Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **

Aloittaja Mika R, 21.10.03 - klo: 11.02

PoisonHeart

Tuo tulppa vaikuttaa todella paljon auton käynnissä pysymiseen talvella. Talvella pitää olla "kuuma" tulppa ja kesällä "kylmä" tulppa. ja tietenkin säädötkin vaikuttavat siihen.

ballu

Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

mulla oli tuo ongelma vanhan HPI:n kanssa, piti varoa kun jarrutti koska moottori sammui jos jarrutti liikaa, miten tuon voi välttää?  :(
koneena oli HPI:n t-15

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "ballu"Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

mulla oli tuo ongelma vanhan HPI:n kanssa, piti varoa kun jarrutti koska moottori sammui jos jarrutti liikaa, miten tuon voi välttää?  :(
Säätämällä tyhjäkäynnin kaasuttimen tyhjäkäyntiruuvista.

ballu

Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Lainaus käyttäjältä: "ballu"Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

Säätämällä tyhjäkäynnin kaasuttimen tyhjäkäyntiruuvista.

muistan säätäneeni sitä aika korkeille kierroksille, tuntui vähän liian kovilta tyhjäkäynnille ja tuossa HPI:n videossa kierrokset olivat paljon alhaisemmat

jooka

Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
- Kytkin on väärin säädetty, eli ottaa kiinni aivan liian aikaisin

Miten kytkin säädetään toimimaan oikein?

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "jooka"
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
- Kytkin on väärin säädetty, eli ottaa kiinni aivan liian aikaisin

Miten kytkin säädetään toimimaan oikein?

Normaalikytkin jousia kiristämällä jos halutaan sen ottavan myöhemmin kiinni (Ja päinvastoin), sitten on kisakytkimiä joissa on erilaisia säätömahdollisuuksia.
Ainakin Revossa on jousi joka kiertää kytkinpalojen ympäri, sitä voi lyhentää tarvittaessa, toinen "kikka" on leikellä kytkinpaloista mattopuukolla tms ylimääräistä materiaalia (Painoa) palojen sisäreunoilta pois.
Kummallakin konstilla saadaan kytkin ottamaan myöhemmin kiinni.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Molli

voiko kone olla niin väljä ettei lähde edes käyntiin?!
pitää tulppa tarkastaa vielä...
-Se mitä ei osata, opetellaan-

Jazza

Traxxas Revo | RB TM323 | Futaba | Pro-Line

Hengga

Jos oikeen olen ymmärtänyt niin väljyyden voi helposti testata ottamalla kone irti ja pyörittämällä siitä...    jostain!!! Niin silloin tulee semmosia raskaampia kohtia vähän väliä. Korjatkaa jos olen väärässä.

PoisonHeart

Jos vauhtipyörästä pyörittää niin silloin tulee niitä "raskaita" kohtia jos vaan koneessa on vielä puristuksia. voihan sitä vetaristakin kokeilla että pyöriikö välillä pysähtäen...

*HOKE*

Heh... Mitenkäs sitä vetarista pyörittelee kun kytkin lyö kuitenkin tyhjää???

Kampuraako tarkoitit?

PoisonHeart

Kampuraa. Siis jos vetarista vetää niin eihän sen kytkimen tarviikkaan liikkua?

*HOKE*

Jaa niin tarkotit vetokäynnistintä...
Ajattelin suoraan vetoakselia, koska se yleisin mitä tarkotetaan vetarilla on kyllä vetoakseli...

Eli pienehkö väärinkäsitys...

PoisonHeart

Juhanu

Onkos sitte se väärä tapa ryypyttää kun tukkii pakoputken ja nykii vetokäynnistimestä :?:  :?

Jazza

Traxxas Revo | RB TM323 | Futaba | Pro-Line

nissanpro

Lainaus käyttäjältä: "klasu"Millä lämmitätte moottoria jos ei ole mahdollista käyttää verkkovirtaa(lämpöpuhallin)
Oiskohan auton tupakansytyttimeen saatavana jotain lämpöpuhallin hommelia, en ainakaan googlaamalla löytänyt vastausta.

Moi! Siinä vaihees on varmaan aiheellista hommaa autoon invertteri, jolla muutetaan 12volttia kätevästi 220-240volttiin ja johan alkoi lämpöpuhallin pöhistä!! =) Eikä invertterit niin kalliita nykypäivänä oo jottei raaskis ostaa.

JK Nitro

Kyllä semmosia pienempiä inverttereitä saa edukkaasti, mutta hanttiin laittaa puhaltimen vaatima tehonkesto invertteriltä. Kuumailmapuhaltimissa nopean Googlettamisen jälkeen näyttäis olevan tehoa 1500W - 2000W ja puolison hiustenkuivain näytti sekin olevan 2000W tehoinen.
Tuossa on aika kattava valikoima inverttereitä ja hintahaarukkaa, http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=D0021D140 , että kyllä sille lämmittimelle tulee hintaa 200€ - 400€.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

nissanpro

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Kyllä semmosia pienempiä inverttereitä saa edukkaasti, mutta hanttiin laittaa puhaltimen vaatima tehonkesto invertteriltä. Kuumailmapuhaltimissa nopean Googlettamisen jälkeen näyttäis olevan tehoa 1500W - 2000W ja puolison hiustenkuivain näytti sekin olevan 2000W tehoinen.
Tuossa on aika kattava valikoima inverttereitä ja hintahaarukkaa, http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=D0021D140 , että kyllä sille lämmittimelle tulee hintaa 200€ - 400€.

Totta sinänsä, mutta kun toi ns. otto teho ei meinaa sitä etteikö kyseinen kapistus toimisi pienemmilläkin wateilla... ja tos ois aika edukas:http://www.solarpower.fi/products.php?p=7efeff
Toki kaikki tietää, et nykypäivänä autoissa on ps:ät, tietokoneet ja jopa savukoneet. Jotka kaikki aika pitkälle tarvitsevat invertterin ja kuluttavat taatusti enemmän tehoa, ku yks puhallin... varmaksi ens sit tiedä päätyyks siinä sadattelemaan tilannetta, mut melkein uskltaisin luvata et lämpö puhallinkin toimii invertterin avulla... ja jos tuntuu et se käy ku lehmän hönkäys niin hankkii siitä sit aggregaatin!! =)

Harri88

Mulla meinaa olla samaa vikaa inferno 7,5:sessa, eli saakohan se kone nyt liikaa soppaa vai liian vähän? kun eikös se siitä ala kierrosten säätö ruuvista pidä nyt korjaantua, olen ruuvaillut edes takaisin mutta meinaa vaan töpeksiä vieläkin :|  :?:
///Inferno mp 7.5///

Futaba

Ota trimmi pois ja kokeile sitten.  Luultavasti jarruttaessa servo painaa kaasarin kokonaan kiinni. Säädä jarrulinkkiä niin, ettei servon tarvitse tehdä suurta liikettä jarruttaessa, eikä kaasari mene kokonaan kiinni.
| Academy | Axial |

*HOKE*

Siis hetkinen nyt...

Kaasulinkistön täytyy painaa kaasu nimenomaan kokonaan kiinni... Linkistössä olevan jousen pitäisi jopa antaa hieman periksi kun kaasu on neutraalissa asennossa...
Eli siten että vaikka kaasuun hipasee niin itse kaasarin luisti ei vielä liiku, vaan ainoastaan linkistö liikkuu.

Mikäli moottori tosiaan sammuu jarruttaessa niin silloin on tyhjäkäynti liian pienellä.
Säädä tyhjäkäyntiruuvilla...
MUTTA VASTA KUN LINKISTÖ ON LAITETTU OIKEIN.
(Eli kuten yllä kuvailin)

peitsamo

Kertokaapas viisaammat minulle kertaalleen vielä tuo kaasun säätämisen perusteet. Sain tässä joulun alla tuollaisen HPI MT2:n käsiini ja kyllä, vaikka on videot katsottu ja oppia haettu eri foorumeista, on silti totuus se, että säätäminen on aikas herkkää touhua. Ihan tällä "kokemuksella" on helppo yhtyä edellisiin kommentteihin eri asioiden vaikutuksista.

Tuo samainen ilmiö, eli koneen sammuminen jarrutettaessa on vieraillut myös täällä. Kaikenlaisia säätöjä sekä linkkien, trimmien ja ruuvien kanssa olen yrittänyt ja loppupelissä jarru pelaa sammuttamatta konetta, mutta tyhjäkäynti on hieman nopeella, auto ei kuitenkaan liiku tyhjäkäynnillä.

En ihan ymmärtänyt tuota kommenttia, että kaasun täytyy mennä kokonaan kiinni?  :? Voisikos joku vielä valaista asiaa, näin aloittelijallekin. Tämähän lienee nyt ihan perusjuttuja, mutta olisihan se kiva tietää jos jotain periaatteellista on terveellään, ettei tartte tuolla parkkarilla näpit kohmeessa kaikkee yksin opetella. Niin, joo ja kiitos kärsivällisyydestä ihan etukäteen, tätäkin asiaa on varmaan sataan kertaan jahkattu.

Olen lähtenyt liikkeelle valmistajan ohjeiden mukaisista perus setupeista, joista hieman "laihentanut" seosta sekä ylä-, että alaruuvin osalta.
Flying Calacucco

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "peitsamo"Tuo samainen ilmiö, eli koneen sammuminen jarrutettaessa on vieraillut myös täällä. Kaikenlaisia säätöjä sekä linkkien, trimmien ja ruuvien kanssa olen yrittänyt ja loppupelissä jarru pelaa sammuttamatta konetta, mutta tyhjäkäynti on hieman nopeella, auto ei kuitenkaan liiku tyhjäkäynnillä.
Kytkinkinlaakerit voi olla se syy miksi sammuu tyhjäkäynnillä, ainakin itse joskus etsin ko vikaa epätoivoisena....
Silloinkin kello pyöri normaalin tuntuisesti, mutta lähempi tarkastelu paljasti että laakeri jumitti hivenen silloin tällöin ja kone tietenkin tyhjäkäynnillä sammui heti.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Hount

Lainaus käyttäjältä: "nissanpro"
Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Kyllä semmosia pienempiä inverttereitä saa edukkaasti, mutta hanttiin laittaa puhaltimen vaatima tehonkesto invertteriltä. Kuumailmapuhaltimissa nopean Googlettamisen jälkeen näyttäis olevan tehoa 1500W - 2000W ja puolison hiustenkuivain näytti sekin olevan 2000W tehoinen.

Totta sinänsä, mutta kun toi ns. otto teho ei meinaa sitä etteikö kyseinen kapistus toimisi pienemmilläkin wateilla... ja tos ois aika edukas:http://www.solarpower.fi/products.php?p=7efeff
Toki kaikki tietää, et nykypäivänä autoissa on ps:ät, tietokoneet ja jopa savukoneet. Jotka kaikki aika pitkälle tarvitsevat invertterin ja kuluttavat taatusti enemmän tehoa, ku yks puhallin... varmaksi ens sit tiedä päätyyks siinä sadattelemaan tilannetta, mut melkein uskltaisin luvata et lämpö puhallinkin toimii invertterin avulla... ja jos tuntuu et se käy ku lehmän hönkäys niin hankkii siitä sit aggregaatin!! =)

Niin, no invertteri kyykkää & hajoaa liian suuren kuorman alla. Pleikkarit sun muut ei vie millään mitään kilowattia, hyvä kun hehkulampun edestä ottaisivat töpselistä virtaa. Eli en lähtisi kokeilemaan mitään kuumailmapuhallinta liian pienellä invertterillä, ja oikeastaan nuo invertterit on halpishintaluokassa kaikki semmoisia vehkeitä, etten niiden perään laittaisi mitään ihmeellisempää tai herkempää laitetta.

- Hount

rc auto

Voiko polttis autolla ajaa talvella (madForce) ja voiko sitä ajaa sisään talvella?

mitmit

Itse ajoin revoni sisään kymmenen asteen pakkasella, pitää vain olla sitä alumiinifolioa koneen kannen ympärillä jotta lämmöt pysyy sisällä ja seoksia tavallista rikkaammalle.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Taski

meikäläinen nyt aikalailla kalunnut nämä topicit läpi ja sain tohon Pure ten alpha 3 gp:seen nyt tyhjäkäynnin muuten pelittämään, mutta:
nyt auto tahtoo sammua aina kun antaa vähän enemmän kaasua. esim, ajan pitkän suoran ja päästän kaasun, niin auto booaa samantien. mistähän johtuu? joskus myös sammuu aivan varoittamatta kesken tyhjäkäynnin vaikka kierroksia olisi reilumminkin... tuo yllämainittu kytkinlaakereiden kuluminen tuskin mahdollista kun autolla ajettu ehkä noin litra.
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Vikketsi

Lainaus käyttäjältä: "Taski"meikäläinen nyt aikalailla kalunnut nämä topicit läpi ja sain tohon Pure ten alpha 3 gp:seen nyt tyhjäkäynnin muuten pelittämään, mutta:
nyt auto tahtoo sammua aina kun antaa vähän enemmän kaasua. esim, ajan pitkän suoran ja päästän kaasun, niin auto booaa samantien. mistähän johtuu? joskus myös sammuu aivan varoittamatta kesken tyhjäkäynnin vaikka kierroksia olisi reilumminkin... tuo yllämainittu kytkinlaakereiden kuluminen tuskin mahdollista kun autolla ajettu ehkä noin litra.

Kun auto on käynnissä, katso ettei tankista kaasarille menevässä letkussa ole ilmakuplia. Mikäli niitä näkyy, letkut tai tankki vuotaa jostakin, eli saa ilmaa jostakin välistä. Tähän auttaa monesti kun vaihdat vain letkut. Jos kuplia näkyy yhä, on viallinen aika varmasti tankki tai mahdollisesti polttoainesuodatin.

Toinen mikä voisi olla syynä, on että letkut ovat jostain hieman lytyssä.

Kun nuo olet tarkistanut, eikä vikaa löydy niin kokeilisin aukaista hieman yläneulaa(vastapäivään).