Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

M8-rengaskeskustelu

Aloittaja AkiM, 21.03.10 - klo: 07.09

HVoltage

#30
Tähän kisaan ehdottomasti yksityyppirengas tätä puolustaa uniikki "OneTimeOffer" rata ja keinonurmipinta.

Vesan avaamaan keskusteluun yksityyppirenkaasta M8 luokkaan on absurdi. On lähes mahdotonta löytää sellaista rengasta joka toimisi kaikilla suomen baanoilla.

Otetaan vaikka kaksi pidoltaan ääripäätä, Kauhava ja Jyrkkälä. Kauhavalla pito oli jotenkin ajettava jollain "ultrasoft" seoksella joka jyrkkälässä kestää kaksi kierrosta kunnes sulaa alle. M8 luokassa tarvitsee kahta eri seosta kahdesta tai kolmesta eri mallista, Jose listasikin nämä renkaat jo johonkin (oisko ollu Bow-tie, caliper ja revolver), tätä listaa pääpiirteissään vastaavia renkaita saa monilta valmistajilta. Ei tartte siis M8 luokassa rengasruletilla pelata.Tärkeämpää on lukita itselleen sopivat rengasmallit kauden alussa ja säätää auto ja kuski niille, tällä saavuttaa parhaan tuloksen.

[Jotta olisi jotain asiaakin]

Tuohon jyskylän yksityyppirenkaaseen pitäisi olla joku "enduro" tyylinen kumi. PL Knuckles, GRP Endurance tjms...

[/Jotta olisi jotain asiaakin]

PS: Meilläpäin on kyllä ihan avoimesti kerrottu millä kumilla kannattaa ajella, enkä ole muillakaan baanoilla ilman tätä tietoa jäänyt vaille...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Tuukka

Ja luokkayhteyshenkilön kanta on, että sekarenkailla jatketaan.

Ymmärrän kyllä tämän kisan yhteydessä olevan yksirengasidean.

mmrc

Tän talven aikana olen ajellut jonkin verran tekonurmella tosin M-8e autolla, ja tuolle  pinnalle sopivia renkaita on karkealla kuviolla olevat renkaat. Renkaan kuluminen on tekonurtsilla todella kova, verrattuna saviradalle jopa blue grooviin.
Markkinoilla on suht. vähän hyvin toimivia renkaita tuolle pinnalle. Tosin vain n.10 eri mallin ja n.4 eri merkkin rengasta olen testannut.

Ongelma renkaan valitsijoille vasta tulee, kun pitäis löytää rengas mikä toimii ja valmiiksi liimattuna edes finaalin kestävälle vanteelle ja finaalin keställä seoksella ja kuviolla.

Olis hyvä tietää tuo yksityyppirenkaan merkki ja malli jo pikapuoliin koska testaus mahdollisuus tekonurmikolla on kumminkin suht rajallinen. Kesällä kun ei muutenkaan kiinnosta sisällä testailla.

Toivottavasti radasta ei ole tulossa monella erilaisella pinnalla varustettua. Muuten menee ihan oikeaksi Neste ralliksi.
Multi surfase on hanurista

Poinas2

Sitten ei kun Lahteen/Vääksyyn testaamaan. Sieltä löytyy samalta radalta, astroa, asfalttia, kiveä/betonia ja hiekkaa.  :wink:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 22.03.10 - klo: 15.52
Otetaan vaikka kaksi pidoltaan ääripäätä, Kauhava ja Jyrkkälä. Kauhavalla pito oli jotenkin ajettava jollain "ultrasoft" seoksella joka jyrkkälässä kestää kaksi kierrosta kunnes sulaa alle.

Pieni pilk nus...

Itseasiassa kauhavalla ajettiin aivan samalla softi seoksella kuin turussakin on ajettu...
Kunhan vaan merkki oli oikee.
Aka rengas toimi kauhavalla... Sen näki kaikki.
Ja samainen rengas toimii myös jyrkkälässä sulamatta alle.

Jose myös ajellut M3 proolainilla lavangossa sillon kun rata söi todella paljon rengasta...
Hienosti toimi ja kulu minkä kulu.
Varmaan sama seos toimi myös kauhavalla.

Mutta eniveis. Renkaita on monia eri merkkejä ja eri seoksia.
Homma menee juuri noin kuten kuvailtiinkin.
Tekee päätöksen renkaista millä ajelee ja pitäytyy niissä.
Totuus kun on että monelta valmistajalta löytyy aivan yhtähyvin toimiva rengas ja kuvio joka toimii kaikilla suomen baanoilla.
Ei siis mitään syytä hommata jokaisen valmistajan jokaista mallia ja jokaista seosta, mennä viikkoa aikaisemmin kisapaikalle testaamaan jne.
Täysin tarpeetonta.
Ja juuri tämän takia ei voida missään nimessä sanoa että tarttis rajotella jotta sais kustannukset pieneks.

Renkaat tiedetään jo mitkä toimii ja tiedon saa kuka tahansa kuski ihan niinkin helposti kuin kysymällä.

Näitä tietoja jaellaan hyvin avoimesti tässä luokassa.

Toki jokaisella on oma näkemyksensä mikä sen merkin pitää olla... mutta se on taas aika toissijainen mielipide, koska lähes kaikilta valmistajilta löytyy vastaava rengas.
Senkus valkkaa valmistajan millä haluaa ajaa.

Jyväskylän tilanne on niin eri suomen muiden rengas juttujen kanssa että sitä ei tosiaan voida mitenkään verrata tähän...

Siksi totesinkin että perustelut oli hyvät.

Toivottavasti vaan tosiaan saadaan ajoissa tietää mikä se rengas on ja vieläpä se että pitääkö renkaat hommata kisapaikalta vai voiko renkaat hommata jo etukäteen.

Tuukka

Olishan se aika hauska lisämauste, jos kisassa saisi käyttää vain yhden setin renkaita. Silloin joutuisi vähän miettimään miten kisa kannattaa läpi ajaa ja mikä kumi alle laittaa.

Olisiko ideaa tämmöiselle kokeilukisalle?

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 23.03.10 - klo: 14.44
Olishan se aika hauska lisämauste, jos kisassa saisi käyttää vain yhden setin renkaita. Silloin joutuisi vähän miettimään miten kisa kannattaa läpi ajaa ja mikä kumi alle laittaa.

Olisiko ideaa tämmöiselle kokeilukisalle?

aika kaameeta sutimista alkas oleen viimeset finaalit. Silläkin vähäsella ajolla mitä ite on ajanut tietää ettei rengas kestä moista määrää ajoa.

edit: tietty renkaastahan se on täysin kiinni,
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Tuukka

Joskus sliksi on yhtä nopea kuin kuvioitu.

Toiseksi voisihan sitä rengassääntöä lieventää a finalistien kohdalla, että saa vaikka vaihtaa renkaat finaalissa 20 minuutin ajon jälkeen. Tulis varikollekin toimintaa.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 23.03.10 - klo: 15.01
Joskus sliksi on yhtä nopea kuin kuvioitu.

Toiseksi voisihan sitä rengassääntöä lieventää a finalistien kohdalla, että saa vaikka vaihtaa renkaat finaalissa 20 minuutin ajon jälkeen. Tulis varikollekin toimintaa.

joutavaa puuhastelua
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi



jarkko

Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki - 24.03.10 - klo: 10.39
Mielipiteitä??

http://www.redrc.net/2010/03/roar-clamping-down-on-radical-body-shell-designs/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+RedRc+%28Red+RC+-+RC+Car+News%29
-A-


Pahan näköinen. Moottorin jäähdytyksen kannalta muoto varmaankin on hyvä.

Nyt olisi ajankohtaista saada markkinoille sellainen buggyversio, jossa on tehokas lumilinko. Sillä olisi hyvä käydä näin keväisen auringon paisteessa ohentamassa rataa inhottavan paksuna peittävää lumikerrosta.

OT:tä tämäkin, sorry.

Lisää OT:tä:  mistä löytyy M-8 kisapäivät?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 24.03.10 - klo: 11.26
Mistä löytyy M-8 kisapäivät?

Tuolta.

Kuten jarkko (vaiolikosejokumuu) aikaisemmin totesitkin, M8/Vantaa ja FTT/Raisio on päällekkäin (tai ainakin samana viikonloppuna).
Flying Calacucco

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 24.03.10 - klo: 11.33
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 24.03.10 - klo: 11.26
Mistä löytyy M-8 kisapäivät?

Tuolta.

Kuten jarkko (vaiolikosejokumuu) aikaisemmin totesitkin, M8/Vantaa ja FTT/Raisio on päällekkäin (tai ainakin samana viikonloppuna).

Eikös se ole niin että elämä on valintoja täynnä :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Niko

Muistettakoon että mikäli kisa on AKK:n alainen ja ajetaan yksityyppirenkaalla on renkaat yleisesti kilpailutettava.

Edellä puhuttiin, että tämä ei ole hyvä kauppiaille että on yksityyppirenkaat. Kuitenkin uskon, että tässä on taustalla vain kaupallinen tarkoitus, jolloin renkaita toimittava kauppa saa myydä renkaita paljon kerralla ja mahdollisesti kisan järjestäjä saa myytävien renkaiden hinnasta siivun.

On myös suurenneltu rengastarpeita kisapiireissä. Renkaat ovat tähänkin asti olleet monelle henkilökohtainen asia ja kukin on ajanut muutamalla eri tyypin renkaalla ja seoksella.

Huom myyn itsekkin renkaita, mutta kulissien takana kyräily voitaisi jättää pois tästä lajista, mikäli sellaista on.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND