Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LRP S18 Monster harjattomaksi?

Aloittaja anpulli, 04.12.09 - klo: 15.15

anpulli

Jihuu, eka viesti voorumille. :azn: Ja paljon asiaa, koittakaa kestää..

Tuli tossa jokin aika sitte hommattua tuo otsikossa mainittu pikkumonsteri lähinnä tuon mukavan maavaransa ja suht robustin rakenteensa vuoksi. Ja tottahan sitä jonkun ajan päästä piti tilata kiinanmaalta 2S 1600mAh lipoja sen alkuperäisen harjallisen moottorin kaveriksi, siitähän riemu repesi.

Heikko kun kuitenkin olen, ni seuraavaksi tuli postissa tuommoinen nopari
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7189

ja tuommoinen moottori:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3848

ja jos pelkästään paremmilla pattereilla riemu repesi, niin nyt se on kyl sitte kappaleina ympäri lääniä.  :grin:

Mutta mutta, heräsi kysymyksiä. Toistaiseksi olen tuota ajellut ihan noilla vakiodiffeillä, kun en oikein oo saanu varmuutta noiden kuuladiffien paremmuudesta. Tuntuu olevan aikalailla kahta koulukuntaa. Ja perus-sharkissa se kuuladiffi varmaan pelittääki hienosti, mut mites tässä ku noi renkaat on aika pirusti isommat ja painavammat kuin tavan buggyssa? Tekeekö ne hallaa kuulasysteemeille? Sama tasauspyörästö tuossa kaiketi kuitenkin on kuin rtr-sharkissakin, niin olen ymmärtänyt. CVD-vetarit mulla tuossa jo on, että niiden suhteen ei ole murheita.

Ja toinen ropleemi koskien tuota harjatonta tekniikkaa.. koitin jo haeskellakin ja jotain löysin, mut en sellaista riittävän yksiselitteistä vastausta. Sehän ilmeisesti on harjattomilla enemmän tai vähemmän normaalia, että liikkeelle lähdettäessä vähän rutistaan ja nyitään, samoin tosi hitailla nopeuksilla ajettaessa? Mut mistäs sitte vois johtua, että suunnilleen jonkun aikaa ajeltua auto alkaa tökkimään oikein tosissaan? Voimansiirto ei ole jumissa kuitenkaan, vaan tuntuu kuin moottori tai nopari tunkis yhtäkkiä jarrua päälle. Joinain kertoina renkaat on vaan nykiny edestakaisin semmosta 1/20 -kierroksen tapaista tärinää.

Homma "korjaantuu" hetkeksi ku systeemistä ottaa virrat pois ja akunkin liittimen auki. Moottori on tossa tilanteessa kyllä kuuma, mut ei mitenkään sulamispisteessä tai sellaista. Nopari ei tunnu ees juurikaan lämpimältä. Sekoaako tuo säädin jostain vai voiko noissa moottoreissa olla jotain lämpösuojia?

Radiona mulla on tuossa Futaban 2,4GHz vekotin, eli senkään ei kai pitäisi häiriötä noparille niin paljon aiheuttaa?

Onko siis syytä vaan hommata laadukkaampi säädin tai koko combo vai voisko tota jollain ohjelmointikikalla koittaa fiksailla? Voiko se lipo-cut-off tehdä tuommoista? En kyl usko, että siitä ois kyse ku akku ei kuitenkaan oo varmaan tuossa vaiheessa niin tyhjä. Pidempään mä sillä harjallisella ajelin ajallisesti per akku.

Kaikki vinkit ja ihan mielipiteetkin ko. autosta on oikein tervetulleita, tässä ny kuitenki lähdetään touhuun mukaan melkein 20 vuotta muinaisen Big Bearin jälkeen.. täytyy sanoa, että pikkasen on tekniikka kehittyny.  :p
LRP Shark S18 Monster brushless
Traxxas Slash 4x4 RTR Axial SCX10 TR Honcho

SLap

Lämpiämisestä en tiedä, mutta sensorittomat harjattomat rykii hiljaa ajettaessa. -Sami
Jeps

Futaba

Tommosta edestakasta nykimistä on yleensä aiheuttanut moottorin piuhojen osuminen moottorin runkoon tai toisiinsa.
| Academy | Axial |

Penguin

Sitä ilmenee myös sen jälkeen noilla kiinalaisilla halpiskoneilla, kun ne ensimmäisen kerran lämpenee liikaa. Voipi siis olla moottori entinen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Pete_69

pistäs videota hiukan siitä miten toi liikkuu harjattomalla kun itellä ois sama homma suunnitelmissa  :tongue:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

anpulli

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 04.12.09 - klo: 16.32
Sitä ilmenee myös sen jälkeen noilla kiinalaisilla halpiskoneilla, kun ne ensimmäisen kerran lämpenee liikaa. Voipi siis olla moottori entinen.

Jotain sellaista kyl olen iteki alkanu epäilemään. Vaikka ei se moottori ajon jälkeen tosiaan mitenkään älyttömän kuuma ole. Paljonko harjattomat moottorit "yleensä" lämpöä kestää, vai voiko sellaista arviota ees sanoa? Kestäisköhän joku kalliimpi paremmin?
LRP Shark S18 Monster brushless
Traxxas Slash 4x4 RTR Axial SCX10 TR Honcho

SamiHi

LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

anpulli

Lainaus käyttäjältä: SamiHi - 04.12.09 - klo: 19.55
Ja hep!

http://rc10.fi/index.php?topic=14899.0

Hephep :azn: Melkein on sama auto juu, mutta tossa S18 -monsterissa vaan on huomattavasti rajummat renkaat ja ainaki valmistajan sivujen mukaan pitäis olla kevyemmät välitykset.

http://www.lrp.cc/en/products/rc-cars/118-electric-offroad/s18-monster-truck-rtr/produkt/lrp-s18-monster-truck-rtr/details/

Tuon sharkkiketjun olen kahlannu huolella läpi ja saanu paljon hyvää tietoa (ja luuloa) :wink:. Nyt vaan mietityttää just tuo renkaiden paino ja sen vaikutus moottorin ja diffien kestoon. Ja ylipäätään sekin, että onko tosta mitään järkeä tehdä harjatonta..
LRP Shark S18 Monster brushless
Traxxas Slash 4x4 RTR Axial SCX10 TR Honcho

anpulli

Lainaus käyttäjältä: anpulli - 04.12.09 - klo: 19.41
Lainaus käyttäjältä: Penguin - 04.12.09 - klo: 16.32
Sitä ilmenee myös sen jälkeen noilla kiinalaisilla halpiskoneilla, kun ne ensimmäisen kerran lämpenee liikaa. Voipi siis olla moottori entinen.

Jotain sellaista kyl olen iteki alkanu epäilemään. Vaikka ei se moottori ajon jälkeen tosiaan mitenkään älyttömän kuuma ole. Paljonko harjattomat moottorit "yleensä" lämpöä kestää, vai voiko sellaista arviota ees sanoa? Kestäisköhän joku kalliimpi paremmin?

Hainpa tuohon truck-mallin renkaat, joiden kokonaispaino on 110g pienempi kuin noiden alkuperäisten monsterikumien, mut eipä tolla asiaan vaikutusta ollu. Todennäköisesti ongelmana on siis nimenomaan lämpö.

Noparin siili ei ole ajon jälkeen mitenkään hirveän kuuma, mutta moottorin kyljessä ei kyl kauaa sormea pitele. Kuinka kuumaksi muilla noi harjattomat tulee?
LRP Shark S18 Monster brushless
Traxxas Slash 4x4 RTR Axial SCX10 TR Honcho

kemi

Lainaus käyttäjältä: anpulli - 05.12.09 - klo: 15.30
Lainaus käyttäjältä: anpulli - 04.12.09 - klo: 19.41
Lainaus käyttäjältä: Penguin - 04.12.09 - klo: 16.32
Sitä ilmenee myös sen jälkeen noilla kiinalaisilla halpiskoneilla, kun ne ensimmäisen kerran lämpenee liikaa. Voipi siis olla moottori entinen.

Jotain sellaista kyl olen iteki alkanu epäilemään. Vaikka ei se moottori ajon jälkeen tosiaan mitenkään älyttömän kuuma ole. Paljonko harjattomat moottorit "yleensä" lämpöä kestää, vai voiko sellaista arviota ees sanoa? Kestäisköhän joku kalliimpi paremmin?

Hainpa tuohon truck-mallin renkaat, joiden kokonaispaino on 110g pienempi kuin noiden alkuperäisten monsterikumien, mut eipä tolla asiaan vaikutusta ollu. Todennäköisesti ongelmana on siis nimenomaan lämpö.

Noparin siili ei ole ajon jälkeen mitenkään hirveän kuuma, mutta moottorin kyljessä ei kyl kauaa sormea pitele. Kuinka kuumaksi muilla noi harjattomat tulee?

No joko tarkistit ne moottorin johdot?

Kyllä se vika varmaankin löytyy johdoista tai niiden liitoksista.

Itsellä 4600 kv kone joka kuumeni ja sen seurauksena johdon eriste kärsi, loppui meno kokonaan.

Harjattomassa pitää olla myös sopivat välitykset jotta moottori ei turhaan kuumene.

Kyllä se vika nyt on muualla kuin tenkaissa. Tarkista nyt ensiksi ne johdot ja liitokser, sieltä se vika löytyy!

anpulli

Lainaus käyttäjältä: kemi - 06.12.09 - klo: 11.05
No joko tarkistit ne moottorin johdot?

Kyllä se vika varmaankin löytyy johdoista tai niiden liitoksista.

Itsellä 4600 kv kone joka kuumeni ja sen seurauksena johdon eriste kärsi, loppui meno kokonaan.

Harjattomassa pitää olla myös sopivat välitykset jotta moottori ei turhaan kuumene.

Kyllä se vika nyt on muualla kuin tenkaissa. Tarkista nyt ensiksi ne johdot ja liitokser, sieltä se vika löytyy!

Kyllä mä noita johtoja tossa olen pällistelly ja käännelly. Liittimet on suojattuja, eli ne ei voi toisiinsa ottaa kiinni. Noparin puolella noihin kontakteihin ei ota mikään kiinni, eli voisko vika olla jossain moottorin sisällä asti sitte?

Ja eikö noihin välityksiin vaikuta pinjonista lähtien kaikki, mikä pyörii? Tossa on 11/45 (tai 11/49, riippuu kattooko valmistajan sivuilta vai osaluettelosta) eli tietääkseni pienin pinjoni, mitä Sharkkiin vakiona saa. Diffit ja muut pitäis olla samat ku muissaki Sharkin malleissa, joten ainoo ero ois jääny just noihin renkaisiin.. ne vakiot on kuitenki halkaisijaltaan ainakin sentin verran suuremmat ja painoa on yhteensä tosiaan toi 110g enemmän. Kyl niiden pyörittäminen vaatii koneelta ihan erilaista vääntöä, siks ny nekin vaihdoin. Ja tuli tosta autosta paremman näköinenki noilla truckin renkailla.  :azn:

Ja jos vika ei oo moottorissa, ni sitte toi halpisnopari sekoilee lämmetessään, vaikka ei tosiaankaan kuumaksi tunnu tulevan.
LRP Shark S18 Monster brushless
Traxxas Slash 4x4 RTR Axial SCX10 TR Honcho

anpulli

Otinpa tossa ihan uteliaisuuttani moottorin irti autosta ja käytin sitä jonkun aikaa hiukan kaasutellen ja tasaisilla kierroksilla. Tuntuu moottori kyllä lämpenevän melko äkkiä. Toki nyt ollaan sisätiloissa, mutta silti.

Johdoista en vikaa löydä, eristeet on kunnossa päästä päähän ja liittimet on tosiaan tota suojattua mallia.

Täytynee kokeilla jollain edullisella harjattomalla, että oireileeko se samalla tavoin. Tai sitte vaan laittaa harjapeli takaisin.
LRP Shark S18 Monster brushless
Traxxas Slash 4x4 RTR Axial SCX10 TR Honcho

SLap

Medaseciltä DY 1/18 autoihin sopivia moottoreita 30€ / kpl, itsellä oli noin 3 kuukautta käytössä, ja toimi moitteetta, ennen kuin myin auton. Valittavissa on monia eri moottoreita ja kv-lukemia. -Sami
Jeps

anpulli

Jukopliude. Hobbylinnasta löyty jotain niiden "omaa tuontia" oleva Linna Products tms. -harjaton. Just jämpti saman kokoinen kuin tuo auton alkuperäinen motti, eli kannu on suurempi ku tossa viallisessa. Ja viallisessa tosiaan, kolme akullista tossa päästelin menemään eikä ilmenny mitään ongelmia tällä uudella moottorilla. Hyvä niin. Kolmisen kymppiä maksoi tuo voimanlähde ja kv-arvo on parisataa suurempi ku vanhassa.

Nähtävästi harjattomissa toi fyysinen koko vois jollain lailla kertoa moottorin vääntävyydestä?
LRP Shark S18 Monster brushless
Traxxas Slash 4x4 RTR Axial SCX10 TR Honcho

Pete_69

jaksatko penkoa linkin tohon mottiin kun ei omaan silmään osunut vaikka linnan sivut selasinkin läpi  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

TheArska

#15
Jos nyt on puhe DY moteista niin suosittelen sharkkiin vain sitä pidempää L mallia ja siitäkin sitä stydeintä mallia...niissä S malleissa ei mielestäni vääntö riitä, varsinkin jos iso renkaiseen monsteriin tulossa. Ja niihin dy säätimiin ei kuuleman mukaan kannata rahaa laittaa....tosin niistä ei ole itsellä kokemusta, dy koneista kyllä monista niin S kuin L malleista.
Vertical:sta ostin joskus samoja koneita 10e kpl...

edit: ulkopyörijöitä (outrunner) kannattaa harkita myös...vääntö monesti mukava..itsellä e-sky ulkopyörijä kuljetti/kuljettaa aika mukavasti.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

anpulli

Lainaus käyttäjältä: Pete_69 - 07.12.09 - klo: 20.13
jaksatko penkoa linkin tohon mottiin kun ei omaan silmään osunut vaikka linnan sivut selasinkin läpi  :smiley:

Ei sille ole linkkiä. Ovat ilmeisesti tuottaneet niitä jonkun erän joskus muinoin jostain ulkomailta ja niitä on sit muutamia kappaleita varastossa. Kannattaa varmaan soittaa tai kysellä sähköpostilla jos mielii tuommoista ostaa. Akseli on sitte 2,3mm.
LRP Shark S18 Monster brushless
Traxxas Slash 4x4 RTR Axial SCX10 TR Honcho

Pete_69

joo ton akselin tiesinkin jo, pitää varmaan kilautella tonne ja kysellä hiukan tarkemmin tosta, toinen vaihtoehto on sitten tietenkin toi slap:in mainitsema DY motti.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

anpulli

Niijoo, sellainen pikku juttu vielä, että noi Sharkin moottorin ruuvit ei sitte sovi ainakaan tuohon Linna Productsiin. Ovat liian ohuita. Ja moottoripukkiin taas ei sovi paksummat. :) No, hiukan Dremeliä pukille ja sokeripalasta sattumalta sopivat ruuvit, ni johan sai koneen paikoilleen.
LRP Shark S18 Monster brushless
Traxxas Slash 4x4 RTR Axial SCX10 TR Honcho

Penguin

Lainaus käyttäjältä: anpulli - 07.12.09 - klo: 20.00
Nähtävästi harjattomissa toi fyysinen koko vois jollain lailla kertoa moottorin vääntävyydestä?

Kannun pituuden kasvattaminen tuo lisää vääntöä koneeseen. Jos siis vertaat kahta muuten samanlaista konetta, joiden kannut ovat eri mittaiset, niin pidempi on vääntävämpi. Erilaisten koneiden kesken vertailu ei ole niin yksinkertaista.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

anpulli

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 08.12.09 - klo: 00.01
Lainaus käyttäjältä: anpulli - 07.12.09 - klo: 20.00
Nähtävästi harjattomissa toi fyysinen koko vois jollain lailla kertoa moottorin vääntävyydestä?

Kannun pituuden kasvattaminen tuo lisää vääntöä koneeseen. Jos siis vertaat kahta muuten samanlaista konetta, joiden kannut ovat eri mittaiset, niin pidempi on vääntävämpi. Erilaisten koneiden kesken vertailu ei ole niin yksinkertaista.

Vaikuttaako paksuus sitte mihinkään niin, että sen huomais? Tuo aiempi käytössä ollu harjaton on 20mm jäähdytysripoineen, tämä uusi on n. 28mm.
LRP Shark S18 Monster brushless
Traxxas Slash 4x4 RTR Axial SCX10 TR Honcho

Penguin

Lisää voimaa, lisää voimaa. Kyllähän tuollainen kannun kasvattaminen antaa jo edellytykset moottoritehon tuplaantumiselle. Toki se sitten on kiinni käämityksestä ja moottorin laadusta, paljonko se todellisuudessa kasvaa, vai kasvaako.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

timomk

isompaa mottia ja noparia. oma sharkki joka on buggy menee hc ostetulla motilla ja 3kennosella jotain 110km/h(oikeesti) nyt menee 1400mah 6s nimh akuilla menee 60km/h
Ny muuten hajos joku :D

Pete_69

osaako joku sanoa käykö tämä kombo kyseiseen autoon? muuten varmaan käy mutta en löytänyt manintaa tosta akselin koosta edes nosramin sivuilta, kun senhän pitäisi olla se 2,3mm
http://www.hobbylinna.com/nosram-combo-shock40storm-micro-p-22401.html
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

SLap

Luulenpa, että tuo on 2mm akselilla, kun yleensä 370 / 1/18 motit on 2mm akselilla. -Sami
Jeps

TheArska

Lainaus käyttäjältä: Pete_69 - 16.12.09 - klo: 16.07
osaako joku sanoa käykö tämä kombo kyseiseen autoon? muuten varmaan käy mutta en löytänyt manintaa tosta akselin koosta edes nosramin sivuilta, kun senhän pitäisi olla se 2,3mm
http://www.hobbylinna.com/nosram-combo-shock40storm-micro-p-22401.html
Ainakin ennen hobbylinnasta sai myös 2mm reiällä olevia sharkkiin sopivia pinjoneita, jos tuo nyt on 2mm akselilla.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

mohko1

Lainaus käyttäjältä: Pete_69 - 16.12.09 - klo: 16.07
osaako joku sanoa käykö tämä kombo kyseiseen autoon? muuten varmaan käy mutta en löytänyt manintaa tosta akselin koosta edes nosramin sivuilta, kun senhän pitäisi olla se 2,3mm
http://www.hobbylinna.com/nosram-combo-shock40storm-micro-p-22401.html

kyseisessä nosramin koneessa on 2.3mm akseli ja se on samakone kuin tästä linkistä löytyvä kone
http://www.lrp.cc/en/products/electric-motors/car/produkt/vector-micro-bl-modified-6t7900kv/details/
--SHARK RACE MONSTER FT--FUTABA 2PL 2.4G--E-FIRESTORM FLUX--

Pete_69

ah kiitoksia. Jos toi on kerran sama kone kun toi lrp:n motti niin se menee varmaan muutenkin sitten ihan heittämällä paikalleen  :tongue:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.