosarja oli todella onnistunut ja nimenomaan uusien kuskien saaminen kisoihin oli hieno juttu mitä talven WinterJumps varmasti edesauttoi.

Mielestäni talvisarjan pitäisi olla ajotuntumaltaan mahdollisimman lähellä kesäsarjan sääntöjä ja siihen nuo kumirenkaat soveltuvat foameja paremmin. Hoke sanoi tuossa aiemmin hyvin: "Nimenomaan krossituntumaa itse viimetalvena kaipasin, eikä tappopidolla hyppyturistin ajaminen ollut kisamielessä sitä kaikkein kivointa."

ps. Touringvertaustasi en tajua mutta taidat pitää turistikuskeja aika kovina kun ajavat niin huonosti ja vaikeasti hallittavilla autoilla läppi toisensa perään muutaman kympän sisään  :tongue:

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 27.08.09 - klo: 23.52
ps. Touringvertaustasi en tajua mutta taidat pitää turistikuskeja aika kovina kun ajavat niin huonosti ja vaikeasti hallittavilla autoilla läppi toisensa perään muutaman kympän sisään  :tongue:

No turisti vertaus lähinnä pidon takia...
Krossi = sutimista, luistoa jne jne...
Turisti = kovaa pitoa, pieni maavara jne jne jne...

Eli siis... viimetalvena kun säkäriä sisällä veti, ei siinä ollu karusti verrattuna turistiin muuta eroa, kuin autojen korit ja satunnaiset loikat.

Eikä krossari kyllä kovalla pidolla ollut yhtään sen huonommin tai vaikeammin hallittavissa kuin turistikaan... Kunhan setuppi oli iskussa... tosin hyppääminen ei ollut enää kivaa... Kun taas hyppääminen oli oikeesti kivaa niin sit taas pitomutkissa ajaminen ei ollut enää yhtä kivaa.
Kokoajan siis fiilis semmonen että auto ei ole oikeasti omassa elementissään...  ELI... vähän kuin turisti baanalle laittaisi hyppyreitä... Ihan kivaa, mut ei oikein...

mmrc

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 28.08.09 - klo: 00.06
Lainaus käyttäjältä: Heuli - 27.08.09 - klo: 23.52
ps. Touringvertaustasi en tajua mutta taidat pitää turistikuskeja aika kovina kun ajavat niin huonosti ja vaikeasti hallittavilla autoilla läppi toisensa perään muutaman kympän sisään  :tongue:

No turisti vertaus lähinnä pidon takia...
Krossi = sutimista, luistoa jne jne...
Turisti = kovaa pitoa, pieni maavara jne jne jne...

Eli siis... viimetalvena kun säkäriä sisällä veti, ei siinä ollu karusti verrattuna turistiin muuta eroa, kuin autojen korit ja satunnaiset loikat.

Eikä krossari kyllä kovalla pidolla ollut yhtään sen huonommin tai vaikeammin hallittavissa kuin turistikaan... Kunhan setuppi oli iskussa... tosin hyppääminen ei ollut enää kivaa... Kun taas hyppääminen oli oikeesti kivaa niin sit taas pitomutkissa ajaminen ei ollut enää yhtä kivaa.
Kokoajan siis fiilis semmonen että auto ei ole oikeasti omassa elementissään...  ELI... vähän kuin turisti baanalle laittaisi hyppyreitä... Ihan kivaa, mut ei oikein...

Juu HOKE kuvaili hyvin tuota turistiin vertaamista.

Ja lisätään vielä että FOAM renkailla pitoo on vähemmmän kuin kumeilla mikä tekee luistot mahdollisiksi pidon säilyessä tasaisena toisin kun kumirengas. Kuten kesällä savibaanalla =ajaminen helpompaa ja hauskempaa. Hypyissä auto toimii hyvin jopa paremmin kuin kumirengas ainoastaan ilmassa ohjattavuus kärsii kevyemmillä ja venymättömillä foamrenkailla. Ja kuten ylhäällä olevasta videosta voi todeta ei näytä auto käyttäytyvän ollenkaan kuten ulkona, muistuttaa paljon enemmän turistia, kumirenkaillahan siinä ajetaan. Joko nyt heuli meni idea perille mitä koitan selvittää.
Multi surfase on hanurista

Heuli

mmrc: Kiitos tarkennuksesta muttei mene vielä itselleni läpi. Tuosta edellisen sivun viestistäsi vaan olen täysin eri mieltä ja ajattelinkin oliko tuossa tullut joku typo:
Lainaus käyttäjältä: mmrc - 27.08.09 - klo: 20.43
kumirenkailla ei nokialla viime talvena tehnyt yhtään mitään, huono turistimaisen tuntuman ja epämääräisen pidon takia. Radalla siis toimi hyvin foami missä pito tasaisen huono ja ajotuntuma erittäin crossimainen.

Viimeksi olen takavedolla ajanut foameilla kisaa yli kymmenen vuotta sitten, mutta ainakin silloin foamit tekivät ajamisesta juuri "epäcrossimaista". Nelkussa viime talvena näkyi hyvin renkaiden erot seuraamalla Eskelisen ja Kervolan autoja. Matilla auto meni foamien kanssa kuin kiskoilla ja Harrilla puolestaan oikeilla kumicrossirenkailla auto meni välillä sladissa. Omat kokemukset on juurikin päinvastaiset kuin sinulla. Jotkut nähtävästi tykkää foamien tuntumasta, mielestäni ne kuuluvat vain mattoautoihin.

Vesa

Tarviipa ruuvata mattoautoihinki näköjään kumirattaat ku niissä onki parempi pito! :D :afro:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 28.08.09 - klo: 09.14
Tarviipa ruuvata mattoautoihinki näköjään kumirattaat ku niissä onki parempi pito! :D :afro:

Kysymys tietäjille/tietäjälle  :huh:
Eli onko foamissa aina parempi pito kuin kumisessa nappula renkaissa :huh: Onhan foameja eri kovuuksia niin siltä pohjalta kysylen.
Olin ajaamassa WJ tampeereella ja siellä olis 1/18 autoihin ollut se paras rengas vakio sharkki buggyn nappula renkaat jos olis sitä pitoa halunnut. Samalla renkaalla on parketilla myös ihan tappopito ja sitä ei foami tarjonnut.
Hokekin varmasti muistaa miten KalleK meni ihan leikitellen ohi  :evil:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Haze

#46
Lainaus käyttäjältä: *Artsi* - 27.08.09 - klo: 21.13Ja ei todellakaan kiinnosta alkaa liimailee renkaita jos niitä ei saa valmiiksi liimattuna järki hintaa?

Ne kiinan muovi pyörät ei ole "oikeita" krossi renkaita!

Lainaus käyttäjältä: mmrc - 28.08.09 - klo: 01.15
Ja kuten ylhäällä olevasta videosta voi todeta ei näytä auto käyttäytyvän ollenkaan kuten ulkona,

Tuohan näyttää ihan hyvälle, varsinkin laittia osuuksilla... Matolla pitoo oli suht reilusti, mut voi olla et paras yhdistelmä onkin jo hieman kulunut rengas, jolloin pito ero tasoittuu maton ja muun pinnan välillä. Tulee mielee et ootko oikeasti ajanu ulkona sähkökrossia...  :lol:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: mmrc - 28.08.09 - klo: 01.15

Ja lisätään vielä että FOAM renkailla pitoo on vähemmmän kuin kumeilla mikä tekee luistot mahdollisiksi pidon säilyessä tasaisena toisin kun kumirengas. Kuten kesällä savibaanalla =ajaminen helpompaa ja hauskempaa. Hypyissä auto toimii hyvin jopa paremmin kuin kumirengas ainoastaan ilmassa ohjattavuus kärsii kevyemmillä ja venymättömillä foamrenkailla. Ja kuten ylhäällä olevasta videosta voi todeta ei näytä auto käyttäytyvän ollenkaan kuten ulkona, muistuttaa paljon enemmän turistia, kumirenkaillahan siinä ajetaan. Joko nyt heuli meni idea perille mitä koitan selvittää.

Mistäs ihmeestä sä tuon keksit, kyllä pidotettu foam pitää kuin raivotautinen matolla. Ainakaan ite en ole millään kumirenkaalla saanut samanlaista kiskopitoa. (nim viime talvena molemmalla tuli ajattua sisällä)

Ainoa jossa kumirengas piti paremmin oli paljas lattia ja siihenkin oli syntynyt musta ajolinja.

Nokian ratahan ei ollut ns. oikeaa "rc mattoa" vaan jotain messumattoa, siinä on varmasti iso ero. Eikä tainnu lippulaivan ratakaan olla kokonaan?

jos kisaan halutaan luisuja ja crossimaista ajoo niin kumipyörää alle ja pitoaine kielto.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Janne A

Tää kumi vs foami-keskustelu on tässä topikissa ihan turhaa floodia, kun ykstyyppi renkaasta on jo päätetty. Mitä jos keskityttäis johonkin muuhun välillä.

Mun mielestä on aika hauska kokeilu, ettei oo mitään painorajoja. Saattaa tulla aika kevyitäkin kekottimia viivalle. Toivottavasti saamme JKL:ään jonkun sisäkrossimestan, niin pääsee hakeen setuppeja.

*Artsi*

#49
Haze et vastannut mitään millä lailla tämä edes auttaa MM-kisoja ja saako niitä valmiiksi liimattuna kohtuu hintaa?????

Eikö kannattaisi vasta kysymyksiin niin ihmiset tietäisivät ja kiukuttelisivat vähemmän.

Ilmeisesti kiina pyörä oli liian nopea ja sitä oli kaikkien saatavilla kohtuu hintaa niin se oli huono? En tarkoita millään pahalla tätä ketään kohtaa!

Ja kun autossa on tappo pito millä renkaalla vaan niin se kehittää kuskin refleksejä huimasti koska auto reagoi todella rajusti.

Muistutus vaan että suomen lähes kaikki huippu kuskit/EM ja MM voittajat krossi ja turisti luokasta on lähtösin kisahallin sisä radalta tai vastaavasta jossa ajettin tappo pidolla ja foameilla muilla erittäin pitävillä renkailla pitoaineiden kanssa.




Teidän sarja niin te teette säännöt ja muut noudattaa.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

m.e.

Artsi, Artsi, tässäpä ajatuksia:

Kuten tuohon alkutekstiin kirjoitin, takana tässä on kehittää sarjoja siten, että sekä talvisarja että kesäsarja palvelisivat mahdollisimman hyvin sekä aloittelevia kuskeja (matala kynnys osallistua; ei lisenssipakkoa, ei rengastestailuja, ei painorajaa, kaikki HC-LiPot käy jne.) sekä kisakuskeja matkalla MM-kahinoihin (radat haastavia ja autot "krossimaisia" (siksi ei foameja eikä kiskopitoja)).

Ja kun katsotaan tuonne englannin suuntaan tällä hetkellä, niin EM-tasolla n. 6-8 nopeinta kuskia kymmenestä on sieltä. He ajavat talvisarjaa "krossirenkailla", he ajavat eri pinnoilla (multi surface) sekä sisällä että ulkona, kisoissa käy siellä todella hyvin porukkaa jne. jne. He siis tekevät aika paljon asioita oikein.

Sarjan kehittämisestä (face lift) vielä; on ollut puhetta talvisarjan kohdalla mm. seuraavista asioista (ei vielä lyöty lukkoon, mutta valmisteilla):

*Talvi- ja kesässarjalle infosivusto, jossa kuskit voisivat myös keskustella. Kaikki tieto siis sarjoista ja kisoista yhdessä paketissa.
*Sivustolle myös kenties kuljettajaprofiilit, voittajat eivät olisi enää pelkkiä nimiä, vaan niiden takaa löytyisi ihan oikea ihminen. Tämä suuntaus tuntuu olevan muuallakin, eikä vain pikkuautoilussa.
*Sarjasta ja kisoista raportit sekä kotimaaksi että englanniksi, kuvat kamerakielellä -> juttuja ja kuvia Pienoismalliin, muihin alan julkaisuihin ja ulkomaisille sivustoille (redrc jne.); eli valitaan tiedottaja / -t, jotka hoitavat tätä hommaa kulukorvauksin.
*Talvisarjaa virallistetaan, sarjaan tukijoita, sarjapalkinnot jne.

Eli sarjaa kehitetään virallisempaan suuntaan unohtamatta ensikertalaisia ja samalla tuota profiilia työstetään ja työstetään.

Matti

Edit vielä Artsille, renkaita on myös Preglued -versiona (tappikiinnitys)

*Artsi*

#51
Kuulostaa matti hienolta ja ymmärrän kyllä mitä ajat takaa ja olen monessa asiassa samaa mieltä. Etenkin kaikki mikä lajia kehittää niin on aina hyvä ja hieno asia!

Mutta matala kynnys lähteä eikö se olisi vapaa kumi rengas sääntö esim?

Silloin voi tulla ajaa millä renkaalla vaan ja mitä löytyy entuudestaan. Matala kynnys ja matalat kustannukset kun menee samaan asiaan monta kertaa.

Jos joku haluaa ajaa samoilla renkailla kuin engalnnissa niin ajakoon se olisi vapaa valinta niille jotka haluu ajaa niillä ja treenaa niillä jotain varten. Silloin heidän tarpeensa ja tahtonsa on täyttynyt ja samalla muiden ketkä haluavat ajaa vanhoilla tai muilla renkailla.

Vai onko kyse siitä loppujen lopuksi että niillä ei pääse yhtä lujaa kuin jollain muilla renkailla ja sitten on pakko ajaa jollain muulla jos haluu ajaa voitosta?

Eli voiton nälkä meneekin tulevien kisojen testauksen edelle kumminki.

Ja ymmärrän kyllä teidän pointin todella hyvin pelkään vaan että se syö nimenomaa uusien kuskien tuloa mukaan koska kynnys ja hinta nousee.

Viime talvi meni todella hyvin ja toi mukanaan paljon uusia kasvoja ympäri suomea harrastukseen ja kyseiseen luokkaan niin omasta mielestäni organisaatio ja säännöt olivat hyvät ja toimivat silloin!

Edelleen teidän sarja niin te teette säännöt ja muut noudattaa.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

m.e.

Siinä olet oikeassa, että matalin kynnys lähteä kisoihin olisi se, että rengas on vapaa. Ja näinhän se onkin ollut tähän asti, mutta se taas tuo mukanaan aika paljon ongelmia (kuskeille, jotka oikeesti haluaa tapella voitosta):

*Kun rengas on vapaa, niin nopein rengas on se, missä on tappopito. Auto vain sitten säädetään kivireeksi tms., jotta se saadaan kellossa näyttämään hyvältä. Eli erilaisille matoille / muille pinnoille pitäisi etsiä ja testata aika monta rengasta, jotta löytyisi se oikea rengas. Ja tähän ei haluta mennä (kuten ei ole kesäsarjassakaan menty), koska se nostaisi kustannuksia ja pakottaisi kaikki voittonnälkäiset testaamaan enemmän erilaisia vaihtoehtoja. Ja nopein rengas saattaisi olla hyvinkin sellainen, jota ei välttämättä olisi kaikilla kisoissa vaikka lompakko pullottaisi takataskussa.
*Nyt jos aloittelija haluaa lähteä ajamaan, niin kynnys esim. takatuuppariin on ostaa takarenkaat ja keitellä vanhat sliksit vanteilta pois. Kustannus tästä pyörii kympin tienoilla. Ja säätöjä voi kysellä suoraan saman merkin kuskeilta, kun kaikki ajavat samoilla renkailla.

Tämä rengasaxsia on kyllä aina kinkkinen asia, mutta uskoisin, että tulevalla talvikaudella saadaan hyviä kisailuja aikaiseksi näillä säännöillä. Vielä kun nuo turistikuskitkin saataisiin mukaan; Viljami ja Krisuhan ovat jo lämmenneet krossiajatukselle, muut seuraavat varmastikin perässä...

*Artsi*

Ehdotus!

Oisko siinä ideaa että uudet aloittelevat kuskit saisivat tulla mukaan vapaalla kumi renkaalla.

Siis todelliset aloittelijat!!!

Näin joustamme esim finis open sarjassa koneiden ja pillijen kanssa jotka oikeasti aloittelevat ja tulevat tutustumaan lajiin niin saavat ajaa pikkasen poikkeavalla kalustolla.

Ei sitä olisi vaikea valvoa ees kun käyttää vaan maalais järkeä.

Näin saisitte varmasti kaikki uudet mukaan haluavat kuskit mukaan.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

mmrc

#54
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 28.08.09 - klo: 09.14
Tarviipa ruuvata mattoautoihinki näköjään kumirattaat ku niissä onki parempi pito! :D :afro:
Vesa Huom. älä laita tänne noita hymiöitä heuli ei tykkää.
Kokeile ihmeessä niin saat sen c-12 auton kippaan pidosta. Matot vaan menee hetkessä rikki. Muista laittaa terävällä piikillä olevaa kuvioo, ei sliksejä.

Ja niille muillekin jotka ei ilmeisesti ole kokeillut erilaisia renkaita ja niistä täällä väittelee. Tuo Ekkulin selvitys pidosta on ihan totta eli kumirenkaalla pääsi helposti kolmanteen hyppyriin kun foamilla ei ollut toivoakaan päästä sinne saakka kakkos hyppyyn oli pakko hypätä. Nokia matot on ihan oikeaa ns. RC-Mattoa ei messumattoo mitä lippiksessä.

Ja vielä hazelle että montakos rataa suomessa on savipinnalla sisällä. Jos samaa pitoa kaipaat sisälle mattoradalle kun ulkona kokeile foamia, muista oikea pidotusken määrä, opit sen kyllä kun kokeilet erilaisia pidotuksen määriä ja muistat koko ajan että vaihtamalla takaisin kumirenkaisiin saat vielä kovemman pidon. Ja Haze olen nyt noin 5 kertaa sanonut että en ole ajanut ulkona patteriautolla, siksi puhunkin m-8 auton pidosta ja käyttäytymisestä sillä on tullut ajettu jokunen tankillinen ajettua ja vielä muutamilla eri renkailla, sielläkin paras on ollut erittäin kovalla sisäfoamilla (AKA) oleva rengas.

Tässä välissä tulikin jo taas lisää juttua missä Artsi on mielestäni aivan oikeassa lajin kehityksen suhteen, ja monessa asiassa Mattikin. Ainut mielestäni virhe on tuo rengassääntö kumirengas kun tekee takavedosta huono ajettavan, en näe mitään järkeä määrätä sitä luokkaa sellaisella ajettavaksi.

Se että saarella ajetaan paljon ja em-kisoissa he menestyvät tuskin johtuu siitä että siellä on alettu ajaan yksityyppirenkailla.

Ja vielä lopuksi lisään että nyt tiedän jo kolme kuskia ketkä tod.näköisesti jää kisoista pois sen takia että takatuuppariin määrätään kumirengas ja he kumminkin ajoivat viime vuonna lähes koko sarjan. Rengas päätöksen tehneet on varmasti tyytyväisiä kun saadaan ylimääräiset kuskit pois, ehkä tosin saadaan joku uusikin toivottavasti.
Multi surfase on hanurista

jarkko

Lainaus käyttäjältä: m.e. - 28.08.09 - klo: 16.22
.....Vielä kun nuo turistikuskitkin saataisiin mukaan; Viljami ja Krisuhan ovat jo lämmenneet krossiajatukselle, muut seuraavat varmastikin perässä...

OT kommentti: krossiajatukselle lämmenneitä turistikuskeja löytyy myös niiden isompien ja äänekkäämpien krossarien parista. Meidänkin tiimin ajoaika tänä kesänä on käytetty lähes yksinomaan polttiskrossiin. Emmekä ole ainoita...

Artsi olikin näköjään nopeampi saman ehdotuksen kanssa eli => aloittelijoille vapaa rengassääntö pitämään kynnys matalana. Vaikkapa niin, että kun kuski pääsee ensimmäisen kerran finaaliin, niin hyppää samalla yksityyppirengassäännön piiriin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

m.e.

Näin juuri, erittäin rakentava ehdotus. Hyvältähän tuo kuulostaa tuo "aloittelijat mukaan millä vaan". Mietitäänpä asiaa nyt ajan kanssa, mutta ensivaikutelma on kyllä hyvä.

Mites, kun aloittelija (ensikertalainen) tulee ensimmäistä kertaa kisoihin ja ajaa paalulle solulla (tai muulla kiskopitorenkaalla), niin hyppääkö hän heti säännön piiriin? Pitääpä asiaa pohtia ihan kunnolla, jottei kukaan käytä siinä porsaanreikää.

Ja mites ensimmäisiin kisoihin aloittelijat määritellään? Ne, jotka eivät ole aiemmin ajaneet yhtään ulko- tai sisäkrossikisaa? Ne, joilla ei ole koskaan ollut lisenssiä? Joku muu, mikä?

Matti

*Artsi*

Kuten sanoin maalais järki riittää tuohon.

Esim jos matias kuusinen tulee ajaa niin joutuu ajaa suoraan yksi tyyppi renkailla koska hänellä on paljon kokemusta rc-autoista eri luokissa.

Kyllä jokainen meistä tuntee oikeasti aloittelijan tai uuteen luokkaan uuden kuskin jolla ei ole kokemusta luokasta yhtään ja tarvii opastusta lajin suhteen.

Opastetaanhan me nytkin uusia kuskeja niin eiköhän me osata sittenkin erottaa uudet kuskit ja ne jotka tarvitsee apua.

Eli selkeesti pienin ryhmä tulee ajaa eri renkailla.

Paljon matti on hinta valmiiksi liimatuilla parilla tai sarjalla?


Tää riittää mun osalta.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Heuli

Eikös tuossa voi olla ihan rajana vaan se että jos omistaa kilpailulisenssin niin katsotaan kilpakuskiksi ja yksityyppirengassääntö on voimassa. Jos taas ei ole kilpailulisenssiä niin kumirenkaat on vapaat (3Racing, Proline, JC jne) muttei kuitenkaan foameja?

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 28.08.09 - klo: 17.39
Eikös tuossa voi olla ihan rajana vaan se että jos omistaa kilpailulisenssin niin katsotaan kilpakuskiksi ja yksityyppirengassääntö on voimassa. Jos taas ei ole kilpailulisenssiä niin kumirenkaat on vapaat (3Racing, Proline, JC jne) muttei kuitenkaan foameja?
Just näin ja vielä esim, että A-finaalissa on yksityyppirengaspakko - oli aloittelija tai ei.
Old fart