Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Alue-8 kisat 2010-2011

Aloittaja copter, 23.08.10 - klo: 00.10

copter

Ilmeisesti tapahtui pieni inhimillinen virhe ja jostain syystä otsikon mukainen aihe poistui vahingossa foorumilta. Koetan kaivaa vanhat viestit varmuuskopioista.

Aiheessa kuitenkin keskusteltiin Alue 8 säännöistä sekä siinä samalla sivuttiin kauden 2011 sääntöjen C-12 "Stock" luokan osalta.

Mr Cale

Viimeisimpiä viestejä:

Lainaus käyttäjältä: VesaLähetä mulle 13.5t kone niin voin testata sitä tulevina viikkoina.

Menee nämä topikit vähän sekaisin, mutta olisi hyvä sada vahvistusta asiaan lajiryhmältä, eli ajetaanko stanuluokka talven FTT-sarjassa ja missä muodossa. Jotain keskusteluja jos ja kun on käyty, ne olisi hyvä tuoda julki, jotta porukka tietäisi vähän tehdä hankintoja. Sisäkausi kun alkaa parin viikon päästä.

Lainaus käyttäjältä: copterTästä asiata on keskusteltu kovasti, mutta päätöksiä asiasta ei ole tehty. Mikäli siihen päädytään että C-12 "stock" luokkaa ajetaan, niin mitä ilmeisimmin autot ajavat nykyisen C-12 luokan seassa ja erotellaan sitten lopputuloksissa. Samalla tapaa siis kuin mitä ajettiin S2-10 luokkaa M2-10 luokan seassa Maastosarjassa aikoinaan.

Lainaus käyttäjältä: VesaMikä tahansa vaihtoehto olisi hyvä, koska C-12 tarvitsee Suomeenkin sisäänheittoluokan. Viri on aivan liian HC-kisaajien luokka ollut jo vuosia, sinne on uuden kuskin lähes mahdoton tulla mukaan. Ainoa ongelma jonka tuossa yhdessä ajamisessa näen, on tehoerot, vaikka kuskit jaoteltaisiinkin omiin eriinsä alkuerissä. Vaikka läppiajat ovatkin kärkistanuilla kovempia kuin loppupään vireillä, tehoerot kuitenkin ovat pieni huolenaihe mielestäni.

Mutta parempi tuokin vaihtoehto, kuin ettei luokkaa ajettaisi. Nyt sille olisi tilausta, joten toivoisin näkeväni paljon uusia C-12 kuskeja kun mattokausi alkaa, ja myös FTT-kisoissa siis.

Lainaus käyttäjältä: copterKuten ilmoitettu aikaisemmin, niin kauden 2011 osalta päätökset tullaan tekemään syyskuun loppuun mennessä.

Mitä ilmeisimmin luokka tullaan ajamaan tuossa yllä kuvaamassani muodossa, mutta tosiaan virallista päätöstä asiasta ei ole olemassa (vielä).

Teknisiä sääntöjä on myös mietitty ja niistä tullaan tiedottamaan samassa aikataulussa kuin muistakin FTT 2011 asioista. Alustava näkemys asioista on olemassa niin säätimien kuin moottorien suhteen. Muutoksia on tulossa C-12 "Stock" luokan lisäksi myös TSS-10 ja TSP-10 luokkiin, joten näissä halutaan tiettyä yhteistä linjausta viedä ja sen takia asiat halutaan miettiä kokonaisuutena toimiviksi eikä yksi luokka kerrallaan.

copter

Kiitos Cale! Yritän kaivaa uupuneet viestit joissa oli myös Alue 8 luokista, ajoformaatista ja säännöistä keskustelua.

rrike

Missä Hyvinkään A-8 ajetaa. Rc-pisteen rataa ei ole, eikö Vehkojan kerhoakaan...
| Team Associated | LRP | Sanwa |

AAKE K.

#4
ALUE-8 kilpailut alkaa.

Ensimmäinen osakilpailu on Riihimäellä su 3.10.2010. Uramon koulu.
Luokat
TOURING:
TSS-10, 17.5t vapaat koneet ja 0-ennakkonoparit tai vanhemmat noparit miedoimmilla asetuksilla.
TSP-10 10.5t vapaat koneet, noparit kuten TSS-10 -luokassa.
TSM-10 kaikki ovat tervetulleet.
Renkaat LRP CPX Carpet. 21,00e /srj
TSS-10 luokkaan ovat kaikki ALOITTELIJAT tervetulleita, sillä kalustolla mikä on käytössä ja niillä renkailla (slicksit) mitä on alla.

C-12 sis. C-12 Stock LRP X12 Stock 13.5t -koneella, stokissa säätimet samat kuin TSS-10 luokassa.

Tarkempaa tietoa tulee kilpailukutsun muodossa.

TERVETULOA!
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

AAKE K.

Lainaus käyttäjältä: rrike - 23.08.10 - klo: 17.25
Missä Hyvinkään A-8 ajetaa. Rc-pisteen rataa ei ole, eikö Vehkojan kerhoakaan...

Sielläpäin on vähän hiljaista, ehdotuksia kehään ja siinä olisi, jollekin innokkaalle vetäjälle hommaa.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

peitsamo

#6
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 23.08.10 - klo: 19.48
Lainaus käyttäjältä: rrike - 23.08.10 - klo: 17.25
Missä Hyvinkään A-8 ajetaa. Rc-pisteen rataa ei ole, eikö Vehkojan kerhoakaan...

Sielläpäin on vähän hiljaista, ehdotuksia kehään ja siinä olisi, jollekin innokkaalle vetäjälle hommaa.

Vaikkapa Isomyyrissä?
Flying Calacucco

AAKE K.

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 23.08.10 - klo: 20.02
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 23.08.10 - klo: 19.48
Lainaus käyttäjältä: rrike - 23.08.10 - klo: 17.25
Missä Hyvinkään A-8 ajetaa. Rc-pisteen rataa ei ole, eikö Vehkojan kerhoakaan...

Sielläpäin on vähän hiljaista, ehdotuksia kehään ja siinä olisi, jollekin innokkaalle vetäjälle hommaa.

Vaikkapa Isomyyrissä?


Isomyyri saa osakilpailun.

Hyvinkäälle kaivataan tekijämiehiä/naisia. 

Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

jarkko

Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 23.08.10 - klo: 19.44
ALUE-8 kilpailut alkaa.
...
C-12 sis. C-12 Stock LRP X12 Stock 13.5t -koneella.
...
TERVETULOA!

Miksi uudessa kokeiluluokassa olisi sääntönä merkkirajattu moottori. Ja erityisesti, kun kyseessä on Alue-8 sarja, missä on ajatuksena pitää kynnykset matalana uusille kuskeille.

Minusta muiden vakioluokkien tavoin C-12 stock -luokan moottorin tulee olla vapaavalintainen 13.5T moottori, joita monilla on jo valmiiksi pakeissaan.

Voi hyvin olla, että mun xyz-merkkinen 13.5T moottori on huomattavasti hitaampi kuin yllä mainittu, mutta se kelpaa mulle, kun on tullut hankittua se jo vuosi sitten.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Vesa

Olisiko Alue-8 kuitenkin hyvä ajattaa vaikka 10.5 koneilla joita jengiltä löytyy jo ja säätimeksi 0-ennakkoinen versio, tai ns.normisäätimeet, ilman puntsimoodin käyttöä? 0-ennakolla 10.5 ei liiku läheskään virivauhtia ja olisi kokeilemisen arvoinen. Koneita löytyy porukalta TSP-luokasta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

AAKE K.

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 24.08.10 - klo: 10.25
Olisiko Alue-8 kuitenkin hyvä ajattaa vaikka 10.5 koneilla joita jengiltä löytyy jo ja säätimeksi 0-ennakkoinen versio, tai ns.normisäätimeet, ilman puntsimoodin käyttöä? 0-ennakolla 10.5 ei liiku läheskään virivauhtia ja olisi kokeilemisen arvoinen. Koneita löytyy porukalta TSP-luokasta.

Sitten meillä olisi kaksi samannopeuksista luokkaa. Kun ottaa huomioon perinteiset A-8 radat, niin se on sama jos ajat vapaalla koneella kuin 10.t koneella. Jos halutaan aloitusluokka niin se voi olla vähän hitaampi.

Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Vesa

No eihän se ihan noin kyllä mene.... Sittenhän turistissakin riittää yksi luokka, jos ajatusmalli on tuo? TSP-luokan tehoero viriin on varsin olematon. Potku on ihan eri luokkaa virikoneissa, joka sen vaikeuden useimmiten aiheuttaa. 
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

goos

Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 24.08.10 - klo: 10.35
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 24.08.10 - klo: 10.25
Olisiko Alue-8 kuitenkin hyvä ajattaa vaikka 10.5 koneilla joita jengiltä löytyy jo ja säätimeksi 0-ennakkoinen versio, tai ns.normisäätimeet, ilman puntsimoodin käyttöä? 0-ennakolla 10.5 ei liiku läheskään virivauhtia ja olisi kokeilemisen arvoinen. Koneita löytyy porukalta TSP-luokasta.

Sitten meillä olisi kaksi samannopeuksista luokkaa. Kun ottaa huomioon perinteiset A-8 radat, niin se on sama jos ajat vapaalla koneella kuin 10.t koneella. Jos halutaan aloitusluokka niin se voi olla vähän hitaampi.

WGT autot liikkuivat viime vuonna 10.5t+0ennakolla aika samaa vauhtia kuin 17.5t+SPX 2s:llä.
Voisi veikata että 1/12 autolle hyvä moottori voisi olla 10.5t tai 13.5t. Itse ajattelin alkuun testata 10.5t:llä kun semmonen nyt kotona sattui olemaan viime vuoden porosarjasta. Jos menee liian lujaa laitan sit hitaamman koneen, mutta en halua ajaa rataa ympäri kaasu pohjassa ja ohjata.

LRP:n 13.5t:ssä tosin on paljon ennakkoa mitä viime vuoden poro moottorissa ei ole, joten vauhtieroa tuskin kauheesti on. Luulisi että nämä erot korostuu kun ajetaan 0-ennakko säätimellä.

Itse toivoisin että alue8 kisat toimisi helppona sarjana tulla mukaan ja mihin voitaisiin hyväksyä paremmin "mitä pakista löytyy". Jos sarjaa ajetaan 0ennakolla ne jotka haluavat panostaa vauhtiin ostavat kummiski itselleen korkea kiintee-ennakkoisen moottorin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

AAKE K.

Pakista voi kaivaa minkä moottorin tahansa ja ajaa sillä. Silloin ajat C-12 luokkaa, jos se ei sovi C-12 stokkiin. Mielestäni tämän helpommaksi aloittamista ei voi tehdä.

Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Stilo

Eikö kaikki C-12 autot voisi ajaa sitten suoraan samassa luokassa? Jokainen ajaa omaan tasoonsa sopivalla moottorilla ja useammalla moottori/säädin yhdistelmällä ajaessa saadaan hyvää kokemusta ja neuvoa siihen miten FTT sarjan kannalta kannattaa säännöt tehdä.

jarkko

Ihmettelen, että moottorivalinta rajataan yhteen ja ainoaan hyväksyttävään moottoriin jo ennen kuin yksikään C-12 stock on näillä A-8 radoilla liikkunut. Viisasta olisi aloittaa  avoimemmalla asetelmalla moottorien suhteen ja kerätä kokemuksia.

Onko tämä sääntölinjaus yksityppimoottorista koko Alue-8 työryhmän muotoilema ja päättämä?

Stilon ehdotus on toimiva ja lienee samansuuntainen kuin tämänhetkinen FTT-suunnitelma.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Vesa

Toivottavasti A8-kisat keräävät C-12 luokassa runsaasti kuskeja. Mielestäni juuri tuo ykstyyppimoottori ei tee touhusta ainakaan edullista, varsinkin kun ko. kone ei ole edes päätetty ainakaan vielä FTT-sarjassa käytettäväksi.

Vai pitäisikö yhdistää alue1 ja alue 8 -kisat jotta saataisiin kertsikisasarja C-12 autoille ;)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jarkkom

Päättäkää nyt ensin mitä vauhtia niiden stokkiautojen tulisi mielestänne mennä, kokeilkaa vielä radallakin. Sen jälkeen voi äänestää lisää A8-säännöistä...
---

Mikko L

#18
Itse 1/12 stock -luokkaa vakavasti harkitsevana kannattaisin ajatusta 0-ennakko säätimien käytöstä ja jokin lankaraja moottoreihin (10.5-13.5). Eli selkeät rajat mutta väljästi  :wink: 0-ennakko säätimet rauhoittaisi osto/ ohjelmointi hässäkkää. Vaikka ei tarvitsisi olla ostamassa uutta säädintä joka toinen kk, niin joka tapauksessa koko ajan saa miettiä kellä on mitäkin ojelmaa ja miten kaikki ziljoona säätöä on sattunu kohdalleen. Ts. 0-ennakko säädin on varmasti helpompi ratkaisu aloittelijan kannalta.

Ja joka tapauksessa kannatan yhteneväistä linjaa kaikkien paikallisten ja kansallisten sarjojen välille.
Old fart

copter

Mitä tulee FTT tulevaisuuteen, niin suunnitelma tosiaan tekniikan puolesta on olemassa ja sitä heti mattokauden nyt alkaessa aletaan testaamaan muutaman kuljettajan toimesta eri vaihtoehtoja. Kun asiaan liittyen on jotain kerrottavaa, niin siitä kyllä sitten kerrotaan.

Mielestäni olisi hyvä, että Alue 8 sarjassa saisi ajaa useammalla kuin yhdellä kombinaatiolla, koska silloin sitä kautta saadaan kokemuksia useammasta eri vaihtoehdosta tulevaisuutta miettien. FTT sarjaa varten harkinnassa MIETITÄÄN (ei päätetty mitään vielä) myös 0 ennakkoa tätäkin luokkaa varten, joten tietysti mukavaa olisi jos kokemuksia tulisi eri moottoreista ja erilaisten ennakkojen / säätimien kanssa.

Kuitenkin testit suoritetaan joka tapauksessa suunnitelmien mukaan riippumatta Alue 8 säännöistä muutenkin. Myös on hyvä todeta että kerhokisasarjan säännöt on täysin sarjan / kilpailunjärjestäjien päätettävissä.

AAKE K.

Alue-8 kisat 2010-2011
Kisat jatkuu pääperiaatteessa samalla kaavalla.
Kilpailumuoto:
2 harjoitusta, 2 alkuerää ja 2 finaalia kaikilla.
Luokat:
TSS-10
Kone vapaa 17.5t ja 0-ennakkosäädin tai vanhasta säätimestä pienin boosti.
TSS-10 (stanu) -luokassa joustetaan, koskee uusia kisaajia eli kaikki aloittelijat pääsevät mukaan sillä kalustolla mikä sattuu olemaan ja niillä renkailla (sliksit) mitä sattuu auton alla olemaan.
TSP-10
Kone vapaa 10.5t ja 0-ennakkosäädin tai vanhasta säätimestä pienin boosti. 2010 sääntökirjan TSS-10 menee myös tähän luokkaan.
TSM-10 Sääntökirjan 2010 mukaan. Sisältää myös TSP-10 luokan 2010 säännöin.
Touring -luokat aloittavat LRP:n CPX -renkaalla ja kun virallinen FTT 2011 -rengas ilmoitetaan ja sitä on saatavilla vapaasti, niin myös se on sallittu. Xenon -renkaiden tuominen kisapaikalle on ankarasti kielletty!
C-12
Tällä järjestelyllä tuetaan virallisia luokkia. Lisäksi voidaan ajaa muita luokkia aikataulun salliessa ja järjestäjän niin halutessa.
C-12 luokassa on mukana stockki LRP X12 13.5t -koneella ja säätimissä nollaennakot.
Kilpailuja pyritään järjestämään 5 kpl seuraavilla paikkakunnilla:
Hyvinkää
Riihimäki, lokakuu
Mäntsälä
Vantaa
Lohja, tammikuu 2011
Ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Kaikki mukaan!!!











Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

peitsamo

Pari kommenttia:

1) mielestäni olisi järkevää peesata FTT-sarjan moottori-noparisääntöjä, ks. http://rc10.fi/index.php?topic=45191.0. Tuntuu vähän pöljältä hommata eri vermeet kyläkisoja varten.

2) mihin se Myyrin kilpailu hukkui? Ottiko Hyvinkää paikkansa sittenkin takaisin.
Flying Calacucco

rrike

Luulen, että Aake unohti muuttaa kisapaikan.
En ole kuullut,että kukaan Hyvinkäällä olisi järjestämässä kisoja.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

valanhar

Luulen,että Aake tarkoitti tuon tekstin säännöiksi, ei uuden keskusteluketjun avaukseksi. :wink:

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: valanhar - 07.09.10 - klo: 13.42
Luulen,että Aake tarkoitti tuon tekstin säännöiksi, ei uuden keskusteluketjun avaukseksi. :wink:

Asia selevä. Ajetaan sitten Hyvinkäällä, lopetetaan keskustelu ja muutetaan tämän foorumin nimi ilmoitustauluksi. :huh:
Flying Calacucco

AAKE K.

Joku oli sabotoinut aikaisemmat asiat ja löysin tämän muistiinpanoistani ja pistin tänne tarkistamatta sitä.

2)Hyvinkäällä ei ole tietääkseni järjestäjää (perinteet velvoittavat pitämään asian auki) ja Iso-Myyri on tietenkin mukana, päivämäärän kun ilmoittaa niin lisätään se tänne.

1) Vanhoilla ja uusilla säännöillä pääsee ajamaan. Moni haluaa ajaa TSS:ää ja TSP:tä kisakoneella, joten suodaan se heille. (Viralliset koneet oli jo 2 vuotta sitten auttamattomasti vanhanaikaisia) Näitä kisoja ei vermeillä voiteta ...

Nautitaan kisaamisesta !
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

copter

Pakko sanoa sen verran, että nykyiset viralliset kisakoneet ovat varsin laadukkaita ja käyttöön soveltuvia. Se että X12 koneet ovat tehokkaampia, niin ei riitä vielä syyksi mollata nykyisiä koneita.

nikoprkl

Copterin kanssa samaa mieltä. Stanun ja Prostockin kisakoneet ovat palvelleet tarkoitustaan loistavasti ja osoittautuneet todella kestäviksi, sekä vauhdiltaan riittäviksi suurimmalle osalle kuskeja. Enempi on noita huonoja kokemuksia näistä uudemmista "stock" koneina myytävistä tekeleistä..
EuroRC / TEK

AAKE K.

#28
Kisakalenteri
Hyvinkää
Riihimäki, 3. lokakuuta
Mäntsälä, joulukuu
Vantaa, su 21. marraskuuta, Isomyyri.
Lohja, tammikuu 2011
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

jerzirccar1

Olikos Aake sallittua säätää ennakkoa TSS luokkaan moottorista. Sitähän ei kielletä, ja jos saa niin tasaväkisyys on todella kaukana.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂