Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mystinen nopari/moottoriongelma

Aloittaja Futaba, 30.10.09 - klo: 00.12

Scrap

Kai käämit on mitattu?

Ainakin hiilikoneesta katos teho eikä lähtenyt liikkeelle muuta kuin tönäsemällä, kun oli yksi käämi palanut.

Olisko ekasta motista päässyt käämi kärvähtämään joko viallisen noparin takia tai saanut jonkin roskan johonkin väliin. Roska kärväyttänyt käämin ja sössinyt noparin, mikä sitten puolestaan poltti seuraavan koneen?

Voisko noparin sensori systeemi mennä sekasin jos yksi käämi pimeenä?

En mää mitään mistään tierä, mutta kirjottelempahan vaan lämpimikseni.

Futaba

No nyt meni vielä kummallisemmaksi. Vaihdoin ehjän sensorin toiseen gm moottoriin speed passionin koneesta, ja GM:n sensorin SP:n moottoriin. GM ei toimi, sp toimii GM:n sensorilla.

Eli ei näemmä siitä kiinni, mutta mitä muuta moottorissa on, mikä voi herkästi muka mennä rikki? Losin moottori tosiaan pimeni, kun kokeilin GM:n moottoria Losin säätimellä. Sen jälkeen pistin losin moottorin kiinni takaisin losin säätimeen, ja sitten ei toiminutkaan losin säädin eikä Losin moottori edes toisessa säätimessä. Eihän se nyt voi parin kaasun painamisen aikana hajota..
| Academy | Axial |

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Futaba - 02.11.09 - klo: 16.12
Eihän se nyt voi parin kaasun painamisen aikana hajota..
Kyllä voi.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Futaba

Niin mikä? Siellä nyt ei sensorin lisäksi kuitenkaan ole mitään piirilevyjä, ainoastaan kuparia ja magneetti.
| Academy | Axial |

Klasu_

Joo ei kyllä mahdu meikäläisenkään kaaliin;

Nopeudensäädin on kiinni moottorissa sensoripiuhan kautta, josta säätimelle tuleva jännite? tai mahdollinen oikosulku sensoripuolella voi kenties jopa säätimen rikkoa, mutta että katkennut moottorin käämi?

Kuitenkin, jos käämi katkeaa, moottori toimii kun vain kaksi piuhaa olisi paikallaan, eli moottori menee "lukkoon", eikä suinkaan lähde enää alkuvauhtia potkaisemalla mihinkään.

Ja että tuo säätimen käyttö hetkellisesti kahdella vaiheella sen tuhoaisi kuullostaa myös todella oudolta, koska kyseessä kuitenkin on käytännössä sama tilanne kun moottori ei pääsisi kaasutettaessa pyörimään.
Ei sen tuollaisesta pitäisi muutamassa sekunnissa rikkoutua, kun kestää paljon tiukemmin käämittyjä koneita.
Ja tosiaan, johdot ei lämminnyt miinkään tuon kokeilun aikana, eikä moottori tärissyt kuten se lisi tehnyt vaan kahden vaiheen ollessa kytkettynä.

Sensorivikaa veikkailin aluksi, mutta kun sekin nyt on poissuljettu...

SLap

No parin kaasunpainalluksen aikana voi esim. magneetti haleta ja levitä koneen sisään, tai käämit palaa, varsinkin jos moottoria huudatetaan rasittamattomana kädessä, tämä on viimeinen teko mitä voit tehdä harjattoman kanssa. -Sami
Jeps

_valtsu_

Sen kyllä kuulee jos magneetti halkeaaa jos taas käämi palaa niin sen haistaa.

Duster1

Onko tuo säädin jo kauankin käytetty?

Jos vaan noparista on joku juotos irti sensori puolelta ja sen takia pätkii.

Niin oletkos kokeillut sensorittomalla koneella. Jos toimis niin silloinhan se on noparin sensori vika.
Ja ei siis sensori koneella ilman piuhaa, koska ne ei taida aina vörkkiä ilman piuhaa vaikka periaatteessa pitäisi.

Toivottavasti ongelma selviää.

Nimimerkillä juuri ostin uuden saman noparin ja GM koneen  :undecided:
Axial SCX 10 TR

Nicke

On kyllä jo todella outoa, koska GM:än vika oli luultavasti sensoripohjainen, mutta sama sensori toimii taas SP:ssä. Eikä koneet sano yhtään mitään ilman alkuvauhtia, jolloin nopari ei siis ilmeisesti saa asentotietoa sensorilta, mutta mikä muuttui kun sama sensori laitettiin toiseen koneeseen?

Se on myös outoa että sensori ei anna "väärää" tietoa, vaan että nopari ei tee yhtään mitään ilman alkuvauhtia. Miten sensori muuten on noissa toteutettu..? Magneettisesti? Onko se osa kiinteä osa roottoria? Onkohan mahdollista että nopari on vahingoittanut sensoreita, mutta speedpassionissa asentotietoa antavat magneetit ovat hieman voimakkaammat, jolloin homma kuitenkin toimii.

Menee aika mutuiluksi, pitäisi melkein purkaa ajatuksella ja miettiä muuttuvia tekijöitä noiden patojen välillä, ja mikä voisi aiheuttaa vian "siirtymisen" toiseen säätimeen ja koneeseen. Pitäis myös vähän yleismittarin avulla perehtyä noihin, pakko olla joku muu ero kuin käämitys SP:n ja GM:n välillä, ja joku yhteneväinen vika noissa GM:issä ja losissa.

Lainaus käyttäjältä: InfernoSami - 02.11.09 - klo: 20.45
No parin kaasunpainalluksen aikana voi esim. magneetti haleta ja levitä koneen sisään, tai käämit palaa, varsinkin jos moottoria huudatetaan rasittamattomana kädessä, tämä on viimeinen teko mitä voit tehdä harjattoman kanssa. -Sami

Niin, ja sen jälkeenhän se kone toimii jos antaa alkuvauhtia?

Miksi pitää kommentoida kun ei ole edes lukenut koko juttua.. Voisit vielä huvikseen perustella ton käämien palamisen, jos kerran nopari toimii sen verran että kone pyörii hyvin  :mrgreen:

Futaba

Sen verran tarkennusta, että tuo Speed Passionin nopari siis toimii, nyt ainakin tiedetään, ettei se sensoreita riko. Katsotaan, mikä on tulos seuraavalla moottorilla.

Losin säädin oli toista päivää ajossa, kun alkoi pätkimään GM:n moottorin myötä. Sen lähetän tehtaalle tutkittavaksi.
| Academy | Axial |

bartti

Saman kuuloinen vika täällä, ei lähde moottori pyörimään ilman pientä avustusta.
Kokeiltu kahdella eri moottorilla eri sensorin piuhoilla sekä radiolla.
sama nopari kyseessä, radiona spektrum DX3e, moottorit oli Losin 17.5 sekä losin 10.5 joita kokeiltiin.
Ilmeisesti takuu keikka tulossa?

Beetlejuice, nutech ja jotain sille välille.

pate

#41
mikä on kun ajoin kaverin kansa ulkona kiekka rallia touringilla ja tulin sisälle ja aloin purkaa sähkojä pitsaamista varten.ja kun pidin kädessä moottoria ja kun laittoi tarpeeksi kaasua niin vinkui kuin hullu ja mitään vikaa ei näy.ja oli kosteuden kestävä nopari ja suojattu vastari(elmukelmu ja teippiä) ja servo oli vaan normaalisti ei hajonut vaikka oli todella vähän kosteeta.mut moottori vinkuu kuin hullu.

tarvin vastauksen

Janezki

Moottorista kuuluu siis ääntä, mutta jäi epäselväksi pyöriikö se?

pate

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 09.05.10 - klo: 11.37
Moottorista kuuluu siis ääntä, mutta jäi epäselväksi pyöriikö se?


se pyörii ja kaikkee mutta vinkuu välillä puol kaasullakin mutt täys kaasulla kuin hullu,mutta vaikutaako se että se on autosta irti meinaa kun otin sen irti autosta niin toimi hetken täydellisesti mut sit alko vingunta.

Pete_69

Auttas varmaan jos kertoisit, että mikä moottori on kyseessä? harjallinen vai harjaton? ja eikös ne kaikki moottorit nyt vingu ihan kunnossa ollessaankin. Vai millaista vinkumista tuo pitää?
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

PMi

#45
Vaihda laakerit. Laakereiden öljyäminenkin saattaa auttaa. Sen verran on kokemusta, jos laakerit ovat loppu niin suoralla, täydellä kaasulla, vauhti saattaa loppua kuin seinään, mutta hitaammassa vauhdissa, vajaalla kaasulla, tuntuu toimivan ihan ok.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

nuudelix

#46
Lainaus käyttäjältä: pate - 09.05.10 - klo: 12.03
Lainaus käyttäjältä: Janezki - 09.05.10 - klo: 11.37
Moottorista kuuluu siis ääntä, mutta jäi epäselväksi pyöriikö se?


se pyörii ja kaikkee mutta vinkuu välillä puol kaasullakin mutt täys kaasulla kuin hullu,mutta vaikutaako se että se on autosta irti meinaa kun otin sen irti autosta niin toimi hetken täydellisesti mut sit alko vingunta.
Joo mullakin kävi samalla lailla vanhan maputsimoottorin kanssa. Sen verran kilsoja takana, että on laakerit finaalissa. Laakerit vaihtoon tai öljyät ne, niin ei kun takasin baanalle.

pate

no se on harjaton ja maverick strada tc alkuperänen moottori

pate

jä käykö siihen ompelikone öljy ja mihin sitä laitetaan.

ja huomasin että se lyö hirveetä kipinää sisällä ,se normaalisti lyö vähän kipinää mut nut todella paljon kun vinkuu.

Bonzer

Voisin jopa väittää et harjaton ei lyö koskaan kipinää. ainakaan omat ei lyö. Taidat tarkottaa harjallista, jos kerran kipinää lyö.  :wink:

pate

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 09.05.10 - klo: 16.20
Voisin jopa väittää et harjaton ei lyö koskaan kipinää. ainakaan omat ei lyö. Taidat tarkottaa harjallista, jos kerran kipinää lyö.  :wink:


se on harjaton ja löy aina alussa pienen kipinän mut tällä hetkellä lyö vigunnan aikana todella paljon siella koneen sisällä

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: pate - 09.05.10 - klo: 13.24
no se on harjaton ja maverick strada tc alkuperänen moottori

Lainaus ko. spekseistä:

Lainaa
StradaTC 1/10 4WD Electric Touring RTR

Specifications:

- MTX22 - AM 27Mhz 2 channel Steerwheel Transmitter that includes Steering and throttle trims as well as channel
reverse.
- MRX22 AM 27Mhz 2 channel Receiver
- MS22 High strength steering servo
- MSC22 Electronic Speed Controller is a fully proportional high frequency unit that has a 13 turn motor limit. Safety
features include a temperature cut off and a low voltage regulator. The MSC22 is easy to setup with a one touch
setup system and audible tones as well as the LED indicators.
- MM22 Powerful 540 Brushed Motor
- MBP22 7.2v 1800mAh NiMH Battery Stick Pack
- 240v AC Charger
- Fully Detailed Instruction Manual

Eli kyllä se alkuperäinen kone on harjallinen. Kipinöinti johtuu siitä, että hiiliharjojen ja kollektorin välinen kosketus on huono, harjattomassa tätä ilmiötä ei ainakaan samasta syystä voi olla, koska siinä ei ole hiiliharjoja eikä sen kummemmin kollektoriakaan. Muustakaan syystä en ole harjattomassa koneessa kipinöintiä koskaan havainnut. Perus harjakoneessa kipinöinti sen sijaan on ihan normaalia samaten tietyn tasoinen vingunta. Jos kone toimii muuten normaalisti, eikä lämpene liian paljon, en olisi kovin huolissaan.
Flying Calacucco

-HL-

Autosi vakio moottori on harjallinen. Katsoppa vaikka Hobbylinnan sivuilta, siellä lukee
"540 Brushed Motor" eli harjallinen. Etteis siellä vain olisi jotain kiveä välissä, kun tuossa moottorissa on nuita koloja.
Jaa, Peitsamo ehti ensin, no tässä silti.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

pate

ok en tienyt sitä ja se ei ennen vinkunut mut sit se alko ja ei ole normaalia vinkua ja olen kattonut että ei ole likaa

jiksu

Nyt tuli sitten itellekkin onknelma vastaan. Noparina toimii tämä: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GranTurismo-20-LPF-Carbon-Black-107509
ja myllynä Gm 5.5t sensorillinen.

Olin ajelulla slässillä ja kerkesin jo eka akun ajella ja toista jonkin aikaa, kunnes moottori rupesi ensin pätkimään ja lopulta mykähti kokonaan. Lämmöt oli normaalit. Myöhemmin kokeilin niin sensoripiuha kiinni ei inahtanu motti, ilman sensoripiuhaa motti pätki ja värisi paikoillaan.

Koklasin sitten toisella sensorittomalla motilla ja se rullasi hyvin ja normaalisti, joten menikö tuossa nyt sitten moottori rikki? ja miten se nyt yhtäkkiä menisi?

-tauolla-

SLap

Muillakin on ollut GM koneiden kanssa ongelmia. Uus kone vaan tilalle. -Sami
Jeps

4wdkanootti

Harjaton kone voi poksua nopeastikkin. Magneetti säröytyy, tai lakat alkaa lyödä läpi. Jos on toinen akseli, voit sillä vasrmistaa, kumpi.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

jiksu

#57
Jeesh, pääasia ettei noparille käyny mittää.

Lähti jo uus mylly tulemaan... 
Cs 6.5t tulossa

Edit: Tuo voi olla kyllä totta, jos olisin vielä kauankin 5.5t motilla ajellut olisi voinut savut päästä. Lämmöt kyllä pysyi melko alhaalla...
-tauolla-

snakepoison

Tuo SP säädinhän kestää 5.5 asti. Mietin vain että aika koville taitaa säädin joutua kun kone vetää sen aivan piippuun. Itse jättäisin pari numeroa väliä koneen ja säätimen välille. Esim säädin kestää 5.5 olisi kone itselläni enintään 8.5. Noh mutta jokainen tavallaan.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

_valtsu_

Tuokin vähän riippuu minkälaisella rasituksella ajellaan. Krossissa ei koneet ja noparit joudu lähellekkään niin koville kuin touringissa. Itselläni on nopari 5.5 lankarajoituksella ja 6.5t kone. Krossissa nopari ja kone pysyivät todella viileänä. Laitoin saman paketin touringiin niin lämmöt nousivat selvästi.