Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kaikki keskustelemaan 1/8krosseista

Aloittaja rc-kinggi, 23.10.03 - klo: 22.38

tux10

Hiilikuitu roks!!!

Siihen sit joko hiilikuituiset tai alumiiniset palat...  :mrgreen:
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Niko

Ei oo merkitystä onko lasikuituiset vai hiilikuituiset muuta kuin, että hiilikuituiset on kalliimmat :)

Lasikuitujarrulevyt on siitäkin hyvät kun ei tarvita jarrupalojen kitkapintoja.


Mulla on nyt lasikuitulevyt, mutta ei tuplia. Näyttää riittävän jarrutusteho yksilläkin levyillä ja lukkoon menee.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Timo

Lasikuituiset jarrulevyt ovat paremmat hiilikuituisiin verrattuna. Hiilikuitu tarvitsee korkeamman lämpötilan kuin lasikuitu alkaakseen toimia.

Judenza

Mites tuollaisen virtakytkimen kanssa josta lähtee latausjohto että kestääkö sellainen crossikäytössä? Olisi kätevä saada virtakytkin ja latausjohto niin ettei tarvitsisi akkua irroittaa pihasudittelussa ja huviajossa... Osaisitteko sanoa jonkun virtakytkimen jossa olisi erillinen latausjohto ja kestäisi hyvin tärinää ja muita 1/8 crossarin olosuhteita?
LRP Shark Monster, Ezrun 18A ja 5340kv combo.

Sami L

Itselläni (ja myös Janilla) on näin:

http://www.rc-racing.info/kuvat/kayttajat/jani_lindqvist/PC210216.html

Tuosta on helppo ladata akkua. Ja samalla välttyy kytkimen aiheuttamilta ongelmilta. Kaksi jatkojohtoa, niin niillä hoituu. (Kuvissa saattaa ihmetyttää tuo valkoinen johto - se tuo lisää tukevuutta liittimeen jne. Siinä ei kulje mitään. (servon jatkojohto))
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Judenza

Mites esim talviajossa kestää tommonen liitin? Tosin eihän se periaatteessa voi mennä oikariin ellei ole aivan lumenpeitossa.

EDIT: Rupeenki heti tekemään tommosta johtoa, siihenhän liittimen päälle voi vaikka pyöräyttää ajon ajaksi tuorekelmua tai jotain...
LRP Shark Monster, Ezrun 18A ja 5340kv combo.

Tomsson

Itseäni hieman arveluttaa bec-liittimen jatkuva liittäminen ja irroittaminen. Tuossa jos sitä käyttää kytkimenä, niin sitähän saa olla tuon tuosta irroittamassa. Kosketuspinnat kuluu ja aikansa kun sitä vespaa, niin on kohtuullisen satavarmaa, että liitos ei ole kovin varma enään. Muutenkin pienet pinnit liittimessä. Puhumattakaan liittimen nokittumisesta. Tiedä sitte, itse ajattelin kytkintä käyttää, niin ei tartte sitä murehtia, ainakaan niin kauan kun kytkin toimii hyvin (3 vuotta toiminut) =)
allekiroitus

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "Judenza"Mites esim talviajossa kestää tommonen liitin? Tosin eihän se periaatteessa voi mennä oikariin ellei ole aivan lumenpeitossa.

EDIT: Rupeenki heti tekemään tommosta johtoa, siihenhän liittimen päälle voi vaikka pyöräyttää ajon ajaksi tuorekelmua tai jotain...

vähemmän helposti menee oikariin kuin perinteinen katkaisija

HVoltage

Tässä vinkki:
Laitetaan krossarin virtakytkimen tilalle tämmönen (latausliittimeksi):
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKX46&P=7

Sitten laitetaan akkuihin ja välijohtoon liittimiksi tällaiset
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXCGP1&P=

Tai tälläinen  (parempi koska ei voi laittaa väärinpäin)

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDKA2&P=7

Sitten rakennetaan välijohto siten että on rinnalla tuo ekaksi mainittu liitin, tästä on sitten helppo latailla jos ei "jaksa" akkua irti ottaa.

Näitä saa esim: Hobbylinnasta.

Tuo latausliitin nyt on vähän hifistelyä koska joka tapauksessa tarvitsee liitimet ulos kotelosta tuoda jotta saa virrat poikki. Ellei sitten laita erillistä katkaisijaa jolla homman hoitaa.

Mutta siis pointti oli että on olemassa liittimiä jolla voi ns. eestaas renkkausliitoksia tehdä. Itselläni on ko. liittimet käytössä ja ei ole sähköhäiriöistä sen jälkeen tarvinnut kärsiä.

Edit: Pari ajatuserhettä :wink:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Judenza

Nyt on vedetty johto siihen hobaon transponderin paikalle nippusiteellä, kutistesukalla sun muilla niin hyvin suojattu kaikki ettei lumi pääse enään mihinkään sähköihin/sähkölaitteisiin  8)  Nyt kamat kasaan ja ajamaan  :P
LRP Shark Monster, Ezrun 18A ja 5340kv combo.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"Tässä vinkki:
Laitetaan krossarin virtakytkimen tilalle tämmönen (latausliittimeksi):
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKX46&P=7

Sitten laitetaan akkuihin ja välijohtoon liittimiksi tällaiset
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXCGP1&P=

Tai tälläinen  (parempi koska ei voi laittaa väärinpäin)

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDKA2&P=7

Sitten rakennetaan välijohto siten että on rinnalla tuo ekaksi mainittu liitin, tästä on sitten helppo latailla jos ei "jaksa" akkua irti ottaa.

Näitä saa esim: Hobbylinnasta.

Tuo latausliitin nyt on vähän hifistelyä koska joka tapauksessa tarvitsee liitimet ulos kotelosta tuoda jotta saa virrat poikki. Ellei sitten laita erillistä katkaisijaa jolla homman hoitaa.

Mutta siis pointti oli että on olemassa liittimiä jolla voi ns. eestaas renkkausliitoksia tehdä. Itselläni on ko. liittimet käytössä ja ei ole sähköhäiriöistä sen jälkeen tarvinnut kärsiä.

Edit: Pari ajatuserhettä :wink:

No onpas hieno tsydeemi; täytyy ruveta virittelemään itsellekin. Kiitti!

Hount

Lainaus käyttäjältä: "Mika"
vähemmän helposti menee oikariin kuin perinteinen katkaisija

Ja mitäs haittaa siitä on jos katkaisija menee oikkariin? enemmän haittaa luulisi olevan jos se katkaisee silloin kun ei pitäisi katkaista, noh itse ainakin olen pitänyt hobaossani katkaisijaa paikalla, siinä on se kumisuojus, niin ei tähän mennessä ole vielä oireillut.

Periaatteesta en laita hymiötä tuohon Mikan tekstin vastineeseen, mutta siihen sellainen kuuluisi.

- Hount

Mika R

Joo-o, mutta ei ole eka kerta kun katkaisija menee lian, rasvan tmv. johdosta epäkuntoon ja sitten häviää sähköt ja kontrolli ja sen jälkeen on run-away kärry jossain seinässä.. kysy keneltä tahansa prokuskilta miten asia on, siksi ne ei käytä katkaisimia autoissaan vaikka mullakin sellanen kumisuojuksella varustettu on vielä tuossa MP:ssä. Super Nitro rata-auto lähti karkuun viime kesänä katkaisimen takia..onneksi "laskeutui" pehmeälle alustalle heinikkoon eikä esim. ajajakorokkeeseen. Mutta kukin tehköön niinkuin tahtoo.

HVoltage

Olen Mikan linjoilla noitten katkaisimien kanssa tai jos oikein pilkun tarkkoja ollaan on kyse kytkimestä :wink:, katkaisin = sulake, no mutta kukas tässä pilkkuja viilaa muu kuin minä...

Polttiksessa tuota tärinää siihen malliin että se kytkin joka yleensä noissa radiossa on mukana ei tule kovinkaan pitkään menestymään. Pöly ja vesi tekee omat tepposensa, kytkimen kytkinpinnat hapettuvat, pöly kasvattaa kytkentäresistanssia. Tärinä taas metallin väsymistä/kulumista ja katkontaa.

Noissa WS Deansin liittimissä on huomattavasti piukempi liitos jos vertaa esim: servoliittimeen ja pinnat on kullattu = ei hapetu (ainakaan niin helposti).

Jos kytkintä haluaa käyttää kannattaa se valita huolella.

Joka tapauksessa mitä enemmän on johdoissa liitoksia yms. mekaniikkaa sitä enemmän on paikkoja johon voi tulla vika tai häiriö, itse asiassa johtokin voi mennä poikki, eikö? Niihin paikkoihin jossa voi käyttää juotosta kannattaa käyttää, itse juotan kaikki liittimet johtoihin kiinni ja käytän tinaa jossa on 2% hopeaa.

Johdotkin kannattaa kiinnittää huolella jotta moottorin tärinä ei kuluta eristeitä puhki, nimim. läheltä nähnyt  :wink: Itse asiassa XB8:ssa oli oikein tehty servojohdoille paikat servojen kannakkeisiin juuri tätä asiaa ehkäisemään...

Sähkö on hyvä renki, mutta huono isäntä, sen kanssa ei voi koskaan olla liian tarkka. (Oli jännite sitten mikä hyvänsä)

Edit: Lisätty kulunut fraasi ...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

solar4

Deanssin Microlle ääni täältäkin. Koko viime kesän käytin eikä kertaakaan ollut mitään irtoamiseen viittaavaakaan. Yllättäen ei myöskään liitin löystynyt.

Tuosta lataus"pistokkeesta" tekisi helposti virtakytkimen samaan tyyliin kuin PC:n jumpperit toimivat. Eli siis akun musta johto poikki ja päät juottaa tuohon runkoliittimeen, siihen sitten tyrkkää irtoliittimen kiinni jossa on pinnit juotettu yhteen. Tällöin siis musta johto on katki kun irtoliitin ei ole paikallaan ja ehjä kun "jumpperin" siihen asentaa. Yksi iso ongelma siinä on, liitin on niin pirun pieni että sen kyllä kadottaa helpolla..
Mutta eipä olis mekaanisia ongelmia perinteisen kytkimen kanssa.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Hount

Tuo latausliitin on kyllä aika porno, mutta minun ainakin tulee ennemmin irroitettua akku autosta (kahdella korisokalla) kuin ladattua akku autossa kiinni.

Sellaiset olosuhteet mitkä Salossa, Kavillassa olivat viimevuoden kisassa taitavat olla suht äärimmäiset olosuhteet sähköjen kannalta. Voiko huonompaa enää olla kuin puolen sentin kerros mutaa aivan jokapuoella autoa?

Ja tuosta omasta katkaisijasta vielä, tässä piharälläyksessä se on ihan hyvä, kun ei tarvitse edes ottaa koria pois, mutta kisoissa ajattelin laittaa akun "jatkojohdolla" suoraan vastariin ja sähköt katkeaa irroittamalla akku "jatkojohdosta". Tälläinen taitaa olla suunnilleen kaikilla kisakuskeilla? Itseäni en sellaiseksi luokittele, ensi kausi on ensimmäisen johon osallistun.

Edit: Mika, samanlainen kokemus täälläkin, oma superi karkasi kylläkin vastariakun tippumisen takia. Meni pienen nurmialueen yli ja ojaan.
Samalla tavoin jos olisi karannut toiseen suuntaan olisi vastassa ollut kivijalka.

- Hount

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Edit: Mika, samanlainen kokemus täälläkin, oma superi karkasi kylläkin vastariakun tippumisen takia. Meni pienen nurmialueen yli ja ojaan.
Samalla tavoin jos olisi karannut toiseen suuntaan olisi vastassa ollut kivijalka.
- Hount

katopas vaan! No hyvä ettei sen kummempaa sattunut.

rc-kinggi

oisko tuohon gs-1/8stratteriin hyvä joku 4000mAh moottoripyörän-akku??? vaiko isompi??

Hount

No jos halvalla saat niin mikäs siinä.
Itse ostin Partcosta 7Ah akun ja sille laturin, tuo Yuasan valmistama akku sopii suoraan Hobaon starttiboksin sisälle, on kätevä kun ei tarvitse renklata johtojen kanssa yms. kun akku on kokoajan starttiboksin sisällä.
Tuolla 7Ah:n akulla olen starttaillut todella paljon eikä ole vielä tarvinnut ensimmäisen latauskerran jälkeen ladata. Joten luulisin että tuo 4 ampeerinenkin kestää pitkään.

- Hount

kukkalapio

Ku krossari on täälläkin kodissa nykyään, niin pitää jotain kirjoittaa krossari-palstallekin.  :wink:

Käytiin kaverin kanssa testaamassa paljonko auton mittarin mukaan Crononi kulkee. Ajoin siis rc-autoa 1:1 autosta käsin, kuski piti huolen auton ja rc-auton sopivasta/tasaisesta välistä ja toiset tuijotti nopeusmittaria. Crono S6 superlight hobaon 21 8port koneella siis oli testattavana, tietääkseni vakioilla välityksillä. Auton mittari näytti 70km/h täydessä vauhdissa. Huh, että menee kovaa! Se tuntuu jo ajettaessa, että tosiaan mennään ja lujaa. Oli kyllä tosi jännä ajaa pitkän matkaa suht pikkutietä pitkin. Jäisillä/lumisilla kohdilla ei tahtonut aina pysyä hanskassa, kerran kävin ojassakin.. Ihan paljaalla asfaltilla mitattiin huiput. Ei sen auton mittari pitäis kauheita valehdella, että ehkäpä 65km/h on tosi lähellä todellista nopeutta.
Kaverin savage 21 meni 55km/h, mutta siinä on UFO-renkaat, eli välitys on tosi pitkä.. (vai lytytkö se silloin on, kun kulkee kovaa? :oops: )

Kyllä tuolla vehkeellä on erilainen ajaa, kuin e-maxxilla tai savagella! Lähteminen ja kulku on ihan toista luokkaa. Vaikeampi se kyllä on ajaa! Tai sitten se on vain tottumuskysymys.  :wink:  Ehkäpä se ajo rupee kohta luistamaan vähän paremmin, ku vielä tuntuu ettei auto pysy välillä ollenkaan hanskassa ja menee mihin haluaa.

Mukavasti vaan lentää ajon aikana lunta sisälle --> ollut vähän ongelmia saada vastari pysymään kuivana, myös patterit ovat vähän kohmettuneet tällä pakkasella..

Mika R

Pitkä

Siihen tankin reiän kohdalle voi tehdä suojaläpän vaikka pahvista joka estää pahimman lumen/moskan tulon sisätiloihin. Muutenhan korin pitä suojata aika hyvin vai mitä

kukkalapio

Juu, kyllä se yllättävän hyvin silti pitää, kun sitä lunta pöllyää ihan tajuttoman paljon! Jotain teippivirityksiä siinä jossain vaiheessa olikin, mutta otin pois, ku tuli niin ruma.  :wink:  Täytynee tehdä jokin pahvi tahi muoviritys..

Uudeksi ongelmaksi muodostui vaan vanteiden hajoaminen. Ne eivät kestä tällaisessa pakkasessa hyppyjä. Vähän vino hyppyri ja huonossa paikassa, johon tietenkin pitää haasteen vuoksi tykittää oikein kunnolla, niin välillä tulee vähän vinossa alas --> vanne menee yllättävän helposti rikki. Halkee, että NAPS vaan. Paras oli kun kaksi saman puolen vannetta napsahti yhdellä hypyllä. No, molemmat tosin olivat jo kertaalleen pikaliimalla liimattuja.  :lol:

Mika R

Renkaissa on kuitenkin insertit (foamit) ?

l150040

Kokeileppa seuraavalla kerralla keittää vanteet ennen renkaiden liimaamista. Jotkut vanteet pehnevät sen verran, että kestävät paremmin. Toisaalta se on nyt vain fakta, että muovit kestää pakkasessa huonommin.

GolluB

Lisätään tähän vielä, että anna jäähtyä hitaasti jotta ei synny ylimääräisiä jännityksiä.  Keittäminen (15-25min) ja hidas jäähdytys auttaa kuulemma myös esim b4:n etuvanteissa esiintyvään kierouteen, joka johtuu ilmeisesti siis lämpöjännityksistä.

Eli esim. keittämisen jälkeen jätetään renkaat keitinveteen jäähtymään.

kukkalapio

On insertit.

Käykö keittäminen ihan vaan niin, että esim. vanhaan maalipurkkiin puhdistuksen jälkeen vettä, vanteet sinne ja vesi kiehumaan, tai ensin kiehumaan ja sitten vanteet? Hellallako ne kannattaa kiehuttaa, vai jossain pihanotskilla? Lähteekö notskilla lämpötila hanskasta, vai haittaako se, vaikka kokoajan kuumenee lisää?

Suunniteltiin jo keittelemistä, mutta lähteekö sitten kumit irti? Siis pitääkö ne liimata takaisin ja kestääkö ne niin kovaa lämpötilaa heikentymättä? Kannattaako "repiä" kumit jossain vaiheessa pois ja vanteiden käsittelyn jälkeen liimata takaisin? Kärähtääkö insertit?

ps. onko kaikissa krossarivanteissa samanlainen kumien kiinnitys? Sellainen "vaakatasoura", johon kumien reunat menevät nätisti? Meinasin, että kävisikö noihin vanteisiin uudet kumit? Noissa on 21mm hexi ja uudemmissa krossarimalleissa on 17mm, eli tohon ei käy noilla hexeillä esim. medial-pro:n renkaat.  :(  pitänee ostaa adapterit, että saa käymään muutkin vanteet..

Matias V

Vaan uudet vanteet voi keittää. Jos oot ne jo kerran liimannu, ni ne on entiset sen jälkeen.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Sami L

Medialin vanteista ei tuota "liimauraa" löydy. Renkaat ovat kooltaan samoja, joten ne menevät kyllä ristiin. (Ainakaan en koskaan ole nähnyt krosseihin kuin yhden koon renkaita. CrimeFighterit ovat hieman tavallista leveämmät, mutta tavalliselle vanteelle nekin menee.)

Itse keittelin vanteita vanhalla kattilalla, josta pohja oli mennyt mutkalle. Hellalle vaan, ettei tarvi ulkona räpätä. Mikäli muissa muoviosissa tuntuu olevan heikkoutta pakkasella voi niitäkin keitellä. Jotkut osat / materiaalit eivät kyllä tykkää keittämisestä, joten omalla vastuulla.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

anssi

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"On insertit.

Käykö keittäminen ihan vaan niin, että esim. vanhaan maalipurkkiin puhdistuksen jälkeen vettä, vanteet sinne ja vesi kiehumaan, tai ensin kiehumaan ja sitten vanteet? Hellallako ne kannattaa kiehuttaa, vai jossain pihanotskilla? Lähteekö notskilla lämpötila hanskasta, vai haittaako se, vaikka kokoajan kuumenee lisää?

Tolla keittopaikalla ei oo kauheesti merkitystä, sillä vesi ei kuumene yli sadan C-asteen keitti missä tahansa. Paineen alaisena tietty toinen juttu...
Ite oon sen verran mukavuudenhaluinen et keittelen mieluummin sisätiloissa ja rouvan ykköskattilalla.

l150040

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"ps. onko kaikissa krossarivanteissa samanlainen kumien kiinnitys? Sellainen "vaakatasoura", johon kumien reunat menevät nätisti? Meinasin, että kävisikö noihin vanteisiin uudet kumit? Noissa on 21mm hexi ja uudemmissa krossarimalleissa on 17mm, eli tohon ei käy noilla hexeillä esim. medial-pro:n renkaat.  :(  pitänee ostaa adapterit, että saa käymään muutkin vanteet..

Tuohon Cronoon saa suoraan 17 mm hexit. Varaosanumeroa en muista suoraan, mutta ne on RS01:sen vakiohexit.