Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

AVOIN LUOKKA

Aloittaja VesaK, 28.08.02 - klo: 13.52

winqqu

Suoraan asiaan :
TS-10 on liian nopeatempoista vanhemmalle aloittelijalle jonka "reaktiokyky" alkaa olla jo ehtoopuolella.
TJ-10 on junnuluokka ja hyvä niin. TJ luokan muuttaminen säännöiltään "Pappavastaavaksi" ei varmasti ole reilua junnuja kohtaan.
Syndicate luokkaa vaivaa paikallisuus, osallistujamäärä ja yksityyppimoottori jota ei pysty itse huoltamaan. Pelkästään koneen muuttaminen vapaavalintaiseksi 17T koneeksi lisäisi luokan kiinnostavuutta, vai lisäisikö ??

Heitän asian nurinpäin:

HAASTAN KAIKKI TJ kuskien isäpapat ja huoltogurut (Andersson,Salminen,Vuorinen,Kutvonen,Huttunen,Termonen..jne..jne.. tiedätte kyllä itsekkin) TOURING KISAAN !!

Valitkaapaa joku luokka !! :mrgreen:

THR
THR

reittila

Lainaus käyttäjältä: "winqqu"Suoraan asiaan :
TS-10 on liian nopeatempoista vanhemmalle aloittelijalle jonka "reaktiokyky" alkaa olla jo ehtoopuolella.
TJ-10 on junnuluokka ja hyvä niin. TJ luokan muuttaminen säännöiltään "Pappavastaavaksi" ei varmasti ole reilua junnuja kohtaan.
Syndicate luokkaa vaivaa paikallisuus, osallistujamäärä ja yksityyppimoottori jota ei pysty itse huoltamaan. Pelkästään koneen muuttaminen vapaavalintaiseksi 17T koneeksi lisäisi luokan kiinnostavuutta, vai lisäisikö ??

Heitän asian nurinpäin:

HAASTAN KAIKKI TJ kuskien isäpapat ja huoltogurut (Andersson,Salminen,Vuorinen,Kutvonen,Huttunen,Termonen..jne..jne.. tiedätte kyllä itsekkin) TOURING KISAAN !!

Valitkaapaa joku luokka !! :mrgreen:

THR

Mua ei kuitenkaan haasteta ;) joten tapani mukaan halon hieman hiuksia.
Ikääntymisen seurauksena reaktiot alkavat hidastua oleellisesti vasta iässä, jota kukaan RC-harrastajista ei vielä edusta.
Oppiminen ja havainnointi sitä vastoin kyllä heikkenevät jo "pappa"-iässä.
Ottasin ilolla haasteen vastaan, jos haastettaisiin 8)
-Pekka

Aake

Ajetaan kesällä Syndicatea vain vähän viilatuilla säännöillä, Yippo oli oikeassa ettei välitystä kannata vapauttaa vaan sallia kesällä esim 7,1 kokonaisvälityksen kun ovat noi radat niin nopeita. Kyllä mä jaksan hakata päätä seinään aika pitkään eli niin kauan kuin parempi luokka löytyy h a r r a s t a j a l l e. Talvella luokkaa ajetaan ainakin Vaun kerhokisojen yhteydessä n 8 kpl kisoja.
Muitten kerhojen halukkaat "Syndicate -vetäjät" voisivat olla yhteydessä minuun, niin levitetään luokka koko maahan. aake.kutvonen@pp.inet.fi.

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "reittila"Ottasin ilolla haasteen vastaan, jos haastettaisiin 8)
Odotahan Reittila, kyllä sinutkin vielä haastetaan! Ihan vielä ei meikäläisen eväät riitä, mutta jos tässä jaksetaan käydä radoilla, niin jonakin päivänä...  Ja ainakin tulen tekemään haasteen juniorin nimissä, tallipäällikön ominaisuudessa, sillä kun oppimiskäyrä näyttäisi olevan pystymmässä kuin isäpapallaan.

Saas nähdä, saako Winqqu radanvarsileijonilta yhtään vastinetta. Meikäläinen kyllä vastaa hasteeseen, milloin vain, vaikka onkin saanut nielläkseen tappion katkerat kalkit jo ihan riittävän monta kertaa. Mutta edellytän, että THR:stä on sitten mukana vähintään kolme vakiojäsentä.
Jahas juu, THR:llä taitaakin olla vielä viime kauden hiilivelat maksamatta, ne ajamalla voitetut  :mrgreen:

miab

Voisivatkos mainion Kypak kerhon kaverit järjestää talvella syndikisoja? Tuo viriluokka pelottaa kustannusten osalta, pitää vaippojakin ostella ym.

-Miab-

CAi

Lainaus käyttäjältä: "miab"Voisivatkos mainion Kypak kerhon kaverit järjestää talvella syndikisoja? Tuo viriluokka pelottaa kustannusten osalta, pitää vaippojakin ostella ym.

-Miab-
Ei hätää jollet pyri virin a-finaaliin!  B-C-D-finaaliin pääsee edullisesti lähes syndicate kustannuksilla 8)
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

koojii54

Pitkän linjan pappaharrastajana(enkä valehtele :twisted: )
olen lueskellut keskustelupalstaa hieman hymyssä suin,lähinnä
siksi että peistä taitetaan milloin mistäkin pilkun paikasta,
ja nyt silmään pistävänä aiheena on ollut kehittäminen,jonka
ymmärrän tässä kohtaa tarkoittavan yhä useamman hlön saaminen kilpailutoiminnan piiriin.Ja tästä on päästy jokaiselle
jotakin-menttaliteetin lisäämisen yrittämiseen.Kaikille ei voi olla mieliksi,siitähän olemme varmasti yhtämieltä.
Nykyisestä vakioluokasta; olen mieltä että moottorit nykyisellään
ei palvele perustarkoitusta;liian kuluvia liukulaakereineen eli mielestäni se on avainkysymys ja myös kustannuskysymys harrastajan kannalta.Rahalla toki saa mutta turhan paljon joudutaan käyttämään aikaa niiden kanssa verrattuna hyvällä maulla(lue järkisyillä) valittuun myllyyn.Syndicate on hyvä ajatus
ja vaatisi hieman kehittelyä;ehkä ei historia tue sen elinvoimaa
koska harrastajapiireissä on vallalla nurkkakunta-ajattelua, jota jotkut maahantuojat ja kaupat ovat lietsoneet perinteisesti.
Toinen luokka jossa on ajatusta harrastajan kannalta on TouringRalli,valitettavasti sekin on vain pienen piirin hiekkalaatikko jostain käsittämättömästä syystä,vaikka hinta/vauhti/kustannukset ovat balanssissa.En siis väitä että se olisi helppoa,mielenkiintoista kyllä!!!! :!:

winqqu

...takaisin alkuperäiseen topicciin.

LainaaEhdotan TJ-10-luokan korvaamista avoimella luokalla, jossa olennaiset muutokset olisivat:
- ei ikärasismiin perustuvia osallistumisrajoituksia
- moottori hyvällä maulla valittu 19-lankainen vapaalla ajoituksella
- ajoaika 4 min, jotta millä tahansa akkukalustolla voi olla mukana
- yksityyppirenkaat kustannusten rajoittamiseksi: ulkona CS-27, sisällä CS-22

Eikös ratkaisu möllötä siinä silmiemme edessä. Ei tarvita lisäluokkia jos nykyisen TJ-10 sääntöjä rukataan:
- Uusi moottorityyppi
- Ikärajat pois
- Uusi nimi
THR

Tumppi

TJ luokan moottori "ongelma" on selvä, se ei tosiaankaan palvele junioritoimintaa enää tänä päivänä. Syndicate kuulostaa toimivalta ratkaisulta, mutta on liikaa yhdessä maahantuojassa kiinni.

Senpä vuoksi olemmekin jo pitempään pohtineet vaihtoehtoja uudeksi vakiomoottorisäännöksi, koska siis ROAR XX ei enää ole se oikea vaihtoehto. Olen asiasta lähettänyt kyselyn maahantuojille ja odotan heidän kannanottoja, vastauksia ja ennen kaikkea ehdotuksia miten tuo asia tulisi ratkaista..

Tavoitteena olevan vakiomoottorisäännön yhtälöhän on varsin "helppo"
= mielettömän hyvä ja kestävä = HALPA .... odottelen vastauksia ja niiden perusteella aloitetaan sitten ko. työn seuraava vaihe, eli sorvaaminen nykysääntöihin sopivaksi... eli lopputulos... ehkä 80% tyytyväisiä ja 20% joka tapauksessa protestoi... ;-) ... tavoitteena saada valmis esitys aikaan tämän vuoden puolella ja jos kaikki "natsaa" kohdalle niin tuo uusi moottori tulisi aikaisintaan vuodelle 2004..

Mitä näihin väliluokka keskusteluihin tulee, niin sanonpa vain niin, että mikään ei estä ajamasta FT-sarjassa TJ-luokkaa ja TS-luokkaa ja sen lisäksi ns. avointa TJ-luokkaa, johon voidaan tehdä osanottorajoitus, siten että esim. jonkun menestyksen perusteella ei päästetä tuohon avoimeen TJ-luokkaan, vaan yritettäisiin pitää se harrasteluokkana ja säännöt olisi aivan samat kuin TJ-luokassa !! Ja tämä ei ole siis lisäluokka ! Koska luokka on sama TJ, siinä ainoastaan ns. "myöhäisheränneet" yms. pistettäisiin omiin lähtöihin, joka mielestäni olisi ihan tervetullut lisä tähän kokonaisuuteen.... JA SEN LISÄKSI voidaan ajaa myös NM/SM viikonloppuna tuon avoimen TJ-luokan MESTARUUS, saanen huomauttaa, että edelleenkin tuona viikonloppuna ainoastaan SM on virallinen ja loput Mestaruudet voimme itse sinne rakentaa kysynnän mukaan, siihen ei ole esteitä ! Vaan se kaikki on meistä ja teistä kiinni kuinka halutaan lajia kehittää !

Tuon suuntaisia ajatuksia, mulla on ollut kun olen jo alustavasti miettynyt tuon ohjeiston rakentamista, koskien sekä matto että asvalttisarjaa 2003 sekä NM/SM viikonloppua ! Joten siihen liittyen otan  mielelläni vastaan hyviä ehdotuksia, aikatauluihin, kisaformaatteihin yms.... ja nimen omaan SÄHKÖPOSTILLA, omalla nimellä varustettuna....

Tumppi

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "miab"........
Ortodoksinen AKK-lainen näkemys on, että kilpaiilutoiminta tähtää kansallisten huippujen löytämiseen, kasvattamiseen ja "Flying Finn"-myyttien ylläpitämiseen. Ilmeisesti osin siksi kattojärjestömme taholta ei ole ollut tarvetta rakentaa rc-autoilusta ns. jokamiehen harrastusta.


Tiedoksi, että edustan kerhoa nimeltä Merenkurkku Racing Team, joka kuuluu Vaasan evankelisluterilaiseen seurakuntaan ja olemme AKK:n täysvaltainen jäsenseura !

Joten VesaK voisi sitten korjata jatkossa tuon kannanoton enempi tuonne ev.lut  puolelle... sinne taitaapi kuulua suurin osa meistä kaikista... joko vapaaehtoisesti tai pakon sanelemana.. joka onkin jo toinen juttu...

:mrgreen:

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"Tuon suuntaisia ajatuksia, mulla on ollut kun olen jo alustavasti miettynyt tuon ohjeiston rakentamista, koskien sekä matto että asvalttisarjaa 2003 sekä NM/SM viikonloppua !

Talvisarjan ohjeistusksen olisi syytä alkaa olla pikkuhiljaa valmis. Salivaraukset pitäisi olla tehtynä jo paljon ennen vuodenvaihdetta. Itseasiassa pitäisi olla tehty jo. Joten olisi hyvä tietää, onko tarkoitus ajaa sekä lauantaina, että sunnuntaina.

Tumppi

FT-sarja tullaan ajamaan yksipäiväisenä ja se päivä on lauantai.

Jos joku kerho haluaa ajaa lisäluokkia, niiden luokkien päivä olkoon sitten sunnuntai... ja tuo lisäluokka ja sunnuntai päivä onkin sitten jokaisen kerhon oma asia.

Vesa

Toivonpa, että kisajärjestävät muistaisivat edelleen myös C-12 luokan, vaikkakin vähemmistönä. Sunnuntai olisi hyvä päivä kyseistä luokkaa varten, ei ainakaan missään nimessä lauantai...  :x

Harmillista nähdä kuinka porukka menee valtavirran mukana kuin pässi narussa, jaksaen silti valittaa vähän liiankin usein...ja mitä pienimmistä asioista.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "koojii54"
1. ...ja nyt silmään pistävänä aiheena on ollut kehittäminen, jonka ymmärrän tässä kohtaa tarkoittavan yhä useamman hlön saaminen kilpailutoiminnan piiriin.  

2. Ja tästä on päästy jokaiselle jotakin-menttaliteetin lisäämisen yrittämiseen.

3. Nykyisestä vakioluokasta; olen mieltä että moottorit nykyisellään
ei palvele perustarkoitusta;liian kuluvia liukulaakereineen eli mielestäni se on avainkysymys ja myös kustannuskysymys harrastajan kannalta.  

Väärin ymmärretty.

1. Kehittämisellä ei tarkoiteta yhä useamman hlön saamista kilpailutoiminnan piiriin. Vaan lajin kehittämistä, sääntöjen kehittämistä, kilpailutoiminnan muodon kehittämistä. Kaiken sen kehittämistä, mistä rc-autoiluharrastus muodostuu. Ja sen seurauksena lajin edellytykset säilyä hengissä säilyvät ja paranevat. Seurauksena myös mahdollisuudet saada saada lisää väkeä kilpailutoiminnankin piiriin paranevat.
Toki olet oikeassa, että tässä topicissa on keskitytty kisatoiminnan piristämiseen luokkajakoa parantamalla.

2. Jokaiselle jotakin-mentaliteettia ei ole ollut nähtävissä. Ainoastaan on keskusteltu siitä, pitäisikö niillekin potentiaalisille harrastajille olla olemassa luokka, joilla sitä ei ole. Käytännön ehdotuksena on ollut joko kolmas kilpailuluokka tai TJ-luokan muuttaminen avoimeksi luokaksi ilman osallistumisrajoituksia.

3. Nykyisen TJ-moottorin liukulaakerointi ja kuluminen eivät ole ongelma. Ja jos ovatkin, jokseenkin merkityksettömiä varsinaiseen ongelmaan nähden, jota en nyt viitsi tässä ripustaa näkyville.

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"Joten VesaK voisi sitten korjata jatkossa tuon kannanoton enempi tuonne ev.lut  puolelle...
Älä ota henkilökohtaisesti, Tumppi. Olethan itse ensimmäisenä tuomassa muutoksen tuulia ja raikkautta lajille! Jos viet homman yhtä tyylikkästi loppuun, kuin se on tähän asti edennyt, nimesi kaiverretaan vielä parhaiden rc-ratojen lähtösuorille  - ei stopandgo-umpiperään.

"Ortodoksia" käytin merkityksessä "puhdasoppinen". :wink:

mustavihannes

Jotenkin tympii ylipäänsä edes osallistua tähän keskusteluun.... Ihmetyttää minua se, että ns. "pelkät harrastajat", jotka eivät osallistu kilpailuihin menestymisen vaan ajamisen ilon vuoksi, peräävät luokkaa, jossa sääntöjen kautta menestyminen olisi mahdollista vähäisemmällä panostuksella... huomaatteko ongelman? = ) hyvää syssyä muuten

Toke

mustavihannes:
Ajamisen iloa lisää kummasti se että kisoissa voi ajaa leppoisasti kilpaa, ja vielä halvalla. Tuntuu että nykyluokissa ei peränpitäjän roolista pääse eroon kuin paksulla lompakolla.

reittila

Lainaus käyttäjältä: "Toke"mustavihannes:
Ajamisen iloa lisää kummasti se että kisoissa voi ajaa leppoisasti kilpaa, ja vielä halvalla. Tuntuu että nykyluokissa ei peränpitäjän roolista pääse eroon kuin paksulla lompakolla.

Toke: Oletan, ettet tarkoita paksulla lompakolla sitä, että sillä hankitaan parhaat rahalla ostettavissa olevat pelit ja vehkeet, vaan lähinnä kolmea asiaa, testaamista, testaamista ja testaamista ?
-Pekka

mustavihannes

Toke: Pointtini olikin juuri se, että jos kerran tarkoitusena on "ajaa leppoisasti kilpaa", niin miksi silloin pitäisi välittää siitä, onko A- vai Ö-finaalissa? Eikö pääasia ole silloin vain se, että pääsee ylipäänsä skabaamaan jonkun kanssa, oli kyse sitten sijasta 3 tai 33? Jotenkin tuntuu siltä, että kaikilla pikkuautokuskeilla olisi opittavaa edesmenneeltä Gilles Villeneuvelta, joka tunnetusti ajoi jokaisesta sijoituksesta kuin kyseessä olisi kisan voitto...

Toke

reittilä: sekä että. Olen tosin siitä hyvässä tilanteessa että testaamisesta ei erikseen tarvitse maksaa.

Olen vain alkanut miettimään, että kuinka paljon nykyään kaluston laadulla voi korvata ajotaidon puutteita. Ja missä lopputuloksissa kulkee se raja jonka yli ei pääse ajotaidolla ja oikeilla säädöillä

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "mustavihannes"Jotenkin tympii ylipäänsä edes osallistua tähän keskusteluun.... Ihmetyttää minua se, että ns. "pelkät harrastajat", jotka eivät osallistu kilpailuihin menestymisen vaan ajamisen ilon vuoksi, peräävät luokkaa, jossa sääntöjen kautta menestyminen olisi mahdollista vähäisemmällä panostuksella... huomaatteko ongelman? = ) hyvää syssyä muuten

"Eivät osallistu kilpailuihin menestymisen vuoksi, mutta peräävät luokkaa, jossa voisivat menestyä"??? Tota noin, mitähän oikein olit yrittämässä sanoa?

Etpä ole oikein ymmärtänyt, tai halunnut ymmärtää, mistä on kysymys. Ilmeisesti oli kuitenkin tärkeätä saada kertoa, että tympäisee?
Mutta kerrataan jälleen: TJ-luokan kehittämisen tai "kolmannen, avoimen luokan" taka-ajatuksena on tehdä näille mainitsemillesi "pelkille harrastajillekin" mahdolliseksi osallistua kilpailutoimintaan. Perustelut, miksi mahdollisuudet nyt ovat kehnot, on kelattu jo riittävän moneen kertaan, ja ne löytyvät mm. tästä topicista.
Uskon, että "pelkkien harrastajien" määrän lisääntyminen, nimenomaan nuorten aikuisten osastossa, ei vahingoittaisi lajiamme. Oletko toista mieltä?

Miksi ihmeessä lajin erilaiset kehittämistopicit koetaan yleensä negatiivisesti kokeneempien harrastajien taholta? Aivan kuin tämäkin ajatusten vaihto TJ-/avoimesta luokasta olisi suoranainen uhka jollekin. Onko se? Kenelle?

mustavihannes

No ok, myönnetään osallistuin ehkä keskusteluun josta nähtävästi ymmärrän yhtä paljon kuin talonmies aivokirurgiasta... mutta maailmanrauhaa kolmas luokka ehdottomasti uhkaa!! Osama 4ever = )

matti

Heittäkääpä lyhyet selostukset luokistanne tai linkkejä joista noita asioita löytyy. Olen aloittelemassa sähkötouring/truck harrastusta ja kiinnostaisi tietää, kuten varmaan jokaisen aloittelijan, että mistä te nyt edes oikeasti tappelette:)
Mihin luokkaan 17t motilla varustetulla turistillani pääsee ajamaan?

edit

Autoni on yokomo mr-4tc
Masami is back

Yippo

Fintrack sarjassa sillä saa osallistua TS-10 luokkaan eli siihen kovimpaan, mutta kun tuut Kiiminkiin kerhokisoihin niin saat ajaa sillä luokassa jossa kaikilla on juuri tuo 17t kone.

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "matti"Heittäkääpä lyhyet selostukset luokistanne tai linkkejä joista noita asioita löytyy. Olen aloittelemassa sähkötouring/truck harrastusta ja kiinnostaisi tietää, kuten varmaan jokaisen aloittelijan, että mistä te nyt edes oikeasti tappelette:)
Mihin luokkaan 17t motilla varustetulla turistillani pääsee ajamaan?

Lyhyen kaavan mukaan: Maassa on kaksi virallista Touring-sähköautoluokkaa,
1. TS-10 eli Touring Saloon, eli viritetyt moottorit. Lankarajoitus 12, vapaa ajoitus.

2. TJ-10 eli Touring Junior. Moottorit vakioajoitteisia 27-lankaisia. Ikärajana max. 27v, johon on nyt tullut sellainen helpotus, että luokan mestaruuskilpailuun eivät 27+ saa osallisstua, mutta muihin kisoihin saavat.

Kerhokisa- ja aluekerhokisatasolla on, kerhosta riippuen, muitakin luokkia:
3. Vakioluokka Syndicate, jossa käytetään ainoastaan kiinteäajoitteista oranssia LRP Challenger -moottoria. Auton välityssuhteen on oltava min. 8,1.

4. Viime talvikaudella etelä-Suomen alue-8:n kisasarjassa oli kokeiluna MN-10, joka oli tarkoitettu kaikille, jotka eivät löytäneet kotiaan TJ-10:stä tai TS-10:stä. Tunnettiin myös "pappaluokkana", koska ikärajana oli min. 27v. Lisäksi ehtona oli, että osallistujilla ei saanut olla kilpailu- tai mekaanikkolisenssiä. Auton tai moottorin suhteen rajoituksia ei ollut.

matti

Kiitoksia vaivannäöstänne!
Masami is back

Aake

Onkohan nyt loppuen lopuksi tarvetta uudelle luokalle. Voisiko olla paras ratkaisu miettiä asiaa lisenssin kannalta. Nyt jos et halua ajaa TJ-luokassa olet heti Euroopan kovimmassa kansallisessa sarjassa eli kotimainen TS-10. Jos TS-10 jaettaisiin kahtia lisenssin avulla. Kuten rallissa yleinen- ja juniori-lisenssi (ilman ikärasismia). Yleisen lisenssin saisi vasta kun on kalenterivuoden aikana saavuttanut esim 3 sijoitusta 10%:n (esim 30 osanottajaa => 3 parasta) sisään TS-10 "junioriluokassa" tai FT-sarjassa sijoitus 20%:n sisään. Näin saataisiin "luokka", johon ei tarvita väkisin tehtyä moottorisääntöä. Ja samalla kalustolla voisi jatkaa yleiseen luokkaan. Nopeimmat siirtyisi yleiseen vuosittain ja luokkaan saataisiin aina uusia kykyjä ja uskoisin myös "harrastelijoiden" kotiutuvan tähän luokkaan.

PJEP

Aake, puhut asiaa!

reittila

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "matti"Heittäkääpä lyhyet selostukset luokistanne tai linkkejä joista noita asioita löytyy. Olen aloittelemassa sähkötouring/truck harrastusta ja kiinnostaisi tietää, kuten varmaan jokaisen aloittelijan, että mistä te nyt edes oikeasti tappelette:)
Mihin luokkaan 17t motilla varustetulla turistillani pääsee ajamaan?

Lyhyen kaavan mukaan: Maassa on kaksi virallista Touring-sähköautoluokkaa,
1. TS-10 eli Touring Saloon, eli viritetyt moottorit. Lankarajoitus 12, vapaa ajoitus.

2. TJ-10 eli Touring Junior. Moottorit vakioajoitteisia 27-lankaisia. Ikärajana max. 27v, johon on nyt tullut sellainen helpotus, että luokan mestaruuskilpailuun eivät 27+ saa osallisstua, mutta muihin kisoihin saavat.

Kerhokisa- ja aluekerhokisatasolla on, kerhosta riippuen, muitakin luokkia:
3. Vakioluokka Syndicate, jossa käytetään ainoastaan kiinteäajoitteista oranssia LRP Challenger -moottoria. Auton välityssuhteen on oltava min. 8,1.

4. Viime talvikaudella etelä-Suomen alue-8:n kisasarjassa oli kokeiluna MN-10, joka oli tarkoitettu kaikille, jotka eivät löytäneet kotiaan TJ-10:stä tai TS-10:stä. Tunnettiin myös "pappaluokkana", koska ikärajana oli min. 27v. Lisäksi ehtona oli, että osallistujilla ei saanut olla kilpailu- tai mekaanikkolisenssiä. Auton tai moottorin suhteen rajoituksia ei ollut.

VesaK: Tsekkaatko faktat, ennenkuin vastaat.
Kolmas _virallinen_ turistiluokka Suomessa on TSR-10 eli TouringRalli.
-Pekka

Kimi

Aake tarkoititko kenties Ts-10:n jakamista ns. kahti? Jos tarkoitit, niin eikö vaarana ole, että luokkien ajajamäärät jäisivät varsin pieniksi. Itse en ole juurikaan kisaamassa käynyt, mutta mielikuva on, ettei kisaajia Suomessa kuitenkaan niin hirviästi ole. Ns pro-kuskeista koostuva "liiga "ei muodostune ongelmaksi, koska nuo kuskit ajavat Suomessa lähinnä treenatakseen, oli kilpakumppaneita 3 tai 100 kpl. Huolenani siis on, että ns. tavallisista "suhaajista"koostuva liiga jää varsin pienilukuiseksi, mikä on omiaan verottamaan porukan kisaintoa. Mene ja tiedä...Itse motivoidun ajamaan kisoissa jossa ajaa 50 kilpailijaa mielummin kuin 6 (vaikka niitä palkintoja ropisisikin enemmän).