Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Eight wheeler 8x8

Aloittaja Shamer, 19.12.09 - klo: 18.58

Shamer

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 20.12.09 - klo: 13.08
Tuo edellyttää vapaasti pyörivää diffiä, jottei voimansiirto joudu liian koville ja pyörävehkeessä se vaikuttaa turhan paljon etenemiseen.

Jos sinulla on yhtenä vaihtoehtona tehdä se Revon pohjalta, niin itse ottaisin Revon etu- ja taka-akseleita kumpaakin kaksi kappaletta, laittaisin vedon diffin läpi, koska se on edullinen tapa tehdä se ja vaihdelaatikko kahden keskimmäisen akselin väliin. Moottoriksi joko sopivan voimakas harjaton (yksi riittää) tai kaksi riittävän järeää harjallista. Kahden laatikon, useamman moottorin ja noparin kanssa kustannukset nousevat ja haasteet rakennelmassa kasvavat.

Oletuksena Revossa ei ole keskellä diffiä, joten veto välittyy tuolla tekniikalla kaikille akseleille ja jokaisen akselin diffin voi pitää joko täysin vapaana tai luistoa voi rajoittaa laittamalla jäykemmät silikoniöljyt diffin sisään.

Ohjauksen tekisin kääntyvillä renkailla, jollain seuraavista vaihtoehdoista
a) Kaksi etummaista akselia ohjaavat
b) Kaksi etummaista ja viimeinen akseli ohjaavat
c) Kaikki akselit ohjaavat.

Näistä c-vaihtoehto antaa eniten mahdollisuuksia tehdä mahdollisimman monipuolisesti liikkuva laite, kun etummaiset ja takimmaiset voivat kääntyä päinvastaisiin suuntiin tai kaikki samaan suuntaan. Jos ajatellaan kääntymistä ja Pasi-tyylistä ajoneuvoa, niin kohtuullinen kääntyvyys saadaan pienemmillä pyöräkulmilla sekä vaihtoehdoissa b että c.

Mikään liian halpa tuosta ei tule, sillä käytännössä tarvitset yhden kokonaisen Revon ja akselit eli pyöränripustukset ja voimansiirron akselit toisesta. Itse olen keräillyt tavaroita tuohon pikkuhiljaa ostelemalla täältä foorumilta Revon osia ja käyttämällä niitä mitä jäi yli polttis-Revon "konversiosta".

Jos ajatellaan liukuohjausta jarrulevyillä käännellen, niin silloin unohtaisin Revon kokonaan, vaikka se aivan mahtava rakentelun kohde onkin ja jousitus on todellinen insinööritaidon näyte.


Tästä oli paljon apua, minulla on töissä yksi revo2.5 raato(olen hobbypoint helsingissä hommissa) josta saan diffejä ja diffikoteloita sun muuta tarpeellista tilpehööriä...
Ehkä vaihdeboxi olisikin parempi sijoittaa keskelle(tasapaino) ja toisekseen olin ajatellut hommata kaksivaihteisen boxin (ehkä summitista) jne.
ja mitä kääntyvyyteen tulee, laitan pääty renkaat kääntymään tai kaksi etummaista ja päädyn.
Pitkä projektista tuleekin, saa nähdä mitä käy, kun kesällä pitää lähteä inttiinkin ja kirjoitukset lähestyy...
Kiitos vielä neuvoista kaikille!

Shamer
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 20.12.09 - klo: 16.11
Ei tuossa tarvitse edes mitään iskareita tai jousia, jos tekee vivustolla sen "jousituksen".
Tein tuollaisen nopean kuvan miten se vivusto rakentuu, eli jokaisen akselin päällä on tuollainen keinu mikä välittää liikkeen seuraavalle akselille, nuo pienet ympyrät on laakerointeja.
Ohjaus kannattaa tehdä niin että edestä kaksi kääntyy eri suuntaan kuin taaimmaiset, kääntöympyrä on silloin pienin. Se siis tuossa kuvassa alempana.
Tietysti jos tekee kahdella servolla niin kannattaa tehdä etu ja takapää erikseen niin saa renkaat kääntymään myös molempiin suuntiin.

Kiitos neuvosta, mutta suunnitelma on tehdä revon pohjalle tämä :)

Shamer
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 20.12.09 - klo: 16.11
Tietysti jos tekee kahdella servolla niin kannattaa tehdä etu ja takapää erikseen niin saa renkaat kääntymään myös molempiin suuntiin.

Eikä tarvitakaan järeää servoa, jos auto on Revon kokoluokkaa. Itse ajattelin yrittää neljän renkaan kääntämistä yhdellä servolla, mutta todennäköisesti tarvitaan joko kaksi servoa tai molemmille akseleille oma. Ei sillä ettei riittävän järeitä ole, mutta tulee paljon halvemmaksi käyttää useampaa.

Lainaus käyttäjältä: timomk - 20.12.09 - klo: 17.09
moro! paljos teillä on menny massii noitten rakentamiseen?

Toi kuusipyöräinen on aika pitkälti rakennettu nurkista löytyneistä varaosista ja muusta ylijäämästä, mutta jos varaosina lähtee laskemaan niin E-Revon lisäksi toinen taka-akseli on vaatinut varmaan 100 €:n romppeet. Jos kuitenkin neliakselista lähtee rakentamaan niin melkein kannattaa jostain etsiä joku rullaava Revo/E-revo, sen verran paljon tulee noille osille hintaa varaosina.

Lainaus käyttäjältä: eesava - 20.12.09 - klo: 17.36
Jopa lumilinkoja on rakenneltu...

Noista peräti kaksi yritti lingota lunta, kummankaan onnistumatta siinä kovin kummoisesti ja toiset kaksi eivät saaneet edes sahanpurua lentämään. Juu toimintaidea noissa varmaan ihan ok, mutta toteutuksessa jotain vialla. Se eteensä heittävä linko tosin on ajatuksena älytön.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

timomk

pitää tehokkaalla harjattomalla sisäpyörijällä saada lumilinko johkin kuormuriin jos sellasen jostain löytää. :grin:
Ny muuten hajos joku :D

Shamer

Hei, tässä vähän mietittyäni olen päätynyt tulokseen, että joidenkin osien rakentaminen itse voisi olla melko vaikeaa. Joten satutteko tietämään ketään täältä foorumilta, joka voisi pientä korvausta +materiaalitukea vastaan tehdä "tilaustyönä osia" pääkaupunkiseudulla?
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

eesava

http://www.kershawdesigns.com/
Soita Danille. Se tekee mitä vaan korvausta vastaan: Ei tosin ole ainakaan suomen pääkaupunkiseudulla :grin:
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Jabe

Lainaus käyttäjältä: Shamer - 21.12.09 - klo: 14.57
Hei, tässä vähän mietittyäni olen päätynyt tulokseen, että joidenkin osien rakentaminen itse voisi olla melko vaikeaa. Joten satutteko tietämään ketään täältä foorumilta, joka voisi pientä korvausta +materiaalitukea vastaan tehdä "tilaustyönä osia" pääkaupunkiseudulla?
RC-Harrastus foorumilla on pari tyyppiä ilmoittanut tekevänsä koneistus hommia sopivaa korvausta vastaan.
http://www.rc-harrastus.com/ForumsPro/viewtopic/t=5682.html
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Shamer

Kiitos infosta :)

Taitaa taas vähän venyä tämäkin projekti.
Purkasin eilen revon motin ihan tarkistusmielessä, ja huomasin, että käyrä oli haljennut lähes kahtia, ja tarkemman tutkimuksen jälkeen huomasin, että moottorin takalaakeri linkkusi sivulta toiselle. No ei siinä auttanut sitten muu, kuin käydä purkamaan moottoria oikein kunnolla ja lämmittää laakerit ulos... Tänään kävin ostamassa uuden käyrän ja laakerit, hintaa kertyi melkein 80 euroa (uskomaton hinta käyrästä ja kahdesta laakerista). Toivottavasti pukki tuo paljon rahaa, että pystyy edes vähän etenemään tämän projektin kanssa.

Parempaa onnea odotellessa.

Shamer
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Noniin nyt sain vihdoin rahaa kasaan riittävästi ensimmäistä revoraatoa varten, ja ostin sellaisen joltain foorumin jäseneltä, johon olin ottanut yhteyttä jo aikaisemmin(sori en muista nimimerkkiä).
Paketti taitaakin olla jo matkalla tänne. Olen myös ostanut ylimääräiset diffikotelon puolikkaat läpivientiä varten.
Tässä pari kuvaa osakasasta:
http://slid.kapsi.fi/RC/Myynti26.10.09/slides/IMG_8625.JPG
http://slid.kapsi.fi/RC/Myynti26.10.09/slides/IMG_8622.JPG

Olen suunnitellut lyhentäväni tuota alkuperäistä alustaa ainakin tuon vaihdelaatikon pituuden verran, mutta mieleen pompahti kysymys, että voiko tuota alumiinia hitsata migillä, vai pitääkö minun ostaa pätkä alumiinilevyä ja tehdä kokonaan uusi alusta?

-Shamer
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

eesava

Alumiinia voi hitsata TIG:illä, mutta ei MIG:illä. TIG hitsaus on koutenkin vielä vaikeampaa kuin puikkohitsaus, joten parempi taivutella uus runko.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Shamer

Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

ACq 28

Lainaus käyttäjältä: eesava - 26.01.10 - klo: 19.55
Alumiinia voi hitsata TIG:illä, mutta ei MIG:illä. TIG hitsaus on koutenkin vielä vaikeampaa kuin puikkohitsaus, joten parempi taivutella uus runko.
Miksei voi hitsata migillä/magilla?

Hyrsleri

Alumiini vaatii eri lisäaineet hitsauksessa kuin rauta/teräs. Näin ainakin itse olen käsittänyt. Käsittääkseni alumiini voi kyllä kaasulla hitsata. Tosin siihenkin on omat "puikot" millä juotetaan.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

SamiHi

Miggiin löytyy kyllä alulankaa.... Itse en ole hitsannut, mutta nähnyt kun isot pojat hitsaa.
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Habaku

Kyllä Miggi on se yleisin prosessi millä alua hitsataan.
Suojakaasuna pitää olla puhdas argoni (mison) Ja tähän hätään muistan yhden langan, E:llä alkavalta valmistajalta 18.15

Hitsaus tyylinä suosittelen pulssia. Jos koneessa se on mahdollista laittaa  automatiikka päälle. Toki saman asian ajaa kun säätää virrat ISOLLE toki tavaran mukaan ja lipsuttelee ite liipasinta  :wink:

Hieno rojekti menossa !!




Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Casull

Migillä alumiinin hitsaaminen harrastuskäytössä on aika turha haave.

Siinä on nimittäin sen verran kaikenlaista tappelua jo ihan teollisessa sarjatuotannossakin.

Ensimmäinen ehto edes kohtuulliselle tulokselle on vaihtovirta/pulssimikki.
Eli pirun kallis...
Puhumattakaan langan ja suojakaasun hinnoista.

Meidän firmassa on kokeiltu migillä alumiinin hitsausta vuosien aikana sen verran monta kertaa eri tuotteiden kanssa että kyllä se nyt jo on uskottava ettei kannata jos sarjat ei ole todella suuria ja hitsaamista suoriteta robotilla.

Alumiinia hitsatessa, etenkin migillä, puhtauden merkitystä ei voi liiaksi korostaa.
Pienikin epäpuhtaus, esim öljyt, liimat, maalit,  pahimmillaan posauttaa sulan metallin silmille ja jokatapauksessa saumasta tulee heikko ja ruma.

Tigillä sen sijaan onnistuu harrastelijakin aika vähäsellä harjoittelulla aikaansaamaan kohtuullisen lujia liitoksia, kunhan kappaleet vain ovat puhtaita.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Shamer

Noniin tänään tuli revo kotiin, ja aloittelin tuossa jo tekemään takadiffin läpivetoa, postailen kuvia tässä pikkuhiljaa, johkohan saan porailtua tuota riittävästi.

pitää varmaan huomenna ostaa töiden yhteydessä muovilevyä, josta tekisi väliaikaista alustan korviketta :)
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

#47
Noniin, nyt on ensimmäinen takabulkki sorvailtu dremelillä sellaiseen muotoon, että siitä saa vedettyä voimansiirron läpi.

Melkoisen ronski siitä tuli, mutta ei sillä missikisoihin pyritä :D
Tässä vielä kuvia:

Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

SLap

"Tässä vielä kuvia :"

Missä ? -Sami
Jeps

Shamer

Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Vielä muutama:

Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Saakeli ku ei saa näit kuvii lähetettyy useempaa kerrallaa :D
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Ja tietysti kuva työpöydästä
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Tänään ostin 3 millistä polyesterlevyä, josta teen nyt väliaikaisen rungon etupäähän.

Pääsen vasta myöhemmin helmikuussa työstämään alurunkoa.

Postailen tässä kuvia edistyksestä, jos ja kun sitä tapahtuu :P

Shamer
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Olen työstänyt tänään runkoa, mutta en ole päässyt pitkälle, koska pitää lukea kokeisiin ja on vaikea tehdä rauhassa töitä, kun vanhemmat valittavat kokoajan melusta :/
Antaisin (melkein) mitävain omasta työpajasta!

Hiljaa hyvä tulee, kuten sanotaan :D

Shamer
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

eesava

Eli siis vähän tollast oot tekemäs? http://www.youtube.com/watch?v=Upf9YYahVbQ&feature=related
Kannattane nivelöidä pystysuunnas toi keskiosa, et tollases tilantees kaikki pyörät on maas.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Shamer

Kyllä, keskiosan nivelöinti on ollut kanssa suunnitelmissa, yritän toteuttaa sen niin, että perä ja keula voisivat "flexata" myös sivusuunnassa.

Kiinnityssysteemiksi olin ajatellut samanlaista kiinnitystä, kuin axialin AX10 crawlerissa oleva renkaiden ja rungon välinen kiinnitys.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Tässä vielä enemmän tai vähemmän suuntaa antava töherrys :D
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Noniin!

Tänään tuli dremelöityä ja lämmiteltyä polyesteriä melkoisen pitkään ja pääsinkin melko pitkälle. Pian auton etupää on kokonaan valmis   :cool:
Sitten pääsenkin ihmettelemään miten saan taaempien renkaiden ohjauksen toteutettua  :evil:

Tässä vielä kuvia!

Shamer
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Aloitin tänään profiloimaan alustaa, lähetän kuvia illemmalla.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti