Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

World GT

Aloittaja moukari, 15.10.09 - klo: 08.59

TomiKoo

Itse asiassa, nyt kun katteli ohjekirjaa ja kuvia inttervepistä "uusin silmin", niin eikös nuo optio-osat ole aika yks yhteen esim T2:n sevokiinnikkeen kanssa? Yhdet sellaset pakissa löytyy, joten täytyy niillä koittaa...  :wink:

EDIT: Löytyihän tuo osanumerollakin, on sama osa, kuin pakissa lepää...  :grin:

jarkko

Noilla pitäisi hoitua. Omasta pakista löytyneet ovat muoviset, mutta periaate ihan sama.

Vakiokokoinen servo tuo painoa noin 25-30g lisää ja melko eteen. Jos mahdollista, niin kannattanee pyrkiä sijoittamaan servo pituussuunnassa toiselle puolelle kuin akku (jos akku ei ole keskellä).
Sitten lisäpainoilla auto eteen/taakse ja vasen/oikea balanssiin.
Meillä on Torpassa on neljä pientä vakaa joilla saa kulmapainot punnittua.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

mmrc

Moro
Nyt on WGT auto tilattuna ja sama autohan on jo ollut Torpassa ihmettelyn kohteena viime talvena. CRC merkiin päädyin koska c-12 auto jo löytyy ja samoja osia sopii sitten keskenään vaihdella.
Koska seuraava kerho kisa taas olikaan ?.
Mitäs 10.5 koneita porukoilla nyt on ja mikä oli minkäkin koneen välitykset ja rengas koko.
9.5 kone löytyisi mutta kun on laiton niin eiköhän 10.5 koneita kauppiailta voi ostaa, mutta minkä merkin kone on nopein :p.
Multi surfase on hanurista

Vesa

Kevään EM kisoissa ja tämän syksyn Euro Pan Series kisoissa Saksassa 1/12 Spec luokassa GM ja LRP/Nosram olivat nopeimmat 10.5t koneet. Eiköhän sama päde WGT luokkaankin. EM kisoissa on käytössä EFRA-listan koneet.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: mmrc - 19.10.09 - klo: 12.07
Moro
Nyt on WGT auto tilattuna ja sama autohan on jo ollut Torpassa ihmettelyn kohteena viime talvena. CRC merkiin päädyin koska c-12 auto jo löytyy ja samoja osia sopii sitten keskenään vaihdella.
Koska seuraava kerho kisa taas olikaan ?.
Mitäs 10.5 koneita porukoilla nyt on ja mikä oli minkäkin koneen välitykset ja rengas koko.
9.5 kone löytyisi mutta kun on laiton niin eiköhän 10.5 koneita kauppiailta voi ostaa, mutta minkä merkin kone on nopein :p.

Juuri tälläisten takia suosin yksityyppi koneita tähän luokkaan. No rennolla meiningillä ollaan eteenpäin menossa mutta aina jää se kysymys merkki että onkohan nyt just tuo naapurin kone se nopein.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Vesa

#35
Kyllä se ajotaito korostuu entisestään kun ajetaan teholtaan hitaammilla koneilla. Minkälaisilla välityksillä porukka on Torpassa WGT autoilla ajanut? 1/12 autoissa 10.5 koneella 4 kennolla välitys on karkeesti luokkaa 55-62mm, sillon kun ajetaan siis kovaa. 1cell lipolla välitykseksi kun ruuvaa n 65-70 milliä niin ei kauheasti mene pieleen. Säätimestäkin riippuu hyvin pitkälle tuo välitys, ja voi vaihdella suurestikkin nopareiden välillä. Esim LRP 2007 vs. LRP SPX > SPX muutaman millin lyhempi välitys, ja siis 7-8 profiili säätimestä luonnollisesti.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

moukari

koneina on ollut GM,Novak,CS
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: moukari - 19.10.09 - klo: 13.12
koneina on ollut GM,Novak,CS

Onko lainata mulle jotain konetta?
---

moukari

Itselläni on vain yksi kone.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jarkko

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 19.10.09 - klo: 13.02
1cell lipolla välitykseksi kun ruuvaa n 65-70 milliä niin ei kauheasti mene pieleen. Säätimestäkin riippuu hyvin pitkälle tuo välitys, ja voi vaihdella suurestikkin nopareiden välillä. Esim LRP 2007 vs. LRP SPX > SPX muutaman millin lyhempi välitys, ja siis 7-8 profiili säätimestä luonnollisesti.

Vesan ehdottama 65-70 on saanut kannatusta RC-tech'issäkin.
Ilpolla on ollut 96/37-38 pinjoni ja rengas 55mm luokka, jolloin ollaan juuri 65mm rolloutin nurkilla.

"Mikä moottori on nopein?" kysymys nousee esiin nyt kun on saatu ajettua ensimmäiset WGT kisat Suomessa.
Meillä ei mitään sääntötyöryhmää ole vielä edes ollut olemassa, on vaan luettu jenkkilässä koottuja sääntöjä
http://www.worldgtrc.com/World%20GT%20rules%20-%2009.pdf
Siellä tosin ainoa teholuokka on 13.5T ja sen osalta voimassa on ROARin hyväksyttyjen moottorien lista
http://www.roarracing.com/approvals/brushlessmotors.php

Meillä lähdettiin liikkelle samantien 10.5T luokan koneilla tuoreen Las Vegas IIC mallin mukaisesti, missä ajettiin luokat Expert WGT 10.5T ja WGT 13.5T. Eli pelkkää experttiä vaan ;-))

Moottorimääritys ei yllä olevien jenkkisääntöjen pohjalta ole kovin selkeä, kun mukaan Approved- statuksella mahtuu sekä kiinteä ennakkoisia että säädettävällä ennakolla olevia moottoreita sekä 10.5T että 13.5T teholuokissa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Vesa

Korjataan vielä että tuo mun heittämä 65mm ei siis oo hatusta heitetty, meillä on kerholla pari 1cell spec kuskia joten olen seurannut hommaa sivusta, ja referenssivauhtina on toiminut oma spec vauhti.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

moukari

Minun mielestä mennään vaan noilla "säännöillä" mitkä on ollu tuolla yläpuolella. Ei tehdä tästä alkuun poliisi luokkaa. Pidetään kivaa niinkuin alunperin olikin tarkoitus.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Vesa

Spec-luokkiin liittyen myös sellanen tieto varmaanki kiinnostaa, että esim toi uusin SMC:n 1cell lipo on radalla selkeesti nopeempi kuin esim noi kuukausi sitten tulleet 40C akut ( Thunder power, uus IP, Fantom jne). Eli tän kuun (ja ehkä viel ens kuun alun) akku on toi uus SMC jos haluaa mennä kovaa :P Marraskuussa sitte uus akkuversio ja taas mennään kovempaa. Virissä tolla ei ole merkitystä niin paljoa/ollenkaan, koska tehoa on riittämiin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 19.10.09 - klo: 16.28
Spec-luokkiin liittyen myös sellanen tieto varmaanki kiinnostaa, että esim toi uusin SMC:n 1cell lipo on radalla selkeesti nopeempi kuin esim noi kuukausi sitten tulleet 40C akut ( Thunder power, uus IP, Fantom jne). Eli tän kuun (ja ehkä viel ens kuun alun) akku on toi uus SMC jos haluaa mennä kovaa :P Marraskuussa sitte uus akkuversio ja taas mennään kovempaa. Virissä tolla ei ole merkitystä niin paljoa/ollenkaan, koska tehoa on riittämiin.

Mitä mieltä olet Vesa tästä uudesta luokasta. Hyvältä näyttää radalla tämä luokka.
Olet aina ollut niin negatiivinen uusille lajeille, vie kuulema kuskeja pois muista lajeista.
Itse tykkään.
Sääli jos joku akku on nopeampi kuin toinen :undecided:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jarkko

Omat ajeluni ajelen WGT:llä koska tykkään hyvästä pidosta ja sopivan hallittavasta vauhdista. Ne tekevät ajamisesta kaltaiselleni aloittelevalle ikämieskuskille helpompaa ja mukavampaa.

Auton yksinkertainen rakenne ja luonnollinen esikuvan näköinen kori miellyttävät myös.

Sääntöpohdintoihin liittyen keskeisen kysymys on minusta se, millä kisoissa ratkaistaan menestyminen.
Viedäänkö luokkaa kohti sellaisia sääntöjä, että ajaminen ratkaisee, niinkuin stock-luokkien kohdalla yleensä ajatellaan. Vai jätetäänkö säännöt hyvin väljiksi ja hyväksytään useamman muun tekijän vaikutus kisatulokseen, esim. vapaa käämitys, vapaa ennakko, viriroottori, "tämän kuukauden nopein akku", "tämän hetken nopein nopari", kori, maavara, vapaa rengas jne. etc.

Siis kohti stock'ia vai WGT 10.5T viriä? (hieman provosoiden).

Muutama rivi ylempänä olevista syistä oma valinta on stock menee enemmistö kumpaan suuntaan vaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Vesa

heh, vai negatiivinen.... Vähän väärä käsitys sulla on mun toimintaperiaatteista ja ideologiasta. Harmi homma.

henk.koht mielipide on, että WGT luokka on eräänlainen jäähdyttely/sisäänheittoluokka foamiluokkiin, koska 1/12 on käytännössä sama luokka, eri korilla. Myöskään turisteista ei ole ollut tarvetta tehdä 1/11 ja 1/13 mittakaavaisia, vain sen takia, että jokaiselle saadaan luokka jossa voi pärjätä. jenkeissähän tilanne on kärjistetty äärimmilleen, WGT luokasta on sielläkin puolikymmentä eri luokkaa, kisoissa on muutama jamppa per luokka, voittomahdollisuus on varmaan 10x, mutta uskottavuus ja sekavuus jotain toista luokkien määrän kasvaessa.

Itsellä ei tuo autojen näyttävyys ole koskaan ollut #1, vaan suorituskyky ja vauhti radalla. Muovimalleja voi laittaa hyllylle ja ihastella niitä sieltä ;)

Jokatapauksessa tolla 10.5t koneella noiden WGT autojen pitäs liikahtaa aika kivasti (muutamia kymppejä c12 mod vauhdista), ja toivottavasti luokka tuo kuskeja myös muihin luokkiin, joita jo kisoja järjestetään tai vastaavasti toivotaan että WGT luokkaan tulisi runsaasti kuskeja, niin sen voisi ottaa kisaluokaksi Suomessa. Tältäkin autovalmistajalta moinen silloin tulisi.

Jos WGT kuskeja on tarpeeksi, niin voin Blue Carpet Raceen lisätä sen luokaksi. 8 kuskia min.  
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

mmrc

#46
Itse en ole vielä pätkääkään WGT:tä ajanut ja toivon että tuo kysymykseni mikä kone on nopein ei aiheuta lisää määräyksiä sääntöihin. Tuo 10,5 kuullostaa hyvältä. Muita sääntöjä en sitten toivokaan. Jos tulokseni on huonompi jonkun toisen ajaessa eri korilla, eri maavaralla, eri akulla, eri autolla. Minua ei haittaa ollenkaan. Voinhan kopioida toisen kuskin säädöt mutta tiedän kumminkin että kuskista se auton vauhti tulee lähes 100%.

Muuten tilasin kiinasta koneen se oli halpa ja 10,5 lankanen toivottavasti sillä saa ajaa, vauhtini tuskin juuri muuttuu vaikka kone kiertäisi hieman paremmin tai vääntäisi vähän enemmän, jos en muutenkaan pysy kun just ja just radalla, saati linjalla. Pääasia että laitteella on hauska ajaa.
Multi surfase on hanurista

moukari

#47
Mikko on ymmärtänyt idean!!!  :grin: Näillä mennään nyt alkuun,

Eli kertaukseksi tälle hetkellä ollaan menty mennään

Rengas on ollu Jacon LILAC
Kori vapaa paitsi (OVIKIILA Prototyyppi)
Kone 10.5
Akku 1S lipo
Tämä on pakollinen sääntö hyvää mieltä ja rentoa meininkiä!
Ja jos joku haluaa ajaa 5T koneilla niin on hyvä vaan, jos kisoissa ajetaan niin olisihan se kiva että ollaan tehoilta edes samalla planeetalla (10.5T).

Kisoissa toivoisin tuomaroinniksi karun linjan että ei mee kolisteluksi. Eli perään/kylkeen ajosta heti jäähylle. Saataisiin sisäänheitto luokassa heti ajokulttuuri semmoiseksi kun sen pitäisi olla, eli ohitus ei tapahdu välttämättä joka tapauksessa (LUE toisen auton läpi).

Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

redman

mitä olen kuvista nähnyt niin kaikki c-12 & wgt autot on suunniteltu kantamaan neljää patteria. Kuinka helposti tuollaisen puolikkaan saddle packin/1C lipon saa istutettua kyytiin?
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

moukari

#49
Suurin osa tällä hetkellä olevista WGT autoista on suunniteltu 1S lipoille. Muutama jäänne on mutta eiköhän niihinkin tule päivitystä lipoille.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jarkko

Lainaus käyttäjältä: redman - 20.10.09 - klo: 12.13
mitä olen kuvista nähnyt niin kaikki c-12 & wgt autot on suunniteltu kantamaan neljää patteria. Kuinka helposti tuollaisen puolikkaan saddle packin/1C lipon saa istutettua kyytiin?

Torpan radalla nopein WGT-kierrosaika on ajettu kokeiltaessa menoa 35C 4000mah saddle packin puolikkaalla. Autossa WGT-speksistämme poiketen 9.5T moottori + noparin punchit täysillä. Kuskina Teemu Leino.

Otan auton layoutista kuvan illalla ja liitän tähän.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

mmrc

Lainaus käyttäjältä: redman - 20.10.09 - klo: 12.13
mitä olen kuvista nähnyt niin kaikki c-12 & wgt autot on suunniteltu kantamaan neljää patteria. Kuinka helposti tuollaisen puolikkaan saddle packin/1C lipon saa istutettua kyytiin?
C-12 autoon sain Lipon sopimaan kun nostin iskarin kiinnikettä ylöspäin sen verran että akku sopi paikallee. Tosin minulla on linkki auto CRC eli akku sopii huomattavasti helpommin kuin T-pala autoon. Tosin CRC:n WGT autoon sopii vaikka pötkömallin lipo eli 7.4v, mutta eiköhän monen valmistajan autoon saa tuon täyden akkupaketinkin.
Multi surfase on hanurista

moukari

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 20.10.09 - klo: 15.00
Lainaus käyttäjältä: redman - 20.10.09 - klo: 12.13
mitä olen kuvista nähnyt niin kaikki c-12 & wgt autot on suunniteltu kantamaan neljää patteria. Kuinka helposti tuollaisen puolikkaan saddle packin/1C lipon saa istutettua kyytiin?

Torpan radalla nopein WGT-kierrosaika on ajettu kokeiltaessa menoa 35C 4000mah saddle packin puolikkaalla. Autossa WGT-speksistämme poiketen 9.5T moottori + noparin punchit täysillä. Kuskina Teemu Leino.

Otan auton layoutista kuvan illalla ja liitän tähän.

10.870 kellotettiin kerhokissassa
Tämä on nopein  10.5T:llä ajettu kierros sekä WGT/C-12 1s lipolla amatööri kuskilla. Tai ainaki oli,
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: moukari - 20.10.09 - klo: 20.36
10.870 kellotettiin kerhokissassa
Tämä on nopein  10.5T:llä ajettu kierros sekä WGT/C-12 1s lipolla amatööri kuskilla

Jep, ennätykset meni kisoissa uusiksi.. Odotapa kun pääsen hinkkaamaan itsekin. :p
---

moukari

Ei muuta ku auto nippuun ja ajamaan :)
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jarkko

Jenkeissä hyvin tunnettu ja menestynyt Josh Cyrul ja yrityksensä CEFX ovat tuomassa markkinoille uuden WGT-auton
"CEFX Griffin 10 WGT"

Täällä lisää tuotannossa parhaillaan olevasta autosta
http://cefx.net/catalog/newsdesk_info.php?newsdesk_id=28
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

moukari

Tossa just kattelin muute Rollout on 70.650
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

moukari

Noniin nytten olisi taas kisat 21.11 torpassa eli kaikki ilmottautuun vaan heti!

Täytyy kyllä sanoa että renkaat kestävät pitkään tässä luokassa nyt vasta mennyt ensimmäinen kierros tai ovat parhaassa iskussa mutta pienet :)
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jerzirccar1

Seuraavat kisat on nyt viikonloppuna hyvinkäällä :tongue: Muutama mahtuu mukaan viellä :p
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

TomiKoo

Lainaus käyttäjältä: TomiKoo - 17.10.09 - klo: 22.13tarttui mukaan Xray X10. Stanu-kokoinen servo löytyy (näyttäis manuskan mukaan sopivan?), kuten myös nopari. Akut on yksi mietittävä asia (GM saddlepack lienee OK) ja kone täytynee myös hankkia, löytyy vain hieman kireä GM 7,5T EVO 3.

Xray kasautuu vauvanaskelin, olikohan pussi 3, jonka sain eilen valmiiksi...  :lol: Servon sain mahtumaan paikalleen, katsotaan nyt vielä miten sen ohjauksen saa oikeasti pelaamaan. Tekniikaksi valikoitui pakista Nosram 7,5T combo, jossa kv-arvo on kylläkin alhainen.

Kipinä ajamiseen alkaa jo tykyttämään takaraivossa, joten jospa parin viikon sisään pääsis jo koittamaan...! Tällä tahdilla vaan taitaa kesä tulla ennen kuin auto on valmis!   :roll: :grin: