Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Slash 4x4

Aloittaja -rcmh-, 09.10.09 - klo: 13.44

Bigbear

Ei mene ihan noin.
Tai en itse ainkaan moista löytänyt.

Maksimi teho on 1000W kun sisääntuleva jännite on yli 23V, 500W taas irtoaa 12V:lla. 12,6V*30A=378W tai 8,4V*30A=252W

30A taas lataa 5Ah akkua 6C arvolla. Tuohon ei vielä moni laturi pysty. Periaatteessa iCharge 206b olisi riittävä ja tuo irtoaa varmaan satasella.

Jokaisen täytyy funtsia kuinka nopeasti akut haluaa täyteen. Jos on vaikka kolme akkua ja yhdellä ajaa vartin, niin riittää kun akku tulee about puolessa tunnissa täyteen. Toisaalta kuinka pitkiä sessioita jaksaa sitten ajella?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 08.08.11 - klo: 12.25
Ei mene ihan noin.
Tai en itse ainkaan moista löytänyt.

Maksimi teho on 1000W kun sisääntuleva jännite on yli 23V, 500W taas irtoaa 12V:lla. 12,6V*30A=378W tai 8,4V*30A=252W

30A taas lataa 5Ah akkua 6C arvolla. Tuohon ei vielä moni laturi pysty. Periaatteessa iCharge 206b olisi riittävä ja tuo irtoaa varmaan satasella.

Vielä parempi :-)
Kommentoi kun laturi on ostettu ja testattu!

Jokaisen täytyy funtsia kuinka nopeasti akut haluaa täyteen. Jos on vaikka kolme akkua ja yhdellä ajaa vartin, niin riittää kun akku tulee about puolessa tunnissa täyteen. Toisaalta kuinka pitkiä sessioita jaksaa sitten ajella?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sampo_4x4

Dodiin. Nyt on auto taas ajokunnossa. Uusi ohjain härpäke saapui sabelta ja se on nyt asennettu ja pyörät kääntyy taas.
Huomenna testimäään miten metalli voimansiirto pelaa ja miten pahaa ääntä se pitää.

Asensin samalla lahjoituksena saadut punaiset rustler jouset eteen ja valkoiset t-maxx jouset taakse.
Katotaan miten ne vaikuttaa mihinkään.

Ja keskiviikkona asennetaan Teknon driveshaftit ja vaihdetaan laakereita diffi koteloiden reunoille..... Hoo-ray!

mamyllyn

Laita heti kommenttia,kun oot vedellyt metallisella spurrilla. Aiotko säätää gearmeshin paperia käyttämällä vai "vapaalla kädellä" ? Metallinen spur kun on varmaan hyvin tarkkaan valmistettu :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

vms

#1924
Tilailin Slash 4x4 Ultimaten sabelta, tulee varmaan viikon sisään. Odotellessa kahlasin tämän ketjun läpi ja yritin poimia vinkkejä aloittelevalle sunnuntaikuskille. Kommentoikaahan menikö oikein, etenkin tuonne jääneitä kysymyksiä.

--
HUOM! Lista voi olla osittain epätarkka. Jos harkitset auton hankinaa, ota ensin yhteyttä yksityisviestillä niin korjaan listan sisällön ajantasaiseksi.

--

Yleistä kestävyyttä parantavia osia alkuperäisten tilalle
TRX6860 - Slash 4x4 Aluminum Motor Mount
http://www.kingheads.com/product_info.php?cPath=109&products_id=931&osCsid=979a4dadbd6af4b6db3516cd82d00643
tai
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44195&grpid=3901&order_id=WO1312965400

TRX6893 - Slash 4x4 Slipper Bearing Adaptor
http://www.kingheads.com/product_info.php?cPath=109&products_id=919&osCsid=95ec49f25c289ccb2ca3d66978ce7059

10mm x 19mm x 5mm Bearing - 1 pcs.
http://www.kingheads.com/product_info.php?cPath=109&products_id=934&osCsid=95ec49f25c289ccb2ca3d66978ce7059

Edellisillä korvataan: moottoripukki 6860, kannatinlaakeri 5119 ja sliperin holkkki 6893 (kuvassa "6893X").
http://www.traxxas.com/pdfs/6807_explodedviews_driveline.pdf

Spurrin voi vaihtaa 52-hampaiseen.

Kingheads.com -tilaus saapui n. neljässä päivässä.

Suojaukset
Sisäkori suojaamaan usempia sisätilan osia hiekalta ja lialta
JConcepts Illuzion Chassis Overtay
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44290&grpid=901&order_id=WO1309686141
Sisäkori nostaa lämpötiloja, tarvittaessa siihen voi tehdä verkolla peitettyjä tuuletusaukkoja

Suojaus mahdollista myös hengittävällä pussilla, joka ei nosta lämpötiloja yhtä paljon kuin sisäkori.
http://www.outerwearsracing.com/proddetail.asp?prod=202601

Traxxas 4x4 Slash Slipper Nut Cover
http://www.thetoyz.com/cart/thetoyz_details.lasso?id=13070#
Suojan voi myös rakentaa itse jostain tavanomaisesta materiaalista.
Traxxas lienee korjannut tämän ongelmakohdan uusissa toimituksissa.

Kardaanin suojaus
http://rc10.fi/index.php?topic=40607.msg468083#msg468083

Ohjausservon ja alustan väliraot voi tiivistää esimerkiksi saniteettisilikonilla.

Spurrin kotelon (bulkhead) "vedenpoistoreiät" voi tukkia, jotta hiekka ei pääsisi sisään.

Auton ulkokoria voi vahvistaa ja suojata naarmuilta teippaamalla sen sisäpuolelta ilmastointi- tai lasikuituteipillä kauttaaltaan (kori on läpinäkyvä, maalaukset ovat sisäpuolella).

Lakkaa (millaista, mistä?) piirilevyjen suojaksi?

Ilmanvaihdon tehostaminen ylikuumenemista vastaan
tuuletin esim.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41721&grpid=3606&order_id=WO1309686141
tai tuuletin+siili
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41722&grpid=3606&order_id=WO1309550322

Lämpötiloja ja voltteja voi mitata esim.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9744

Akut ja laturit
Suositeltuja lipoakkuja esim.:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9962__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_3S1P_40C.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14471__Turnigy_5000mAh_3S_40C_Lipo_Pack_DE_Warehouse_.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17265__Turnigy_nano_tech_6000mah_2S2P_65_130C_Hardcase_Lipo_Pack.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11613

Akkujen liittimet voivat kaivata korvaamista. EC5-liitin on helppokäyttöinen, esim.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9194
EC5 liitinten asentaminen:
http://www.youtube.com/results?search_query=EC3+%26+EC5+Connector+Assembly+Tips+&aq=f

Laturi esim. Graupner ultramat 14+
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41694&grpid=5018&order_id=WO1312972478
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751
Laturi tarvitsee yleensä vielä balancerin (ellei lataa vain laturibalancerin tuntemia akkuja) sekä kaapelin. Nämä eivät ole kovin hintavia.

Lipo-akuille lataussuojapussi
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41602&grpid=5017&order_id=WO1312972478
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41603&grpid=5017&order_id=WO1312972478

Lipo-akkujen turvallisuudesta on oma viestiketju. Akuista ja latureista myös.

Renkaat ja vanteet hiekalle ja lumelle
vanteet esim.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=43525&grpid=5031
renkaat yleisajeluun:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?dosearch=0&order_id=WO1312867853&searchstring=bow-tie&searchby=0&feedback=0&mfgid=&grpid=
renkaat kovalle lumelle:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44165&grpid=5031&order_id=WO1312802645
pehmeälle lumelle:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=43520&grpid=5031&order_id=WO1313322678

Arvioita yleisimmin hajoavista osista
Laakerit, spurrit, pinionit, tukivarret, hubit, ruuvit.

Työkalut
Alkuperäiset kuusiokoloavaimet ovat pehmeitä, ne kannattanee vaihtaa laadukkaampiin, esim.
http://www.google.fi/search?q=hudy+allen

--

Auton ohjekirjan lukaisin myös. Ihan oli päällisin puolin ymmärrettävä, poislukien tuo paperin käyttö gearmeshin kohdalla.

--

Edit: suojapussi (shroud) lisätty, HUDY työkalut lisätty
Edit: EC5-liittimet, laturilauta ja kaapeli, laakerit, spurrit
Edit: slipperin holkki räjäytyskuvassa
Edit: lämpötila/jännitemonitori
Edit: renkaat pehmeälle lumelle
Edit: 52-hampainen spurri, spurrin kotelo (bulkhead)
Slash 4x4 Monster

Erkkeli

Hyvä ja aika kattava yhteenveto, kiitos siitä, olisi ollut tarvetta samanlaiselle itsellänikin.

Harkittavaksi suosittelisin Outerwearsin shroudia (http://www.outerwearsracing.com/proddetail.asp?prod=202601) tuon sisäkorin tilalle. Mulla on ostoslistalla jo.

Moottoripukiksi on kehuttu kovasti kingheadsin tuotetta. Ilmeisesti kovinkin kestävä, itse en ole rikki saanut. (http://www.kingheads.com/index.php?cPath=109&osCsid=b5dde59e6ee7f36f7b32138339979fb5) Kannattaa ostaa pari laakeria varalle myös.

Ymmärtääkseni nykyisissä autoissa ei tarvitse ostaa erikseen tuota slipper nut coveria, vaan traxxas on muuttanut sitä niin, ettei siinä ole reikää enään. Ei ainakaan kesän alussa ostetussa autossa tarvinnut (platinium edition).

Graupnerin lisäksi tarvitset latausjohdon sopivilla päillä, sekä balancerilaudan. Lautaan liitetään akun toinen johto sopivaan reikään ja se hoitaa tasauksen laturin kanssa. Liittimistä saat varmaan niin monta mielipidettä kun ihmisiä, keneltä kysyt. Itse olen pärjännyt traxxaksen omilla liittimillä, joissa on jonkun verran ollut haastetta hobbykingien paksujen johtojen sopimisessa liittimiin.

Vakio PE kori tuntu olevan aika heppoinen ja rikkoutui nopeasti takapuskurin löydessä siihen. Olen paikkaillut ilmastointiteipillä ja rengasliimalla sen verta, että pysyy kasassa.

Slipperin holkki on slipper clutch kuvassa oleva kartionmallinen osa, joka tulee spurrin sisällä olevaa laakeria vasten. Kuvassa siis spurrin ja kiinnitysruuvien välissä oleva osa.

Kannattaa hommata kunnon työkalut, itse päädyin pitkän sisäisen taistelun jälkeen hudeyhin (HUDY) ja en ole katunut. Kannattaa ostaa myös erilaisia ruuveja varastoon, niitä tuntuu jonkunverran tippuvan. Esim C Hubin ylä ja alaruuvit.  ( 3x12 css ruuvi, traxxas 3642x)

Eniten olen joutunut vaihtamaan pinioneita. Osa varmaan omasta syystä väärän meshauksen takia, mutta osa on murtunut ruuvin kohdalta. Joitakin spurreja mennyt myös, mutta c hubit, tukivarret yms on säilynyt ehjänä. Laakereita on mennyt todella monesta paikkaa ja tilailin niitä lisää viimeksi eilen(takadiffin sisääntulon ja toisen pyörän ulostulon, moottoripukin). Vetonivelet takaata näyttäisivät tarvitsevan vaihtoa, ensimmäinen pallonivel rupeaa heilumaan.

Sampo_4x4

Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 09.08.11 - klo: 12.00
Laita heti kommenttia,kun oot vedellyt metallisella spurrilla. Aiotko säätää gearmeshin paperia käyttämällä vai "vapaalla kädellä" ? Metallinen spur kun on varmaan hyvin tarkkaan valmistettu :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Hyvin toimii ja ääni on nyt mahtavampi ja helisevämpi! Gearmesh säädettin käsin  ja äänen perusteella lukittiin.
Uudet iskarit teki tosin autosta tosi kaatuma herkän. Menee katolleee tosi herkästi.... Siihen pitää paneutua  :shocked:

samp-pa

Onko autossa kallistuksenvakaajat? Omassa Slashissani ei vakiona ollut vakaajia, ja kaatuilu väheni selvästi niiden asentamisen jälkeen.

mamyllyn

Kiitokset vastauksesta!
Saksasta ei ole kuulunut mitään Robinsonin spurrin kohdalta, joten tilaan sen ja saman valmistajan pinionit sieltä.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mamyllyn

Olen myös itse aloittelija ja vastaan lyhyesti tähän pitkään varaosalistaan:

Tilaa samalla HK:sta EC5-liittimet. Kirjoitan tänne niiden edut kuvilla MYÖHEMMIN saadessani niitä lisää HK:sta,  verrattuna traxxaksen liittimeen. EC on aivan loistava ja valmistajat "kehittää" aivan turhaan muita liittimiä.

Varaosiksi en ole itse kuukaudessa tarvinnut kuin:
- paljon spurreja jos ajat kireällä kytkimellä. 52T ei hajoa pohjaan tulevasta iskusta, vakio eli 54T menee.
- osa laakereista ei kestä vettä tai hajoavat mekaanisesta rasituksesta. Ota ne ainakin kardaanille.
- suojaa spurrin slipperyn kiristysmutteri. Se on ehdoton eikä tarvii tapella rikkinäisten osien ja spurrien kanssa. Ainakaan mun autossa sitä ei ole tehtaalla suojattu, vaan kardaanin suojus on "vajaa".
Muista myös kardaanin etupää.
- Rengasliima -ei perus CA.

Näillä pääset pitkälle, toi auto kestää vammaista kuritusta ja mokailua :-)


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

hukka

Olen alkanut tehdä toisesta nelkku Slashistä hieman maastokelpoisempaa, kun on alkanut kiinnostaa kaikenlainen haastavammassa maastossa ajelu.
Nyt pitäisi saada autoa vielä vähän kapeammaksi, jotta mahtuu ahtaammasta raosta eikä ole niin leveelti "mahaa" mistä jäädä kiville kiikkumaan.

Ajattelin ratkaista tämän käyttämällä Traxxas Bandit:in tukivarsia ja vetareita (tai lyhentää nuo lässykän vetarit).
Mutta osaako joku kertoa, onko Banditin tukivarret muuten samoilla mitoilla kuin nelkku Slashin, mutta vaan lyhyemmät?

Edit: Tarkoitan siis Banditin takatukivarsia.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Ville Vainio

Kun tuo jonkun laadukkaaksi kehuma 30A lataava icharceri tuli hobbykingiin myyntiin niin kommentit siitä oli aika synkkiä.

Mutta tuota 20A lataavaa, 208B mallia voin suositella, viime kesästä asti moinen ollut käytössä. Ja myös kahdella kaverillani.

Nyt en kerennyt lukemaan noita akku ja laturi juttuja kunnolla, kait joku on täällä kertonut uudemmille harrastajille ettei se oli niin yksinkertasta että ladataan 4000mah 1C akkua 30A.
Että selvittäkää ensin mitä ne akut maksaa mitä voitte sillä maksimi nopeudella ladata, rupee kyseleen akulta jo jotain.
Myöskin kannattaa varautua useampi kennosia akkuja ladatessa siihen että virran laturille joutuu ottamaan auton akusta tms... ihan joka tarjoustalosta ei enään löydy sellasia virtalähteitä mitkä näitä isoja akkujen latauksia pystyy suorittamaan.

Ite lataan 5S käynnissä olevasta tietokoneesta jossa 600W poweri, max. amppeerit, on noin 4A-5A
Lässin 2S ja 3S akut taas menee, jo yli 10A ennenkö tietokone kyykkää. Ensin huutaa upsi ylikuormituksesta sitten sammuu koko kone.
Kyosho Inferno MP9e

samp-pa

Lainaus käyttäjältä: Ville Vainio - 11.08.11 - klo: 21.48
Ite lataan 5S käynnissä olevasta tietokoneesta jossa 600W poweri, max. amppeerit, on noin 4A-5A
Lässin 2S ja 3S akut taas menee, jo yli 10A ennenkö tietokone kyykkää. Ensin huutaa upsi ylikuormituksesta sitten sammuu koko kone.

Menee jo aikalailla sivuun aiheesta, mutta:

Tarvitaanko tuollaiseen systeemiin jokin erityinen kytkentä tai voiko powerista vetää suoraan 0V ja 12V-piuhat laturille (tarvittaessa tietysti laturiin sopiva liitin väliin)?

Sampo_4x4

Lainaus käyttäjältä: samp-pa - 10.08.11 - klo: 21.19
Onko autossa kallistuksenvakaajat? Omassa Slashissani ei vakiona ollut vakaajia, ja kaatuilu väheni selvästi niiden asentamisen jälkeen.
On ne mustat !
Vaikuttaa varmaan noi uudet jouset kun maavaraa tuli lisää. Hiekalla just ja just pystyy kaarteita ottaa mut
asfaltilla menee nurin tosi herkästi.

Ja uusien tekno driveshaftien asennut eteen meni ilmeisesti ihan hanureille. Ohjain servo ei jaksa keskittää pyöriä kokonaan jäävät
aina vinoon. Mut nyt ei jaksa säätää....

sprawl

Lainaus käyttäjältä: Sampo_4x4 - 12.08.11 - klo: 03.51


Ja uusien tekno driveshaftien asennut eteen meni ilmeisesti ihan hanureille. Ohjain servo ei jaksa keskittää pyöriä kokonaan jäävät
aina vinoon. Mut nyt ei jaksa säätää....

Siis jos säädät trimmillä renkaat suoraksi niin eikö servo jaksa palauttaa niitä sen jälkeen takasin jos rattia käännät ja palautat normaali asentoon?

Ville Vainio

Kyllä joo hiukka OT, mutta täällä nyt näkyy olevan aika paljon alottavia ja tulee varmaan moni alottava vielä tämän lukemaankin.

Itse otin powerista pci-e liitännästä, kun powerissa on irrotettavat kaapelit, laitoin yhden tehokasta näytönohjainta varten olevan liittimen poweriin kiinni ja vedin siitä piuhat ainoastaan laturille.
Eli jos omaat tollasen liitännän ni käytä sitä, ja vaikka ne ois kiinteet niin ota semmonen piuhanippu missä on mahollisimman vähän liitäntöjä. Ettet nyt ime samasta johtonipusta laturiin virtaa missä on esim. tietokoneen kovalevy ja/tai näytönohjain.
Niin kannattaa myös kolvata johdot tietokoneen sisällä, mahdollisiman hyvän johtavuuden takaamiseksi, ja ettei ne irtoa siellä sitten ja töki emolevy rikki. Eli mitään teippiliitoksia ei kannata tehdä !!
LIITOKSET SUOJATAAN KUTISTESUKALLA, liimalla tai ilman.

Mutta kannattaa huomioida että tällä systeemillä saa pahimmillaan tietokoneen todella heikkoon happeen. Koska myös alijännite on vaarallista jos poweri rupee kyykkäään, modernit emot kyllä tuntuu suojelevan itseään.
Ja sammuttaa koneen.

Jos joku vielä mietityttää niin laittele vaikka yv, niin pysyy paremmin itseasia kasassa täällä.




Lainaus käyttäjältä: samp-pa - 11.08.11 - klo: 22.11
Lainaus käyttäjältä: Ville Vainio - 11.08.11 - klo: 21.48
Ite lataan 5S käynnissä olevasta tietokoneesta jossa 600W poweri, max. amppeerit, on noin 4A-5A
Lässin 2S ja 3S akut taas menee, jo yli 10A ennenkö tietokone kyykkää. Ensin huutaa upsi ylikuormituksesta sitten sammuu koko kone.

Menee jo aikalailla sivuun aiheesta, mutta:

Tarvitaanko tuollaiseen systeemiin jokin erityinen kytkentä tai voiko powerista vetää suoraan 0V ja 12V-piuhat laturille (tarvittaessa tietysti laturiin sopiva liitin väliin)?
Kyosho Inferno MP9e

vms

Lainaus käyttäjältä: Erkkeli - 10.08.11 - klo: 18.18
Graupnerin lisäksi tarvitset latausjohdon sopivilla päillä, sekä balancerilaudan.

Löytyisikö suoraa linkkiä näihin esim. saben tai racing factoryn sivuille? EC5:ttä voisi käyttää esimerkkiliittimenä.
Slash 4x4 Monster

Sampo_4x4

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 12.08.11 - klo: 08.34
Lainaus käyttäjältä: Sampo_4x4 - 12.08.11 - klo: 03.51


Ja uusien tekno driveshaftien asennut eteen meni ilmeisesti ihan hanureille. Ohjain servo ei jaksa keskittää pyöriä kokonaan jäävät
aina vinoon. Mut nyt ei jaksa säätää....

Siis jos säädät trimmillä renkaat suoraksi niin eikö servo jaksa palauttaa niitä sen jälkeen takasin jos rattia käännät ja palautat normaali asentoon?
Juuri noin. Joku on liian kireällä tai väärässä nipsukassa kiinni. Se palauttaa hieman muttei keskelle asti.

Peku

Lainaus käyttäjältä: Sampo_4x4 - 12.08.11 - klo: 13.48
Lainaus käyttäjältä: sprawl - 12.08.11 - klo: 08.34
Lainaus käyttäjältä: Sampo_4x4 - 12.08.11 - klo: 03.51


Ja uusien tekno driveshaftien asennut eteen meni ilmeisesti ihan hanureille. Ohjain servo ei jaksa keskittää pyöriä kokonaan jäävät
aina vinoon. Mut nyt ei jaksa säätää....

Siis jos säädät trimmillä renkaat suoraksi niin eikö servo jaksa palauttaa niitä sen jälkeen takasin jos rattia käännät ja palautat normaali asentoon?
Juuri noin. Joku on liian kireällä tai väärässä nipsukassa kiinni. Se palauttaa hieman muttei keskelle asti.

Ettei servosi hajonnut edellisessä niitissä? Miten paikat kääntyy kun otat servolinkin irti?

Erkkeli

lauta http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39019&grpid=5018&order_id=WO1313158724

ja esim tälläinen kaapeli sopivalla päällä akun suuntaan

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41468&grpid=703&order_id=WO1313158724

hobbyfactorystä näyttäisi ainakin löytyvän traxxaksen päällä

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/lennokit-liittimet-ja-johdot/charge-cord-4mm-banana-trx-mcb9702

Lainaus käyttäjältä: vms - 12.08.11 - klo: 13.07
Lainaus käyttäjältä: Erkkeli - 10.08.11 - klo: 18.18
Graupnerin lisäksi tarvitset latausjohdon sopivilla päillä, sekä balancerilaudan.

Löytyisikö suoraa linkkiä näihin esim. saben tai racing factoryn sivuille? EC5:ttä voisi käyttää esimerkkiliittimenä.

Peku

Lainaus käyttäjältä: Erkkeli - 12.08.11 - klo: 17.29
lauta http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39019&grpid=5018&order_id=WO1313158724

ja esim tälläinen kaapeli sopivalla päällä akun suuntaan

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41468&grpid=703&order_id=WO1313158724

hobbyfactorystä näyttäisi ainakin löytyvän traxxaksen päällä

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/lennokit-liittimet-ja-johdot/charge-cord-4mm-banana-trx-mcb9702

Lainaus käyttäjältä: vms - 12.08.11 - klo: 13.07
Lainaus käyttäjältä: Erkkeli - 10.08.11 - klo: 18.18
Graupnerin lisäksi tarvitset latausjohdon sopivilla päillä, sekä balancerilaudan.

Löytyisikö suoraa linkkiä näihin esim. saben tai racing factoryn sivuille? EC5:ttä voisi käyttää esimerkkiliittimenä.

Kovin on ohuen näköistä johtoa, pyydä Sabesta että kolvaavat liittimet kunnon kaapeleihin.
Ellet sitten itse...

sprawl

Taisin tällekkin osastolle mainostaa jossain vaiheessa tuota hobbykingistä löytyvää tuotetta jolla voi seurata jännitettä ja lämpötilaa hintaan 6€.

Sain tänään postista ja parit kokeilut tehty.

Helppo asentaa, kunhan ei tee sitä virhettä kuin itse etten tajunnu ettei traxxaksin nopari anna tuulettimen liitäntään kokoajan vain 5v. Eli jos haluaa tuon jännite ilmotuksen käyttöön niin akun liittimeen pitää tinailla johtimet.

Anturi tarttee muutenkin virtaa joten ne on pakko kytkeä, se ei toimi siis pattereilla.

Lämpötila toimii ihan ok, testailin pari minuuttia pedellä pelkkä takaveto päällä ja näytti 43astetta 3s:llä, ihan siis kevyttä ajoa vakio rattailla.

Hälytysrajat on todella helppo laittaa sekä jännitteelle että lämpötilalle, jos rajat ylitetään tai alitetaan niin vilkkuu siniset kirkkaat ledit ja kuuluu hälytysääni, ääni on suhteellisen voimakas mutta jos auto on todella kaukana niin voi olla hankala sitä kuulla.

Koon puolesta helppo sijoittaa, ite annoin olla akunpäällä toistaseksi.


Uploaded with ImageShack.us


Näytössä vaihtuu noin sekunnin välein lämpötila/jännite.

Lämpötila-anturin kiinnitin mottiin vähän hätäseen kun on testissä tollanen viritys, hobbykingin 100a escistä otettu tuuletin+siili yhdistelmä joka vedetty nippusiteellä motin kylkeen ja tuo lämpötila anturi siinä nippusiteen alla. Hyvin tuntu mittailevan siitäkin.


Tuote:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9744
Toimitetaan siistissä metallisessa laatikossa ohjeineen.

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: hukka - 11.08.11 - klo: 19.26
Olen alkanut tehdä toisesta nelkku Slashistä hieman maastokelpoisempaa, kun on alkanut kiinnostaa kaikenlainen haastavammassa maastossa ajelu.
Nyt pitäisi saada autoa vielä vähän kapeammaksi, jotta mahtuu ahtaammasta raosta eikä ole niin leveelti "mahaa" mistä jäädä kiville kiikkumaan.

Ajattelin ratkaista tämän käyttämällä Traxxas Bandit:in tukivarsia ja vetareita (tai lyhentää nuo lässykän vetarit).
Mutta osaako joku kertoa, onko Banditin tukivarret muuten samoilla mitoilla kuin nelkku Slashin, mutta vaan lyhyemmät?

Edit: Tarkoitan siis Banditin takatukivarsia.

Jep, Banditin takatukivarret näyttävät sopivilta päälle mallattuna. Sekä eteen että taakse.  Laiskana en kokeillut paikoilleen mutta jos haluat kokeilla tukivarret ovat irrallaan hyllyssä.

mamyllyn

Siis jos säädät trimmillä renkaat suoraksi niin eikö servo jaksa palauttaa niitä sen jälkeen takasin jos rattia käännät ja palautat normaali asentoon?
[/quote]
Juuri noin. Joku on liian kireällä tai väärässä nipsukassa kiinni. Se palauttaa hieman muttei keskelle asti.
[/quote]

Osuipa sun kommentti sopivaan ajankohtaan: mulla oli eilen täsmälleen sama ongelma etupään avauksen jälkeen.
Mulla syylliset tähän oli alumiinisessa (ultimate) C-palassa olevat tappiruuvit. Kun niiden väliin pääsee vettä, niin ne ruostuvat koska eivät ole rosteria (saisipa autoon rosterikitin, kun kerran mylly ja säädin kestää vettä).

Eli: renkaat irti, avaa ylhäältä ja alhaalta C-palana ruuvit, jotta napa lähtee paikaltaan. Puhdista reiät ja anna WD40:stä niille. Sitten ruuvita paikalle, mutta et kiristä niitä ja kokeilet kääntyykö vapaasti. Jos vastaus on kyllä, niin kiristät yhden puolen ruuvit kiinni ja taas kääntelet.
Huom: ruuvien kuusiokolojen KUULUU kääntyä samalla kun käännät servoa. Mulla yksi ei kääntynyt ja se oli ongelman aiheuttaja.

Sampo_4x4

Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 13.08.11 - klo: 13.17
Siis jos säädät trimmillä renkaat suoraksi niin eikö servo jaksa palauttaa niitä sen jälkeen takasin jos rattia käännät ja palautat normaali asentoon?
Juuri noin. Joku on liian kireällä tai väärässä nipsukassa kiinni. Se palauttaa hieman muttei keskelle asti.
[/quote]

Osuipa sun kommentti sopivaan ajankohtaan: mulla oli eilen täsmälleen sama ongelma etupään avauksen jälkeen.
Mulla syylliset tähän oli alumiinisessa (ultimate) C-palassa olevat tappiruuvit. Kun niiden väliin pääsee vettä, niin ne ruostuvat koska eivät ole rosteria (saisipa autoon rosterikitin, kun kerran mylly ja säädin kestää vettä).

Eli: renkaat irti, avaa ylhäältä ja alhaalta C-palana ruuvit, jotta napa lähtee paikaltaan. Puhdista reiät ja anna WD40:stä niille. Sitten ruuvita paikalle, mutta et kiristä niitä ja kokeilet kääntyykö vapaasti. Jos vastaus on kyllä, niin kiristät yhden puolen ruuvit kiinni ja taas kääntelet.
Huom: ruuvien kuusiokolojen KUULUU kääntyä samalla kun käännät servoa. Mulla yksi ei kääntynyt ja se oli ongelman aiheuttaja.
[/quote]

Asiaa!! Huippu vinkki. Ultimatessa on c-pala ja napakuppi alumiiniä ja nyt teknon muovinen napakuppi ehkä snadisti kirraa vastaan tai jotain.... Oukkeih eli puretaan ja wd-40 ja uudelleen kiinni.... Pitää illalla kattella kun meininki rauhottuu..... Karkkipäivä  :afro:

mamyllyn

Laitan tosiaan kuvia Traxxas vs EC5-liittimiä, kun seuraava erä saapuu -mutta tässä väliajaksi tietoa:

http://www.trex-store.com/advanced_search_result.php?search_in_description=0&keywords=EC5%20Liitin,%20Naaras

Tuolta niitä saa Suomesta, tosin hinta on "hieman eri" kuin HK:sta luonollisesti. Pirun hyvät liittimet!

Erkkeli

Koneen ja escin vaihtaminen on tullut ajankohtaiseksi ja tarvitsisin siinä hieman apua. Mielessä on pyörinyt CCn MMP + 3800kv kone tai vaihtoehtoisesti tuo 2400kv. Olen lukenut, että tuossa 2400kv koneessa ei juurikaan 2s suositella ajavan, kun ilmeisesti ei toimi kunnolla. Onko tästä jollain kokemusta? Mitä muita varteenotettavia vaihtoehtoja comboksi on? Ajelen bashausta 2s ja 3s akuilla, ajatuksena on ollut jossain vaiheessa ajaa kilpaa radallakin, mutta tosissaan sitä tuskin ikinä tulen tekemään.

vms

Slash Ultimate saapui. Testissä (auto laatikon päällä, renkaat ilmassa) havaitsin että kaasun kanssa ohjauspyörää toiseen ääripäähän käännettäessä esiintyy hieman hankausta, joka vaikuttaa myös hidastava kardaania. Toinen ääripää ei aiheuta samankaltaista kahinaa. Kannattaisiko asiasta huolestua?
Slash 4x4 Monster

Hartsa24

Ohjauksen liikerata on varmaan liian iso, servon päässä oleva käännön vipu hankaa kardaaniin. Huomaat ku käännät täysin ja katot auton alta. Liikkeen saa ehkä rajoitettua ohjaimesta, toki itellä ei kokemusta traxxasin ohjaimesta.

Lainaus käyttäjältä: vms - 18.08.11 - klo: 18.02
Slash Ultimate saapui. Testissä (auto laatikon päällä, renkaat ilmassa) havaitsin että kaasun kanssa ohjauspyörää toiseen ääripäähän käännettäessä esiintyy hieman hankausta, joka vaikuttaa myös hidastava kardaania. Toinen ääripää ei aiheuta samankaltaista kahinaa. Kannattaisiko asiasta huolestua?

sprawl

Lainaus käyttäjältä: Hartsa24 - 19.08.11 - klo: 09.35
Ohjauksen liikerata on varmaan liian iso, servon päässä oleva käännön vipu hankaa kardaaniin. Huomaat ku käännät täysin ja katot auton alta. Liikkeen saa ehkä rajoitettua ohjaimesta, toki itellä ei kokemusta traxxasin ohjaimesta.

Lainaus käyttäjältä: vms - 18.08.11 - klo: 18.02
Slash Ultimate saapui. Testissä (auto laatikon päällä, renkaat ilmassa) havaitsin että kaasun kanssa ohjauspyörää toiseen ääripäähän käännettäessä esiintyy hieman hankausta, joka vaikuttaa myös hidastava kardaania. Toinen ääripää ei aiheuta samankaltaista kahinaa. Kannattaisiko asiasta huolestua?

Joo elikkä testaa kulkeeko auto suoraan, jos puoltaan toisellepuolelle niin säätö ohjaimesta(steering trim) ei oo kohdallaan, säädä sillä auto kulkemaan ensin tasaisella alustalla suoraan ja kato hankaako vielä sen jälkeen.