Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas E-Maxx

Aloittaja tommilk, 16.11.03 - klo: 21.07

tapsa92

Hyvää ja halpaa noparia ei ole olemassakaan mikäli harjatonta noparia etsit, mutta halpoja moottoreita löydät esim. kyseisestä puljusta jotka maksavat murto osan verrattuna euroopan tuotantoon.
- Tapsa


Nikke92

Noissa ei vaan ole sitä pakkia jos sellasesta tykkää...
Traxxas Revo 2.5

sipe

No  miten hyvin riittäis vaikka tuo http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6678 kulettamaan e-maxxia, jos akkuina on 14 kpl 4200 grepow nimh akkuja ja säätimenä ois joku nosita edellä mainituista.

Janezki

Tuo moottori riittää vallan hyvin, mutta noista säätimistä ei kyllä mielestäni kannata valita autokäyttöön mitään. Ensinnäkin jarrut ovat kysymysmerkki (ei välttämättä autokäyttöön soveltuva), sekä toimivuus rattiradion kanssa on toinen mysteeri.
Ennemmin ostat tämän noparin, virrankesto ei ole ongelma jos nikkeliakuilla ajat, ja lipoillakin oikeilla välityksillä ei pitäisi ongelmia olla.

sipe

#815
Kiitos vinkistä!
niin ja kestääkö (saisko kestämääm) tuo säädin 14 nimhiä

Janezki

9 kennoa on tuossa maksimi.
Tietysti jos kerralla pistät vähän enemmän rahaa säätimeen niin ota Mamba Max, joikua riittää ulkoisen bec:in kanssa 4S lipolle (tai 14 NiMH). Itse ajelen juurikin Mamballa ja 4S lipoilla.

tapsa92

Mamboja tosiaankin ajellaan 4S lipoilla jos käytetään UBEC:ia, tosin kestävyys on sitten eri asia. Jos käyttää Mamba Maxia UBEC:illa, niin suosittelisin tuulettimen käyttöä.
- Tapsa

Janezki

Kyllä se 4S lipon kestää melko huoletta, varsinkin kun oma bec on poistettu käytöstä nopari lämpiää useasti jopa vähemmän kuin kolmella kennolla oma bec käytössä. Lämpösuoja myös katkaisee virrat jos paistotasolle asti mennään -> puhallinta kehiin.
4S lipolle löytyy myös katkaisujännite softan puolelta. Ja jos kaikesta huolimatta käy ohraisesti ja pääsee savut karkuun, niin Castle korjaa/vaihtaa käyttäjän tuhoaman noparin 50$ korvausta vastaan. Tämä tietysti edellyttää noparin lähetystä tehtaalle ja useiden viikkojen odotusta.

Veksi

 Nyt kärähti uudemmasta e-maxx:sta nopari. Yritin ohjelmoida sitä ja kesken kaiken kuului paha enteinen sihahdus. Akut irti, vähän aikaa odottelua ja uusi yritys. Tässä vaiheessa huomasin että, toisen akun tamiya liittimen toinen napa oli irronnut ja jäänyt vastakappaleeseen kiinni. Voiko se sitten olla syy tuohon kärähtämiseen? Myöhemmin kotona vielä kokeilin yhdellä akulla saada noparia henkiin ja sitten näkyikin jo komea valokaari noparin kotelon lapi ja savut pihalle. Kuinkakohan pitkä on traxxasin antama takuu tuolle evx-2 noparille? Kannattaako tuota edes yrittää takuuseen kun kuittiakaan ei ole?

Mielessä kävi jo hankkia harjatonta tilalle, jos ja kun takuuseen ei saa uutta noparia. Vastaan tuli towerilla seuraavanlainen yhdistelmä. http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUYD8&P=SM . Tuo kait olisi ihan passeli, mut kestääkö tuo ihan ok kahta 8.4v nimh akkua sarjaan kytkettynä, kun ei budjetti vielä anna periksi siirtyä lipo vermeisiin?

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Veksi - 08.09.08 - klo: 16.19
  Tuo kait olisi ihan passeli, mut kestääkö tuo ihan ok kahta 8.4v nimh akkua sarjaan kytkettynä, kun ei budjetti vielä anna periksi siirtyä lipo vermeisiin?

Tuollahan kerrotaan että akku enintään 14-kennoa, joten sen tiedon perusteella kestää. Kaksi 7-kennon akkua sarjassa on yhtä kuin 14 kennoa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Nikke92

Kyllä tuo novakin setti kestää ihan huoletta kaks 8,4v nimhiä.. Ja kulkuja on aika reilusti sillä 4.5 setillä.. Ite ajelin maxxia tuolla setillä pari kuukautta..
Traxxas Revo 2.5

rekonen

Lainaus käyttäjältä: Veksi - 08.09.08 - klo: 16.19
Kannattaako tuota edes yrittää takuuseen kun kuittiakaan ei ole?

Mielessä kävi jo hankkia harjatonta tilalle, jos ja kun takuuseen ei saa uutta noparia. Vastaan tuli towerilla seuraavanlainen yhdistelmä. http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUYD8&P=SM . Tuo kait olisi ihan passeli, mut kestääkö tuo ihan ok kahta 8.4v nimh akkua sarjaan kytkettynä, kun ei budjetti vielä anna periksi siirtyä lipo vermeisiin?

Kannattaa ottaa valmistajaan yhteyttä ja kysyä sieltä suoraan noparin takuusta.

Mitä tuohon novakin harjattomaan pakettiin tulee niin itse olen ainakin tykännyt ajella kyseisellä setillä uudempaa emaxxia ja kestää kyllä noita nimhejä. Vastaisuuden varalle kyllä suosittelisin vaihtamaan tamiyan liittimet suosiolla joko traxxasin omiin liittimiin tai deanseihin.

Veksi

 Oli kyllä tarkoitus vaihtaakin akkuihin traxxas liittimet, mutta yllättäen ne vaan sit jäi vaihtamatta. Onko noilla hv 6.5:lla ja 4.5:lla moottoreilla muuten merkittävää eroa kuin huippunopeudessa, esim. väännössa? Kumpi sitten olisi järkevämpi ottaa ajatellen muuten vakio e-maxxin voimansiirron kestävyyttä? Muitakin harjattomia vaihtoehtoja voi toki ehdotella, kun omakohtainen kokemus on vielä koko rc harrastuksesta aika olematon. 

Nikke92

Paikkoja varmaankin vähemmän saa hajalle tuolla 6,5 setillä. 4,5 napsi kardaaneja ja vetareita kun karkkeja. Onhan näitä vaihtoehtoja: Ostat noparin (esim. Mamba Monster Max) ja sitten jonkin harjattoman XL kokoisen koneen (esim. feigao). Kertokoon muut vaikka lisää..
Traxxas Revo 2.5

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: Nikke92 - 09.09.08 - klo: 18.01
4,5 napsi kardaaneja ja vetareita kun karkkeja.
Tuohonkin ongelmaan on ollut ratkaisu jo pitkään, hankkimalla uudemman T/E-Maxxin kardaanit ja vetarit (Ovat liki samat mitkä Revoon tuli aikoinaan vakioksi). 
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Catiska

Kiitti Hermanni kun mainitsit. Tuossa kun peloteltiin karkkien napsimisella, niin melkein eilen tilasin E-Maxxiin uudet vetarit. En hoksannut, että siinä puhuttiin vanhasta mallista. Toki olisi pitänyt arvata kun aiemmin saman auton yhteydessä puhuttiin Tamiya-liittimistä... Tullee muuten vielä paljon sekaannuksia täällä noiden mallien suhteen.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Penguin

Se että toisilla napsuu eli tunnu olevan todiste yhtään mistään. Mitä täältäkin voi lukea, niin toisilla ei kestä mikään ehjänä ja kun vertaa esim. omiin kokemuksiin, kun mitään ei ole hajonnut, niin eroa on aika paljon. Uskoisin, että kyse on siitä millä tavalla sitä autoaan käskee ja mihin kaikkeen pitää törmäillä ja missä ajella. Sen uskon, että vanhemmissa autoissa on osat olleet heikommista materiaaleista ja heikompia rakenteeltaa, mutta silti suuri merkitys on sillä miten käyttää.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Nikke92

Hyvä kun hermanni oikaisit. En muistanu mainita että mulla oli tosiaan vanhempi malli. Uudden järeämmät versiot kyllä kestää. Se on kyllä aika varmaa että vanhemman mallin vakio vetarit ja kardaanit ei kestä harjatonta settiä. Tasasella hiekkakentällä kun lähti kiihyttelemään niin kardaanit lenteli mihin sattuu.
Traxxas Revo 2.5

Hermanni

T-Maxx tuli markkinoille jo 1999 ja voimansiirto oli mitoitettu vain .15 nirtokoneelle..... http://www.traxxas.com/about/trx_about_history.htm
E-Maxx taas vuonna 2000 jotenka ei ihme että tuota voimansiirtoa ei silloinkaan tarvinnut mitoittaa isolohkoille (T-Maxx) tai harjattomille (E-Maxx)....
Kun Traxxasilta tuli TRX 3.3 ja harjattomat ovat nykypäivää on myös ko mallit päivittyneet täysin voimansiirtonsa osalta (T-Maxxiin tuli sama vaihteisto kun Revoon ja E-Maxxiin tehtiin kokonaan uusi).
Vanhaankin T/E-Maxxiin on sovitettavissa nuo vahvemmat vetarit, tosin erilaisen pyöränpään laakerien mitoituksen vuoksi täytyy myös pivotit vaihtaa...
Varaosanumerot oli muistaakseni vetarit 5451X, pivotit 5334, ulompi laakeri (6x12mm) 5117 ja sisempi pyöränlaakeri (12x18mm) 5120.

Myös uudemman mallin diffit on päivitetty vahvempiin, T ja E-Maxx ovat etu ja takapään rakenteelta voimansiiron osalta identtisiä keskenään. http://www.traxxas.com/products/nitro/maxx/tmaxx33/blueprints/070327_tmaxx33_front.pdf
E-Maxxin löytyy tarvittaessa sekä Traxxasilta että puoleltakymmeneltä muulta valmistajalta teräksiset kardaanit ja vetarit......
Myöskin RPM:mältä löytyy suuremmilla laakereilla olevat pivotit, että Traxxasilta Revon 2008 Platinium Edition mallista (Käyvät myös T ja E-Maxxiin)...
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Penguin

Kiitän ja kumarran Hermannia tuosta historian kertauksesta. Tämä helpottanee omaa talviprojektiani huomattavasti tai ainakaan ei tule erehdyksessä hankittua epäkuranttia voimansiirtokamaa vain nuukuuden vuoksi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

maxe

kestääkö tamiya/traxxas liitin adapterit mikä tulee auton ja akun väliin 7,2voltin virran ettei sula kun jotkuut on sanonut että ei kannata ostaa semmosia sulaa kiinni aika nopeesti.....missä on traxxas myyntejä

maxe

oisko tommonen kestävä akku kauan kestää ajella e-maxxilla kun on vain 3000mah mut 8,4volt........Venom 3000mAh 8.4V pötköakku Traxxas liittimellä........linkki  http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=3371

Penguin

#833
Eihän se Traxxas ole sitä liitintä huvikseen tai rahastaakseen vaihtanut. Itse olen jopa Stampede XL-5:ssä sulattanut muutaman tamiya-liittimen, kunnes tajusin vaihtaa tilalle jotain parempaa.

Tuo 7,2V on jännite, ei virta. Virta mitataan ampeereina (A). Kyllähän se on käytöstä kiinni paljonko piuhat kuumenee. Ajan mittaan sen liittimen kontakti kuitenkin heikkenee, jolloin lämpenemistä alkaa tapahtua todennäköisemmin. Lopulta lämpeneminen on niin suurta, että liitin todellakin sulaa.

Edit: Tuo mainitsemasi akku kestää arviolta noin 15 minuuttia ajoa yhdellä latauksella ja tarvitset noita kaksi kpl.

Edit2: Vitsikästä myydä sitä myös Stampeden ajoakuksi, kun ei se mitenkään mahdu Stampeden akkukoteloon. Joutuu tekemään aika rajun modifioinnin spedelle, että tuo menee paikalleen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Janezki

Kehtaisiko joku uudemman E-Maxxin omistava mitata ja kertoa kuvaan merkittyjen vanttiruuvien noin pituudet lenkistä lenkkiin, eli kiinnityspisteiden reikävälin mitta.
Projektia pukkaa ja pitäisi tuommoset pidemmät ohjauslinkit jostain keksiä...

rekonen

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 20.09.08 - klo: 19.09
Kehtaisiko joku uudemman E-Maxxin omistava mitata ja kertoa kuvaan merkittyjen vanttiruuvien noin pituudet lenkistä lenkkiin, eli kiinnityspisteiden reikävälin mitta.
Projektia pukkaa ja pitäisi tuommoset pidemmät ohjauslinkit jostain keksiä...

Lenkistä lenkkiin edessä vanttiruuvit 13cm ja takana 14cm.

Janezki

Oikein paljon kiitoksia vaivannäöstä!


Sprite

Myöskin ebay:stä löytyy maxxin metallisia vetareita ja kardaaneja iso liuta.
Eikä ole hinnalla pilattu. Katsokaa vain että sopivatko uuteen vai vanhaan. Kumpaankin löytyy eri mallit.

Uuden maxxin sydeemit:
http://cgi.ebay.com/Traxxas-New-E-Maxx-16-8V-CVD-Shafts-F-C-R-Axle_W0QQitemZ200218251651QQcmdZViewItem?_trksid=p3286.m20.l1116

Vanhan maxxin vastaavat:
http://cgi.ebay.com/Traxxas-E-Maxx-CVD-Shafts-Front-Center-Rear-Axle_W0QQitemZ200251141655QQcmdZViewItem?hash=item200251141655&_trkparms=72%3A570%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14

Itsellä vanhassa juuri kyseiset pelit, ja sopivuus 10+.
Ilman hauskaakin voi olla viinaa.

Catiska

Oman auton vetarit on kestotestissä. Auton tekniikkaa on päivitelty jonkin verran, eli jos vetarit on särkyäkseen, niin se selviää varmasti piakkoin...

Tuolla lisää autostani: http://www.lynxracing.net/37


http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Janezki

#839
Eiköhän niitä hiekkoja paikkoja ala löytymään, kunhan tuon Plettenbergin saat autoon kiinni.  :tongue:
Eli vetoakselit, kardaanit ja diffit - laukeamisjärjestys arvotaan myöhemmin... :lipsrsealed:

EDIT: homma selvisi jo