Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Stanu luokka sähkökrossiin

Aloittaja jerzirccar1, 11.01.10 - klo: 19.05

jerzirccar1

Tärkeä kysymys kuuluu myös että jos tällainen luokka (luokalla on pitkä historia jonka tourinluokka tappoi kokonaan aikoinaan) saataisi johonki kisoihin mukaan niin mistä luokasta se on pois koska sitähän tässä taas pelätään että joku luokka sitten kuolee tai johonki luokkaan nykyiselle luokalle ei tule kuskeja..
Veikkaan että se lisäisi kuskeja kisoihin mutta niin kauan kuin tietyillä ihmisillä ei ole poltetta uudistaa asioita niin ei se etene mihinkään.
Tää on vähän niinkuin tuo aselaki, mistä se on, jostain 1800 luvulta, pitäiskö niitäkin uudistaa joskus.
3 vuotta sitten kysyin ekaa kertaa tästä aiheesta ja mihin ollaan tultu, ei takapuolta pidemmälle :evil tuskin tullaanki mutta olishan se hieno homma.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

KooBee

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 07.04.13 - klo: 00.35
Tärkeä kysymys kuuluu myös että jos tällainen luokka (luokalla on pitkä historia jonka tourinluokka tappoi kokonaan aikoinaan) saataisi johonki kisoihin mukaan niin mistä luokasta se on pois koska sitähän tässä taas pelätään että joku luokka sitten kuolee tai johonki luokkaan nykyiselle luokalle ei tule kuskeja..

Eiköhän se ole M2-10 (ja mahdollisesti M4-10 jos ajetaan myös S4-10) luokasta pois.

Heuli

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 07.04.13 - klo: 00.35
Tärkeä kysymys kuuluu myös että jos tällainen luokka (luokalla on pitkä historia jonka tourinluokka tappoi kokonaan aikoinaan) saataisi johonki kisoihin mukaan niin mistä luokasta se on pois koska sitähän tässä taas pelätään että joku luokka sitten kuolee tai johonki luokkaan nykyiselle luokalle ei tule kuskeja..

Eli siis mitä jerzi ajaa takaa? Koska menneisyydessä uusi luokka on tappanut vanhan niin tulevaisuudessa ei enää tapahdu niin? En ymmärrä logiikkaasi.

jerzirccar1

Niin miksi ei voida kehittää vaan porskutellaan paikallaan.
Ei haluata uusia kuskeja vaan mennään näin. Väitän että jos stanuluokka saadaan tähän mukaan niin se toisi paljon uusia kuskeja viivalle, oikein markkinoituna.
En tiedä miten paljon on kuskeja nykyään kisoissa mutta kaipa siellä on jo tarpeeksi koska ei haluta mitenkään kehittää tätä luokkaa.
Onhan tätä jo pähkäilty yli 3vuotta ja samassa paikassa on.
Onko edes yritetty kehittää, tuskin. Halutaanko kehittää, no miltä näyttää, tuskin.
No palataan 3v päästä ja katsotaan uudestaan missä stanuluokka on.
Onneksi saatiin PKSRCA mukaan tähän testiin ja se oli todellakin onnistunut kisa.
Mitään negatiivista siinä ei ollut vaan hyviä kokemuksia.
Romukoppaan nekin jutut menevät, tosin älyttömän hauskaa oli ja kiitokset siitä.
Jerzi

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Heuli

Olen nyt kolmatta (ja samalla viimeistä) vuotta luokkayhteyshenkilönä ja jokaisena vuotena olen kysynyt sekä foorumissa että kisapaikoilla miten sarjaa halutaan kehittää. Tulevalle kesällä suurimmat uudistukset ovat nyt uusi yksityyppirengassääntö, nostajat harjoituksissa sekä kolmet finaalit kaikille. Kaikkia näitä on toivottu useamman henkilön toimesta ja ne kaikki on nyt toteutettu. Tuota jälkimmäistä on käsittääkseni myös jerzi useasti toivonut? Vakioluokkaa ei ole kukaan muu kuin jerzi toivonut. Sellanen tehdään tottakai Maastosarjaan jos sille on vain riittävästi kysyntää.

goos

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 07.04.13 - klo: 09.27
Onneksi saatiin PKSRCA mukaan tähän testiin ja se oli todellakin onnistunut kisa.
Mitään negatiivista siinä ei ollut vaan hyviä kokemuksia.
Ainoa ongelma oli että kaikki kuskit tulivat M2-10 luokasta, poislukien ehkä yksi. Montako jäi pois M2-10 luokasta kun se oli tynkä? Eli tuo testi lähinnä osoitti että lisäämällä luokkia, kuskit eivät lisäänny ainoastana luokat ja jaettavat pytyt...
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

jerzirccar1

Eli olet sitämieltä että jos luokasta tulee jotain niin Hoke ja muut kovat kuskit vaihtavat tähän luokkaan  :huh:
Kyllä olis aukko tälle luokalle koska voisi hieman halvemmalla kalustolla mennä kisailemaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Heuli

Nyt on jerzillä hyvä tilaisuus näyttää että puheelle löytyy katetta: http://rc10.fi/index.php?topic=74032.0

Ota koppi hommasta ja näytä vuoden päästä miten homma hoituu!

jerzirccar1

Näin niitä ehdotuksia otetaan vastaan  :undecided:
3v olen tätä nyt yrittänyt viedä eteenpäin jo ja kuten gooskin ilmoitti niin ei tälle luokalle ole kiinnostusta.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jerzirccar1

Laitan kysymyksen tähän.
Eli mitä muuta huonoa on stanukrossissa kuin että se veisi muilta luokista pois kuskeja  :huh:
Jerzi

PS Miettikääs vähän kuin touring luokassa olis vain yksi luokka. Yksi ajaa 17.5 koneella ja toinen 3.0 koneella samassa erässä.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Heuli

Stanukrossi ideana on aivan loistava. Ongelma vain Suomen kokoisessa maassa on harrastajien jakautuminen turhan moneen luokkaan. Se mikä toimii jenkeissä ei toimi Suomessa koska Suomi on hieman pienempi maa ja harrastajia paljon vähemmän. Siinä vaiheessa kun tuuppicrossissa on järjestäen yli 50 kuskia per kisa niin kannattaa alkaa harkita kahteen luokkaan jakamista.

Janne A

Eikä se toimi oikein jenkeissäkään, kun aivan suurimmissa kisoissa.

Jerzi sanoo, että "miksi lajia ei kehitetä"? Eihän sitä nyt yhden foorumilla kyselijän takia voida kehittää?.
Kuten Heuli on sanonut, niin ensin pitää olla tilausta uudelle luokalle. Sitä tilausta voidaan luoda mielestäni ainoastaan kerhokisarintamalla. Jos sitä ei onnistuta luomaan, niin miksi pitäisi Maastosarjassa alkaa testaileen "jos tähän sattus tulemaan kuskeja" -tyyppisesti?

Päivän pituus on nykyiselläänkin aika lähellä maksimia.

goos

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 07.04.13 - klo: 09.54
Näin niitä ehdotuksia otetaan vastaan  :undecided:
3v olen tätä nyt yrittänyt viedä eteenpäin jo ja kuten gooskin ilmoitti niin ei tälle luokalle ole kiinnostusta.
Jerzi
Jos kolmessa vuodessa on saatu yhdet kerhokisat missä oli 6? kuskia, niin eiköhän se ole vastaus tähän kokoasiaan :) kysyntää ei ole.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

jerzirccar1

No mitä on päättäjät tehnyt asian eteen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Heuli

jerzi: Jos tarkoitat sillä minua niin olen kysynyt mielipiteitä kuljettajilta 2011-2012 kausien ajan ja olet ainoa kuka sitä tosissaan on toivonut. Ilmeisesti nykyinen järjestelmä toimii niin hyvin ettei ole tarvetta erilliselle stanuluokalle. Mutta kuten sanottua niin paikkani on vapaa tämän kesän jälkeen, jerzilläkin mahtava tilaisuus näyttää nyt ettei ole pelkkä foorumitrolli vaan oikeasti aikaansaava henkilö  :wink:

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: goos - 07.04.13 - klo: 11.05
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 07.04.13 - klo: 09.54
Näin niitä ehdotuksia otetaan vastaan  :undecided:
3v olen tätä nyt yrittänyt viedä eteenpäin jo ja kuten gooskin ilmoitti niin ei tälle luokalle ole kiinnostusta.
Jerzi
Jos kolmessa vuodessa on saatu yhdet kerhokisat missä oli 6? kuskia, niin eiköhän se ole vastaus tähän kokoasiaan :) kysyntää ei ole.

Heti kun joku edes viitsi nähdä vaivaa niin tuli kuskeja.

Ja katsotaanpas ne muidenkin luokkien osallistujamäärät.
Kisat oli pienet kaikkien luokkien osalta.

Stanussa olis yks erittäin iso plussa... Porukka oppis ajamaan kun ei se tuupilla ajaminen menis lähinnä tehojen hallitsemisen yrittämiseen.
Tuloksista voi jokainen mennä tutkimaan kierrosaikoja jne ja huomata jotain todella yllättävää.

Muutama maastosarjassa sekä Wj sarjassa ajava kuski puhui ihan vakavissaan aikovansa ajaa stanulla tai jollain vastaavalla moottorilla, käyttäen tietysti ennakkoasetuksia ettei suoralla tarvitse tulla konttiin ajetuksi.

Koheltaja

#376
Stanuluokka taatusti puoltaisi paikkaansa, tästä on vuosien aikana puhuttu useamman kuskin kesken omassa porukassa, siellä ei ole Heulia näkynyt...

2009-2010 talvi ajettiin pojan kanssa SC:tä ja silloin jo puhuttiin stanukrossin ajamisesta. Seuraavana talvena siirryttiin M2-10 ja M4-10 luokkiin ja harppaus nuorelle kuskille oli aika suuri ja mielenkiinto ajamiseen lopahti talven aikana. Jälkeen kun asiaa on pojan kanssa juteltu niin stanukrossi oli se luokka mihin olisi pitänyt päästä ajamaan, siellä sitten hierottu ajotaitoja kohti seuraavaa askelta/luokkaa.

Kumma juttu, aina kun joku on jotain asiaa edistämässä, ensimmäisenä potkastaa munille ja yritetään saada kaveri takaisin tuttuun kaavaan. Mitään uutta ei saa ehdottaa eikä viedä aioita eteenpäin koska se on aina jostain poissa. Sekö sitten ei ole mistään poissa kun pistää hanskat tiskiin ja lopettaa harrastuksen, kun stanuluokan voimin olisi voinut vielä mielenkiintoa riittää?

Se mitä olen nähnyt ja kokeillut stanukrosseja, en yhtään epäile etteikö ne tulisi yleistymään kun porukat heittää noi stalinin aikaiset ennakkoluulot metikköön. Moottorit ja lipot on kehittyneet ja sitä kautta vauhdit kasvaneet sitten hiili/nimhi aikojen, monelle alkaa vauhtia olla liikaa, kukapa sinne 8.5-6.5 koneiden sekaan viittii huvikseen lähteä miedommalla ajamaan, vaikka todellisuudessa tulokset olisi parempia. Stanuluokka olisi taatusti opettavaisempi kuskeille kun joutuu oikeesti ajamaan auton, ei tehojen äärirajoilla. Aivan samalla tavalla kun suosiota nauttiva stanuturisti.

Eiköhän tulevaisuus tule näyttämään onko stanuluokalle kysyntää, en usko että ensimmäinen kisa jäi viimeiseksi. Ellei sitten propagandassa oteta yhtä kovia otteita kuten pari vuotta sitten kun yritettiin tuoda 1:5 4WD Mini luokkaa, niitä autoja ei haluttu edes kerhokisoihin tiettyjen asioiden pelossa...

Aina hymyilyttää keskustelu että "se on jostain pois". Ajatellaan asia päälaelleen. Jos vaikka stanukrossi nousisi suosioon ja veisi valtaosan M2-10 kuskeista ajamaan S2-10:ä niin mitä sitten? Se kertoo pelkästään sen kumpi on kuljettajien mielestä mieleisempi luokka, silloin luokalle on tilausta ja se ei ainakaan ole harrastajilta/kisaajilta pois.
Kylätason RC-kuski.

jon.lindgren

Mikään ei estä ajamasta stanukrossia kerhokisoissa. Sitten kun useasta kerhosta löytyy harrastajia luokkaa voi yrittää VJ:n ohjelmaan ja SM-sarjan yhteyteen. Ennen kuin luokka voi päästä mukaan isompiin karkeloihin pitää harrastajamäärä saada riittäväksi ja vakiintuneeksi. Selkeä polku jota SC-luokatkin ovat taivaltaneet.

Luokkia tulee ja menee. Harrastajia ei tule riittämään kaikkiin.

Janne A

Koheltaja: mitenkä tässä topikissa on polettu yhteen muottiin ja tyrmätty uudet ideat? Se että joku keksii lisäluokan ja vaatii lajiryhmää tekemään sen eteen heti jotain radikaalia on mun mielestä aika kohtuuton vaatimus.

Todistakaa stanukrossin tarpeelliseksi, toistaiseksi kukaan ei oo sitä tehnyt. Jos kokee vehkeet liian nopeiksi, niin tehoja pois. Sisällä ei ehdi todennäköisesti pääsuorallakaan modilla ohi. Mutkaosuuksilla stanu taas sitten kulkee vähintään yhtä kovaa.

Uusia luokkia tulee ja menee. Ne jotka saa jalansijaa ja osallistujia, selviää. Luokan pitää ansaita paikkansa kisaluokkien joukossa.

Bigbear

Kuka lähtee kokeilemaan 17,5 konetta tuuppi corrissa ensi talveksi?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

jerzirccar1

Veikkaan että ei huono idea...
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Janne A - 07.04.13 - klo: 16.32
Koheltaja: mitenkä tässä topikissa on polettu yhteen muottiin ja tyrmätty uudet ideat? Se että joku keksii lisäluokan ja vaatii lajiryhmää tekemään sen eteen heti jotain radikaalia on mun mielestä aika kohtuuton vaatimus.

No nyt kun kerta kysyit... Luin uudestaan lähettämäni viestin ja alkoi oikein naurattamaan, tuli vähän rankalla asenteella kirjoitettua :grin:

Toisinaan kun lukee huolimattomalla silmällä, ja kirjoittaa vasemmalla kädellä, saa aikaan teksiä joka on toinen puoli totuudesta, tai aivan mielenvikast läppändeerosta. Se kumpaan kategoriaan mun kommentti menee, jääkööt jokaisen oman arvioinnin varaan.

Kylätason RC-kuski.

jerzirccar1

Stanukrossia en ole keksinyt ja yritin päättäjille vinkata että olisko nyt tämän aika.
Veikkaan että on mutta kuin homma on jo valmiiksi kuopattu koska MINÄ olen se asian tuonnut esille.
Jo 3v sitten kyselin asiasta.
No hyvä että joku on kysellyt joltain että olisko tälle tilausta mutta kuin ei ole.
Muistetaa  nyt että stanukrossilla on pitkä ja perinteikäs historia.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

APK

Riippumatta siitä onko stanuluokalle tarvetta sähkökrossiin, on hyvä muistaa että oikea tapa hoitaa asia on ottaa yhteys lajiryhmään konkreettisen sääntöehdotuksen kanssa. Tietty sille myös perustelut.
Ei asia muutu uudeksi luokaksi Maastosarjaan tai säännöksi sääntökirjaan juttelemalla kaverien kesken tai ottamalla asia puheekis netissä. Jonkun pitää ne asiat viedä niistä/näistä keskusteluista vielä eteenpäin.

Kyllä, olen ajanut kisan tai kaksi stanukrossia 90-luvulla etten ihan ole ulapalla aiheesta.
Muistaakseni kilpailijoita vuonna 99 Rauman MM-kisapaikalla pidetyssä kilpailussa (MM:n jälkeen) oli S2-10 luokassa alle 10.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Vesa

Lajiryhmä on se instanssi joka asioita vie eteenpäin. Eli jos on jotakin konkreettista esitystä niin sähköpostilla infoa aiheesta ja esitys perusteluineen peliin niin homma etenee paremmin kuin mutuna kerrottuna.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

JiiIii

Yhden kisan kokemuksella voi sanoa että ehdottomasti kannattaa kokeilla kerhokisatasolla jos houkuttaa kisaajia mukaan. Ja miksei SM:n yhteydessäkin stanuluokkaa kokeiltaisi kansallisen luokan tilalla? Aika vähän niissä kansallisissa on kuskeja ollut (ainakin tuupissa).

Siis jos joku asiaa lajiryhmälle ehdottaa  :shocked:
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Mikko L

Mitä jos jo nyt "päätettäs", että ens talven WJ:ssä ajettaisi S2-10 ja miksi ei SCWC luokassa SSC2-10.

Jokainen seura (ja kauppias) tietäisi tämän jo hyvissä ajoin ja pystyisi promoamaan luokkaa. Aloittelevia kuskeja voisi opastaa "oikean" kaluston hankintaan.

Jos talvella luokka saisi kannatusta voisi lajiryhmä harkita luokan ottamista maastosarjaan kansalliseksi luokaksi.

Mielestäni stanuluokkiin ei pidä laittaa ikärajoitusta, mieluiten jokin aiempaan SM- menestykseen perustuva rajoite.
Old fart

goos

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 08.04.13 - klo: 08.52
Mitä jos jo nyt "päätettäs", että ens talven WJ:ssä ajettaisi S2-10 ja miksi ei SCWC luokassa SSC2-10.

Jokainen seura (ja kauppias) tietäisi tämän jo hyvissä ajoin ja pystyisi promoamaan luokkaa. Aloittelevia kuskeja voisi opastaa "oikean" kaluston hankintaan.

Jos talvella luokka saisi kannatusta voisi lajiryhmä harkita luokan ottamista maastosarjaan kansalliseksi luokaksi.

Mielestäni stanuluokkiin ei pidä laittaa ikärajoitusta, mieluiten jokin aiempaan SM- menestykseen perustuva rajoite.
Eli hyvin menestyvä ja hiljalleen hyväksi kokoiseksi luokaksi kasvava SC pitäisi halkaista kahtia? Mitä järkeä tässä on? Enemmin pitäisi opastaa kuskit valitsemaan moottori taitojen mukaan.

PS: jos stanu luokkaa ajetaan se vaatii blinky säätimet sekä ykstyyppi moottorin
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Janne A

#388
Oon täysin samoilla linjoilla goossin kanssa.
Jäitä hattuun nyt tän kouhkaamisen kanssa.
Ehdotus: Sitoutukaa pkrca:n kerhokisoissa järjestämään stanuluokat. Sitä kautta saadaan kokemusta.

Sen lisäksi: Oletteko katsonut esim. tämän vuoden Winterjumps-sarjan aikatauluja?
Päivä alkaa klo 8-9 ja loppuu pahimmillaan klo 20.00 ja kokoajan on joku erä radalla. Mihin väliin meinasitte mahduttaa lisää luokkia? Ja väitän, että osa nykyisten luokkien kuskeista siirtyisi stanuluokkaan, joka taas turhaan pilkkoisi samaa porukkaa useampaan luokkaan. Idea suuremmissa luokissa on se, että saman tasoiset pääsevät finaaleissa ajamaan toisiaan vastaan. Jos luokat pienenee, niin finaalien sisällä nopeuserot kasvaa ja se ei ole kenenkään etu.

Spif

Kuten edellä olevat ovat jo maininneet, niin nyt jäitä hattuun.

Oma mielipide on, että lajiryhmä voi määritellä säännöt stanuluokille ja siten saadaan yhteinäinen linjaus asiaan. En kuitenkaan laittaisi stanuluokkia SM-sarjojen tai WJ:n kylkeen vaan nyt olisi nimenomaan kerhojen vastuulla ylläpitää stanuluokkaa kerhokisoissa. Lajin elinkelpoisuuden kannalta ei ole hyvä juttu, että kaikki kilpailutoiminta tapahtuu vain ja ainoastaan kansallisella/SM-tasolla. Tärkeää olisi saada aidot kerhokilpailut isompaan rooliin sekä uusien luokkien testipaikkana että uusien kuljettajien koulutuksessa.

Jos on halukkaita päästä vaikuttamaan sähköcrossin tulevaisuuteen, niin kts. http://rc10.fi/index.php?topic=74032.0. Vielä ei ole tullut yhtään hakemusta.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info