Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas E-Maxx

Aloittaja tommilk, 16.11.03 - klo: 21.07

kehveli

Pakko laittaa tuplapostausta kun editillä tuskin kukaan huomaisin muutosta edelliseen ja tuli kysyttävää minua viisaammilta.

Heräsi pari kysymystä tässä parinpäivän googlettelun ja lueskelun jälkeen noista harjattomista.
Olen nyt suunnitellut tuoho emaxxiini mamban monsteri comboa joko 2200kv tai 2650kv. Kumpi näistä olisi järkevämpi, ja mitkä erot käytännössä ovat emaxxissa?

Entäs sitten kun lipot hankin tähän ylläolevaan comboon. Onko järkevämpää jotain 2 x 3s pakkaa laittaa kuten orginaalissa on 2x 8.4v pakkaa muodostaen 16.8v (onko ne nyt sitten rinnan vai sarjassa, sähkötermit ovat hukassa itselläni) vai parempi ajella jollain yhdellä 4-5s pakalla? Tuleeko epätasapaino oikeasti ongelmaksi yhdellä pakalla ajettaessa?

Jotain omakohtaisia kokemuksia ja ajatuksia kaipaisin mikä olisi järkevin tapa toimia?

rekonen

Lainaus käyttäjältä: kehveli - 01.02.09 - klo: 12.04
Heräsi pari kysymystä tässä parinpäivän googlettelun ja lueskelun jälkeen noista harjattomista.
Olen nyt suunnitellut tuoho emaxxiini mamban monsteri comboa joko 2200kv tai 2650kv. Kumpi näistä olisi järkevämpi, ja mitkä erot käytännössä ovat emaxxissa?

Entäs sitten kun lipot hankin tähän ylläolevaan comboon. Onko järkevämpää jotain 2 x 3s pakkaa laittaa kuten orginaalissa on 2x 8.4v pakkaa muodostaen 16.8v (onko ne nyt sitten rinnan vai sarjassa, sähkötermit ovat hukassa itselläni) vai parempi ajella jollain yhdellä 4-5s pakalla? Tuleeko epätasapaino oikeasti ongelmaksi yhdellä pakalla ajettaessa?

Jotain omakohtaisia kokemuksia ja ajatuksia kaipaisin mikä olisi järkevin tapa toimia?

Tuo 2200kv combo on järkevämpi emaxxiin. 2650kv combo on suunniteltu lähinnä buggyihin ja keveämpiin monstereihin. Perus emaxxissa akut ovat kytkettynä sarjaan. Itse ehkä suosittelen 2 x lipoa sarjassa, jollet halua alkaa väsäämään erillistä akkukoteloa tms. runkoon jotta tasapaino säilyy. Tokihan lisäpainoja voi laittaa tasapainotukseen. MMM noparissa on vain yksi akkuliitäntä eli jos akkuja haluaa kytkeä sarjaan niin väliin täytyy tehdä sarjakaapeli.

kehveli

Lainaus käyttäjältä: rekonen - 01.02.09 - klo: 13.28
Tuo 2200kv combo on järkevämpi emaxxiin. 2650kv combo on suunniteltu lähinnä buggyihin ja keveämpiin monstereihin. Perus emaxxissa akut ovat kytkettynä sarjaan. Itse ehkä suosittelen 2 x lipoa sarjassa, jollet halua alkaa väsäämään erillistä akkukoteloa tms. runkoon jotta tasapaino säilyy. Tokihan lisäpainoja voi laittaa tasapainotukseen. MMM noparissa on vain yksi akkuliitäntä eli jos akkuja haluaa kytkeä sarjaan niin väliin täytyy tehdä sarjakaapeli.

Kiitoksia neuvoista. Eiköhän tuollaisen sarjakaapelin askartele suht helposti. Vaivattomin ja varmasti paras tapa kaikkinensa käyttää 2x pakkaa. Eipähän tarvitse erillisiä kotelomuutoksia tai painoja alkaa tekemään. 2x 3s lipoa niin ei pitäisi heti tehotkaan loppua kesken tuolta combolta.

Hitto kun ei juuri nyt ole rahaa investoida näihin. Olisi mukavaa päästä jo testailemaan.

4wdkanootti

3S lipoja ei kovin isolla ah määrällä mahdu orkkiskoteloon..
Panisin ne 3S lipot rinnan  (11,1 volttia, tupla ajoaika)
--
tai isommalla amppeerimäärällä 2s lipot sarjaan
LUULOA: Ei mahu 8000mAh_7,4V akut vakiona koteloihin?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

sipe

minulla on mamba monster ja 16.8v nimh kisa-akkuja e-maxxissa ja siihen on tulossa hobbycityn 2800kv xl kone enkä tiedä minkä kokoista pinionia siihen laittaisi. sillä pitäiti pystyä ajamaan kovaa, mutta koneen pitäisi kuitenkin pysyä viileänä. Ja kertokaa saako mistäään muualta Suomesta kuin medaseciltä noita 5mm pinioneita?

Kimpo86

Tekasin cnc jyrsimellä e-maxx:siin uudet tukivarret polykarbonaatista viellähän noissa ois viimeisteltävää mutta hyvät niistä koneistuksen jäljiltä tuli, luulisin jopa että ihan kestävätkin kun ruuvipenkissä taivuttelin yhtä epäonnistunutta kappaletta niin yhdeksän kymmenen asteen kulmaan pustyi taivuttamaan ja palautui viellä muotoonsa,
liimaan iskari kiinnitys palat noihin syvennyksiin polykarbonaattiliimalla niin niistäkin pitäisi tulla yhtä vahvat kun tuosta levysta.
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

rekonen

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 01.02.09 - klo: 19.12
LUULOA: Ei mahu 8000mAh_7,4V akut vakiona koteloihin?

Kyllä suurin osa 7.4V lipoista itse asiassa mahtuu. Vaatii vain ne korkeammat (3927X) akun kiinnittimet. Nuo kiinnittimet mahdollistaa 28mm korkeiden akkujen käytön. Toki esim. tarranauhoilla saa isompiakin akkuja kiinnitettyä.

Miikaz

Lainaus käyttäjältä: sipe - 01.02.09 - klo: 19.59
minulla on mamba monster ja 16.8v nimh kisa-akkuja e-maxxissa ja siihen on tulossa hobbycityn 2800kv xl kone enkä tiedä minkä kokoista pinionia siihen laittaisi. sillä pitäiti pystyä ajamaan kovaa, mutta koneen pitäisi kuitenkin pysyä viileänä. Ja kertokaa saako mistäään muualta Suomesta kuin medaseciltä noita 5mm pinioneita?

Minulla maxissa mmm, 6xl moottori ja 13/66 väleillä 16,8v(14xGP3700) nimhit kyykkää jos ei rajoita kiihtyvyyttä ja moottorin ajoitusta. Vähän vanhemmilla akuilla mitkä toimii touringissa kohtalaisesti, niin maxissa läkähtyvät välittömasti ja on kuin olisivat lähes tyhjät. Jospa ensiviikolla pääsis 4s lipolla kokeilemaan...

Duster1

Juu ei kyllä samaan näin painavaan autoon käy noinkin kiertävä XL kone ja NiMh akut. Semmosia "kisa" NiMh akkuja ole olemassakaan missä riittäis purkuvirta tuolle koneelle.

Laita niin pieni pinjoni kuin löydät, jos meinaat vähänkään pystyä ajelemaan akkujen kyykähtämättä tai kiinankoneen kuumentumatta.

Itsellä oli Maxissa 2 x MaxAmps 11.1V 8000mAh Lipoja rinnan, 7XL Feigao niin kulki ihan hyvin ja ajoaikaa riitti.

Axial SCX 10 TR

sipe

minulla on 14kpl grepow 4200 nimh akkuja ja aattelin ajella semmosilla 15/66 väleillä. jos ne akut kyykähtää niin sit on hyvä syy ostaa lipot :wink:

SuomiKP

onko noi e-maxin vakiomoottorit hyviä? vai kestääkö yhtä hyvin kuin tuo titan 12 eli joku 20 akkuu? ja millaset lanka rajotteet ton e-maxxin noparis on`?
schumacher Shotgun,  Traxxas Stampede vxl myynnissä 250e!!!

sipe

lankarajotteet on 540 moottorille 10 ja 550 moottorille 12

ax foff

itella hajos uuden vuoden aikaan molemmat titan moottorit :sad:miksiköhän tietäiskö kukaan mut nyt on tilaus sabelle eilen lähtenyt et toivotaan et tulee vaikka siel olikin se tulipalo :shocked:

SuomiKP

oks tost e-maxxist helppo vaihtaa ne motit? ku mietin vaa et oks ne moottoripaikat jotenki erilaisii ku normeis sähköautois? eli saisko toho hyvi esim jotai pari 12 lankast 540 kokosta konetta
schumacher Shotgun,  Traxxas Stampede vxl myynnissä 250e!!!

Duster1

No suap han tokkiins joks ei olis peukalos keskelt kämmeltks.
Eikä neks mitenhäänks erilaisiik ole kun ne on nääks ii-maxin mottoreipukkeiks.

Siihen suap vaikka minkäks 540 koisii koneitks.
Axial SCX 10 TR

ax foff

onks kellään myynissä e-maxxiin halvalla 4kpl maxx paddleja vanteineen ja kumeineen

hpi-cen


ax foff


Nikke92

Moottorit hajos huonouttaan. Ois ehken kannattanu ostaa jotkut muut koneet tilalle. Ne vakio koneet eivät kuitenkaan tule kestämään kovin kauan, hyvä jos 20 akullista ajat.
Traxxas Revo 2.5

puistokuski

Mitenhän nuo e-savagen moottorit kävisi e-maxiin, yritin kyllä etsiä mutta lankamäärää ei tunnu löytyvän mistään. Hinaltaan tuntuvat paremmilta, en ole nähnyt savaa livenä joten en tiedä miten kulkee vs emaxx

ax foff

savage on laadultaakin huonompi ku e-maxx ja e-maxx kulkee n.50 savage vain 45...viisammat tarkentaa :roll:

HMS77

#921
Lainaus käyttäjältä: ax foff - 04.02.09 - klo: 06.54
savage on laadultaakin huonompi ku e-maxx ja e-maxx kulkee n.50 savage vain 45...viisammat tarkentaa :roll:
No höpölöpö. Ei kulje E-Maxx vakiona 50km/h. Hyvä jos 40.. Toki Traxxas lupaa tuolle vauhtia 35mph, mutta taitaa silti se 50km/h olla vielä kaukana.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

jaska80

morjens!

mulle saapuu ehkä huomenna jenkeistä, polyquestin 5s 5000mah lipo, monster max (2200), rattaita ym.
Mitä te viisaammat suosittelisitte välitykseksi

Duster1

Axial SCX 10 TR

rekonen

Lainaus käyttäjältä: jaska80 - 04.02.09 - klo: 07.32
mulle saapuu ehkä huomenna jenkeistä, polyquestin 5s 5000mah lipo, monster max (2200), rattaita ym.
Mitä te viisaammat suosittelisitte välitykseksi

R/C Vehicle Speed Calculator For Use With Brushless Motors (http://www.scriptasylum.com/rc_speed/_top_speed.html) sivulla on helppo haarukoida välitystä.

ax foff

oma e-maxxini kulkee sen 50km/h akkuina 8,4v venomit 5000mah

SuomiKP

kauaa ajoaika niillä ja onko vakio moottorit?
schumacher Shotgun,  Traxxas Stampede vxl myynnissä 250e!!!

kehveli

Lainaus käyttäjältä: SuomiKP - 04.02.09 - klo: 15.21
kauaa ajoaika niillä ja onko vakio moottorit?

Mulla vakiomoottoreilla Modelsport Powertech 8.4v 4500mah halpisakut kestää sellasen 12min revittelyä talvella.
Nopeutta en tiedä, voisin joskus yrittää käsigepsillä mitata jos onnistuisi.

ax foff

miun venom 8,4v 5000mah kestää ajaa talvella 15min (revittelyä) ja taas kesällä n.30-60min  :grin:

nallepuh

Kerro sitten kimpo86 miten nuo tukivarret kestää, jotenkin tuo läpinäkyvyys tuo sellasen heikon kuvan.