Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kaikki keskustelemaan 1/8krosseista

Aloittaja rc-kinggi, 23.10.03 - klo: 22.38

kukkalapio

Kiitoksia tiedoista! Soittelinkin hobbymaniin, sanoi että 16€ saa 17mm hexisarjan. Ei vaan ollut tällä hetkellä varastossa. No, eipä tässä nyt niin kiire ole kumminkaan, ku vielä noita ehjiä vanteita on..

Mites muuten kun jotkut suosittelevat kumin irroittamiseen keittämistä, niin meneekö se vanne siinä sitten käytännössä rikki, kun joku sanoi vanhojen vanteiden keittämisestä, että ovat sen jälkeen entiset?

Jos nyt hommaan nuo uudet hexit, niin minkälaista joka paikan rengasta suosittelisitte?  :wink:
Taas toisaalta jos rupeaa ajattelemaan, niin olisihan tossa muutakin laitettavaa kun renkaat, sillä onhan noita mulla kumminkin vielä 4 paria ehjiä vanteita + yksi pari ehjiä kumeja.  :lol:  On vaan niin tiukkaan liimattu kumit, että melkosen tiukkaa tekee irroittaa ehjänä, jos ei mitään käsittelyä tee. Tosiaan kiinnostaisi tietää tuo, että meneekö käytetty vanne "rikki" kumin irroitukseen tarkoitetussa keittämisessä..?

solar4

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Mites muuten kun jotkut suosittelevat kumin irroittamiseen keittämistä, niin meneekö se vanne siinä sitten käytännössä rikki, kun joku sanoi vanhojen vanteiden keittämisestä, että ovat sen jälkeen entiset?
Pääsääntöisesti ei. Miltei kaikki vanteet ovat keittämisen kestäviä, mutta poikkeuksia on. Vanteiden kohdalla on sama juttu kuin useimpien muidenkin muoviosien, eli keittäminen saa materiaalin muuttumaan notkeammaksi ja kimmoisammaksi, sitäkautta iskunkestävyys paranee. Eli periaatteessa keittämisestä ei ole haittaa vaan pikemminkin hyötyä.

Itseasiassa tuo renkaan ja vanteen keittäminen tehdään just sen vanteen uudelleenkäyttämiseksi, siitä mitä rengas pitää keittämisestä en osaa sanoa. Kumi _saattaa_ haurastua. En tiedä tarkemmin.

Itse sähkökrossiaikana käytin vanteita uudestaan, mutta näillä polttisvehkeillä se renkaan kuluminen on hitaampaa ja vanne ehtii saamaan enemmän iskuja renkaan käyttöiän aikana. Tästä syystä itse en käytä polttisvanteita uudestaan. Viime kesänä Hobaon vannekierros maksoi 8eur ja Prolinen rengaskierros 24eur, joten mieluummin ostan uuden vanteen (jonka kustannus on siis neljäsosa rengaskierroksen hinnasta) kuin riskeeraan renkaat siihen että vanne hajoaa pitkitetyn käyttöiän takia.. Makuasia tietenkin. Eri vanteetkin kestävät eri tavalla, Hobaon vannetta en itse ole rikki saanut.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

kukkalapio

Olen jo lähelle gallonan ajellut Cronolla ja hyvimpä on toiminut.  Nuo hypyt vaan vähän hirvittää, kun on tottunut monstereilla isoine maavaroineen jne. pomppimaan kauheita loikkia ja alastulossa hädin tuskin pohja maahan osuu. Tässä taas jo ~30cm pudotuksesta osuu pohja maahan. Luulisi sen kärsivän siitä, että joku hypyllä aina pohja pamahtaa kovalla voimalla maahan. Varsinkin takapäässä mulla on kyllä liian löysät öljyt, ainakin luulisin, koska ottaa pohja tosi helposti kiinni. Riippuu tietenkin männistä ja jousista minkä jäykkyisiä öljyjä kannattaa änkeä, mutta olisiko 35wt hyvä taakke? kuuluuko edessä olla vähän jäykemmät?

ps. muistaako joku paljonko hyper 21 8port. koneen keskineula kuuluu olla auki? Onko se samanlailla kuin savagessa, että koneen saa melkeimpä aina toimimaan keskinkertaisesti pitämällä keskineulan tehtaan "määräämässä" asennossa?  :oops:

Niko

Ei ne neulat ole niin monimutkaisia kuin yleinen kuvitelma näyttäisi olevan. Kaikille kaasareille ei välttämättä edes ole valmistajan puolesta mitään ohjetta, muuta kuin suurinpiirteinen arvio missä neula on huipputehoilla.

Yksinkertaisuudessa pääneula ja alapään neula reilusti rikkaalle. Sitten säädetään vaan laihemmalla niin kauan, että on hyvä. Aloitetaan huppukierroksista, eli säädetään ensin pääneula, niin että auto kulkee hyvin. Kannattaa jättää vähän rikkaalle. Sen jälkeen sitten säädetään äläneula. Thats it. Hienosäätö sitten kun molemmat neulat on suunnilleen kohdillaan.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

kukkalapio

Juu, oli mulla jo kertaalleen säädöt aika tarkkaan kohdallaan, mutta tuli ainakin yli 10 asteen lämpötilaheitto, niin meni vähän huonoksi. Ongelmaa lisäsi myös se, että tankki vuoti vähän paineletkun kiinnikkeen juuresta --> alkutankin kävi hyvin rikkaalla ja lopuksi liian laihalla, eli mahdoton saada säätöihin --> renklasin ne ihan pieleen.
Tuli vaan mieleen, että olisi huomattavasti helpompi säätää, jos tuo keskineula olisi suunnilleen oikeassa. En oikein ole vielä hahmottanut sen vaikutusta, koska en ole juuri koskaan sitä säätänyt savagessakaan ja tämän auton ostettuani rupesin käyttämään heti toista polttoainetta kuin edellinen omistaja ja muutenkaan se ei oikein tuntunut olevan kohdillaan.
Ja mulla on vielä semmoinen vika, että en millään viitti ruveta ronkkimaan sieltä korin välistä niitä neuloja, joten pääasiassa säädän aina vähän tarvittavaan suuntaan ajojen välissä (yleensä ajan tankin kerrallaan).  :lol:

Beris

Juu, mikä olisi hyvä 1/8 krossari ensimmäiseksi polttikseksi, joka täyttäisi suurin piirtein nämä kriteerit:

Hinta: 300-400e
Saa ostettua suomesta
Osia saa suomesta
Turkulainen voittaa aina!

Mika R

Sä et vissiin nähnyt tätä topiccia http://rc10.fi/viewtopic.php?t=10744

Tohon antaamasi hintaan ei kyllä taida olla monta vaihtoehtoa. GS Storm RTR taitaa irrota tohon, kato Hobbylinnan sivut.

MarkusH

Hieman huonoa mainosta kyosholta kun näin Myllyssä mini infernon mutta siitä oli etu tukivarsi katki...

Sori Ot ja kirotus (:-)) virheet.

tux10

Minä sen hajoitin!

Muuten, niin se auto on mielestäni ihan kiva peli.
Itse ainakin ajattelin sellaisen ostaa heti kun niitä saa...
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

MarkusH

Minä kanssa ajattelin että sinä sen olet rikkonut. Sanoin isällenikin että nyt se tux on saanut tuonkin hajalle... :mrgreen:

Niko

Semmoisia ne pihasudittelijat on :)

joke joke
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Niko

Ja keskialueen neula on sarjassamme ÄLÄ KOSKE JOS ET TIEDÄ MITÄ TEET :)

Keskialueen neula säädetään kaasuttimen rungonkanssa tasan ja sen jälkeen ei kosketa muuta kuin kokeneet kuskit jos edes nekään.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

kukkalapio

Juuri tuota hain, hyvä! Hyvä tietää, että sitä ei siis ole tehty säätämistä varten missään koneissa.  :wink:

Nike

Tuli tuossa yks päivä sitten mieleen, että onko tuo Bergonzoni sama auto kun Crono vai onko se ihan eri laite. Joskus oon vaan PM:ssä nähny.

l150040

Bergonzoni ja Crono ovat eri autoja, vaikka molemmat onkin Italiasta.

tepsu7

No onko, toi Bergontsini minkä laatunen automerkki :?:.En oo vaan koskaan kuullu että tollanen merkki olis  :?

Olbe

ajattelin kysästä että mitenkä porukka kuljettaa autoa/tarvikkeita ?
pitäs varmaan jokkunlainen hommata...kun nykynen "reppu" on vähän pieni  :( mikähänlainen tommonen olisi ?
Junnumestari 2007

kukkalapio

Tarvikkeet kulkevat kalastuspakissa. Juuri hyvin sellaisia pieniä koteloita, ni saa vähän pientä tavaraakin järjestykseen. Isommat tavarat (itse auto, polttoaineet, lähetin ja sellaiset) kulkee ihan irtonaisena, tai jos pyörällä/mopolla johonkin menee, niin reppuun kaikki ja auto tarakalle jotenkin hyvin mustekaloilla kiinni.

Sami L

Tarkoituksena olisi duunata joko itse autolle boksi, jossa olisi tilaa autolle, lähettimelle ja pari rasiaa osille ja muulle sälälle, tai koittaa jostain löytää hyvä ja tarkoitukseen sopiva laukku. XRayn foorumilla on "mitä toivoisit XRaylta seuraavaksi", sinne kävin laittamassa mietteeni 1:8 Buggy hauler bagista ja kannatusta tuntui tulevan ympäri maailmaa.   :wink:
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

solar4

Lainaus käyttäjältä: "tepsu7"No onko, toi Bergontsini minkä laatunen automerkki :?:.
Bergonzoni R1 on kireintä kisakalustoa, mutta taitaa niiltä perusmallisempiakin autoja löytyä. Eipä tuota taideta paljoa keskieuroopan ulkopuolella tuntea, pari pikkulafkaa taitaa jenkkeihin viedä. http://www.bergonzoni.it/english/index_eng.htm Jännä yksityiskohta tuo yksi"puolainen" siivenkiinnike.

Juttelin muuten MM:ien aikaan muutaman jenkin kanssa netissä, kommentti "Bergonzoni? Sounds like cheese." huvitti pariinkin kertaan - yllättäen ihan eri ihmisiltäkin. :)
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Midder

Kertokaapas, että mikä teidän mielestä on tärkein/tärkeimmät osa/osat polttiscrossissa?

Niko

Eli sanottakoon että Bergonzoni ja Crono on eri autot ja tehtaat.

Jose sanos, että Lenzi sanos, että Bergonzoni on hyvä auto röykyissä :)

Bergonzoni on rakenteeltaan enemmän perinteinen. Eli c-palat ym. Crono on aika erikoinen härpätin.

Solar: Hollannissa ainakin Bergozonien takasiivet vipattivat yhden siipitelineen takia sen verran, että kaukaa vaikka ei nähnyt autoa muuten, niin tiesi että se on Bergonzoni :) Aika vekkulin näköinen systeemi.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Speeder

Voiko ihan perus Kyosho inferno mp 7.5 sports:illakin kisailla?
Ja tarviiko jonkun ihmeen super ohjaimen vai kelpaako vakio?
Entä ikärajat M8 luokkaan onko?

Sori mutta nyt kiire kouluun...  :wink:

l150040

MP 7.5 Sport taitaa olla ihan kisalaillinen, eli periaatteessa sillä voi ajaa kisaa.

Ohjaimeksi kelpaa mikä tahansa, josta löytyy asianmukainen hyväksymis merkintä (esim. CE!) ja taajuusalue on oikea. Eli ohjaimen ei tarvitse olla välttämättä mikään tietokoneradio.

Ikärajaa ei ole, mutta sinun täytyy olla jonkun yli 18 vuotiaan lisenssin haltijan kanssa kilpailussa. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita vanhempia.

Olbe

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Ohjaimeksi kelpaa mikä tahansa, josta löytyy asianmukainen hyväksymis merkintä (esim. CE!) ja taajuusalue on oikea. Eli ohjaimen ei tarvitse olla välttämättä mikään tietokoneradio.

mites toi hyperin rtr paketin mukana tullut ohjain, löytyykös siitä hyväksymismerkinnät ? (olen töissä enkä voi tarkistaa ja rupes mietityttään) ? eli voiko ajella kisoissa ;)
Junnumestari 2007

Niko

HoBao Hyper 7 rtr radiossa on CE! merkintä, eli kelpaa kisoihin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Olbe

Junnumestari 2007

Speeder

Lainaus käyttäjältä: "l150040"MP 7.5 Sport taitaa olla ihan kisalaillinen, eli periaatteessa sillä voi ajaa kisaa.

Ohjaimeksi kelpaa mikä tahansa, josta löytyy asianmukainen hyväksymis merkintä (esim. CE!) ja taajuusalue on oikea. Eli ohjaimen ei tarvitse olla välttämättä mikään tietokoneradio.

Ikärajaa ei ole, mutta sinun täytyy olla jonkun yli 18 vuotiaan lisenssin haltijan kanssa kilpailussa. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita vanhempia.

Kaatos paljon!  :wink:
Mistä löytyis m8 säännöt muussa kuin pdf (acrobat) muodossa? (ne ei toimi mulla)


Speeder