Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hong Nor SCRT10 Short Course

Aloittaja auvo, 13.01.10 - klo: 16.24

TomiKoo

Lainaus käyttäjältä: AssoRacing - 25.01.10 - klo: 18.58
Lainaus käyttäjältä: RC-Garage - 25.01.10 - klo: 07.16
Jos varaosia ei mene niin mitäs muuta sitä tekis kuin Blingittäis aluosilla.

Radalle vielä ei keretty mutta muutamia osia päivitetty.

Sinä olet tainnu keretä viemään kaikki palikat Garagen hyllystä, kun nettikaupassa ei ole enää mitään blingiä tarjolla...  :wink:

Tänään oli tuskallinen päivä Ulappatorilla. Osaa paloi kummasti, syynä taisi kylläkin olla onnistuneet muutokset. Nimittäin ensitöikseni leikkelin alkuperäisen kopan isommille fillareille sopivaksi. Mallina käytin Moggi-Samulin autoa... Sitten Blitzin vakiogummit alle ja kaatopito oli valmis. Vauhti kasvoi ja homma karkaili käsistä. Lopulta päätin vielä rikkinäisiä osia vaihtaessa duunata diffit ja Samulin neuvo, jäykempää lientä kehiin todellakin auttoi! Lopulta ajo loppui juuri parhaan fiiliksen huipulla omaan hölmöilyyn ja varaosien puutteeseen. Hienot fiilikset jäi autosta ja kulkupuolesta!

Duster1

Jokos tästä autosta alkaa selviämään ne "heikot" kohdat?
Joutuukos tuota koria paljonkin leikkelemään normi 2.2"/3.0" renkaille?
Axial SCX 10 TR

AssoRacing

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 26.01.10 - klo: 09.56
Joutuukos tuota koria paljonkin leikkelemään normi 2.2"/3.0" renkaille?

Tuossa kuva Bow-Tie SC 2.2"/3.0" kumit ja vanteet Slash ja Blitz Ylhäältä. (renkaat tulevat aavistuksen korin ulkopuolelle)


Sivusta samoilla.


Ja alkuperäiset

www.saikart.fi/   www.rc-offi.net  www.ekpa.suntuubi.com/

Koheltaja

Huono homma kun renkaat tulee korin ulkopuolelle, jos ajetaan kylki kyljessä niin toinen/molemmat lähtee kuin nakki haulikosta, ja vielä eri suuntiin. Ei hyvä, ei hauska, eikä SC-henkinen kun ei voi nojailla toiseen autoon ohituksissa.

Hienoa on taas se että autot tulee rengastuksen ansiosta mukavammaksi ajaa ja pelit pysyy paremmin lapasessa kun renkaat ei venkuloi mutkissa.

Saako noihin pienemmällä offsetilla olevia vanteita vai korjaantuuko kopan vaihdolla?
Kylätason RC-kuski.

AssoRacing

Kokeilin myös slässin koria.. Ja renkaat jäävät piiloon.
www.saikart.fi/   www.rc-offi.net  www.ekpa.suntuubi.com/

Koheltaja

Tämä renkaiden piiloon jääminen on melkein edellytys näillä vehkeillä, varsinkin tiiviillä sisäpaanalla jossa ohittaminen on muutenkin vaikeaa. Jos ei pysty yhtään nojaamaan ohitettavaan niin perässä joutuu ajamaan ja tiukat väännöt jää pois. Hyvä jos tilanne korjaantuu kopan vaihdolla, miinus on taas se että joutuu hankkimaan myös uuden korin...
Kylätason RC-kuski.

OV

Eipä tuolla noksun säännöissäkään enää lukenut tai en tiedä lukiko edes renkaat peittävä kori. Jossain vaiheessa tuo ainakin oli vaatimuksena. Lienee honkkareita niin paljon nokialaisilla, että piti vähän editoida :D.

Ei siinä mitään ei mulla mitään noita vastaan ole kunhan vaan muistelin, että tuo on kulkenut noissa keskusteluissa yhtenä sääntö pykälänä.

Jankka

Nuo ovat Slashin etuvanteet ja jos käyttää takavanteita, niin renkaat jäävät korin sisään.

OV

Lainaus käyttäjältä: Jankka - 26.01.10 - klo: 14.54
Nuo ovat Slashin etuvanteet ja jos käyttää takavanteita, niin renkaat jäävät korin sisään.

Meinaakko...

http://www.rcshortcourse.com/forum/showthread.php?p=30803&highlight=wheel+offset#post30803

Vai oonko ymmärtäny nuo väärin päin  :grin: ?

Jankka



... en tiedä et mitä jenkit meinaa, mut totuus on se että kun vertaat Slashin etu ja takavanteita, niin etuvanteet levittävät hieman enemmän ulospäin.


OV

Eli ymmärsin väärin päin :). No se siitä... Slashissa ainakin on edessä pari milliä leveemmät hexat kuin takana.

Mutta tuo ero on vain reilu 2mm niin tuleeko silti sisään?

Veskuvaan

Rc-autojen off-set mitta ilmoitetaan eri tavalla kuin oikeiden autojen, nolla vanne on nolla vanne mutta rc autoissa ilmoitettava off-set levittää raideväliä kun oikeissa se kaventaa sitä
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

auvo

RC-Garagen valikoimista löytyy JConcepts:n valmistamaa täysmittaista SC koria joka peittää noi isommat ja levittävät donitsit ja kuulemma mahtuu myös pyörimään ääriasennoissa esteittä.
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

ToniP

LainaaEipä tuolla noksun säännöissäkään enää lukenut tai en tiedä lukiko edes renkaat peittävä kori. Jossain vaiheessa tuo ainakin oli vaatimuksena. Lienee honkkareita niin paljon nokialaisilla, että piti vähän editoida :D.

Ei siinä mitään ei mulla mitään noita vastaan ole kunhan vaan muistelin, että tuo on kulkenut noissa keskusteluissa yhtenä sääntö pykälänä.

Kun tein NSCR säännöt, jätin tarkoituksella koppasäännön pois koska halusin varmistaa että kaikilla mahdollisilla alustoilla ja rengasyhdistelmillä pääsee ajamaan. Kun kokemusta karttuu, veivaamme sääntöjä sen mukaan. Uskon että tällä hetkellä lajille on parempi näin.

Veikkaanpa ettei rengaskosketuksista pääse tulemaan ongelmaa koska siitä ei ole mitään hyötyä kuskille. Päin vastoin. Jos renkaat on ulkona kopasta, veikkaanpa että hyöty on naapurilla jolla ei ole. Tilanne tulee jos kaksi kumia kohtaa. Näillä nyt mennään.

PaavoNokkava

Lainaus käyttäjältä: Veskuvaan - 26.01.10 - klo: 15.39
Rc-autojen off-set mitta ilmoitetaan eri tavalla kuin oikeiden autojen, nolla vanne on nolla vanne mutta rc autoissa ilmoitettava off-set levittää raideväliä kun oikeissa se kaventaa sitä

Off-set ja ET-luku ovat kaksi eri asiaa... Ilmoitetaan samanlailla auton koosta riippumatta.

-Henkka
[PRCA] [TamUa]

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: PaavoNokkava - 26.01.10 - klo: 20.19

Off-set ja ET-luku ovat kaksi eri asiaa... Ilmoitetaan samanlailla auton koosta riippumatta.

Et viittis selventää, ainakin tähän asti offset ja ET on merkannut samaa asiaa...?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Jankka

ET (saks. Einpresstiefe) eli offset on pyörän keskiviivan ja kiinnitystason (pyörännapa) välinen etäisyys. Jos kiinnitystaso on lähempänä vanteen ulko- kuin sisäreunaa on kyseessä positiivinen offset (=inset) ja päinvastaisessa tilanteessa negatiivinen offset (=outset).

Lähde: Autowiki

Mikko L

#77
OT jatkuu...

ET ja offset on sama asia. Jenkit puhuvat myös mielellään backspace:stä (tai jotain, jos nyt muistan oikein), mikä on sitten taas aivan eri asia ja tarkoittaa etäisyyttä vanteen sisäreunasta tuohon asennustasoon.

Edit: Oli se backspace (klik)
Old fart

PaavoNokkava

Ja offtopic jatkukoon  :wink:

Esim. normaali henkilöauton vanne on ET42, samalla 42 off-set luvulla oleva vanne levitää aika paljon enemmän ulospäin..?

Olisko ne niin kuin käänteisesti sitten sama asia?

-Henkka
[PRCA] [TamUa]

Koheltaja

Jankkan kuvassa tämä ET/offset asia selviää hyvin yksinkertaisella tavalla eli katsomalla...

Mitäpä jos välillä palattaisiin topicin otsikon aiheeseen ja tarvittaessa luodaan oma keskustelu siitä mitä mieltä kukin on vanteen ET/offsetista? :wink:
Kylätason RC-kuski.

Duster1

Tässä olis mittoja offseteistä eri vanteilla.

Kopioitu rcshortcourse.com sivulta.

got a chance to measure the wheels I have, measured from the back of the wheel edge to the bottom of the hex.

Hyper 10 SC 24 mm
Blitz 25 mm
Slash front 21.5 mm
Slash rear 23.7 mm
Axial SCX 10 TR

bluebeetle

Niin, ja tuossa renkaiden ulos korista tulemisessahan tärkeämpi mitta olisi se kuinka paljon vanteen ulkoreuna tulee heksistä ulos.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 27.01.10 - klo: 10.19
Tässä olis mittoja offseteistä eri vanteilla.

Kopioitu rcshortcourse.com sivulta.

got a chance to measure the wheels I have, measured from the back of the wheel edge to the bottom of the hex.

Hyper 10 SC 24 mm
Blitz 25 mm
Slash front 21.5 mm
Slash rear 23.7 mm

Näissä mitoissa ei kyllä varmasti oikeasti puhuta offsetistä, HPI:n vanteessa offset on +4,5mm. Onkohan noi backspace mittoja... pitänee mittailla blitzin vanne...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Duster1

Juu backspace tietysti. Sattu kirjoitus virhe.
Nuo mitathan on hexin pohjasta.

Ulos tulee tietenkin sen verran kuin vanteen leveys - backspace  :wink:
Axial SCX 10 TR

Rusakka

On kyllä mielnkiintoinen vehje, täytyy sanoa. Paljonkos löytyy maavaraa? Mille alustoille soveltuu?
Traxxas Slash
Losi CC

Jankka

SCRT10, Slashin vakio fillareilla, kori nostettuna ylempään asentoon.



tässä koko vertailu alkuperäisiin:


OV

Lainaus käyttäjältä: ToniP - 26.01.10 - klo: 19.50
LainaaEipä tuolla noksun säännöissäkään enää lukenut tai en tiedä lukiko edes renkaat peittävä kori. Jossain vaiheessa tuo ainakin oli vaatimuksena. Lienee honkkareita niin paljon nokialaisilla, että piti vähän editoida :D.

Ei siinä mitään ei mulla mitään noita vastaan ole kunhan vaan muistelin, että tuo on kulkenut noissa keskusteluissa yhtenä sääntö pykälänä.

Kun tein NSCR säännöt, jätin tarkoituksella koppasäännön pois koska halusin varmistaa että kaikilla mahdollisilla alustoilla ja rengasyhdistelmillä pääsee ajamaan. Kun kokemusta karttuu, veivaamme sääntöjä sen mukaan. Uskon että tällä hetkellä lajille on parempi näin.

Veikkaanpa ettei rengaskosketuksista pääse tulemaan ongelmaa koska siitä ei ole mitään hyötyä kuskille. Päin vastoin. Jos renkaat on ulkona kopasta, veikkaanpa että hyöty on naapurilla jolla ei ole. Tilanne tulee jos kaksi kumia kohtaa. Näillä nyt mennään.

Tuo oli nyt läpällä heitetty kun tiesin, että nokialla on honkkarin edustusta :). Itekkin aijon tulla ajelemaan matalarunko konversio slashilla niin ei tässä paljon ole nokan koputtelua... Säännöissä ei imo ole mitään vikaa ja saisivat pysyä tollasina lopullisesti (tosin jossian vaiheessa sinne tulee niin muokattu auto, että eroa vakioon on kuin yöllä ja päivällä...).

auvo

Tänään oma SCRT näki päivänvalon. Moottoriksi tuli Novak HV 6.5T (3400kv).Pinion on 16t ja sais olla isompikin. Moottori erittäin väännökäs ja lineaarinen ajettava Slashin orkkis renkaat isomma halkasian takia. Ei minkäänlaista lämpömurhetta moottorilla saatika noparilla. Auton muuten paketti säädöissä, taakse aurausta pykälä lisää ja iskarien yläpään paikkaa muutettu ja etu vakaaja poistettu. Auton on todella hyvässä iskussa Nokian sisäradalle. Ekkulille kiitosta säätö vinkeistä.

Huomenna taas ajeleen.  :grin:
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Koheltaja

Kysytään nyt vielä täältäkin, voisiko joku mitata autostaan etu/taka iskareiden pituudet, kokonaispituus ja pituus kasaan painettuna. Ja vieläpä kiinnityspidteen keskeltä :wink:
Kylätason RC-kuski.

RC-Garage

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 01.02.10 - klo: 15.07
Kysytään nyt vielä täältäkin, voisiko joku mitata autostaan etu/taka iskareiden pituudet, kokonaispituus ja pituus kasaan painettuna. Ja vieläpä kiinnityspidteen keskeltä :wink:

Etu: 74mm kasassa 56mm

Taka: 103mm kasassa 73mm

noin about. Iskareissa tulee mukana vielä erimittaisia ylä - ja alalenkkejä joilla mittaa voi stemmailla.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.