Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

World GT

Aloittaja moukari, 15.10.09 - klo: 08.59

moukari

Hei nyt olemme saaneet autot ajoon.

päivitetty linkki kisoista niin näytte miltä luokka näyttää toiminnassa

http://jeteki.kuvat.fi/kuvat/WGT+21.11.09.avi

Tänne voi laittaa kysymyksiä sekä ajatuksia luokasta.

Olemme ajaneet tällä hetkellä 1S 3.7v lipoilla ja 10.5 lankaisilla koneilla, renkaina olemme käyttäneet Jacon Lilac kovuutta. http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=28_74&products_id=1249

Eli hieman tekniikasta autothan pohjautuvat C-12 ja PRO 10 autoihin, alusta on 200mm leveä ja 1/10 mittakaavassa oleva mattoauto. Akkuina olemme käyttäneet LiPoja niiden helppouden vuoksi, autoon pitää listä Boosteri koska servo menee todella hitaaksi pienellä jännittellä, boosterista lisää http://www.teamnovak.com/products/smart_boost/index.html suomesta löytyy tällähetkellä täältä http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&products_id=1261, Normaalit nopeudensäätimet toimivat myös näiden autojen kanssa. Servoina olemme käyttäneet Futaban mini servoa http://www.futaba-rc.com/servos/specs-lineart/specs-futm0260.html

Koreina olemme käyttäneet WGT-koreja ja 200m touring koreja, Emme ole käyttäneet prototyyppi koreja koska olemme itse halunneet pitää nämä oikean auton näköisinä.

Luokka on ollut todella mukava koska autot eivät kulje liian kovaa ja ovat todella helppoja hallita Foam renkaidensa ansiosta. Voin suositella tätä luokkaa aloittelijoille koska säätökohteita on huomattavasti vähemmän kuin touring autossa, eli auton saa huomattavasti helpommin ajettavaksi kuin touring auton. Varmasti paljon jäi kertomatta mutta sitä varten postauksia alle niin vastailemme mielellämme kysymyksiin. Autot on nähtävänä tositoimissa Rajatorpan kerhokisoissa ensi lauantaina. 

muutama kuva kori päällä laittakaa kuvia ilman koria mikäli on niin saamme auton tekniikasta paremman kuvan!






Tekstissä on muutama linkki hätäisimmille.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jerzirccar1

Moukari, teeppä sellainen yhteenveto mitä kalusta maksaa niin uudet innokkaat harrastajat saavat pienen käsityksen että missä mennään.
Vauhtia tässä lajissa on hiukan kovempaa kuin vakiokoneella varustettu turistiauto/VTR.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

tturku

Moro
Täytyykin testata mikä on WGT auton nopeus tällaisiin verrattuna:

http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58352
http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58351

Alusta ajatus on aika samanlainen, yhtenevää säätökohteet suurin piirtein, vetotapa ja alustan geometriat, renkaat.

Eroja on painossa, ja että näihin käy pötköakut.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

moukari

laita sit joku 21 kone kiinni muute lähtee lentoon :) tai jos on ni sitte saddle packista toinen akku vaan kyytiin ja 10.5 tai joku lähelle ja paanalle ajamaan vaan ei kai sillä oo väliä et auto on vähä toiselta vuosisadalta  :mrgreen: Mut Tommi hienoa jos tuut ni saadaan mattiksia lisää kehiin
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

moukari

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 15.10.09 - klo: 09.52
Moukari, teeppä sellainen yhteenveto mitä kalusta maksaa niin uudet innokkaat harrastajat saavat pienen käsityksen että missä mennään.
Vauhtia tässä lajissa on hiukan kovempaa kuin vakiokoneella varustettu turistiauto/VTR.
Jerzi

Autosarja     n.200-300€
Nopari+motti  n.150-300€
kummit kierros35€ kierros ja ajaa kauan
buusteri      n.40€
kori          20-30€
servo         50-80€
radiot        100-500€
Akut          n.50€ kpl
Laturi        50-400€
HUOM nämä ovat vaan suuntaa antavia varmasti paketti hintoja kannattaa kysyä. Tässä on kaikki mitä tarvitsee jos aloittaa täysin nollasta. Tämä on vähän huono laittaa nämä näin koska kombinaatioita on miljoonia ja käytettyjä komponentteja saa ostettua tuskimpa se mikään luokka on tämän halvempi. Nyt kyllä puhutaan kohtuullisen edullisesta luokasta mikä on helppo aloittaa.

huom hinnoista en anna mitään takuuta koska kauppias en ole, nämä on mutulta. Ja on sitten oikeesti mukava ajaa, mukana on vanhempia paarmoja ja kaikki kiittelevät siitä että auton näkee  :lol: taitaa tulla tosta kommentista kuokkaa :roll:
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jerzirccar1

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Voiko noilla vanhoilla 102, 103 ja 104 tamiya alustoilla tulla kisamaan teidän kanssa jos siihen laitetaan tuollaisen samanäköisen korin kuin mitä teillä on käytyössä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Heuli

Mattoautoissahan määritellään mittojen lisäksi tekniikka näin: "takapyöräveto, taka-akselin erillisjousitus kielletty" eli eikös noi Tamiyatkin mene tuon määritelmän sisään?

jerzirccar1

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

moukari

Ei kai siinä mitään ole mukaan vaan ku saat kulkupuolen noin suunnilleen samaksi ja leveydeksi 200mm ei me varmasti olla kauhean tiukkoja näin alkuun sääntöjen kanssa, mennään ns. herrasmies pelillä. Autoa en tunne mutta sittenhän sen näkee.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jerzirccar1

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

moukari

#10
Eli tossa on nyt tekniikasta kuva minkä nopsasti bongasin netistä


Eli tekniikka on kuin C-12 autossa.





Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

AE-Mod

Hinolta näyttää ja tarpeeksi yksinkertaiselta...  :laugh:

Pitääkö näissä muuten käyttää hard-case -mallisia lipoja?
Nyt tai tulevaisuudessa? Kisoissa/Treeneissä?
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

moukari

#12
Onhan ne varmaan turvallisempia jos rymistelee. Taitaa kaikki ollakin 1S auto lipot kovissa kuorissa. Sekä muutenkin kyllä itse suosittelisin niitä kovakuorisia. Tai jos on jäänyt Saddle packkejä hyllyyn niin käyttää vain toista niistä. Itse kyllä suosin ihan Mattoautoihin tehtyjä lipoja koska ovat matalempia ja tosissaan tehty tätä varten.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

RC-Garage

Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 16.10.09 - klo: 08.20
Hinolta näyttää ja tarpeeksi yksinkertaiselta...  :laugh:

Pitääkö näissä muuten käyttää hard-case -mallisia lipoja?
Nyt tai tulevaisuudessa? Kisoissa/Treeneissä?


Taitaa koko WGT poppoolla olla Hard Case LiPo ajoakkuna. Ainakin keihin olen itse "törmännyt" :mrgreen: (sanan varsinaisessa merkityksessä).

Alussa kun tuppaa kolistelemaan.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

jarkko

#14
Akuista; kaikissa näkemissäni kilpailemiseen liittyvissä säännöissä on nimenomaan mainittu vain hard case (HC) lipo akkujen olevan sallittuja auton akkuna. WGT:ssä ja muualla.

Koska Torpan radallakin painotetaan turvallisuutta, ovat siellä voimassa lajiryhmän lipo-akkuihin liittyvät suositukset
-hard case
-latausvirta enintään 1C
-latauksessa tasuri käytössä (ei tietenkään koske 1S lipoja)

Omassa WGT-autossa olen käyttänyt sekä SMC:n 1-kennoista 4900/40C että Trackpowerin 3200/20C saddle packin puolikkaita. Kummallakin toimii.

Artsi testasi keskiviikkona autollani onko em. SMC 1S akun ja GM:n 4000/35C saddle packin puolikkaan välillä merkittävämpää eroa. Autona Xray X10 ja moottorina GM:n kiinteäennakkoinen 9.5T (DHI Cupin hand out -kone).
Johtopäätös => ei merkittävää eroa. Parilla ekalla kierroksella SMC:ssä oli potkua hieman enemmän, mutta vain parin kierroksen ajan. Todennäköinen syy tähän oli SMC:n tuore lataus ja toisen akun noin 6 tuntia aikaisemmin tapahtunut lataus.

Käsittääkseni pääasiallinen syy 1S lipon käyttöön maailmalla 1/12 ja 1/10 mattoautoissa on sen oleminen erilaisissa sarjasäännöissä ainoa hyväksytty vaihtoehto. Säännöt eivät puhu mitään saddle packin puolikkaista.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

AE-Mod

Näin ajattelinkin.
Ihan oman ja muidenkin turvallisuuden takia hard case on ainoa vaihtoehto.

Jostain kuulin vain villejä huhuja, että max. virrananto pitäisi olla luokkaa 40-50C?
Ilmeisesti pienemmälläkin C-arvolla pärjää, kuten Jarkon viestistä voi lukea.

-Mikko
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

jarkkom

Veikkaan, että isommalla C-arvolla varustettu akku on pitkäikäisempi. Yhdellä kennolla ajettaessa kennon virranantokyky todellakin punnitaan.
---

moukari

Itse käytän 40-50C akkuja siinä toivossa ettei kyykähdä niin nopeasti. ja tosissaan littanoita versioita mutta alkuun varmasti pääsee puolikkaallakin :) Semmoinen juttu vielä että uusimmat LiPoille tehdut autot ovat suunniteltu vielä tälle matalalle mallille ja menee kiinnikkeisiin nätisti omalle paikalleen. T-pala autoissa joutuu vähän kikkailee mutta ei mitään mahdotonta.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Vesa

1C Saddlepack lipo on tulossa jonkin ajan kuluttua. Viimeisin tieto parin viikon takaa jenkkilästä oli, että ei ole vielä valmis.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

TomiKoo

Ihan vaan varmistuksena, että ymmärsin autojen speksit oikein: WB on siis sama 255mm, mikä turisteissakin? Eli päälle sopisi myös 68 Camaro touring-koppa...?  :cool:

jarkko

Akseliväli on ainakin omassa WGT:ssä säädettävä.

Jokatapauksessa vastaus on kyllä passaa turistikopat. Ensimmäinen korini WGT:ssä oli 200mm BMW M5 1/10 ratapolttiskori.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

TomiKoo

Rok rok, siispä Artsin juttusille tänään!  :cool:

HVoltage

OMG! 3,7V ja 10.5T

Mä vedin CRC:n laitteella 2S lipo ja 6.5T, silloin se on hauska...  ...lähtee kuin talkkari jäiseltä peltikatolta...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

TomiKoo

Lainaus käyttäjältä: TomiKoo - 16.10.09 - klo: 12.14
Rok rok, siispä Artsin juttusille tänään!  :cool:

Ja niinhän sieltä tarttui mukaan Xray X10. Stanu-kokoinen servo löytyy (näyttäis manuskan mukaan sopivan?), kuten myös nopari. Akut on yksi mietittävä asia (GM saddlepack lienee OK) ja kone täytynee myös hankkia, löytyy vain hieman kireä GM 7,5T EVO 3.


moukari

Ei käy stanu servo ilman optio osaa.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jarkko

Todellakaan mukana tulevilla servon kiinnityspalikoilla ei onnistu kuin ns. mattisservon kokoisen servon laittaminen.

Omasta autosta katselin että pohjan läpi kiinnittyvä geneerinen servon kiinnityspalikka hoitaisi homman. Xrayn optio-osia ei taida olla vielä saatavana. Sen sijaan 3Racing ja monet muut piraattivalmistajat tekevät noita kiinnityspalasia.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

TomiKoo

Olisko teillä mahollisuutta nakata jotain linkkiä tollasiin osiin? Kauheen vaikee päästä edes jyvälle, mistä lähtis hakemaan...

moukari

en itse jaksanut alkaa etsimään vaan laitoin futaban mini-servon suosiolla.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

TomiKoo

Minä taas jaksaisin etsiä taikka tarvittaessa jopa tehdä sopivan kiinnikkeen, koska on kaksi täysin kelvollista/hyvää normikokosta servoa joutavana.

moukari

Jos jaksat alkaa rakentaa niin tee myös semmoiset kiinnikkeet mitkä on kulmassa saman lailla ku 12 autossa. Olisi kiva nähdä mitä se tekee?
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-