Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Schumacher Cougar SV / SV2 / SVR

Aloittaja bluebeetle, 13.01.10 - klo: 16.39

m.e.

Tänään Jyväskylän corrikisojen tauoilla ajeltiin jonkin verran SVR:llä. Säätöjä saatiin mukavasti tehtyä, Miikka laittaa varmastikin setupit kohtapuolin tänne foorumille. Vielä pitää testailla ainakin shorty-akuilla, kuinka auto toimii kevyempänä.

Suurin ero tosiaan keskimoottorimalliin Cougar SV2 on lisääntynyt takapito varsinkin hitaista vauhdeista lähdettäessä. Hyppääminen on hieman erilaista, kun takamoottoriversiolla ei rullata hyppyihin vaan "nypätään" auto ilmaan, kuten esim. Asson takavedollakin.

uijui

Ihan asiallinen laite oli!
Vastaheitolla voittoon.

JiiIii

Nyt on SVR:llä hinkattu sisällä jo kiitettävästi, ohessa setuppia Tikkurilan laatalle.
Pari ohjauspalaa on rikottu, nehän taisi olla ongelma aiemmissakin malleisssa, lisäksi tuo muovinen etupala kuluu melkoisesti matalalla maavaralla ajaessa, mutta eipä ole vielä haitannut menoa.

Runkohan on melko jäykkä, ja paikallisten Durango-kuskien innoittamana tuli otettua Dremeli kouraan ja tehty pohjaan muutaman sentin mittainen "viilto" lisäämään joustoa. Toistaiseksi enemmän ehkä lumevaikutusta, täytyy katsoa jos tulisi veisteltyä vaikka lisää koloja... Lisäksi akkupannan tolpista vain etummaiset käytössä jouston lisäämiseksi.

http://dl.dropbox.com/u/47897816/SVR_tiksi.pdf

I race what ever the marketing department tells me is fast.

JiiIii

Tänään tuli SVR:ssä  testattu shortyn ohella pitkää akkua, ei ainakaan meikäläisen käsillä saanut tuolla tasaisella alustalla mainittavaa eroa noiden välille. Mitään muutoksia setuppiin ei tosin tullut tehtyä noiden akkujen välillä, ainoastaan maavaran säätö.
I race what ever the marketing department tells me is fast.

JiiIii

#304
Päivitystä setuppeihin, isoimmat muutokset iskarin paikoissa ja linkkien pituudessa. Lisäksi Nokiaa silmälläpitäen tuli laitettua +1 takahubit kun oli pieni epäilys että saattaisi olla liukasta. Toimi erinomaisesti myös Nokian WJ:ssä vaikka rata olikin huomattavasti syheröisempi kuin Tiksissä, rajoittava tekijä löytyi ajajakorokkeelta  :tongue:

http://dl.dropbox.com/u/47897816/SVR_tiksi_v2.pdf 

edittiä: maavara oli Nokialla 21/21 mm.
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Blaze

#305
Ettei viikonloppuna tylsää tulis niin kaksi kappaletta svr autoja haettiin kaupalta. Nyt vaan kasaamaan....

Fiilistellään :



Lisää kuvia päivittelen tänne

Blaze

#306
Tällänen siitä sit tuli. Kymymystä vielä että kasattiinko diffit väärin ku pyörittää toista rengasta eteenpäin niin toinenkin pyörii eteenpäi. Eikö pitäs pyöriä vastaan




Soo

Jos vaihteisto on muuten herkkä niin voi pyöriä samaankin suuntaan, diffihän on ilman sisäänajoa pikkaisen tahmeampi. Kun pidät spurrista kiinni, niin silloin takapyörät  pyörivät erisuuntiin, kuten pitääkin.

Blaze

Nyt olis sähkötkin kiinni. Tosi lepposta oli kasata tota autoa kun kaikki osat oli ja kunnon ohjeet. Aino mikä ärsytti oli kun ekaa kertaa diffiä kasas niin sattui parit virheet. Auto kulkee eteenpäin, mutta pitää jotenki muokata servon kohtaa kun renkaita ei saa ohjaimestakaan suoraan. Mitenköhän kireälle spurrin uskaltaa laittaa ? Nytten on jo kireällä mutta tuntuu kuin olisi ihan löysä.
Laitetaan tännekki valmiista kuvaa


Soo

#309
Hyvältä näyttää!

Diffi kannattaa tosiaan kasata ajatuksella ja ohjetta tarkasti noudattaen, niin kestää pitkään hyvänä ilman ongelmia.

Muutamia huomioita:

- Levyjen, painelaakerin, ulostulojen ja kuulien puhdistaminen jarrukliinerillä
- Levyjen hiominen n. 1000 vesihiomapaperilla
- Painelaakeri oikeinpäin eli pienempi prikka ruuvinkantaa vasten
- Painelevyt oikeaan järjestykseen kuvan mukaa, jotta niistä muodostuu "jousi"
- C-clipsi oikein päin, niin että pyöreä puoli ensin diffiä vasten ja teräväpuoli tarraa kiinni
- Kiereysruuvi n. 65-90 astetta auki. Ei yhtään enempää
- Diffin pidätinruuviin (lyhyempi), pieni tippa lukitetta, jotta diffi pysyy täysin samanlaisena


Spurri siis ohjeen mukaisesti kiinni ja slipperin säätö, niin että se luistaa aina ennen diffiä.

Videot slipperin säädöistö.
Cougar SV Set Up Part 2
Team Durango RTR - Slipper Tuning





Soo

Perheenlisäystä saattaa olla tulossa SVR:n pohjalta.


Blaze

Ensi testit vedetty radalla. Tosi hyvä oli ajaa mutta vähäsen se puski. Jarrua kun uskalsii käyttää niin sai käännettyä enemmän. Painoa pitää saada jotenki eteen. Akkukin oli niin eessä kun sen saa muttei auttanut.

Janne A

Etu- ja takarenkaiden kuluneisuus? Eri autot tykkää eri määrän sisäänajetuista kumeista.

Blaze

Lainaus käyttäjältä: Janne A - 24.02.13 - klo: 10.42
Etu- ja takarenkaiden kuluneisuus? Eri autot tykkää eri määrän sisäänajetuista kumeista.
Kuluneet on aika paljon eestä. Takaa ei kovin paljoa.

JiiIii

Kokeilisin lyhyempää linkkiä edessä, joudut tosin hommaamaan tuon linkkipalasetin, mutta sittenpähän testaamaan eri vaihtoehtoja.
Eli lyhyempi linkki ja sitten pallokupin alle prikkaa kunnes alkaa olla omaan makuun sopiva. 5 asteen c-pala myös kokeilemisen arvoinen, sillä olen itse ajanut.

Melko kulunut rengas toimii täällä Tiksissä paremmin, ja itselläni tuo kapea vs. leveä eturengas toimii siten että kapealla renkaalla kääntyy äkäsemmin sisään mutta leveällä renkaalla saa paremman kokonaiskääntyvyyden.
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Joo

Saakos tähän ratasdiffiä?

Juu,ehkä se ratakäytössä kuuladiffi on oikea,mutta rata ei ole aina vieressä...


Blaze

Tänään olin taas testailemassa kaverin kanssa autoja radalla.
Puskeminen loppui kun laitoin ei niin kuluneet eturenkaat kuluneitten tilalle.
Servon sain hajotettua taas. Ja kaveri sai omasta SVR:rästä takatukivarren katki. Joten ajot jäi lyhyeen.

Soo

Lainaus käyttäjältä: Joo - 25.02.13 - klo: 16.51
Saakos tähän ratasdiffiä?

Juu,ehkä se ratakäytössä kuuladiffi on oikea,mutta rata ei ole aina vieressä...

Tähän autoon piti tulla ratasdiffi, mutta kellohan ei tuosta tykkännyt ja erittäin hyvin on kestänyt tuo kuuladiffi, joten jättivät julkaisematta.
Cattiin ratasdiffit kuitenkin tulossa maaliskuussa.

Blaze

Nyt alkaa auto tottelemaan niin kun pitääkin.
Autoon tuli uudet sähköt Speed Passion reventon pro ja 8.5T moottori.
Servoksi pitäs vielä ostaa kopropon servo.
Mutta rahanpuutteen vuoksi ajellaan coren servolla vielä.
Jyväskylän kerhokisoissa (oli ekat kisat minulle) ajoin autolla C-finaalin voittoon.
Katsotaan miten Winter Jumpsit menee.
Kaveri ei oikein menestynyt, mutta eipä kokemusta sillä ole kun kuukausi.


Blaze

Nyt on autossa semmoset sähkölaitteet että pitäs auton olla kisakiree.
Mottori + Nopari :Speed passiob reventon pro + 8.5T
Servo: KOpropo 0.07sek n.10kg
Akut : Core-rc saddle pack 4000 mah
Ohjain pitäis vielä päivittää mutta kai tuo Spektrum dx3s riittävä viel.
Painoa akkujen kanssa 1654grammaa.

Janne A

Lainaus käyttäjältä: Blaze - 20.03.13 - klo: 20.52
Nyt on autossa semmoset sähkölaitteet että pitäs auton olla kisakiree.
Mottori + Nopari :Speed passiob reventon pro + 8.5T
Servo: KOpropo 0.07sek n.10kg
Akut : Core-rc saddle pack 4000 mah
Ohjain pitäis vielä päivittää mutta kai tuo Spektrum dx3s riittävä viel.
Painoa akkujen kanssa 1654grammaa.

No ei tuo sun pakettis ole enää kyllä kalustosta kiinni.
Seuraavaksi sitten setupin kimppuun ja kovaa treeniä.

Blaze

Näin tehdään. Heti sain uudella servolla tehtyä parhaan kierrosajan joka oli alle 17sek. Toivottavasti kisoissa pystytään samaan..

Arcticaz

Työssä yllä jo mainittiinkin tuosta Speed Passionin Reventon pro säätimesta ja 8.5r moottorista niin ilmeisen toimiva yhdistelmä cougariin? Siihen kaverikis ajattelin hommata jonkun Savöxin servon.

Blaze

Lainaus käyttäjältä: Arcticaz - 10.04.13 - klo: 01.59
Työssä yllä jo mainittiinkin tuosta Speed Passionin Reventon pro säätimesta ja 8.5r moottorista niin ilmeisen toimiva yhdistelmä cougariin? Siihen kaverikis ajattelin hommata jonkun Savöxin servon.
Kyllä on ihan passeli. En oo kokeillut edes täysillä tehoilla ajaa vielä :D
Suosittelen kopropon servoa mikä mullakin tossa on. Ei ole kuin parikymppiä kalliimpi ja on hyvä!

Blaze

Osaatteko sanoa minkälaisella setupilla lähtis ulkoradalle kiertämään, josta sitte muokata oman tyylisen.
Lainaus käyttäjältä: Blaze - 20.03.13 - klo: 20.52
Nyt on autossa semmoset sähkölaitteet että pitäs auton olla kisakiree.
Mottori + Nopari :Speed passiob reventon pro + 8.5T
Servo: KOpropo 0.07sek n.10kg
Akut : Core-rc saddle pack 4000 mah
Ohjain pitäis vielä päivittää mutta kai tuo Spektrum dx3s riittävä viel.
Painoa akkujen kanssa 1654grammaa.
Sai spektrumikin potkut ja tilalle tuli Sanwa MT-4 ratti.

Soo

Petit RC:stä löytyy paljon setuppeja.

http://www.petitrc.com/setup/schumacher/SetupSheetsSchumacherCougarSVR.html

Hyvä lähtökohta on Tom Cockerillin EM setup:


Arcticaz

Pitäiskö Cougar SV:n eturengas irrota ihan vaan ruuvi irrottamalla vai onko joku muu kikka? On meinaan aika tiukassa jos ihan yhdellä ruuvilla kiinni ainoastaan!

m.e.

Ruuvi vain irti 2mm avaimella ja sen jälkeen pitäisi vanteen irrota. Jos vannetta ei ole irrotettu pitkään aikaan ja sinne on päässyt kaikkea likaa, niin laakerit ovat saattaneet tarrautua akseliin U3720 kiinni:

http://www.racing-cars.com/pp/Car_Showroom/www.racing-cars.com/images/Technical_Info/Schumacher/Current%20Cars/Cougar%20SVR/Exploded%20Diagram/cougar_svr_exploded.pdf

Siinä tapauksessa hieman puhdistussprayta tms akselille ja vetämällä laakerit / vanne irti.

Tarkasta kuitenkin että akseli U3720 ei ole päässyt vääntymään, siinä tapauksessa pitää kenties akselikin irroittaa. Useimmiten kuitenkin vanteesta vetämällä saat sen irroitettua.

Arcticaz

Ei lähde pelkästään vetämällä. Pitää vähän WD40 suihkia ja antaa hetken muhia niin jos sitten lähtisi

Arcticaz

Mikä pinioni sopis Nosramin 9.5t moottorin kanssa? Spurri on orkkis