Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hong Nor CRT.5 - E

Aloittaja auvo, 30.10.09 - klo: 19.20

Linksu

Täälä alkais kisakampe oleen pikkuhiljaa valmis. Sähköinä on Novak havoc pro nopari ja Novak ballistic 6.5t moottori.
Servona on Blue bird  BMS-616DMG+HS Digital Buggy Servo. 10.2kg .12s. Diffit on 1-1-1. Iskarit ja jouset vielä vakio kuosissa.

















McJones

Lainaus käyttäjältä: ToniP - 15.01.10 - klo: 02.10
Jos joku insinööri laskee paljonko esim. CRT.5e kardaaneille tulee max. vääntöä, mä voisin katella siihen sopivan jousto- tai luistokytkimen. Ainakin HUCO:lla on valikoimassaan pieniä momenttikytkimiä.
Jos joku insinööri heittää tänne päin speksit (välitykset, kone+nopari, mitatut huippuvirrat, akku), niin kyllähän tuon selvitellee kun tunkee numerot ekseliin.

Ei ehkä pitäis näin kylmiltään laskeskella mitään, mutta jos omassa Minihyperissä tehoja olisi 800 wattia (kiinni Novak HV Pro 5.5t), jänöjä 14,8 volttia (4S lipo) ja virtasia n. 54 ampeeria, olisi vääntöä moottorin akselilla n. 0,1356 Nm ja pyöränakseleilla n. 1,4 Nm. Kitkakerroin renkaan ja ajoalustan välillä olisi tällöin luokkaa 1 ja kiihtyvyys samoissa kuin vapaassa pudotuksessa. Häviöitä ei huomioitu.

Ylipäätään rengaskosketus lienee se momentti-iskuja rajoittava tekijä, eikä esim. renkaan kiihdyttämisellä ole kovin dramaattista vaikutusta (oletus: renkaan hitausmomentti suhteellisen pieni).

Lienee helpompaa ja hedelmällisempää hommata vaan uutta palikkaa tilalle kuin sorvailla kytkimiä.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Jankka

Tommonen väritys tällä kertaa.


SH.

Mitenkäs muilla,pohjaako alusta helposti hypyn alastulossa?
Itsellä on kokonaispaino  ilman akkua 1985g ja tuntuu alusta todella lötköltä,nyökkii ja vetää perän maahan kaasuttaessa.

Iskareina toimii 12mm aluvaimentimet kolmireikäsillä männillä,vakiojousilla ja 50 mömmöt joka nurkassa,niin ja jäykkyys on ruuvattu tappiin.

olisikohan jouset mennyt entiseksi vai miten tämän kuuluu toimia?,tosin kun puottaa lattialle niin ulosjoustossa alatukivarret tulee suoraan.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Duster1

Jäykempää öljyä sisään ja jos nyt on jousen esijännitys jo tapissaan niin jäykempää jousta myös.
Axial SCX 10 TR

auvo

#125
Lainaus käyttäjältä: SH. - 20.01.10 - klo: 17.58
Mitenkäs muilla,pohjaako alusta helposti hypyn alastulossa?
Itsellä on kokonaispaino  ilman akkua 1985g ja tuntuu alusta todella lötköltä,nyökkii ja vetää perän maahan kaasuttaessa.

Iskareina toimii 12mm aluvaimentimet kolmireikäsillä männillä,vakiojousilla ja 50 mömmöt joka nurkassa,niin ja jäykkyys on ruuvattu tappiin.

olisikohan jouset mennyt entiseksi vai miten tämän kuuluu toimia?,tosin kun puottaa lattialle niin ulosjoustossa alatukivarret tulee suoraan.

Itsellä valkoiset(hard) jouset edessä ja takana, 2-reikäset männät (pieni), edessä 70w öljy ja takana 50w. Ajan tosin foameilla jos sulla on kumirengas niin itse laittasin 2 pikkureikäset männät E/T, eteen 50-60w ja taakse 40-45w öljyt ja ne valkoiset jouset. Ehkä myös sininen(medium) jousi menettelis. Pro-iskarien mukana tulee nämä vaihtoehtomännät, taitaa saada myös erikseen tilattua.
Tukivarret on ajotilanteessa vaakasuorassa.
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

SH.

Muistaakseni tuossa oli niitä mäntiä aika paljon,toki jouset pitää varmaan tilata.
Kiitos auvo neuvoista.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

ToniP

Team Joker:in rengastestin tulos:

Schumacher MiniSpike - yellow takarengas (U6558) CRT:n omalla vanteella (TM-49W/Y) toimii Nokialla.
Käyttämällä eturengasta (U6557) pitoa on uutena hieman vähemmän, eli sitä kautta helpompi. Tosin eturengas kuluu nopeammin.

ToBy1

Itse olisin hyvin kiinnostunut tästä autosta, joten kysyn pari kysymystä. Mitkä osat menee autossa helpoiten rikki? Iskarit on tässä lukemani perusteella aika huonot. Pysyykö niissä edes öljyt sisässä? Minkä koon vanteet tässä tulee? Kori on maalaamaton? Millainen kiinnitys tuolla akkukotelolla on, jos itse tekisi tai ostaisi paremman kun tuo on niin pieni leveydeltään, ja isompikin mahtuisi (vai?) eikä tarvitsisi porata toisia reikiä jos laittaisi uuden kotelon vakio rei'istä kiinni.
Olisiko tälläset speksit  hyvät sähköjen osalta?:

3500kv harjaton
Mamba Max
3s lipo

auvo

Lainaus käyttäjältä: ToBy1 - 27.02.10 - klo: 17.59
Itse olisin hyvin kiinnostunut tästä autosta, joten kysyn pari kysymystä. Mitkä osat menee autossa helpoiten rikki? Iskarit on tässä lukemani perusteella aika huonot. Pysyykö niissä edes öljyt sisässä? Minkä koon vanteet tässä tulee? Kori on maalaamaton? Millainen kiinnitys tuolla akkukotelolla on, jos itse tekisi tai ostaisi paremman kun tuo on niin pieni leveydeltään, ja isompikin mahtuisi (vai?) eikä tarvitsisi porata toisia reikiä jos laittaisi uuden kotelon vakio rei'istä kiinni.
Olisiko tälläset speksit  hyvät sähköjen osalta?:

3500kv harjaton
Mamba Max
3s lipo


Auton on yleisesti ottaen todella kestävä, itsellä mennyt etuylätukivarren vantti poikki tai se oli vääntynyt ja oikastessa meni poikki. Ohjaukseen c-palat olen vaihtanut kertaalleen kun oli säröt muovissa.
Vanne on 2.2" ja 12mm hexit läpeensä eli kaikki 10-koon krossi kumit käy.
RTR iskarit on huonot muttei ajokelvottomat, männän c-klipisit pitää uusia niin niistäkin tulee ihan kelvolliset iskarit...päivityslistalle kannattaa laittaa ekana pro-mallin iskarit jotka on erittäin laadukkaat. Valkoiset tai siniset jouset myös ostoslistalle.

Akkukotelon alla on 4 muovipalaa 10 x 10mm vahvuus n.5mm, pala on pohjalevyyn kiinnitetty alapuolelta ja akkukotelo on kiinnitetty sitten näihin paloihin päältä päin. kotelo on helppo modata erikokoiseksi.

Nopariksi ottasin mamba max pron. Miksi haluat ajaa 3s lipolla koska 2s lipollakin kyytiä saa ihan riittävästi ainakin radalla?
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

ToBy1

Ok. Minkä milliset ne c klipsit on, jos sattuis löytymään pakista? Siksi 3s lipo, kun löytyy jo valmiiksi, mutta mikäpä estää tilata vaikka hobbycitystä 5A 2s hardcase lipon hintaan n.20dollaria mikä on todella halpa. Ja mamba löytyy myöskin valmiina.

Mutta mites tuo kori että pitäisikö ostaa kilikalit mukaan samalla vai onko jo maalattu? Onko nuo vakio iskarit kierresäädollä vai niillä clipseillä?

Ps. Olin muistelevani että tähän tulisi vanteet. Kun nyt luin ja sivulla oli: Kuvasta poiketen autosarja ei sisällä renkaita ja vanteita

auvo

En kyllä millään muista c-klipisin kokoa, mutta itse laitoin asson B4 klipsit ja niitä piti varovasti puristaa läjää että napsahti paikoilleen.

RTR iskarit on klipsi säädöllä ja mun auton mukana niitä ei tullu yhtään mukana. Pro-iskarit on kierre säädöllä.

Auto on nykyään tehtaan virallinen sähkö versio, kun mun auto oli vielä polttiksesta tehtaan tekemä patteri versio. Tässä oikeassa sähkö versiossa tulee vanteet ja renkaat mukaan ja kori on maalamaton.
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Tepaja

Ja korihan oli muuten valkoinen polttiksen reijillä :) JConceptsin Illuzion kori ei paljoa maksa, olisiko ollut 17e garagesta ja saa itse maalata mieleisekseen..

tt-rc

Nyt on sitten meidänkin tiimi saanut CRT.5:n liikkeelle. Moottorina on 4700kv Graupner Inline 500, joka löytyi vielä käytännöllisellä 5mm akselilla. Noparin virkaa hoiti Castle sidewinder, joka kuitenkin lämpöongelmien vuoksi vaihdettiin Ezrun-60A nopariin. Ezrun hoitaa hommansa mallikkaasti ilman minkäänlaisia nykimisiä tai lämpöongelmia. Hintakin kun on vielä "kilpailukykyinen", niin en voi kuin suositella ko. noparia, jos ei ole sensorille tarvetta.

Autoa kokeiltiin myös ulkona, sillä halusin kokeilla noparin vedenkestoa. Auton sisältä lumet sulateltiin letkulla huuhtelemalla, jonka auto kesti moittettomasti. Saa nähdä kuinka kauan. Pojalle tuntuukin nyt löytyneen hyvä peli harjoitteluun, jonka kanssa saa puuhastella varsin huolettomasti.

Kiitti Tepaja vielä kaupoista!
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

ToBy1

Löytyykö tämän pohjalevystä myös polttiksen reiät?

tt-rc

Löytyy kyllä, mutta suurimpiin tulee muovitulppa yläpuolelta.
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

Viltsu

Nyt se meikäläinenkin "viisastui" ja vaihdoin nitrotekniikan sähköiseen harjattomaan versioon. Autona siis vanha Crt.5 Pro-malli Rtr-mallin pohjalevyllä.

Rcm-pukkiin laitoin kiinni jo tovin hyllyssä pölyyntyneen LMT 1920/6 moottorin, joka on siis perus 540 kokoinen ja 5300kv, mutta tuplakääminen(6 ja 10). Säätimenä Mamba Max, akkuna Turnigy 5000mah 2s 25c(30c)lipo ja pinionina 13 hampainen mod1.   

Yhen akullisen kerkesin pojan kanssa paikallisen koulun pihalla ajamaan ja miellytti kaikin puolin oikein kovasti.
Kulkupuolta tuntui riittävän vähän liikaakin ja moottorikaan ei lämmennyt parin asteen pakkasessa juurikaan, että edes lumet olisivat ympäriltä sulaneet, vaikka pidin alunperin moottoria hieman alimitoitettuna kyseiseen konversioon. No katsotaan mitä kesä tuo tullessaan..

Hyvä fiilis jäi kaikinpuolin ja nyt vaan sitä ihmettelee, miksei voinut aiemmin asiaan herätä. No parempi kai myöhään sitten..

Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

4wdkanootti

Hyvän koneen laitoit!  :laugh:
Se laatu korvaa koneen kokoa aika paljon, ei kuumene.
Kummosen akkutelineen laitoit?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Viltsu

Akkutelineenä edelliseltä auton omistajalta jääneet kantatut pohjaan kiinnitettävät pellinpalat ja akku sitten tarranauhalla niihin kiinni.

Hyvin pysyi, vaikka oli akku laitettava keskellepäin kallelleen, kun ei pohjaa pitkin makaamaan mahtunut.

Pitää tehä uudet jossain vaiheessa, niin saa painopistettä vielä vähäsen laskettua.
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

-HL-

Jos tän tilaa rc-garagesta niin mukanahan ei tule vanteita eikä renkaita yms.
Niin kysyisinkin nyt että käykö jos kaikki neljä vannetta olisivat esim. takavanteet,
eli siis offset olisi sama edessä ja takana. Vai näyttäisikö ihan hoopolta?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Penguin

Minun tietääkseni tähän autoon renkaiden offset on sama edessä ja takana. Näin ainakin SCRT10:ssä ja siinä ei muuta eroa ole kuin pidempi pohjalevy ja puskurit.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

-HL-

#141
Eli ei siis näytä hoopolta.  :cheesy: Kiitos!
Edit. Kulkeeko tämä auto mihinkään Velineon setillä ja 2s lipoilla?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Penguin

Meillä on pojalla SCRT10:ssä Velineon moottori ja 2S-lipot ja kyllä se ihan kivasti etenee. Pidemmille radoille ja pihasudittellun vaatii vakiota suurempaa pinionia ja jälkimmäiseenhän käy ihan hyvin myös 3S:t. Itse en pitänyt VXL-3s noparista, kun sitä ei voi mitenkään säätää, joten sen korvasin XERUN 120A:lla.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

-HL-

X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

leppis

Oma honkkari alkaa olemaan pikkuhiljaa moottoria vaille kunhan laakerit saapuvat. Mukana ollut vaikuttaa sellaiselta että ei uskalla akulla pyörittää, käsin pyöritellessä tuntee selvän tiukan/kiinni ottavan kohdan joka kierroksella.

Mukana tuli Hobbywing 120A nopari, sensorittomia moottoreita varten. Mitä moottoria tohon laitteeseen kannattaisi lähteä tarjoamaan? Äänet vaikuttavat toistaiseksi menevän aikalailla tasan 540 ja 550 kokoisten moottoreiden kesken? 5mm akseli lienee välttämättömyys kestävyyttä ajatellen?

4wdkanootti

Halpa kiinanihme oli jo uutena tommonen. Siis ei magneettikentänyktyjä, vaan hinnaavan olonen  kohta vain kerran kierroksessa. Päätyvälystä ei ollut yhtään. Päätyvälystä tuli parilla ajokerralla. ? olisko ollut kannen lukitetta vähän jossain väärin?
Muihin saman mallin/merkin koneisiin verrattuna karvan värisevämpi käynti vapaakiljutuksessa 6S akuilla, joten tasapaino saattas olla myös hukassa.
4S akuilla ajelin laakerit liki vaihtorajalle, kun sitten kerran kuumensi magneetin piloille. En kuitenkaan usko ton alkujäykkyyden siihen vaikuttaneen.
Luulen että laakervälys kasvatti vain laakerien likaantumista, kunnes leikkas/jäykkäs, autosta ei extravastuksen syytä muualta löytynyt. Helle osasyy.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

leppis

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 23.07.10 - klo: 13.15
Halpa kiinanihme oli jo uutena tommonen. Siis ei magneettikentänyktyjä, vaan hinnaavan olonen  kohta vain kerran kierroksessa. Päätyvälystä ei ollut yhtään. Päätyvälystä tuli parilla ajokerralla. ?

Okei... Aatteen värinen kiinanihme tässäkin on kyseessä... Täytynee uskaltautua kokeilemaan mitä/miten tuo juttelee...

-HL-

Vieläkin ihmetellään... Jos ostan tän rc-garagelta niin koppa on maalattu ja renkaita/vanteita ei tule mukana? Entäs jaksaako kulkea ezrun 60a noparilla ja 8.5t motilla 2s lipon kanssa?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

4wdkanootti

Jos pysyt renkaan halkasijoiden kanssa lähellä vakiota, ettei pyörivä massa kasva kovasti, ni liikkuu se. Onko toi kone pitkä kannu vai lyhyt? Sillä kun "päätetään" kiihtyvyys..ainakin halppiskoneitten ollessa kyseessä. Aina saa olla miettimässä oikeat välitykset tietty.

Mulla pidempi runkolevy (RCM klooni), torsen keskidiffi, trukkikokoset kumit ja 4s/5A lipot kyydissä, nostaa tehon imasun sitten niin ylös, ettei mambamaxin 100A ilman reilusti vinkuvaa puhallinta riitä. 12v puhallin  radiolinjassa (n. 5V) oli liian vähän.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

-HL-

Eipä ole pitkä kannunen.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo