Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttiksen käynnistys?

Aloittaja Philip, 15.10.03 - klo: 17.06

Philip

Kun juuri sain mun ensimmäisen polttiksen niin kysyisin miten saan sen käyntiin koska minä en tiedä se ei vaan mene. Ja miten saa niin että tulee bensaa letkuihin? Auto on landmax.

mike_87

No ekaksi otat sen letkun joka tulee pakarista tankkiin. puhallan pakarin päästä niin että toiseen letkuun tulee nitroa, niin että se on täynnä. sit laitat "paineletkun" takasin pakariiin.


sit hehkun laitan koneen päältä jäähdytyskannen keskelle niin että ne ottaa kiinni siihen tulpannippaan.

sit käynnistät, kun lähtee käyntiin niin otat hehkun pois ja painaiset kaasuvipua niin että lumi pöllyää.

blenheim

Ja on ehkä syytä pitää sitä hehkua siinä tulpassa sen verran, että kone ehtii lämmetä. Itselläni se toimii parhaiten ja takaa varmimman käynnin.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Philip

En tiedä miksi, mutta hehkutulppa ei lämpene yhtään.

Rean

Onko hehkun akussa virtaa? ;)

Philip

No on virtaa mutta miks ei lämpene?

Philip

Kuinka lämpöseks se hehkutulppa pitää tulla?

Tomsson

Ota se tulppa irti koneesta kytke se siihen hehkulaitteeseen. Jos lanka hehkuu punaisena, niin siinä ei pitäisi olla vikaa.
allekiroitus

Philip

Nojoo, paitsi että hehkulanka on juuri ja juuri lämmin... , tässä on joku pieni patteri, pitänee ostaa uus...  :(

Mika R

siis useimmissa hehkuissa on "patteri" sisällä, oikeammin akkukenno. Oletko ladannut tuota hehkua yön yli?

Philip

... paitsi ettei mulla oo laturia, eli se pitää ostaa...

Poju12

Käyppä tossa alla olevassa osotteessa nii siellä on kuvia mun puretenin hehku jutusta.

Philip

Nojoo, nyt mulla on uus hehku saan auton käyntiin että se pysyy käynnissä parisen sekunttia, miks se ei pysy kauempaa??? Pitääkö se ruuvi jolla pitää ilmata ne bensa letkut olla auki vai kiinni??? Miks pakoputkesta tulee sitä polttoainetta aika paljon???

OzmO

No ruuvaappa vähä sitä bensan säätö neulaa pienemmälle jos tulee liikaa bensaa pakkarist... kyl sielt sitä bensaa vähä on hyvä tulla ulos. Kone saa liikaa bensaa ja tukehtuu jos on liian rikkaalla

todd

Ja sitä ne ihan uudet koneet yleensä aluks tekee että ei meinaa pysyä käynnissä... Sit kun saat tankillisen gasoo kulutettua niin pysyy jo huomattavasti paremmin käynnissä. Näin oli ainakin oman PureTenin kanssa.  8)

OzmO

Kyl mulla anaki lähti heti ekal käyntii toi mun oma tr-15 rally tos viime sunnuntaina  8)  oli n. 1½ kiekkaa auki

BoOsTeR

Tuota, ne neulat siinä moottorissa ei suinkaan ole ilmausruuveja. Vaan niillä säädetään moottorin seosta.

Sinun tapauksessa tarkastaisin ensin pääneulan asennon, (se neula jota voi kääntää yleensä ilman työkalua) tämän kyseisen neulan tulisi olla asetettu niin, että väännät sen ensin kokonaan kiinni ja sitten aukaiset 2.5 kierrosta. Ei enempää.

Seuraavaksi sinun täytyy tarkastaa siis se mainittu tulpan hehkuminen. Ruuvaa tulppa irti ja hehkuta sitä silla hehkulaitteella. Tulpan tulee hehkua "oranssin keltaisena", ei kuitenkaan valkoisena jolloin tulppa palaa nopeasti pilalle, toisaalta ei taasen vaikkapa punaisena, koska silloin moottorin käynnistyminen on epävarmaa. sitten kun tiedät että tulppa on kunnossa ja hehkuu, niin ruvaa se takaisin moottoriin.

Nyt sinun täytyy ryypyttää moottoria, painele tankissa olevaa ryypytys "nastaa" niin kauan kunnes polttoaine on mennyt letkussa moottoriin asti ja vielä muutama painallus päälle. Jos tankissa ei ole tätä ryypytys "nastaa", niin ryypytys onnistuu myös niin että pyörität moottoria vetokäynnistimellä tai startterilla, kumpi siinä autossasi on. ja samalla tukit pakoputken sormella. Ryypytyksen aikana kaasu tulee olla täysillä. Hehku ei saa olla ryypytyksen aikana paikallaan, jottei moottori käynnistyisi arvaamatta.

Sitten kun olet tehnyt edellä mainitut asiat, tulisi moottori lähteä käyntiin helposti ja käydäkkin ainakin jonkin aikaa. Uudet moottorit tahtovat olla ekalla tankillisella hankalia saada pysymään käynnissä, mutta seuraaavalla tankillisella jo helpottuu. mottoria tulisi aja sisään paikallaan muutama tankki, sa samalla valvoa että moottori ei kuumene liian kuumaksi.

Käynnistys onnistuu, kun laitat hehkun ryypytettyyn moottoriin ja sitten käynnistät moottoria sillä vetokäynnistimella tai startterilla. Moottorin pitäisi käynnistyä melko helposti.

Kun moottori käy ja samalla röpeltää ja sylkee polttoainetta pakoputkesta ja sitten sammuu, se tarkoittaa, että moottori on rikkaalla. Tällöin sinun täytyy kääntää pääneulaa kiinni päin hieman noin 5 min, (siis sitä jonka tulee aluksi olla 2.5 kierrosta auki, kerroin alussa) Moottorin täytyy kuitenkin kuitenkin uutena ollakkin hieman rikkaalla, eli jos moottori käy eikä sammu, niin sitten älä tee mitään, vielä tässä vaiheessa.

Kun moottori käy ja kiljaisee ja kerää kovat kierrokset ja sammuu silloin seos on liian laihalla, tässä tapauksessa sinun tulee aukaista pääneulaa. vaikka se sama 5 min kerrallaan niin kauan että moottori käy.

Kun olet saanut noilla neulan asetuksilla moottorin toimimaan ja käytettyä sitä paikallaan 2-3 tankillista, niin sitten voit jo kokeilla ajoakin. Tällöin sinun täytyy seurata ettei moottori pääse liian koville kierroksille ja samalla kuunnella että käynti on "röpeltävää" eli moottori ei saa vielä kuullostaa Formula ykköseltä, vaan moottorin tulisi ottaa kuitenkin kierroksia, mutta samalla "röpeltää" ja savuakin saisi tulla pakarista. Tällä tavalla sinun täytyy ajaa 2 tankillista.

Sitten kun olet ajanut 2 tankillista edellä kerrotulla tavalla, niin voit säätää neulaa kiinni päin eli laihemmalle taas noin 5 minuuttia. Jolloin moottorin alkaa ottamaan enempi kierroksia ja toimii herkemmin. mutta vieläkään ei kannata säätää aivan "piikille", eli moottori ei saa "kiljua" täysillä. Aja 2 tankillista näillä asetuksilla.

Eli jos moottori kiljuu ja ottaa herkästi kierroksia, käännä neulaa auki päin jotta saat seosta hieman rikkaammalle, taas se 5 min kerrallaan.

Jos taasen moottori "röpeltää" niin paljon ettei se jaksa edes kulkea, tällöin sinun täytyy kääntää pääneulaa laihemmalle eli kierrät kiinni päin. taasen vain se  5 min kerrallaan.

Tyylini on neuvoa moottorin seos-säätö tuolla minuutti tyylillä. Tarkoitan tuolla että yksi neulan kierros on 60 minuuttiia, eli 5 minuuttia on 1/12 osa kierrosta ja vaikkapa 30 minuuttia on puolikierrosta ja 15 minuuttia on 1/4 osa kierrosta. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin, kerro jos et.

Toivottavasti näillä eväilla saat autosi liikkumaan. kysy sitten lisää ohjeita hienosäätöön ja tyhjäkäynnin säätöön kunhan ensin olet ajellut ohjeiden mukaan jonkin aikaa. :wink:
OS käy, kun käsketään
SC käy, jos käy

Labcettaa

Sisäänajossa kannattaa käyttää lankunpätkää auton alla siten, että renkaat ovat irti maasta. Ne paikallaan "ajettavat" tankilliset olisi hyvä ajaa tyhjäkäynnillä. Itselläni on tuossa PureTenissä ns. pitkä pakoputki, ja huomasin, että sisäänajossa putkeen kerääntyi aika paljon öljyä. Tuo öljy luonnollisesti vaikeuttaa tyhjäkäyntiä, joten sitä kannattaa valutella pois autoa kallistelemalla.

BoBsTeR: Tarkoituksenani ei ole viilata pilkkua, mutta "minuutti" on asteen osa. Jos nyt mitään muistan perukouluajoista..  :wink:

Philip

Kiitos vastausista, jos kellään on vielä jotain lisättävää niin voin nyt heti sanoa että auto on käytetty ja moottori on jo sisäänajettu.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "Labcettaa"Sisäänajossa kannattaa käyttää lankunpätkää auton alla siten, että renkaat ovat irti maasta. Ne paikallaan "ajettavat" tankilliset olisi hyvä ajaa tyhjäkäynnillä.

siis tää riippuu ihan moottorista, ei sovi kaikille, kannattaa tehdä ohjekirjan mukaan. Esim kisakoneet on hyvä ajaa sisään liikkeessä että saavat jäähdytystä eikä paikallaan.

Philip

Latasin yön yli hehkun ja se hehkuu ihan niinkuin pitää, vielä eilen illalla se meni ihan hyviin käyntiin ja sillon mulla oli se seoshana ihan kiinni. Nyt vaikka miten se on niin se ei edes lupaile, mitä pitäis tehä?

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Philip"Latasin yön yli hehkun ja se hehkuu ihan niinkuin pitää, vielä eilen illalla se meni ihan hyviin käyntiin ja sillon mulla oli se seoshana ihan kiinni. Nyt vaikka miten se on niin se ei edes lupaile, mitä pitäis tehä?

Jos seoshana/ruuvi on ihan kiinni ja se on muuten kunnossa, niin kone ei varmasti käy tai lähde käyntiin. Tällöin kone ei saa käytännössä yhtään polttoainetta. Laita ne kaikki ruuvit ohjeissa annettuihin alkuarvoihin ja etsi säädöt uudelleen kohdalleen koneen ollessa lämmin, eli se on käynyt muutaman minutin.

Philip

Eilen meni helposti käyntiin vaikka se oli kiinni mutta sehän toki pysähtyi parisen sekunnin kuluttua. Ite tykkään että se olis liian märkä mutta vaikka avaan hehkutulpan niin ie sieltä tuu mitään polttoainetta.

blenheim

Silloin ei saa yhtään bensaa. Se on vahingollista moottorille eli avaappas sitä seosruuvia se parisen kierrosta.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Philip

Mutta ei kuitenkaan mee käyntiin...

Alfa

Jos se moottori on liian kylmä? Lämmitä sitä vaikka kuumailmapuhaltimella, tai hiustenkuivaajalla...

RC_seniori

Lainaus käyttäjältä: "Philip"...mutta vaikka avaan hehkutulpan niin ie sieltä tuu mitään polttoainetta.
Jos tulppa on poissa ja nyit narusta, niin tulpan reiästä pitäisi tulla sumuna polttoainetta. Jos ei tuu mitään, niin kone ei saa löpöä. Joko pääseosruuvi on liian kiinni (1), tai ryypytys on tehty huonosti (2) ja kone ei jaksa imeä polttoainetta tankista.

(2) Puhalla silloin reippaasti siihen letkuun, joka menee pakoputkesta tankkiin, paineletkuun. Puhallat vaan niin kovaa ja kauan kun jaksat. Sen jälkeen toisessa letkussa pitäisi näkyä polttoainetta.

(1) Jos taas ryypytys on tehty hyvin muttei silti tule tulpanreiästä sumua, niin avaa sitä seosruuvia n. 2.5 - 3 kierrosta täysin kiinni asennosta. Alapään neula GS21R:ssä : neularuuvin kierteet pitää olla kokonaan pois näkyvistä. Kanta jää juuri ja juuri näkyville.
Power-Save-Racing Team

Philip

Nyt se toimii, kiitos kaikille vastanneille. Mutta nyt tuli semmosta että kun olen ajanut vähän aikaa niin sit se pysähtyy, no se on varmaan vaan antaa sille enemmän bensaa.

OzmO

Lainaus käyttäjältä: "Philip"Nyt se toimii, kiitos kaikille vastanneille. Mutta nyt tuli semmosta että kun olen ajanut vähän aikaa niin sit se pysähtyy, no se on varmaan vaan antaa sille enemmän bensaa.

Mitä toi tarkottaa?

Philip

No just sitä että nyt autolla voi ajaa, mutta kun olen ajanut puolisen tankillista niin sit se pysähtyy