Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **

Aloittaja Mika R, 21.10.03 - klo: 11.02

Mika R

Syitä moottorin huonosti käymiseen tai käynnistymättä jättämiseen voi olla todella monia. Seuraavassa on muutamia mahdollisia syitä (listan toimittanut ansiokkaasti forumin Vanhempi jäsen l150040):

- Pääneula on liian laihalla tai rikkaalla (ei saa polttoainetta tai tukehtuu)
- LowSpeed-neula on liian laihalla tai rikkaalla (ei saa polttoainetta tai tukehtuu) (tätä neulaa ei ole kaikissa kaasareissa)
- Tyhjäkäynti on säädetty liian pienelle
- Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu
- Moottorissa on ilmavuotoja
- Ilmanputsari on likainen tai väärin asennettu
- Polttoaineen syötössä on likaa tai muu häiriö
- Moottori on väljä, jolloin lämmetessä väljenee entisestään
- Sylinteriputki on väärässä asennossa
- Pakoputki on irti
- Moottori ei saa riittävästi jäähdytystä
- Väärä tulppa tai se on vioittunut
- Kytkin on väärin säädetty, eli ottaa kiinni aivan liian aikaisin
- Paineletku on irti
- Polttoaine on vanhentunutta tai väärää
- Tarkista polttoainesuodatin ja puhdista tarvittaessa

Jos haluat vielä apua muilta forumilaisilta, kuvaa ongelmasi mahdollisimman tarkkaan ja tarkista nämä asiat ensin.

RC_seniori

Mitä tarkoittaa "Moottori on väljä, jolloin lämmetessä väljenee entisestään" ?

Useimmissa moderneissa polttmoottorikoneissa mäntä on alumiinia ja sylinteri messinkiä kovakromipinnoitteella. Ja todellakin, sylinteri laajenee näissä ABC-tyyppisissä koneissa enemmän kuin mäntä.

A = aluminium (mäntä)
B = brass (messinki/pronssi sylinteri)
C = chrome (sylinterin pinnoite)
Power-Save-Racing Team

Mika R

Talvella ajamista on kyselty paljon, tässä aiheesta (ote artikkelista http://www.rccaraction.com/rc/articles/ht_snoproof.asp ) :

DON'T START AN ICE COLD ENGINE. Ever heard of a cold-weather package option for full-size cars? This option usually includes a heater for the engine block to make cold-weather starting easier (and sometimes, there are also butt-warmers in the seats—nice). Although not an option on nitro cars, the principle of warming an engine before starting it is good for RC cars, too. Starting a very cold (as in left-out-in-the-garage-all-night) engine can be very harmful; the coldness of the metal can put extra stress on rods and pistons and could break them. Before trying to start an engine, it's important to heat it with a hair dryer or a heat gun. This allows the metal to expand, and it gets the engine closer to an appropriate starting temperature. You should also be careful to properly cool the engine after a run; fast cooling from a 220-degree operating temperature to a frigid ambient temperature may distort the piston and sleeve and cause a loss in performance. Once you have finished running your car for the day, get it indoors where it can cool off at a more reasonable pace.

Siis suomeksi:
- älä käynnistä kylmää konetta, mäntä, kiertokanki ym joutuvat liian kovalle rasitukselle ja vaikka kone ei rikkoutusi kylmäkäynnistys rasittaa konetta (vrt. oikeat autot). Käytä lämmitintä tai käynnistä kone lämpimässä.
- ajon jälkeen kone tulee jäähdyttää rauhallisesti (ei pakkasessa), liian nopea jäähtyminen voi vahingoittaa mäntää ja sylinteriä, joka näkyy tehojen menetyksenä. Anna koneen jäähtyä sisätiloissa välittömästi ajon jälkeen.

Mika R

Sorry kaverit, mutta ei panna viestejä tähän topicciin. Ainostaan ohjeeksi.

tux10

Autoissa jossa on tankissa ryyppypumppu on sattunut sellaista että tankin ryyppypumppun tiivisten on irronnut ja siten estää bensa pääsyn letkuihin. Yllensä oireena, että auto ei käynnisty ilman että pumppaa ryyppyä ja silloinkin käy vain muutaman sekunnin.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

99999

joskus käynti ongelmat on johtunu kannenpulttien löysyydestä. parille tuliuudelle koneelle on käynyt niin...

klasu

Millä lämmitätte moottoria jos ei ole mahdollista käyttää verkkovirtaa(lämpöpuhallin)
Oiskohan auton tupakansytyttimeen saatavana jotain lämpöpuhallin hommelia, en ainakaan googlaamalla löytänyt vastausta.

Mika R

Ne mitä löytyy on liian heikkotehoisia tai ainakaan niillä ei helpolla saa syntymään sitä 60-100 stetta jota tarvitaan. Koita löytää sellanen rata jossa on verkkovirtaa 220

juska

siihen hommaan käy myös sellainen kosaanitöhistin, biltemasta tai motonet
NESTEKAASUPOLTIN

Tuotenro 17599
16,90 €

biltemasta
Racers Group Finland Team

Juuzmo

Lainaus käyttäjältä: "juska"siihen hommaan käy myös sellainen kosaanitöhistin, biltemasta tai motonet
NESTEKAASUPOLTIN

Tuotenro 17599
16,90 €

biltemasta
Välttämättä en kyllä kosaanilla mottia lämmittäis  :shock:
RB,the power of champions.

tapsa92

Jos bensaletkus alkaa palaa, niin se on menoa, sillä se metanolikin palaa, vaikkei helposti syty :lol: .
- Tapsa

klasu

tossa alussa sanotaan "jos polttoaine on vanhentunutta"
Vanheneeko se nopsasti jos sitä jää tankkiin?

tapsa92

No se vanhentuu helposti tankissa, jos tankissa on fuilii, niin suosittelen kaatamaan pois :wink: .
- Tapsa

HelpDesk

--------------------------------------------------------------------------------

juu, kato ettei oo fuelia liikaa motissa.. siis ettei se huku.. tarkista ilmaputsari. tulpan pitää hehkua punaisena tai oranssia, Katso että pakoputki on kiini, ja ettei ole moottorissa tai kaasarissa mitää aukkoja.. ja kun käynistät pisä vaikka kaasupohjaan samalla ku käynistät. Ja jos ei toimi mikää niin ota kaadat 1-3tippaa bensaa kaasariin.. siis otat ilmafiltterin pois ja kaadat vähän.. Ja pöriikö mottori hyvin ja on vähän vastusta kun pyörität vauhtipyörästä. Onko Käynistys mekanismi kunnossa? Säädöt mene läpi vielä 300kertaa... Muistathan hehkuttaa samalla kun käynistät  
Onko moottori kylmä? jos on lämmitä se! Kai muistat pistää se ON pääle autossa ja radiossa . Jos ei lupaa on yleesä vikana että hehku ei hehku tai että liikaa bensaa moottorissa eli ota tulppa irti ja vedä narstatritta tai miten se nyt käynistetään..sitten tulppaa kiini ryppyyä hehkuta käynistä. Low Speed(alaneula) neula liian rikkaalla? Tai Yläneula liian rikkaalla tai laihalla. Jos roiskuu bensaa kun otat pois tulpan ja pyörität ni laita laihemalle.. Onko moottori ylikuumentunut? Kai soppaa on tankissa? Bensa 10-20% nitroa, eikai ole vanhaa bensa? Onko moottori kunossa? Eikai ole väljä? Eli pyöritä sitä vauhtipyörää..Kai osaat käynistää ja hehkuttaa oikein? Suosittelen että otat jonkun kokeneemaan tulemaan ja auttamaan... Ja viimeisenä Tarkista Kytkin, pura moottori, tarkista kaasari.. Jos olet mennyt ja tehnyt kaiken tämän ja mennyt läpi ja sanot että ei siltikkää starttaa.. Valehtelet!!. Tai valehtelyt että olet menny tämän kaiken "oikein" läpi! JA TOISIAAN KÄY SITTEN SE KÄYNISTYS MEKANISMI LÄPI! PURA SE JA TARKISTA TARKKAAN!!
Voitele moottori After-Run öljyllä ja pyöritä.. näin viimesenä.
Onnea
 :wink:
Team Kyosho Sweden
www.kyosho.se Omat kotisivut: www.tha-dark.com

HelpDesk

Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"No se vanhentuu helposti tankissa, jos tankissa on fuilii, niin suosittelen kaatamaan pois :wink: .

Viisas mies sanoo että hyvää bensaa ei kannata heittää pois!
Team Kyosho Sweden
www.kyosho.se Omat kotisivut: www.tha-dark.com

klasu

Joo kyllä se nyt toimii, kiitos vaan vinkeistä, lämmitin moottoria hiustenkuivaimella ja heti lähti pörräämään, nyt kun usea tankki takana, lähtee startterillakin ihan hipaisemalla  :D
Vielä kun tietäis millon on seos sopivalla, kun pelottaa jos se on liian laihalla  :?

jeejee

Voiko olla että ei lähde käyntiin kun  löbö on ostettu ennen kesää että se on vanhaa löböökin  pitäs saada? Moottorin neulat on reunan tasalla, sitä on lämmitetty, tulppa hehkuu... Ei edes yritä? Kuuluuko männässä olla noin karstaa? http://img395.imageshack.us/img395/7387/dsc002444ic.jpg
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Mika R

Mäntä voi karstottua, eikä tuon pitäisi vielä vaikuttaa käyntiin lähtöön, mutta karstan voi myös hioa varovasti pois. Tämä tietysti edellyttää koneen purkamista.

jeejee

Joo se oli vaan vähän sivuseikkana. Onko muita mahiksia muutako että on löbö vanhaa vai voiko jossain olla niin paha ilmavuoto?
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Mika R

Ymmäsrin kyllä :D Oletko tarkistanut että pannu saa fuilia? Moottorin nippa tuppa joskus likaantumaan --> ei saa polttoainetta

Juuzmo

Mulla oli alaneula liian laihalla ohjekirjan säädöillä,eli ei käynnistynyt millään ja kävi sen pari sekunttia...
RB,the power of champions.

jeejee

Kyllä se sai löböö kun nestelukko tuli pariin otteeseen. Pitää  testata uudella löböllä jahka saa. Pitäskö vaihtaa helicoolpowerista vaikka 16% sidewideriin?
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Divi

Tuo sidewinder on ihan hyvää ainetta. Mä tiedän että heti joku tulee sanomaan että älä osta, byroni on 1000 kertaa parempaa, siitä en tiedä mutta winderiä mä oon käyttäny ja hyvin on toiminu  :wink:  tällähetkellä kylläkin 20% winduu

13.Warrior

Mitä tarkoitetaan kun jotkut sanoo että laittavat talviajoa varten motin ympärille foliota.   :oops:

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "13.Warrior"Mitä tarkoitetaan kun jotkut sanoo että laittavat talviajoa varten motin ympärille foliota.   :oops:
Koittavat pitää moottorin lämmöt mahdollisimman tasaisena ajon aikana.
Mutta minun mielestäni lumi pärskeet kannen päällä eivät vaikuta juurikaan palotilan lämpöihin tai muutenkaan lohkon sisäiseen lämpötilaan.(vaikka tiputtavatkin ehkä "huomattavasti" kannenlämpöä)  :)

13.Warrior

voiko moottorin lämpöä nostaa tai parantaa jollakin poppakonsteilla ,talviajoa varten ,niinkuin jotkut käyttävät esim foliota?  :roll:

Divi

No just tuolla foliolla ja kuumemmalla tulpalla...

Hermanni

Traxxas on julkaissut sivuillaan Winter Operating Tips ohjeet http://www.traxxas.com/support/howto/winter_operating_tips.htm
Eli kuinka "toimia" auton kanssa talvella.........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

ldlz

Eikai tuo folio ole lumipärskeiltä suojaamassa, vaan tasoittaa lämpötila eroa, koska talvellahan on pakkasta ulkona ja kone on tulikuuma..
Esim. kun ajon lopettaa niin kone jäähtyy hieman hitaammin kun kannen päällä on folio..
Foliohan on metallia niin kuin kansikin, joten ei siitä lumisuojana ole mitään hyötyä.
E-Mail: Idlz@luukku.com

waltt

Folio autaa pitämään lämmön kannen ympärillä ajon aikana...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho