Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Moottorin ja noparin lämpötilan mittaaminen?

Aloittaja leppis, 14.07.10 - klo: 21.36

leppis

Uuden "lelun" kanssa törmännyt nyt ensikertaa lämpöongelmiin... Joka johti ajatukseen siitä että olisi mielenkiintoista tietää hieman sivistyneempiä arvauksia lämpötiloista kuin mitä sormella kykenee saamaan. Sormen palaessa ensin tunnottomaksi moottorissa sen antaman arvon oikeellisuus noparista heikkenee oleellisesti...  :afro:

Tossa Novakin Mongoose noparissa ja mukana tulleessa sensorillisessa "Three-80" koneessa pitäis olla speksien mukaan lämpötila anturi ja jonku sortin cut-offi lämpötilan noustessa riittäväksi mutta äskeisen "lähes-vesikello" lämpötilan jälkeen tohdin epäillä ton toimintaa...

Eli, onks jollain tiedossa hyviä paistomittareita kypsyyden toteamiseen? :grin:

rrike

| Team Associated | LRP | Sanwa |

julkku

Siihe lämpö cut offiin ei missään nimessä kannata ajaa, jos vain mahdollista koska silloin ollaan jo säätimen äärirajoilla. Itse ajan 5 min pätkiä ja kone käy erittäin kuumana eli ainakaan itse en aja akkuja tyhjäksi asti lämpöjen noustessa liian korkeiksi.
|-Traxxas Slash 4x4-|-Spektrum Dx3r-|-Sanwa-|

Koheltaja

Mongoosen cutoffista on kokemusta kahden noparin verran, cutoff lopettaa noparin toiminnan varsin tehokkaasti, yleensä sankan savun kera...

Ole tarkkana Goosen lämpöjen kanssa, maksimi lämmöt koneelle/noparille on 60-70 astetta, sen jälkeen alkaa tulla tuhoa. En koskaan huomannut että noparissa olisi lämmöille cutoffia, tai jos on niin käry käy ennen kun cutoffi puuttuu peliin.
Kylätason RC-kuski.

leppis

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 14.07.10 - klo: 22.09
Mongoosen cutoffista on kokemusta kahden noparin verran, cutoff lopettaa noparin toiminnan varsin tehokkaasti, yleensä sankan savun kera...

Ole tarkkana Goosen lämpöjen kanssa, maksimi lämmöt koneelle/noparille on 60-70 astetta, sen jälkeen alkaa tulla tuhoa. En koskaan huomannut että noparissa olisi lämmöille cutoffia, tai jos on niin käry käy ennen kun cutoffi puuttuu peliin.

Tätä mä just pelkäsin... täytyy poiketa huomenna huomenna hakemassa pienempiä pinjoneita ja askarrella p*skarrella ne tohon... pieni pinjoni tuolla tosin nytkin jo on enkä usko ton olevan se avain vaivaan. Moottorin vaihto miedompaan tosin varmaan olisi sitä. Novakilla näyttäis olevan sen verran siedettävän hintaisia noi että vois ton nykysen siirtää koristeeksi hyllyyn... Toi 8.5T on buggyyn muutenki varsin brutaali kone...

julkku

#5
Hups en ollut oikein perilää asiasta =)
|-Traxxas Slash 4x4-|-Spektrum Dx3r-|-Sanwa-|

leppis

Mutta siis ennenkuin aihe karkaa liian kauas alkuperäisestä niin liekö markkinoilla järkevään hintaan "kosketus mittareita", epäilen kovin noitten infrapunamittareiden luotettavuutta mittakaavan huomioiden. Toisaalta nopari ja moottori ovat hyvin lähekkäin toisiaan joka edelleen vaikeuttaisi tuon mittaustavan luotettavuutta.

_jtr_

Lainaus käyttäjältä: leppis - 14.07.10 - klo: 22.45
Mutta siis ennenkuin aihe karkaa liian kauas alkuperäisestä niin liekö markkinoilla järkevään hintaan "kosketus mittareita", epäilen kovin noitten infrapunamittareiden luotettavuutta mittakaavan huomioiden. Toisaalta nopari ja moottori ovat hyvin lähekkäin toisiaan joka edelleen vaikeuttaisi tuon mittaustavan luotettavuutta.

Et tarvitse mitään kosketusmittareita, infrapuna on aivan riittävän tarkka näihin hommiin..

*HOKE*

Mittaustavan ei tarvitse olla sormea luotettavampi kun sähkömoottorin lämpöjä mittailee.

Mikäli et pysty pitämään sormea moottorissa kiinni edes sekuntia niin tiedät sen olevan liian kuuma.
Mikäli pystyt pitämään sormea muutamia sekunteja ennenkuin alkaa tuntua hieman epämielyttävältä niin ollaan vasta lähestymässä kuuman rajoja tai ollaan jopa ihan siellä "normaali" lämmöissä.
Ja siis kun se että käykö kone liian kuumana, on hyvin helppo todeta nimenomaan sormella.
Jos polttaa niin kyllä... liian kuuma.
Jos kärsii vähän kosketellakin niin ihan sopiva.

Ja tosiaan ir mittarit on jo ihan tarpeeksi tarkkoja kertomaan onko kone turhan kuuma vai ei.

Julkku...
Vilkaisepas tarkemmin mistä moottorisetistä on kyse...
Se kun ei ole 1/10 kokoluokan setti vaan 1/18 kokoluokan autoihin.
Ja valmistajan speksejen mukaan noin 9000kv
Tuo on kyllä todellakin brutaali.

7800kv setillä itse hetken ajelin ja nopeus oli sisäradalla suorilla jopa kovempi kuin isommilla nelkkukrossareilla.
Keulaa sai pidellä maassa hellällä kaasusormella.
Kisoissa ajelin 5400kv koneella ja kulkupuolta siinäkin oli niin että jokaisen kisan jonka sillä ajoin, voitin.

partajeesus

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 14.07.10 - klo: 23.04
Mittaustavan ei tarvitse olla sormea luotettavampi kun sähkömoottorin lämpöjä mittailee.

Mikäli et pysty pitämään sormea moottorissa kiinni edes sekuntia niin tiedät sen olevan liian kuuma.
Mikäli pystyt pitämään sormea muutamia sekunteja ennenkuin alkaa tuntua hieman epämielyttävältä niin ollaan vasta lähestymässä kuuman rajoja tai ollaan jopa ihan siellä "normaali" lämmöissä.


Ja tässä nähdään taas se ihmisten eroavaisuus. Jos motti on vaikka 60 astetta eli ihan normaali niin minä en siinä pidä sormeani sekuntiakaan. Että se siitä sormen luotettavuudesta. Ei todellakaan kannata antaa tollasia neuvoja.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

*HOKE*

#10
Mistä tuon 60 astetta keksit???

Olihan puhe että kyseisen koneen maksimi lämmöt on korkeintaan 60-70

No tuon pystyt silloin hyvin sormellasi toteamaan.
Eli kun et pysty sormea pitämään koneessa sekuntiakaan niin se on silloin turhan kuuma.

Sama pätee lähes kaikkiin sähkömoottoreihin varsinkin kun perus ajamisesta puhutaan.

Mikäli kone on polttavan kuuma niin silloin se ei ole terveellistä koneelle.

Ja jos epäilee olevansa liian herkkähipiäinen että jo terveellisissä lämmöissä olevan koneen lämpö polttaa sormen niin sitten riittää kyllä ir mittarin tarkkuus aivan hyvin.

Tuon ylikuumuuden toteaminen ei ole rakettitiedettä vaan siihen ihan oikeesti riittää maalaisjärki... jos tuntuu pelottavan kuumalta niin se mitä ilmeisemmin sillon on turhan kuuma, joten tekee asialle jotain.

Ja kyllä.... kannattaa antaa neuvoja joista ei ole pienintäkään haittaa, vaan jopa päinvastoin.
Viileämpänä käyvä moottori toimii aina terveellisemmin ja elinikä tulee myös olemaan pidempi.
Parempi vain mitä herkempi olet ja muutenkin parempi harjattomien kanssa aina että saat sen mahdollisimman viileäksi.
Ne kun kuumenee liikaa sekä lyhyen että pitkän välityksen johdosta, eli jos kone käy viileenä niin voi olla varma että ei sitä ole ainakaan liian pitkäksi tai lyhyeksi välittänyt  :wink:

Piva

HEH.. Tohon vois kokin sormilla sanoo, että saattaa mennä moottori pilalle ennen kuin alkaa ammattimiehen sormia "polttaa". Kun on sormensa riittäävän monesti polttanu ni tunto ei oo sormenpäissä ihan justiinsa :p. Eiko se kuitenki oo niin että jos on epävarmuutta lämpöjen kanssa niin menee kauppaan ja ostaa sen IR-mittarin. Sillä se selvii.
Traxxas Rustler @ Sidewinder 5700kv

*HOKE*

Kyllä... juuri näin.

Jos nyt tosiaan epäilee että ei sormella tunne vaikka kone olis 80 asteinen, että se on liian kuuma niin eiköhän sillon itsekin jo tiedä sormien olevan parkkiintuneet... No tökkää vaikka kämmenselän siihen koneeseen niin jo alkaa tuntua kuumalta... Tai sitten menee ja ostaa vaikka sen halvimman ir mittarin
Ja taas se pelkkä ir mittarin tarkkuus jo riittää kertomaan onko kone liian kuuma vai ei.

leppis

Lainaus käyttäjältä: Piva - 14.07.10 - klo: 23.44
HEH.. Tohon vois kokin sormilla sanoo, että saattaa mennä moottori pilalle ennen kuin alkaa ammattimiehen sormia "polttaa". Kun on sormensa riittäävän monesti polttanu ni tunto ei oo sormenpäissä ihan justiinsa :p. Eiko se kuitenki oo niin että jos on epävarmuutta lämpöjen kanssa niin menee kauppaan ja ostaa sen IR-mittarin. Sillä se selvii.

Tämä oli se bointti just... ei kokin mutta muuten "karaistut" sormet... no, jokatapauksessa täytyy se isompi spurri laittaa tilaukseen ja sorvata pienempi pinjoni tohon sopivaksi...

HMS77

Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Penguin

Infrapunamittari on ihan ok, kun säätää siihen mitattavan kohteen heijastuskertoimen oikein. Muutenhan se näyttää pahimmillaan ihan mitä sattuu. Jos kosketusanturia kaipaa, niin eLogger on oikein hyvä väline mittaukseen, kun siihen laittaa lämpötila-anturit. Hintaa tulee enemmän kuin infrapunamittarilla, mutta toisaalta saa mitattua aika paljon muutakin ja logattua sen kuinka lämpö nousee eli saa vähän korrelaatiota virran/tehon ja lämpötilojen välille. Ainakin itsellä auttanut merkittävästi, kun on pitänyt näillä keleillä parantaa moottoreiden ja nopareiden tuuletusta, kun on voinut loggerista suoraan katsoa mitä mikäkin muutos vaikuttaa kun ajaa kovempaa tai hiljempaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.