Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Stanu luokka sähkökrossiin

Aloittaja jerzirccar1, 11.01.10 - klo: 19.05

jerzirccar1

Ja hyvä että on keskustelua koska se tarkoittaa sitä että on edes vähän kiinnostusta lajista/aiheesta.
Ja jos tällainen stanuluokka tulee ei tulisi tehdä liikaa rajoituksia esim nyt koneen suhteen.
Vapaa lankainen eikä yksityyppi.
Kerhokisoja on tällä hetkellä aika säälittävän vähän, harmi.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jerzirccar1

Miten on ollut porukkaa kansallisessa 2wd kisoissa viimevuonna.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 08.04.13 - klo: 14.23
alle 10 pääasiassa

Oho :shocked:
Ymmärsin että tuonne ei riittänyt enää kuskeja.
Paljon on silloin 4wd ollut sm kisaa ajamassa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Vesa

tsekkaappa jerzi nyt vaikka itse niitä tuloksia aiemmista kisoista tuolta Tulokset osiosta niin ei tarvii arvuutella ;) AIka helppoa nykyteknologialla ;)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Mikko L

Jos stanua halutaan kokeilla, niin olisi tärkeää, että "kokeilulle" luotaisiin kansallisesti jotkin raamit. Muuten joku seura tekee jotakin, toinen toista ja loput ei tee mitään... Eli käytännössä nyt kun asiasta on puhuttu 2-3 vuotta PKSRCA oli ensimmäinen joka pikaisesti otti kokeeksi stanut - kukaan ei tiettävästi ole tehnyt asian eteen mitään - vai onko?

Tämän takia mielestäni WJ olisi täsmälleen oikea sarja, mihin stanu voitaisiin ottaa mukaan. En usko, että stanu olisi kokonaisosallistujamäärästä pois tai valtavasti siihen lisääkään. Omasta mielestä stanu puoltaisi paikkaansa erittäin hyvin. Nykyinen vapaa krossi on todella vaativaa touhua ja varmasta osaltaan nostaa junnujen kynnystä osallistua kisoihin. Miksi krossissa ei voisi olla stanua, onhan touringissakin eri nopeusluokat...

On todella helppoa huudella, että valitkaa moottorinne oman tason mukaan, ettei ole pakko ajaa sillä tiukimmalla koneella jne... Kysyn, että kuka haluaa hävitä kisan jo varikolla? Meinaan, että vaikka ne taidot ei olekkaan vauhdin kanssa samalla tasolla on se vaan hiton hankala valita hitaampaa konetta ja antaa "tasotusta" muille - vaikka oma tulos todellisuudessa olisikin miedommalla koneella parempi.
Old fart

Zakko

Aika mallikaasti ne 10,5 siellä wj tuupin a-finaalissa on menny koko talven.

Poinas2

Lainaus käyttäjältä: goos - 08.04.13 - klo: 09.04

PS: jos stanu luokkaa ajetaan se vaatii blinky säätimet sekä ykstyyppi moottorin

Miksi ? Tai onhan tää se hyvä tapa tehdä asioista vaikeeta =)

EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Zakko - 08.04.13 - klo: 18.39
Aika mallikaasti ne 10,5 siellä wj tuupin a-finaalissa on menny koko talven.

Mitäs haluat tuolla kertoa :undecided:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Stilo

Mitä järkeä on stanuluokassa jota ei ole tarkasti speksattu koneen/säätimen osalta? Vapaalla ennakolla se 17,5t kulkee saman verran kuin ne koneet joissa nyt on liikaa tehoa ja joista ei ilmeisesti voi oma-alotteisesti vaihtaa hitaampaan...

goos

Lainaus käyttäjältä: Stilo - 08.04.13 - klo: 22.27
Mitä järkeä on stanuluokassa jota ei ole tarkasti speksattu koneen/säätimen osalta? Vapaalla ennakolla se 17,5t kulkee saman verran kuin ne koneet joissa nyt on liikaa tehoa ja joista ei ilmeisesti voi oma-alotteisesti vaihtaa hitaampaan...
Juuri näin...
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

jerzirccar1

Eikö jo nollaennakkosäädin rajoita sitä vauhtia :undecided:
Ei mitään ennakko juttuja mihinkään stanuluokkiin.
Miten tästä nyt tuli näin vaikeata.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

goos

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 08.04.13 - klo: 23.41
Eikö jo nollaennakkosäädin rajoita sitä vauhtia :undecided:
Ei mitään ennakko juttuja mihinkään stanuluokkiin.
Miten tästä nyt tuli näin vaikeata.
Jerzi

Ei seoo vaikeeta jos on nollaennakot ja ykstyyppi moottori. Sitjos on vapaa moottori niin siinä taas ei oo mitään järkee ku ruuvataan ennakkoja maailman tappiin asti ja moottoreita menee rikki tai kestävät pari kisaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

jerzirccar1

Tuon jutun tekee varmasti todella uusi harrastaja ensimmäisenä :undecided:
Kaipa se paras vaihtoehto olis kuitenki mabuchi 540 hopeakannu.
Mutta perskules sentään, sitähän viritettiin myös -70 luvulla niin miksi ei nytkin oteta samat konstit jotta kulkee 2kilsaa kovempaa kuin naspuripöydän Jaska 7v.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poinas2

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 09.04.13 - klo: 00.07
Tuon jutun tekee varmasti todella uusi harrastaja ensimmäisenä :undecided:
Jerzi

Olen samaa mieltä. Käsittääkseni tästä Sanuluokasta ei ollut tarkoitus tehdä "pätemisluokkaa" niille tällä hetkellä maastosarjan yms. finaalit täyttäville, jotka jo osaa ruuvata vehkeistä kaikki nupit kakkoon, vaan kasvatusluokaksi alottaville harrastajille krossiin. Kuten on jo todettu, niin se että junnu kiisuttaa menemään corrilla sisäradalla tasasella pidolla on ihan eri juttu, kun se pistetään ajamaan tuuppikrossia (tai nelkkua) ulos vaihtelevalle pidolle ja muuttuvalle radalle. Tähän väliin voisi mun mielestä olla tilausta stokille, jota mietittäisiin siitä lähtökohdasta, miten se palvelee parhaiten sitä alottelevaa harrastajaa ja samalla sitä harrastuksen rahoittajaa. Eli pitäisi unohtaa tämä iänikuinen nettiäänestäminen lillukanvarsista ja tehdä oikeasti se pohjatyö kunnolla.

EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Bigbear

Olen ajanut talven tuuppicorrilla ja pari talvea nelkkucorrilla. Olen suosiolla jättämässä tuuppia hyllylle kesäksi, koska veikkaan vaan ettei hirveästi ole mahdollisuuksia Poinas2:n maitsemista syistä. JOS olisi stanu luokka corrille, niin sitä voisi lähteä kokeilemaan.  Toki en ole metriäkään ajanut tuupilla ulkona, mutta jos se on niin hankalaa kun olen ymmärtänyt, niin keskityn nelkkuun.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Vesa

Stokkikrossille vois olla tarvetta, mutta kuten Spif aiemmin kirjoitti, työ tarvii aloittaa seuratasolta eikä suoraan SM-kisoissa.

Mielestäni seurojen kokeneet kuskit on velvollisia opastamaan oikean moottorin valinnassa.
Mikähän oli ajatus moottoriksi stokkiluokkaan?


Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 09.04.13 - klo: 11.23
Olen ajanut talven tuuppicorrilla ja pari talvea nelkkucorrilla. Olen suosiolla jättämässä tuuppia hyllylle kesäksi, koska veikkaan vaan ettei hirveästi ole mahdollisuuksia Poinas2:n maitsemista syistä. JOS olisi stanu luokka corrille, niin sitä voisi lähteä kokeilemaan.  Toki en ole metriäkään ajanut tuupilla ulkona, mutta jos se on niin hankalaa kun olen ymmärtänyt, niin keskityn nelkkuun.


Veikkaaminen kannattaa keskittää lottoon ja kenoon ja ymmärtäminen on helpompaa kun itse kokeilee eikä tee ennakko-oletuksia.

Eli jos tosiaan kuulu- ja luulopuheilla valitaan mitä ajetaan niin ollaan vähän väärillä jäljillä mun mielestä.




Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jerzirccar1

Jos jostain koneesta lähtis liikenteeseen niin eikös se ole silloin tuo FTT stanukone.
Sillähän on jo kokeiltu ja todettu että on kelpo peli.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

JiiIii

Tiksin kisassa ei konetta eikä noparia oltu rajattu mihinkään tiettyyn merkkiin, autojen nopeudet suoralla muistaakseni 38-41 km/h (tutkalla joka vaikuttaa melko optimistiselta). Ja nopeuksiin tietysti vaikuttaa paljon miten se suoraa edeltänä mutka sujuu.


I race what ever the marketing department tells me is fast.

goos

Lainaus käyttäjältä: JiiIii - 09.04.13 - klo: 13.53
Tiksin kisassa ei konetta eikä noparia oltu rajattu mihinkään tiettyyn merkkiin, autojen nopeudet suoralla muistaakseni 38-41 km/h (tutkalla joka vaikuttaa melko optimistiselta). Ja nopeuksiin tietysti vaikuttaa paljon miten se suoraa edeltänä mutka sujuu.
Mutkassahan se pitää mitata, ei suoralla kisoja voiteta :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

JiiIii

Lähinnä pyrin viittaamaan siihen, että ehkä kerhokisatasolla ei tarvita yksityyppimoottoria ja luokiteltuja nopareita.
I race what ever the marketing department tells me is fast.

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: JiiIii - 09.04.13 - klo: 14.39
Lähinnä pyrin viittaamaan siihen, että ehkä kerhokisatasolla ei tarvita yksityyppimoottoria ja luokiteltuja nopareita.
No ei. Jos autot kulkevat suunnilleen samaa vauhtia on kaikki kunnossa.

Mikko L

Itseäni lainaten...

Jos tämä päätös saataisiin aikaan asap, niin kaikki voisi alkaa hyvillä mielin jo tekemään järjestelmällistä työtä tämän luokan eteen. Jos taas jatketaan vatvomista, mitään ei saada aikaan. Kun ei tietenkään haluta luokkaa ottaa suoraan maastosarjaan, olisi WJ se oikea sarja + seurojen omat kertsikisat, jotka voisi päätöksen jälkeen aloittaa heti - jo kesällä...


Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 08.04.13 - klo: 08.52
Mitä jos jo nyt "päätettäs", että ens talven WJ:ssä ajettaisi S2-10 ja miksi ei SCWC luokassa SSC2-10.

Jokainen seura (ja kauppias) tietäisi tämän jo hyvissä ajoin ja pystyisi promoamaan luokkaa. Aloittelevia kuskeja voisi opastaa "oikean" kaluston hankintaan.

Jos talvella luokka saisi kannatusta voisi lajiryhmä harkita luokan ottamista maastosarjaan kansalliseksi luokaksi.

Mielestäni stanuluokkiin ei pidä laittaa ikärajoitusta, mieluiten jokin aiempaan SM- menestykseen perustuva rajoite.
Old fart

jerzirccar1

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Stilo

#415
Edelleen tämä "tehdään alottelijoille luokka jossa ajetaan hitaalla moottorilla mutta jätetään moottori ja säädin vapaaksi" kuulostaa hölmöltä. Lopulta homma menee kaikkien yllä olevien perusteluiden perusteella siihen, että "kun ei haluta hävitä jo varikolla" niin nopeudet alkaa olemaan samaa luokkaa avoimen SM luokan kanssa. Tällöin ainoa stanuluokan olemassa olon syy on saada luokka jaettua M2-10 kahtia jotta kaikki voivat voittaa jotain?

Takavetokrossia on aina suositeltu aloitteleville kuskeille koska se opettaa erittäin hyvin kaasun käyttöä kun sitä liipasinta ei voi kerralla vetää pohjaan saakka ja muutenkin luokkaa voi ajaa todella halvalla kalustolla koska sähkölaitteiden ei tarvi olla mitään tehokkaita ja kalliita. SM kisojen top 3 sijoituksia on ajettu Jyväskylän isolla profiilillakin 10,5t koneella ja silläkin mentiin heittämällä takasuoran ekan ison tuplan yli. Sen takavetokrossin KUULUU olla liukkaalla vähän vaikeaa, sen takia se onkin loistava opetteluluokka kun se pakko-opettaa sitä herkkää kaasunkäyttöä jonka oppiminen auttaa kaikkea ajamista jatkossa. 

Itse olen monessakin kisassa ruuvannut säätimestä tehot minimiin ja olisin vaihtanut vielä hitaamman koneenkin jos olisi pakista löytyny kun pito on ollut heikko. WJ kisoissakin olen ajanut tuuppia todella vanhoilla akuilla välillä rajoittaakseni tehoa. Olen myös ollut useasti nostamassa näitä maastosarjan "hitaimpia" alkueriä ja alimpia finaaleita ja mielestäni sielä ei ole kuin muutaman satunnaisen kuskin ajosta nähnyt, että suurimmat ongelmat tulee liiasta tehosta. Nämä yli tehokkaalla koneella ajavat kuskit eivät varmasti vaihtaisi stanukoneeseen vaikka mahdollisuus tulisi.

Takavetokrossissa ei ihan oikeasti mielestäni ole mitään syytä nykyisellä järjestelmällä lähteä väkisin tekemään stanuluokkaa ainakaan SM sarjan yhteyteen. Sillä teholla ei ihan oikeasti ole juurikaan merkitystä ehkä A-finaalia lukuunottamatta ja oman mielipiteen mukaan kisoissa suurin osa ymmärtää tämän ja ajaa järkevillä ja omiin kykyihin sopivilla tehoilla. Myös kerhokaverit ja muut kilpailijat auttavat, neuvovat ja antavat palautetta kuskille joka väkisin yrittää ajaa ylitehokkaalla koneella.

edit.  Lisäksi tarpeeksi hitaalla koneella ajettaessa (=ei tarvi varoa kaasun käyttöä) ne pienetkin tehoerot alkaa tulemaan selvemmiksi, suoralla kovempaa kulkeva ihan oikeasti tekee eroa sillä moottorilla. Vähän paremmin kulkevalla hitaalla koneellakin voi päästä jonkun hyndän alastuloon kun taas toisella jää juuri vajaaksi. Tämä pitää pitää mielessä stanuluokkaa suunnitellessa. Mitä hitaamman vauhdit ja tehot, sitä pienemmät jutut merkitsee.

KooBee

Lainaus käyttäjältä: JiiIii - 09.04.13 - klo: 13.53
Tiksin kisassa ei konetta eikä noparia oltu rajattu mihinkään tiettyyn merkkiin, autojen nopeudet suoralla muistaakseni 38-41 km/h (tutkalla joka vaikuttaa melko optimistiselta). Ja nopeuksiin tietysti vaikuttaa paljon miten se suoraa edeltänä mutka sujuu.

Ihan mielenkiinnosta pitää kysäistä että mitä samaiset kuskit saavat vapaalla moottorilla nopeudeksi? Aiemmista kommenteista ymmärsin että olisivat suurin osa olleet normaalisti viriä ajaneita kuljettajia.

JiiIii

Lainaus käyttäjältä: Stilo - 09.04.13 - klo: 15.24
Nämä yli tehokkaalla koneella ajavat kuskit eivät varmasti vaihtaisi stanukoneeseen vaikka mahdollisuus tulisi.

Takavetokrossissa ei ihan oikeasti mielestäni ole mitään syytä nykyisellä järjestelmällä lähteä väkisin tekemään stanuluokkaa ainakaan SM sarjan yhteyteen.

En usko että stanukrossilla olisi tarkoituskaan kalastaa niitä ylitehokkaalla koneella ajavia pois viristä. Stanuluokka ei kelpaa SM:n yhteyteen mutta kourallinen kansallisen kuskeja on ok?

Ei tässä muuta, meillä kaikilla on vissiin liikaa aikaa  :tongue:
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Heuli

Eli päästään jälleen perimmäisen kysymyksen pariin, kenelle tätä luokkaa ollaan tekemässä? Jerzi on edelleen ainoa kuka on minulle ilmoittanut halukkuutensa osallistua S2-10 luokkaan.

goos

Täässä luokassa ja monessa muussakin luokassa on monella harrastajalla illuusio että lisää luokkia luomalla jostain tulee yhtäkkiä lisää junnuja lajin pariin. Ei se näin toimi. Junnuja tulee lajin pariin kun joku vaivautuu menemään junnun luo ja kertoo että tämmöinen harrastus on, se että mitä luokkaa ajavat ovat sit ihan sama, hehän kuuntelevat sitä henkilöä joka neuvoo. SC autot ovat suosiossa, ovat helppoja ajaa, kohtuun hintaisia ja eivät rikkoudu helposti. Samoin ne näyttävät oikeilta autoilta ja niillä voidaan myös ajaa pihapiirissä.

PKSRCA:lla on aloittelija tiistai, siellä ajetaan vaihtelevalla kalustolla ja lauteet ovat täynnä junnuja. Ei tämmöiseen toimintaan oikeesti mitään uutta luokkaa SM:sarjan tai WJ sarjan yhteyteen tarvita junnujen saamiseksi.

Eli jos luokkaa tehdään junnujen takia niin mun mielestä kaikki aika on hukkaan heitettyä kunnes joku ensiksi hankkii ne junnut. Pohditaan sitten mitä luokkia tarvitaan kun ne junnut on olemassa, yleensä vaan junnut kehittyvät niin nopeasti että hitaan luokan tarve ei pakosti tule eteen, varsinkin jos he kuuntelevat kanssa harrastajia ja osaavat aloittaa riittävän miedolla koneella.

Ei seole häpeä ajaa 13.5t tai 17.5t moottorilla WJ sarjaa. Luulisi että olisi makoisaa ku junnu (altavastaaja) on nopeampi kuin vanhemmat sedät kiereillä 6.5t moottoreilla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook