Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

1/4 rc-rallicross

Aloittaja pkr, 31.08.09 - klo: 20.14

Ukko

Mugen 1/8 MBX6E (Tekin RX8), HPI Savage Flux XL (Xerun 150A), Traxxas Summit (Xerun 150A)

juska

Racers Group Finland Team

Hyrsleri

Lainaus käyttäjältä: pkr - 04.04.12 - klo: 16.31


tässä on se escort mikä oli 09 model-expossa.. autohan oli tuolloin vielä ainoa suomessa.

Toi vaan sopii mun silmään. Sopivasti pari kertaa kaadetun näköinen  :tongue:
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

JariV

#813
Mä en nyt tässä vänkää näistä öljyistä mutta selitän vaan omaa öljyvalintaani jotta voitte päätellä loput itse:

Panolin oon TAATUSTI hyvä öljyvalinta mutta se on offroad-öljy eli tarkoitettu kuumiin oloihin mutta moottoreihin joiden max kierrokset liikkuu alueella 11-13 tuhatta ja pito ei koskaan ole 100%. Mikroautojen ja mini-rr 2-tahtipyörien maksimit on 20 tuhannen huitteissa eli paljon lähempänä näiden meidän moottoreiden rundeja ja pito on aina 100% ja suurimmassa osassa vehkeistä ei ole vaihteita eli moottorin rasitus on maksimaalinen.

Rajuimmissa vaihteettomissa ICA-moottoreissa on 100 kuutiota ja yli 32 heppaa ja kiertävät 21.000 max ja männän välys sylinteriin on 6 sadasosaa. Öljyprosentti on 7% ja karsta lähtee männän päältä ja kannesta rätillä ja jarrukliinerillä.

Itse olen ajanut mikroautoja vuosikaudet ja offroad-öljyjä ei siellä käytä kukaan koska nää kovakierroskoneet leikkaa kiinni niillä. Siellä käytetään tuota mainitsemaani Shelliä tai rr-öljyjä lähes yksinomaan. Se on totta, että toi Shell jättää enemmän karstaa mutta sen voitelevuus kovilla kierroksilla on erittäin tunnettu melkeimpä legendaarinen fakta karttien puolella ainakin eteläisessä Suomessa.

Shellin öljy on rissapohjainen (siitä lähtee se tuttu kilpakakstahdin haju) ja siksi sitä ei voi käyttää talvella. Joten en halua riskeerata että joskus vahingossa käyttäisin sitä talvella ja se maksaisi mulle moottorin. Joten tässä omat syyni öljyvalintaani.

Mikroissa on mm. männänvaihtovälii noin 5 tuntia ja täysremppa 10 käyttötunnin välein koska käytetyt kiekat on niin huimia. Karttipuolella siis pyritään siihen että kalleimmat osat säilyvät käyttökelpoisina pitkään (lohko, kampura,sylinteri, kansi) ja karstanmuodostus ei ole niin määräävä koska ne motit aukaistaan kuitenkin niin usein.

EDIT: Kirjoitusvirheitä pois
Just joo.

mikari

Lainaus käyttäjältä: Maxpaine - 04.04.12 - klo: 19.18
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 04.04.12 - klo: 15.59
Tuning testing...


Hyvin mahtu. Viel takalasi ja avot.

Joo! Sun printteri toimii hyvin! laadukkaita tuotoksia. En tiedä pitäskö olla pikkasen isompia mutta ei paha noinkaan.

Takalasia ei varmaan tule ku tuossa takana on toi kätevä kantokahva (katkaistu siipituki) josta autoa on hyvä nostella ja käsitellä.
Kiitos 20 vuodesta!

Masadist

Voihan P*rhana että on kiinnostava aihe ja mageita rasseja porukka väsännyt!
Itsellä ei ole kuin pari kipaletta 1/10 nitroja, mutta mitä enemmän näistä 1/4 skaalan vehkeistä katselee kuvia ja videoita, sitä enemmän nousee into hommata moinen itsellekin..
Täytyy yrittää pitää jäitä hatussa ja lompakko takataskussa.. Ajelisi vaikka eka kesän näillä 1/10:llä ja alkais vasta sit miettimään päivitystä jos harrastus vielä kiinnostaa siinä vaiheessa :D
HPI Savage 3,5 | Kyosho DRT 0.18 | Kyosho Trueten Fazer 0.15

mikari

Pikkuhiljaa haaveista totta. Meni mullakin 2,5 vuotta ennen kuin homma realisoitui.
Nyt vaan säästöjä kasaan ja siitä eteenpäin. Ja ainahan voit koittaa laittaa kiertoon olemassaolevia välineitä, kyllä se siitä.
Kiitos 20 vuodesta!

Masadist

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 05.04.12 - klo: 15.18
Pikkuhiljaa haaveista totta. Meni mullakin 2,5 vuotta ennen kuin homma realisoitui.
Nyt vaan säästöjä kasaan ja siitä eteenpäin. Ja ainahan voit koittaa laittaa kiertoon olemassaolevia välineitä, kyllä se siitä.
Ei se sinänsä rahasta ole kiinni, varsinkaan alkuhankinnoissa. Enemmän pelottaa miten pahasti se lähtee lapasesta ja mitä eukko sanoo :D
HPI Savage 3,5 | Kyosho DRT 0.18 | Kyosho Trueten Fazer 0.15

mikari

Aivan.. tiedän. Mutta toisaalta nää ei maksa älyttömästi ku rakentaa käytetyistä jne. ja jos ajattelet noita sääntöjä niin takapotku, ei etujarruja, yms. niin ei tähän peliin pysty kauheesti upottamaan ja se onkin juuri se idea. Moottoriin ehkä mutta kai siinä joku raja tulee mikä on järkevissä mitoissa ajamisen ja alustan kannalta. Sehän nyt periaatteessa tiedetään ettei savella/soralla jne ole liiasta tehosta kuin haittaa. Kyllä sanoisin että 1K€ budjetti pitäs riittää jos kunnon radiolaitteet on jo valmiina.
Kiitos 20 vuodesta!

JariV

Lapasesta se lähtee aina ja mitä se eukolle kuuluu jos omilla rahoillasi ostat. Jos eukot sais tänkin asian päättää ni mehän osteltas vaan ihovoiteita, vaatteita ja meikkejä  :grin: "joo rakastan rakastan"  :cool:
Just joo.

yazca

Lainaus käyttäjältä: Masadist - 05.04.12 - klo: 15.01
Voihan P*rhana että on kiinnostava aihe ja mageita rasseja porukka väsännyt!
Itsellä ei ole kuin pari kipaletta 1/10 nitroja, mutta mitä enemmän näistä 1/4 skaalan vehkeistä katselee kuvia ja videoita, sitä enemmän nousee into hommata moinen itsellekin..
Täytyy yrittää pitää jäitä hatussa ja lompakko takataskussa.. Ajelisi vaikka eka kesän näillä 1/10:llä ja alkais vasta sit miettimään päivitystä jos harrastus vielä kiinnostaa siinä vaiheessa :D

Heh ,koukussa  :grin:
Sähköt : Ford Bronco CR-01, Jeep CC-01,  EREVO 1/16.

juhamatti

Lainaus käyttäjältä: JariV - 05.04.12 - klo: 16.14
Lapasesta se lähtee aina ja mitä se eukolle kuuluu jos omilla rahoillasi ostat. Jos eukot sais tänkin asian päättää ni mehän osteltas vaan ihovoiteita, vaatteita ja meikkejä  :grin: "joo rakastan rakastan"  :cool:

that is so true :grin:

Masadist

#822
Lainaus käyttäjältä: yazca - 05.04.12 - klo: 16.52
Heh ,koukussa  :grin:
Hehe, kenenkähän syy.. :D
Joop, eipä se muuten mun harrastuksista koskaan ole valittanut (välillä pudistelee huvittuneena päätään), mut kun meinaa perhana tila loppua kesken näiden sukelluskamojen, moottoripyöräromujen, käärmeen teerraarion -ja nyt RC vehkeiden keskellä, vaikka ihan äskettäin tuplattiin muka asuinpinta-alakin :D
HPI Savage 3,5 | Kyosho DRT 0.18 | Kyosho Trueten Fazer 0.15

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

Masadist

Ajattelin sit käyttää Yaskan taktiikkaa. Ostin just paljon käytetyn 1/8:n.. Totuttaa ensin sillä siihen tilanvientiin..
Jos sen remppais kuntoon, myis ja vaihtais sit isompaan, niin ehkä sen sais sillä harhautettua  :afro:

Sehän olis perhana just sopivasti jos syksyllä hommais, niin bensan hajuunkin olis tottunu sopivasti prätkäkamppeiden takia ;)
HPI Savage 3,5 | Kyosho DRT 0.18 | Kyosho Trueten Fazer 0.15

mikari

Suunnitelma valmis  :grin:
Kiitos 20 vuodesta!

juska

JariV:ltä hyvin perustelta kanta käyttämäänsä öljyyn mutta, oma kommentoinntini perustuu ihan kokemukseen.
Ajetttuja litroja viime kesällä 35-40 litran tienoolla. Moottori avattiin virittäjäpajan ohjeen mukaan 5 litran kohdalla, vaihdettiin mäntä ja rengas. Sen jälkeen ~20 litraa ja avattiin uudestaan. Mitään kulumaa ei ollut eikä ollut männän helmasta öljyurat kuluneet pois. Tämä on ollut aiemmin havaittavissa että juuri nämä pienet urat siitä kuluu pois. Tämä moottori ollut LS5 autossa ja on saanut mailaa.

Ja eihän se öljy tiedä kuinka paljon moottori kiertää... Sen tietää se kuka sen koneen huoltaa ja toteaa ettei ole kulunut.
Racers Group Finland Team

risseri

Lainaus käyttäjältä: Nokianvenehuolto - 04.04.12 - klo: 13.08
Vastaus renkaan potkijoille: :shocked:

http://www.nokianvenehuolto.com/buggy-gravel-tyre-pari-kpl-p-884.html

Aivan mahtavaa kun näitä 1/4 rallicrossi renkaita tuli saataville, ei tartte enään porukan kimpassa tilailla ulkomailta. Ja hintakin ok kohdallaan kun sisältävät nuo sisä insertit.
Näin ne hommat kehittyy... kohta varmasti joku myös pistää markkinoille pohjalevyt yms 1/4 kamikset.

Mutta sama on toistunut myös jenkeissä 1/4 nascarin kanssa, ensin vähän ja sit kun porukka innostu niin käsistä lähtee, nyt on omat 1/4 ovaaliradat ja kaikki. Erittäin Upeeta.

_mese123_

#828
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 05.04.12 - klo: 15.29
Aivan.. tiedän. Mutta toisaalta nää ei maksa älyttömästi ku rakentaa käytetyistä jne. ja jos ajattelet noita sääntöjä niin takapotku, ei etujarruja, yms. niin ei tähän peliin pysty kauheesti upottamaan ja se onkin juuri se idea. Moottoriin ehkä mutta kai siinä joku raja tulee mikä on järkevissä mitoissa ajamisen ja alustan kannalta. Sehän nyt periaatteessa tiedetään ettei savella/soralla jne ole liiasta tehosta kuin haittaa. Kyllä sanoisin että 1K€ budjetti pitäs riittää jos kunnon radiolaitteet on jo valmiina.




mikari

Lainaus käyttäjältä: risseri - 06.04.12 - klo: 00.23
Näin ne hommat kehittyy... kohta varmasti joku myös pistää markkinoille pohjalevyt yms 1/4 kamikset.
Mutta sama on toistunut myös jenkeissä 1/4 nascarin kanssa, ensin vähän ja sit kun porukka innostu niin käsistä lähtee, nyt on omat 1/4 ovaaliradat ja kaikki. Erittäin Upeeta.

Jees! Mainiota kerrassaan. Ja tämä on niin suomalainen juttu!
Kiitos 20 vuodesta!

JariV

Meinasittekos järkätä kisoja Vantaan vauhtipuiston tulevalle vitos-offroad radalle?

Entä onko kiinnostusta ensi talvena jos olis selkeä talvi-offroad kisa jääradan sijaan laskettelukeskuksen tampatussa rinteessä missä hyppyjä ja jyrkkää mäkeä ylös ja alas? Radan muodolla sais varmaan hiton hienon radan aikaseks ja korkeella oleva "ajajakoroke" on myös valmiina.

Voisin ottaa asiakseni selvittää ton asian tuosta vieressä olevasta pikkumestasta koska mut ovat ainakin toivottaneet aina ilman erillistä lupaa tervetulleeksi eli asenne on kohdallaan. Lumessa ajamisessa on se hyvä puoli ettei kalusto rikkoonnu niin helposti kuin kesällä tai jääkaukalossa olevalla jääradalla. Joko sprinttinä tai joukkkolähtönä, miten vaan. Mielipiteitä?
Just joo.

bluebeetle

Laskettelurinne menee vaan sairaan nopeesti mössöksi, olosuhteet muuttuu todella radikaalisti..

Bajalla joskus paikallisessa rinteessä (jossa olin töissä) ajelin illalla tampattua rinnettä aamupakkasessa, silloinkin veti mössöks (irto"lunta") parin rundin jälkeen.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

mikari

Lainaus käyttäjältä: JariV - 06.04.12 - klo: 13.46
Meinasittekos järkätä kisoja Vantaan vauhtipuiston tulevalle vitos-offroad radalle?

Ainakin asianomaisten kanssa on ollut siitä puhetta että ajamaan päästäis, kisoista lienee vielä turha puhua. En esim. tiedä onko ponderilinjaa jne. sillä baanalla ja että edes tuleeko. Varmaan ajan kanssa.
Kiitos 20 vuodesta!

JariV

#833
No mä oon pakkaslumella ajanu itse siinä monet kerrat ja hyvin tuntus kestävän pitkiä rengaspiikkejäkin. Ja rataharjottelulla ennen kilpailua se tilanne tehtäis kaikille samanarvoseks. Yhteislähtöönkin tila riittäs jos kaikki lähtis vierekkäin kuten motocrossissa.

Ja Unlimited-luokkakin olis kiva, sattuneesta syystä  :grin: :grin:

Luokkajako tyyliin 2WD, 4WD ja Unlimited. Pihasuttaajiakin saattas eksyä mukaan (esim. minä)
Just joo.

JariV

#834
Myöskin jos tollasia lumikisoja olisi jääratasarjassa niin se tekisi tilanteen mielenkiintoiseksi koska silloin autossa pitäs olla säädettävyyttä monenlaisille ajoalustoille. Tällöin jotkin automallit pärjäisivät paremmin tasaisella jääradalla ja toiset taas paremmin tällaisella enemmän offroad-tyylisellä radalla. Joten kun kausi olisi päätöksessä niin usealla olisi mahdollisuus loppupisteissä palkintosijoille.

Meillä taitaa useammalla olla enemmän kuin yksi auto ja tällaisella järjestelyllä ne vanhemmatkin pelit voisi kaivaa esiin ja niillä voisi jopa voittaa osakilpailuja. Tuolloin säätäminen ja ajotaito olisi pääosassa.

Ehkä tällainen spekulaatio on turhaa mutta tulipahan vaan funtsittua.
Just joo.

pkr

Lainaus käyttäjältä: JariV - 06.04.12 - klo: 13.46
Meinasittekos järkätä kisoja Vantaan vauhtipuiston tulevalle vitos-offroad radalle?

sehän riippuu vähän siitä milanen rata sinne tulee.. sittenhän sitä voi harkita jos sinne ei tule mitään typeriä yli suuria hyppyreitä.. rallicross autoja kun ei ole tehty hyppimistä varten.  siihen lajiin on ihan omat aavikko crossarit.
1/5 Losi x3. FG mini. 1/4 rallicross volvo pv544. 1/4 rallicross escort MKII. FG sportsline x2. marder

JariV

Joo, täytyy kattella millanen rata sinne sitten tulee.
Just joo.

mikari

Varsin tasaisesta baanasta on ollut puhe. Sellaisesta missä ei ole kuin ehkä hyvin loivia hyppyreitä, jotka voisi siis ajaa myös maatapitkin helposti läpi. Kts. PKSRCA Lavanko topikki.
Kiitos 20 vuodesta!

JariV

Entäs toi talvella ajo?
Just joo.

mikari

Jos multa kysyt niin itse en aja talvella, ainakaan rallikrossilla ja muita bensa-autoja mulla ei ole..
Kiitos 20 vuodesta!