Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Slash 4x4

Aloittaja -rcmh-, 09.10.09 - klo: 13.44

ajv

Löytyhän se sieltä ohjekirjasta, että puolilleen diffiöljyä. No ihan sama paljonko sinne keskidiffiin sitä laitoin kun eipä kerennyt akkua tyhjäksi ajaa, niin se kuuluisa "diffin laakeri" leipo kiinni ja koko diffistä tuli sulaa muovia :azn: Eikä muuten ollut vakio laakeri, vaan se ylikoko + alumiininen moottoripukki. Täytynee ostaa varastoon noita laakereita ja pistää vaikka vaihtoon 10 akullisen välein varmuuden vuoksi. Tänään sain myös 2 spurria sileeksi, että olis ehkä pitänyt jäädä kotiin :embarrassed:
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Peku

Suojaukseni toimivat älyttömän hyvin! Ainoa ero kuviin oli se että kardaanin etuosassa
pohjan puolella on nyt "putki" joka piilottaa kardaanin kokonaan lähes etudiffin kuorille saakka (epoksilla liimattu). 
Toimii. Santa ei ollut enää ongelma! Niin ,keskidiffiä mulla ei ole, eikä tule! :mrgreen:
P.S. Traxxas varmaan tuo markkinoille CORRin jossa tuo kardaani on pohjan puolelta täysin piilossa?

hukka

Lainaus käyttäjältä: Hade - 09.10.10 - klo: 09.24
Lainaus käyttäjältä: S50 - 09.10.10 - klo: 00.03



Siis kyllä mä ainakin olen laittanut diffit ihan piripintaan täyteen. Ylimääräinen on sitten tullut kiinnilaittaessa pois. Tulee vaan mieleen että mitä sen diffiöljyn jäykkyyden vaihtaminen mitään muuttaa jos öljyt ei edes kunnolla osu rattaisiin (tämä siis alottelijan ihmettelyä). Ite olen ajellut nyt enemmän maastossa joten on ollut melko jäykät litkut. Ultimate Rcing 60,000 taitaa olla sekä edessä että takana. "Radalle" sitten 10,000/5,000 mut kokeilemalla löytää parhaat setapit. Se on hieman niin että mistä tykkää.

Ei kannata ihan täyteen laittaa, puoleen väliin tai vähän yli.

Heaskelin koko kesän sopivia diffi öljyjä ja päädyin lopulta saviradalle setuppiin etu 50k, keski 75k, taka 5k. Tuolla setupilla täytyy mutkaan tulla sisään vielä aika varovasti, mutta puolivälissä voi jo antaa vähän hanaa ja ulos tullaan kovaa (jostain menneisyystä on jäänyt tämä hiljaa sisään ja kovaa ulos juttu). Jos haluaa tulla mutkaan kovempaa sisään täytyy etu- ja keskidiffiä löysätä tastä aika paljon. Keski- ja varsinkin takadiffiä jäykistämällä (100K-300K) saadaan kiihtyvyyttä parannettua merkittävästi, mutta mutkat alkaa menemään vähän "leveiksi".

Tämä siis perustetuen omiin kokeiluihin, viisaat voi turista viisaampia. (mutta ei auto tolla diffi setapilla ainakaan paikallisella radalla kovin helppo ohitettava ollu  :evil: Töhön kuskin ajovirheestä johtuen on kaikki ohitukset päästy tekemään :p)
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Penguin

Lainaus käyttäjältä: hukka - 10.10.10 - klo: 00.45
Ei kannata ihan täyteen laittaa, puoleen väliin tai vähän yli.

Liika ei vaikuta muuhun kuin diffiöljyn menekkiin. Kaikki mikä ei sisään mahdu tulee sieltä ulos vaikka väkisin, sillä se öljy ei puristu kasaan. Näiden Traxxasin diffien kanssa pitää sen diffin olla täynnä silloin kun se on suljettu, muuten ne onnettoman kapeat sisärattaat syrjäyttävät diffiöljyn sivuun ja siitä öljystä ei ole mitään hyötyä.

Kun noista käytetyistä öljyistä kirjoitatte, niin mainitkaa myös minkä merkkisistä öljyistä on kyse. Eri merkkien välillä on valtavat erot. Joku laittaa johonkin diffiin Traxxasin 100k öljyt, mikä vastaa lähinnä UR:n 10k:ta, paitsi että laatuerot Traxxasin öljyissä pullojen välillä on todella suuret. Samalla tavalla vaihtelevat myös erimerkkiset ns. laatuöljyt, mutta erot ei sentään ole noin suuria.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Hade

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 09.10.10 - klo: 13.23
Lautaspyörän alle jäävä tiiviste rikki tai pois paikoiltaan. Jos vuotaa ulostulon kohdalta, niin voi olla myös akselilla oleva O-rengas rikki. Se kun on aivan väärän tyyppinen tiiviste pyörivän akselin tiivistämiseen ja pitäisi vaihtaa uuteen varsin usein ja aina kun diffi avataan.
Mistähän löytäis sopivaa O-rengasta ilman muita härpäkkeitä? Ei kiinnostaisi tilata rattaiden  mukana kun tarvetta ei niille ole.
Traxxas Slash 4x4
HPI Sprint 2 Flux

Penguin

Joo, tämä Traxxasin logiikka on tosi ontuvaa, kun kuluvia ja helposti hajoavia tiivisteosia ei saa erikseen, vaan pitää ostaa diffin kuoret samalla: Traxxas Diff Carrier/X-Ring & Ring Gear Gaskets Revo/Slash 4x4. Alkaa näin Revon omistajana olemaan noita diffinkuoria jo aika monet.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Hyper

Ostinpa tuossa slässin. Asentelin alumiinisen motor mountin, tein teippimodit, tilkitsin pahimmat reijät ja lähin testamaan. About kaks minsaa kerkesin ajamaan vakioakulla ja veto katkesi jostain. No, ei muuta kuin vehkeet auki ja kattomaan jos olis vaan joku löystyny. Olikin menny pinjoni rikki  :huh:


(surkea kuva, parempaan ei cänöni pystyny/en osannu)

Tämmöstä. Onneksi tuli varapinjoni matkassa. Laatu ei kyllä ainakaan vielä vakuuta. Tiedä sitten mitä alkaa hajoamaan kun isken 3s lipot kiinni...

ajv

Jos tuo vakioakulla tosiaan hajosi, niin joko se oli jo aivan loppuunluukutettu / muuten vaan saanut ulkoisesti kipeetä tai sitten valmistusvirhe. Kyl mul on pinjonit kestäny 3S:ää, mut spurreja menny kyl senkin edestä. Tosin lähes poikkeuksetta spurrinkin hajoaminen on johtunut jostain muusta syystä kun liian isosta tehosta.

P.S. Kannattaa käyttää pienten esineiden kuvaukseen makrokuvausta
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

S50

Minä olen ajanut jo monta kymmentä akullista(2 ja 3S:llä) enkä ole saanut vielä edes yhtään spurria rikki, saati sitten pinjonia. Tänään pääsi ottamaan ensityypit lumella ja hauskaa touhuahan tuo on, varsinkin overtray toimii yli odotusten, vaikka auto on muuten aivan lumen peitossa niin kopan alla on kuivaa. Ei vaan oikein etene syvemmässä lumessa niin pakko kai laittaa sand padlet + niille vanteet tilaukseen..

Myös summitin valosarja tuli tänään laitettua, hyvin istuu. Kiitos vielä Peku:lle vinkistä.
Traxxas Slash 4x4 & Slash 4x4 Platinum LCG
LRP Shark 18

Hyper

Valmistusvirhettä itsekin epäilen. Tosin oli siellä kiviäkin jostain päässyt rattaiden väliin vaikka luulin että sain about kaikki reijät tilkittyä kun purin ja kasasin autoa...

Eniveis, uudet rattaat varmaan pitäs tilata muutenkin 3s:ää varten. Minkä kokoisia olette käyttänyt tuolla velineon kombolla (pinjoni/spurri)? Mitä googlella haeskelin niin suosittelivat 11t pinjoniakin 3s:lle. Lähinnä sora-alustalla tulee ajeltua.

OV

Pinjonin saa tohon malliin rikki kun se on puolittain hahlon päällä. Eli tiedätte kun se hahlo ei ole koko akselin mittaa ja jos sattuu kiristämään senverran juuresta, että on puoliksi pyöreen akselin päällä niin särki menee.

nm. kokemusta on.

Hyper

Lainaus käyttäjältä: OV - 15.10.10 - klo: 20.25
Pinjonin saa tohon malliin rikki kun se on puolittain hahlon päällä. Eli tiedätte kun se hahlo ei ole koko akselin mittaa ja jos sattuu kiristämään senverran juuresta, että on puoliksi pyöreen akselin päällä niin särki menee.

nm. kokemusta on.

Oli tehtaan jäljiltä kiristelty. Itse vaan kokeilin avaimella että tiukassa on kun kasailin. Mitä nyt olen tätä ketjua lueskellut niin onhan noita pinjoneita mennyt muillakin. Suurin syy varmaan tuolla auton rakenteella että imee kaiken p*skan sisäänsä mikä sitten jumittaa alimitoitetut komponentit jolloin jonkun on pakko antaa periksi...

Onneksi asensin omaan sen alumiinisen motor mountin, muuten olis varmaan koko slipperin alue säpäleinä  :roll:

hukka

Lainaus käyttäjältä: Hyper - 15.10.10 - klo: 19.33

Eniveis, uudet rattaat varmaan pitäs tilata muutenkin 3s:ää varten. Minkä kokoisia olette käyttänyt tuolla velineon kombolla (pinjoni/spurri)? Mitä googlella haeskelin niin suosittelivat 11t pinjoniakin 3s:lle. Lähinnä sora-alustalla tulee ajeltua.
Tämähän on hyvin pitkälle ajopaikasta ja aika paljon maustakin kiinni.
Itse tykkään savi ja hiekka alustalla eniten 14/54 väleistä. Näillä pysyy lämmöt kurissa syheröisemmälläkin radalla ja kulkee kuitenkin ihan kohtuullisesti. 15/52 välit on siitä hyvät, että kestää ottaa pohjaan aikamoisen paukun ilman spurrin hampaitten jäämistä bulkheadin pohjaan (kova vauhti ja röykkyinen tai kivinen rata on tuhoisa yhdistelmä 54 spurrille, kun ei ole mihinkään suuntaan yhtään ylimääräistä tilaa). Mutta kone alkaa käymään aika kuumana jos on paljon kiihdytyksiä.
Pihasudituksessa 16/54 tai 18/54 ovat hyvät riippuen ajopaikan koosta.

Pinjoneita kannattaa hankkia muutamaa eri kokoa erilaisia ajoja varten. Ja pari vielä varalle, kun aina välillä tuppaavat tolleen "räjähtelemään". Jos et ole vielä laittanut, niin sinne bulkheadin "veden poisto" reikkiin kannattaa laittaa ruuvit tai muuten tukkia ne, niin ei pääse sietäkään pikkukivet sisään tekemään tuhojaan.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Penguin

Hankkii kunnon pinioneita, niin ei "räjähtele". Liekö sitten käyttäjissä vika, mutta meillä ei ole koskaan pinionit hajonneet tuolla tavalla ja välillä noiden juniorien auton käsittely on aika riipaisevan rajua. Toisaalta kun omasta pussista menee kolmen (kohta neljän) kuskin autot ja varaosat, niin olen koittanut ostaa kerralla kestävää, vaikka sitten vähän kalliimpaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

ajv

#854
Noniin, tänään se vihdoin tapahtui, että VXL-3s päästi savut ulos ja ihan komeat savut olikin. Mitäs suosittelisitte korvaavaksi nopariksi? Vaatimuksia olisi tärkeysjärjestyksessä


  • Pyörittää 10T 3500 kV harjatonta moottoria (Velineon 3500)
  • Ainakin yhtä tehokas
  • Lipo (2-3S) Cut Off
  • Vedenpitävyys plussaa

Tai sitten jos hylkäisi tuon Velineon moottorinkin, niin mikä olisi hyvä combo?

Laitan varmaan erillisen osto-ilmoituksenkin, mutta saa tarjota jo tämänkin perusteella YV:llä, jos sattuu ylimääräisiä olemaan nurkissa.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

jesi

Vedenpitävyys karsiin vaihtoehdot lähes nollaan..
/ Jere Siirilä

ajv

Joo, sen takia se olikin viimeisenä :) Otan sen pois...
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Penguin

Siis sulla meni 1/16-kokoisen Slashin VXL-nopari rikki ja tilalle etsit 1/10-kokoiseen sopivaa noparia. Jos näin, niin hyvä, muussa tapauksessa aihe on väärä.

Kun vesitiivistä ei oikeasti ole olemassakaan, niin tässä olisi listaa vaihtoehdoista:

  • Mamba Max + suojalakka piirilevyn pintaan. Jos takuuta on vielä jäljellä, niin säilyy ja joka tapauksessa korjattavissa alle uuden hinnan, jos tämän onnistuu hajottamaan.
  • XERUN 120 A tai 60 A. Virrankeston pitäisi molemmissa riittää vaikka tuohon 1/10 nelkku-Slashiin ja varmasti riittää tuohon pienempään.
  • EZRUN 60 A. Kuten vastaava XERUN, mutta ei ihan niin pro-malli. Ehkä vähän paremmin vedeltä suojattu ja lakkaus parantaa suojausta, joskin vie takuun. Löytyy myös mm. Turnigy Car ESC -nimellä.
  • EZRUN 35 A. Edellisen pikkuveli, joka riittää aivan loistavasti korvaamaan VXL-3m:n.

Ja sopivia löytyy lisää maun mukaan, mutta ensin pitäisi ymmärtää mitä nyt ollaan korvaamassa ja mihin autoon, kun tuo hajonneen noparin malli ja nuo vaatimukset eivät oikein kohtaa toisiaan.

   
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

ajv

Kiitoksia listasta!

Joo, muistin väärin tuon mallin. Siis 1/10 Slash ja VXL-3s kyseessä (korjattu alkup. viestiin).

Tuo Mamba Max kävi mielessä ja sillon varmaan ostaisin suoraan combon. Täytyisi vaan jotenkin saada perusteltua itelle tuommonen investointi... Toinen vaihtoehto olisi joku halpa Kiinasta. Esim tommonen combo:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11059
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

tstv

Ostin hiljattain käytetyn 4*4:n,

Jostain syystä VXL-3s:n Low-Voltage Monitor katkaisee virrat liian aikaisin.
Akkulaturin mukaan (tarkistin myös yleismittarilla) 3S-lipossa oli vielä n. 3.8V per kenno ja 2S:ssä n. 3,5V kun alkoi vilkuttaa punaista. Lipot on Hobbyking:stä. Akun kesto on tästä syystä varsin huono, ehkä 10min.

Ajatusta mistä johtuu, nopari rikki?


ajv

Nopari rikki anna mulle  :grin:

Kuormituksen alla jännite kyllä "kyykähtää", mutta ei pitäisi tapahtua täydellä akulla... Minkä kokoinen akku (mah)? Ja minkälaista ajoa?
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

tstv

Lainaus käyttäjältä: ajv - 17.10.10 - klo: 22.12
Nopari rikki anna mulle  :grin:

Kuormituksen alla jännite kyllä "kyykähtää", mutta ei pitäisi tapahtua täydellä akulla... Minkä kokoinen akku (mah)? Ja minkälaista ajoa?

5000Mah molemmissa

ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 40C
Turnigy 5000mAh 2S 20C

Normi piha/hiekkakenttäsudittelua. Ei pitäisi näillä keleillä lämpöihinkään kaatua.

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: tstv - 17.10.10 - klo: 22.05
Ostin hiljattain käytetyn 4*4:n,

Jostain syystä VXL-3s:n Low-Voltage Monitor katkaisee virrat liian aikaisin.
Akkulaturin mukaan (tarkistin myös yleismittarilla) 3S-lipossa oli vielä n. 3.8V per kenno ja 2S:ssä n. 3,5V kun alkoi vilkuttaa punaista. Lipot on Hobbyking:stä. Akun kesto on tästä syystä varsin huono, ehkä 10min.

Ajatusta mistä johtuu, nopari rikki?



Ei katkaise liian aikaisin. 2S käy rasituksen alla ~3,2V kun lepojännite on 3,5V.

ajv

Lainaus käyttäjältä: ajv - 17.10.10 - klo: 20.29
Tuo Mamba Max kävi mielessä ja sillon varmaan ostaisin suoraan combon. Täytyisi vaan jotenkin saada perusteltua itelle tuommonen investointi... Toinen vaihtoehto olisi joku halpa Kiinasta.
En osannut päättää, tilasin Mamban Max 5700kV ja kiinasta "hyvää ja halpaa" :grin:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8993
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6530 (varavara moottoriks)
Että sinne ne itellensä perustelut...
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Hyper

Kannattaa aina rc-asioissa ensin tehdä tilaus ja sitten vasta perustella se. Kun perustelut tekee jälkikäteen niin on pienempi vaara että tavarat jää tilaamatta  :lol:

matti.l

Lainaus käyttäjältä: tstv - 17.10.10 - klo: 22.05
Ostin hiljattain käytetyn 4*4:n,

Jostain syystä VXL-3s:n Low-Voltage Monitor katkaisee virrat liian aikaisin.
Akkulaturin mukaan (tarkistin myös yleismittarilla) 3S-lipossa oli vielä n. 3.8V per kenno ja 2S:ssä n. 3,5V kun alkoi vilkuttaa punaista. Lipot on Hobbyking:stä. Akun kesto on tästä syystä varsin huono, ehkä 10min.

Ajatusta mistä johtuu, nopari rikki?



Oma VXL-3s katkaisi myös virtoja liian aikaisin 3S akkua käytettäessä. Joten heitin nimhi moodiin ja iskin erillisen lipovahdin kiinni. Ajoaika piteni kummasti.

2S ei oireilua ollut havaittavissa.
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

hjp

Mulla katos eilen etuveto autosta. Onkohan jonnekkin tehty sanakirja noita osia varten?  :huh: :mrgreen:

jesi

Numerot on samat soomex ja lontoox, kato mikä rikki ja sille osanumero.


Btw, asiallinen allekirjoitus.
/ Jere Siirilä

matti.l

Lainaus käyttäjältä: hjp - 18.10.10 - klo: 08.56
Mulla katos eilen etuveto autosta. Onkohan jonnekkin tehty sanakirja noita osia varten?  :huh: :mrgreen:

Kaippa se sitten toi oli joka hajosi. Tilalle on olemassa myös metallinen palikka.
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

S50

Lainaus käyttäjältä: matti.l - 18.10.10 - klo: 13.14
Lainaus käyttäjältä: hjp - 18.10.10 - klo: 08.56
Mulla katos eilen etuveto autosta. Onkohan jonnekkin tehty sanakirja noita osia varten?  :huh: :mrgreen:

Kaippa se sitten toi oli joka hajosi. Tilalle on olemassa myös metallinen palikka.

Onko tuo etupään ulostulo jossain vaiheessa päivitetty jo tehtaalla metalliseen? Minulla ainakin oli jo uutuuttaan metallinen palikka siinä.

Onko nuo alumiiniset takahubit kannattava hankinta? Vai porsiiko niiden kanssa jokin muu paikka? Kun tuntuu nuo muoviset hajoavan vähän väliä, viimeeksi meni vetarikin rikki kun en heti huomannut että pyörä on linkussa..
Traxxas Slash 4x4 & Slash 4x4 Platinum LCG
LRP Shark 18