Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Pihasladi Ralli (ex-rallisprint, alkaa sivu 4->)

Aloittaja Heiniz, 24.02.10 - klo: 10.22

Heiniz

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 15.11.11 - klo: 20.49
Lainaus käyttäjältä: Pete_69 - 15.11.11 - klo: 20.44
Lainaus käyttäjältä: kaahari123 - 15.11.11 - klo: 19.56
Terve!
Miteskä tuollaine:http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.30930&familj=FazOffRoad&BildLopNr=01
istuis rallisarjaan? Kori tarvis vaihtaa, mutta mitä muita muutoksia?
tuohan sopisi sarjaan erittäin hyvin, niinkuin mikä tahansa muukin kymppi krossi. Ongelmaksi tulee vain tuo jo aiemminkin mainittu korien löytyminen :smiley:
Millainen ralliauto krossarista tulee? Eikö siinä ole tosi suuri raideleveys ja pieni akseliväli? Olisiko vaikka näyttää kuva sellaisesta, kun olen tällainen n00b, joka ei noista vanhoista sarjoista ole koskaan kuullutkaan.

Eikös nuo ulkomaiset rallisarjat perustu touring auton muotoisiin autoihin .. kiinnostaisi kyllä sellainenkin ja siihen saa koreja vaikka kuinka.

Aikoinaan ennen kuin touring löi itsensä läpi, oli oikeastaan vain krossareita ja sitten jäykällä taka-akselilla olevia rata-autoja. Silloin oli hyvin saatavissa henkilöauton koreja krossareihin, jotta sai autosta hieman enemmän oikean auton näköisen. Mittakaavahan ei näissä krossareissa ollut täysin oikea, joten korien mittasuhteet oli vähän sinnepäin... Näille kopille sai kukin sitten itse askarrella koritolpat, kun tietääkseni valmiita muutossarjoja ei ollut.

Tässä vähän perustietoa krossari vs. touring vs. Kyosho DRX auton mitoista:
Touring: Leveys 190-200mm, akseliväli 260mm
Krossari: Leveys 250mm, akseliväli n. 273mm
Kyoshon DRX (1:9): Leveys 260mm, akseliväli 316mm

DRX:ää on maailmalla kritisoitu sen uniikkien mittojen takia. Näyttäähän se hyvältä ja varmaan ihan ok ajaa, mutta koppavaihtoehtoja on todella vähän. Ja tuo on ainoa runko maailmassa noilla mitoilla, joten se olisi sitten merkkiluokka...

Krossareihin sopivia koppia löytyy jokunen Saksan ebaystä ja satunnaisia myös muualta. Valikoima ei ole kovin laajaa, joten vaikea uskoa, että tämä buumi tulisi takaisin... Ennemmin jos haluaisi ajettavuutta ja rallikoppia, niin suuntaisi 1/8 rallygamen pariin. Nämä kun perustuvat myös krossareihin, niin koreissa on nähtävissä samat mittasuhdevääristymät kuin aikoinaan 1/10 kopissa. 1/8 rallygame koppia löytyykin sitten huomattavasti helpommin.

Itse olisin edelleen näiden touring-pohjaisten autojen luokan kannalla, sillä ne ovat lähimpänä esikuvaansa ulkonäöllisesti ja niiden saatavuus on erinomainen. Eikä haittaa se että moni RTR paketti käy suoraan sellaisenaan! Se, että olisi useita eri kokoisia autoja samassa kisassa, ei mielestäni toimi. Leveämmät vaativat levempää baanaa ja alustan ominaisuuksista ei voi puhua edes samana päivänä. Tasaväkisintä ja näyttävintä, kun max leveys 200. Kilpailunjärjestäjä kun ottaa rataa tehdessä huomioon autojen tekniset rajoitteet ja sen, että ajaja seuraa autoa, niin mitään ongelmaa ei pitäisi tulla.

Heiniz

Alustavat säännöt lyöty lukkoon http://rc10.fi/index.php?topic=62577.0

Pohjautuvat tsekkien sääntöihin, mutta pieniä hienosäätöjä. Koetan selventää niitä tarvittaessa. Itsenäisyyspäivänä testasin ajanottojärjestelmän toimivuutta ja ajoimme pienimuotoisen testirallin. Kivaa oli ymmärrän hyvin miksi laji on tsekeissä suuressa suosiossa. Nyt ei muuta kuin ralliautot tikkiin ja viivalle!

Koheltaja

Aika kivan näköistä touhua, jospa joskus sattuisi sopivasti niin näkisi menoa livenä.

Tarkemmin kun ajattelee niin mökillä olisi aika hyviä paikkoja tehdä muutama EK iltojen iloksi, pitääpä laittaa harkintaan ja seurata miten laji etenee :wink:
Kylätason RC-kuski.

jon.lindgren

Olen tätä keskustelua seuraillut jo pidempään ja oma pulkka on edistynyt hissukseen... Maalaamaan kun vielä ehtisi. Jos ei muuta niin komeita autoja tulee.

Heiniz

Tuosta klassikko koppa ralliin:

http://www.ebay.de/itm/Opel-Manta-B-Lexan-Body-1-10-inkl-Dekor-breit-180-mm-/140662809054?pt=RC_Modellbau&hash=item20c02821de

Postittaa myös Suomeen (postikulut 1-2 korille 18,90€). Viimeksi kun kauppasi noita, niin olin olin liian hidas ja jäi tilaamatta. Sitten hätäpäissäni tilasin toisen takavetoisen klassikon (jolla on jopa voitettu MM-ralleja, toisin kuin Mantalla...).


Tässä takavetoisia (ja muita) koppia, joita tulossa ehkä joskus myyntiin:

Escort Mk2 ja Sierra RS Cosworth:
http://www.controlfreax.com/dynamicdata/comingsoon.aspx

Fiat 131 Abarth:
http://www.msuk-forum.co.uk/topic/123538-fiat-131-abarth-rallylegend-2011-san-marino-italtrading/

Lancia S4:
http://www.northlondonbashers.co.uk/vbulletin/showthread.php?1396-MSUK-Italtrading-Lancia-Delta-S4-Rally-Legend


Rallisarjan suhteen ajatuksena, että sama kuljettaja voisi ajaa kisaa sekä 4wd, että 2wd autolla samassa kisassa. Tämä siksi, että 2-vetoiset kärsivät huomattavasti pienemmästä vetopidosta, joten niillä yleiskilpailun kärkisijoista tuskin kamppaillaan (vaikka mistä sitä tietää?). Siksi sallitaan saman kuskin osallistua kumpaankin "luokkaan", jotta 2wd autoja saataisiin enemmän viivalle.

Heiniz

Noniin... Tässä pieni videopätkä taannoisesta testirallista:

http://youtu.be/RyPaaV_EJfY

atarauskis

Älkääs unhottako Lada VFTS:ää!! http://www.sylkamodell.hu/Lada-VFTS-1-10-karosszeria-lampatestekkel-190mm.html
Jos muuten joku innostuu näitä tilaamaan,mulle voisi tilata siinä samalla myös :wink:
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

kenne

Jos joltakin jäännyt huomaamatta.
Kävin tänään Helsingin HobbyPoint myymälässä.

Hyllyssä komeili Tamiyan TT-01 'Kankkunen/Repo' Ford Escort Cossu



Meinasin jo ruveta kaupoille pelkän korin takia :-)
Gambler Racing Rocken Roooooll

Hyrsleri

Piti heti escosta soittaa mut olis ollut liian kallis koppa mun makuun.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Toikkanen

Nyt on täälläkin laitettu ralliauto rojekti pyörimään. Xray t1 rupes näyttämään jo vähän rallihenkiseltä kun saatiin 2cm maavaraa ja subarun koppa päälle. Hihnaveto ei ehkä ole paras voimansiirto tähän hommaan mutta opiskelija budjetti ei anna periksi uuden aihion ostoon ja tuo oli kaapinpohjalla täysin toimivana ja vailla käyttöä. Moottorina autossa on 8.5 harjaton joten räväkyyttä pitäis olla. Renkaat on jotkut r2hobbiesin kuviolliset ja heti kun rahatilanne antaa periksi laitetaan tamiyan ralli blokit tilaukseen. Kiinnostas lähtee kisaileen jos vain saatas keski-suomeen kisat. Kuvia tulee autosta kunhan saan kameran lainaan.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

mikari

Ovat kyllä hienoja nuo tsekkipoikien rally videot  :cool: Hyvännäköistä menoa, herää vaan kymysys kumpi on noissa tärkeämpää - hienot kuvakulmat vai ajaminen. Varmaan molemmat. Ja liikuntaahan tuossa saa kuskikin samalla eikä nostajia tarvita  :grin:
Kiitos 20 vuodesta!

Toikkanen

#101
Mitkähän iskarit olis hyvät ralli käyttöön? Kuitenkin aika pehmee saa alusta olla ettei auto ole kivireki. Sais olla jotkut 60-70mm pitkät kun teen tässä joululoman aikana uudet tukivarret autoon kun ohjaupala ja c-pala ottaa kiinni alkuperäisiin kun nostaa maavaraa ja kuitenkin 3cm maavara olis tavoite. Suositelkaas jotain iskareita, mutta ei mielellään ihan ökyhintaisia kun ei köyhällä opiskelialla ole miljoonia käytössä.

EDIT:http://www.rcmart.com/rc-damper-combo-cb0178-yeah-racing-alloy-60mm-touring-p-28333.html?cPath=389_390

Tommoset löyty mutta herää pieni epäilys kestävyyden ja toimivuuden suhteen. Ei kyllä olis pahan hintaiset himottaisi kokeilla. No tehdään tuki varret ensin ja mittaillaan minkä pituset iskarit tarvitaan.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Toikkanen - 24.12.11 - klo: 22.33

EDIT:http://www.rcmart.com/rc-damper-combo-cb0178-yeah-racing-alloy-60mm-touring-p-28333.html?cPath=389_390

Tommoset löyty mutta herää pieni epäilys kestävyyden ja toimivuuden suhteen. Ei kyllä olis pahan hintaiset himottaisi kokeilla. No tehdään tuki varret ensin ja mittaillaan minkä pituset iskarit tarvitaan.

Ei kannata noita laittaa... Ite tilasin tuon 55mm sarjan ja niisä ei ole joustovaraa nimeksikkään verrattuna laadukkaampiin. Iskarin mäntä osuu pidemmässä joustossa siihen kumituttiin hatun alla. Olen noista toimivia yrittänyt saada monella tapaa mut en vielä ole onnistunut...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

j4neski

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 08.12.11 - klo: 13.49
Olen tätä keskustelua seuraillut jo pidempään ja oma pulkka on edistynyt hissukseen... Maalaamaan kun vielä ehtisi. Jos ei muuta niin komeita autoja tulee.

Onko tuo S1:n kori? Tippa herahtaa housuun jos on (herahtaa tosin vaikka olis urkkikin).
Traxxas Monster Jam Max D | Velineon 3500kV combo

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Toikkanen - 24.12.11 - klo: 22.33
Suositelkaas jotain iskareita, mutta ei mielellään ihan ökyhintaisia kun ei köyhällä opiskelialla ole miljoonia käytössä.
Minulla on Tamiyan TRF iskarit olleet DF-03Ra:ssa ja ne on kyllä tajuttoman hyvät. Pituutta on tuohon autoon ihan tarpeeksi suunnilleen 60mm, jos nyt oikein muistan... ihan tarpeeksi joka tapauksessa. Mutta ne on aika kalliit iskarit.

Olisiko mahdollista laittaa niihin Xrayn omiin iskareihin vain pidemmät alapään kiinnikkeet, jolloin maksimipituus kasvaisi?

Toisaalta - tuohon DF-03Rahan saa 17mm maavaraa ja se on aika riittävä. Jos se ei riitä, niin tie on niin möykkyinen, että auto pomppii joka tapauksessa miten sattuu.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Diese-listi

Mulla DF-03Ra:ssa tuommoset:
http://www.rcmart.com/rc-damper-3racing-ff0319lb-aluminum-ff03-p-32163.html

Laatu lähempänä varmasti noita trf iskareita kun vertaa yeah racingin tolppiin. Menevät alkuperäisillä palloilla kiinni. Noissa muistaakseni maksimipituus 57mm.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Toikkanen

Taidan alkuun laittaa pidemmät alapään kiinnikkeet vakio iskareihin ja kokeilla niillä. Jos ei toimi ni kokeillaan jotain muuta.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

MiksuKinGi


Nokka-akseli

Lainaus käyttäjältä: MiksuKinGi - 25.12.11 - klo: 15.57
Tässä myös vanhempaa kalustoa...
http://www.modelsport.co.uk/retro-racing-bodyshells/rc-car-manufacturers/1184/9950/995010

Miksi tilata suomalainen kori ulkomailta? http://www.tietonikkari.fi/niks/tuotteet.htm

-Timo

Ps. mielenkiinnolla sivusta seurailen luokkaa, mielenkiintoisia videoita tuubitäynnä luokasta.
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

Toikkanen

Tuli käytyä takametsässä autoa kurittamassa kun sain autoon maavaraa vähän lisää. Nyt edessä 3cm ja takana 2.5cm. Olipahan hienon näköstä menoa kun subaru tuli latikaisessa. Sain värkkäiltyä todellä lyhyen mutta itselle riittävän radan pätkän sinne metsään. Piti vaan vähän käyttää mielikuvitusta ja heitellä kivet, kävyt ja oksat tieltä pois. Varmaan ainoa sopivan tasainen alue koko metässä missä ei ollut ikäviä juuria töröttämässä ja puolet radasta on kalliota josta ei liikaa pitoa irronnut.

Pistetääs vielä pari kuvaa autosta kun kerran aikasemmin lupasin.



Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

Toikkanen

Tänään jäi ajot lyhyeen kun vanha servo rupes hidastelemaan ja oneway diffi ei pitänyt kunnnolla. Mistähän tuo onewayn luisto vetopäällä johtuu? Ja erikoisinta siinä on se että kun yrittää pyörittää renkaita ja pitää spurrista kiinni oneway laakerit ei luista. Hihnan luistaminenkaan ei ole vaihtoehto koska itse diffi pyöri kun ilmaan koria kokeilin. Kosteuttakaan ei ollut laakereihin päässyt.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

mikari

Sitä en osaa sanoa mutta minusta hihnavetoiset ei oikein sovellu ralliin tai ylipäänsä ulkona ajamiseen kovinkaan hyvin (muualle kuin radalle korkeintaan).

Ehkä joku lukitusruuvi on löytynyt jossain vetorattaassa tmv.
Kiitos 20 vuodesta!

Heiniz

Mystinen one-way ongelma... Onko one-way oikein päin (minkälainen one-way, onko keskiakselilla vai etudiffissä?)? Olisiko vika kuluneessa diffissä (tosin sen kyllä huomaisi kun yrittää pyörittää renkaita ja pitää spurria paikallaan...)?

Kyllä hihnavetoiset sopivat hyvin myös maastoon. Onhan noita nelkku krossareita ollut iänkaiken hihnavetoisia... Toki vaativat huolellista suojausta (esim. sisäkori), eli siinä mielessä kardaani on huomattavasti huolettomampi. Omassa hihnavetoisessa ralliautossa olen suojannut pelkästään spurrin ja takahihnan/diffin. Etuhihna on suojaamatta ja TOISTAISEKSI ei ole ongelmia ollut.

Toikkanen

Oneway on etudiffissä. Ja tuosta hihnavetoisuudesta, tuntuvat tuolla tsekin maalla käyttävän pääsääntöisesti hihnaveto tourinkeja ralliautoina. Ei ole mikään lukitus ruuvi löysällä (tai jos on niin kuskin päässä). Täytyy purkaa etudiffi ja tutkia jos siellä olisi jotain mystistä. Ja suojaus on kyllä kohillaan kaunis se ei ole mutta toimii.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

Heiniz


kipi

Seuraava ei heiniz sisällä veetuilua,tuo ajo muistuttaa rattijuopon ajoa 3promillessa.
eikun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
sillä aikaa kun te mietitte,mä oon tehny jo viis virhettä

Heiniz

Ei mulla nyt ihan kolmea ollu...  :grin:

Tuo samanaikainen kuvaaminen tekee vähän lisähaastetta (selityksen makua...). Mulla oli kamera ohjaimessa kiinni ja piti muistaa osoittaa sillä autoon päin samalla kun ravasi perässä. Kyllähän se auto paremmin meni kun kamera osoitti metsään...  :roll:

On tuo takavetoinen vaan hauska auto ajaa. Ei pääse pitkästymään, kun on koko ajan ohjelmaa. Ennen lumia testasin tämän ja nelivetoisen nopeuseroja ja ei niissä huippuajoissa isoja eroja ollut. Mutta sitten aikojen keskiarvoissa olikin useampi sekunti nelivetoisen eduksi, kun se pysyi joka kierros polulla, toisin kuin tämä.

pkesk

Onko joku törmännyt rally legends autoihin? Näyttää ihan nätiltä, ja toimitetaan maalatulla ja teipatulla korilla.
Ovat  vaan 206mm leveitä, joten ei taida mahtua sääntöjen puitteisiin. Korit ois kyllä ollut mielenkiintoisia, mm.
mirafiori ja s4.

Koskas ja missä sitä ois tarkoitus ajaa sitä kisaa, kun alkaa maaliskuu jo lähestyyn. Kaksi autoa ois jo valmiina.

Heiniz

Lainaus käyttäjältä: pkesk - 26.02.12 - klo: 22.57
Onko joku törmännyt rally legends autoihin? Näyttää ihan nätiltä, ja toimitetaan maalatulla ja teipatulla korilla.
Ovat  vaan 206mm leveitä, joten ei taida mahtua sääntöjen puitteisiin. Korit ois kyllä ollut mielenkiintoisia, mm.
mirafiori ja s4.

Koskas ja missä sitä ois tarkoitus ajaa sitä kisaa, kun alkaa maaliskuu jo lähestyyn. Kaksi autoa ois jo valmiina.

Valitettavasti jää talviralli näillä näkymin ajamatta. Jääolosuhteet ei oikein ole olleet suosiollisia tähän käyttöön. Viime viikonlopun jäätilanne oli n. 20cm jäätä, 5cm vettä ja siinä päällä pieni hankikantoinen. Tällä viikolla tullut lisää lunta päälle, joten ei noista taida enää kunnon jäitä tulla. Kesäkisan paikkaa ja mahdollisuutta selvittelen. Mikäli jossain olisi paremmat olosuhteet ja intoa järjestää, niin multa löytyy kyllä ralliin sopiva ajanottolaitteisto.

Rallylegendseihin olen törmännyt ja harkinnassa on ollut juurikin 037 tai Mirafiorin kori. En vain ole osannut päättää kumpi. Mistä löysit tuon 206mm mitan? Italialaisia kivat standardimitat... Tulee ihan Kyosho mieleen. Tosin on ne kyllä sen verran hienoja, että ei kai se 6mm ole este osallistumiselle noilla.

pkesk

LainaaMistä löysit tuon 206mm mitan?
www.rcracinguk.com myy noita, ja niiden sivuilla on autojen mitat. Akseliväli on kelvollinen 259mm, eikä se leveys ole kuin vanteen valintakysymys.