Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hiilikuitu pohjalevy ?

Aloittaja jannmann, 18.05.10 - klo: 22.44

Kylähullu

menee kyllä niin ot:ks kun olla ja voi mutta ainakin suomen kamaralla monessa kilpurissa on aramidipohjasuojan päällä 4mm paksu uretaani massa joka kestää hiekkapuhallusta yms, pelkkä hiilari-arami suoja on yhen rallin aikana puhki (nelikossa)

soralla panssarit on aina alua ja asfaltilla n.8mm hiilikuitu sekotuksia

Koheltaja

Hmmm, maailma on muuttunut sitten WRC:n alkuajoista lähtien. Silloin ajettiin aramidi/hiilaripanssareilla ja pitkiin ralleihin laitettiin 1mm titaanilevy kulutuspalaksi, takapanssareita sai paikkailla ja uusia tämän tästä kun niitä ei suojattu.

Kiitokset oikaisusta ja tiedon päivityksestä :wink:
Kylätason RC-kuski.

Kylähullu

suuret pahoittelut vielä tästäkin ot:stä mutta kun nyt rallitouhuista alettiin puhua  :laugh:

joo monessa s2000:kin on nykyään jo rosteri/cromo levy panssarin päällä ettei kivet pure kii, pari kertaa saanu taltalla naputella kiviä irti panssareista  :azn:

mutta mites sit ois crosssin pohjalevyn leikkaus alun sijaan cromo levystä?

Koheltaja

Ei taida cromollapäästä samaan jäykkyys/painosuhteeseen kovien alujen kanssa.

Kyllä se on pojat niin että ajellaan alupohjalevyillä, kuten moni on jo maininnut niin hiilarilevyn teko on haasteellista, varsinkin jos sen ominaisuudet/kestävyys pitää olla parempi kuin nykyisillä alu pohjalevyillä.
Kylätason RC-kuski.

jerzirccar1

#34
Osana tätä lajia on se että rakennetaan.
Itse kuin olen paljon tuota hiilikuitua työstänyt niin minun mielipide on että kotioloissa se on helpompi tuote työstää.
Noita suojakalvojahan on moneen autoon myynnissä. Ja mitä sitten jos levy vähän kuluu sehän on helppo korjata joko pelkällä hartsilla tai sitten pieni kerros jotain kuitumattoa.
Kisatouhussa tuo runko voi olla arveluttava mutta pihakisoissa saat paljon respektiä jo varikolla ja siellähän voitetaan se eka erä.
Joten ei muuta kuin runkoa rakentamaan.
Jos haluat minulta jotain ensiapua niin annan mielellään hyviä vinkkejä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

*HOKE*

No mutta kun polttiksen alla se pohjalevy ei vähän kulu, vaan se saa terävät tärskyt sekä kulutusta...
Se yksinkertasesti menettää jäykkyytensä nopeasti.

Pihasuddailussa hiilari vois kestääkin.
Radalla edes puolitosissaan ajamista ei.
Jo muutamaan kertaan kokeiltu asia.
Vielä varsinkin kun itse auto on suunniteltu alumiinipohjan kanssa joustamaan oikealla tavalla...
Hiilari ei yhtälailla jousta... auto muuttuu hankalammaksi ajaa röykkyisellä radalla.

Eli siis kuten sanoin... jos joku rakennella haluaa niin ilmanmuuta... mielenkiintoista.
Mutta pohjalta ei kannata odottaa mitään todellista kisakestoa... Hyvä jos yhden päivän kisan läpi pääsee.
Ja myöskin se pohjasta painon vähentäminen jo vaikuttaa auton käytökseen... nykyisissä kevyissä autoissa pohjasta painon poistaminen vaikuttaa negatiivisesti auton käytökseen.
Siihen lisättynä hiilarin jäykkyys.

rhm

Lainataas tätä aihetta hiukan, kun en haulla löytänyt vastauksia. Elikkäs:

Kuinka vahvasta kuitulevystä kannattaisi tehdä M8 krossariin iskaritornit sekä radiolevy yms. hilppeitä?

Soo

Iskaritorneihin riittää 4mm ja muihin tilpehööreihin voi käyttää ohuempaa, vaikkapa 2mm.

rhm

Lainaus käyttäjältä: Soo - 08.06.11 - klo: 15.21
Iskaritorneihin riittää 4mm ja muihin tilpehööreihin voi käyttää ohuempaa, vaikkapa 2mm.

Noihin on varmaan hyvä sujauttaa vähän lasikuitua sekaan, jotta saapi kestämään paremmin iskuja? Ja ennenkuin joku ehtii viisastelemaan, niin en ole itse tekemässä, vaan kaveri tekeee levyt.. Se on enempi tehny tuollaisia hiilarilevyjä..  :azn:

Koheltaja

Ei se lasikuitu tee hiilarilevystä yhtään kestävämpää, halvemman kylläkin. Karkeasti sanottuna jos tehdään 4mm hiilarilevy niin lasikuituna pakuus pitää olla 6-7mm että kestävyys on samaa luokkaa.

Silläkin on merkitystä miten hiilari laminoidaan levyyn ja käytetäänkö yksisuuntaista vai kudottua mattoa, ja missä kerroksissa kumaa käytetään ja mihin suuntaan. Myös sillä on kestävyyden kanssa merkitystä, poistetaanko ylimääräinen hartsi ilmakuplien kera tyhjiöpussissa pois vai laitetaanko kappale ilmakuplineen levyn väliin/painon alle jolloin hartsia poistuu mutta ei välttämättä riittävää määrää, silloin on kyse hiilarikoristeisesta hartsilevystä joka on kestävyyden osalta aika kaukana oikeilla menetelmillä tehdystä hiilarilevystä.
Kylätason RC-kuski.